Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Nankang CR-1 nytt rdäck 2021!
1866 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42074

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ska släppas i höst.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5196



Någon info om dimensioner?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2482





Fanns lite mer info om tidplan och dimensioner:

https://grassrootsmotorsports.com/forum/grm/interesting-new-200tw-tire . . . .

First set of sizes are due in November 2020 and are:

- 275/35/18
- 225/45/15
- 255/40/17

Second set of sizes, due in December 2020/January 2021, are:

- 205/50/15
- 245/45/15
- 245/40/17
- 265/35/18
- 295/30/18
- 315/30/18

(Sizes and ETAs taken from here: https://www.tf-works.com/nankang-motorsport-cr-1-200tw-competition-tir . . . .

Frågan är om/när de kommer som E-märkta.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2313



En långsammare variant av AR-1 ?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Intressant! Var kan man köpa dessa i Europa tro?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3160



Känns som att europa inte är i fokus för det här däcket, 200tw är inte alls en stor grej här som det är i USA, där pågår det ju fullt krig mellan däcksleverantörerna för att klämma in så rejsiga däck som möjligt i 200tw kategorin, pga reglementen. Antar att det kläms in mellan AR1 och NS2R, eller att NS2R utgår?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42074

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cédric skrev:
Känns som att europa inte är i fokus för det här däcket, 200tw är inte alls en stor grej här som det är i USA, där pågår det ju fullt krig mellan däcksleverantörerna för att klämma in så rejsiga däck som möjligt i 200tw kategorin, pga reglementen. Antar att det kläms in mellan AR1 och NS2R, eller att NS2R utgår?


Säkert huvet på spiken varför det släpps i USA först och Europa lite senare

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersApex
Kristianstad
Här sen Jul 2020
Inlägg: 4



CR-1 har utvecklats under några år nu och görs för att klara alla gällande regler för att vara fullt väglegalt på respektive marknad.

Däcket som lanserats i USA klarade inte bränsleförbrukningsreglerna för EU och det har därmed blivit försenat här.

Nankang är mycket noga med att följa de regler som finns och kommer göra om däcket så det klarar de regler som finns.

Att sätta begränsningar i TW för olika serier är lönlöst. Detta däck kommer vara snabbare än AR-1 när det väl klarar testerna och då förstår alla att "TW" mer är ett spel för galleriet än en verklig indikation på hur hårt däcket är. Om AR-1 (med TW 100) klarar testerna och detta CR-1 med TW180-200 inte klarar det så kan man ju förstå att det dribblas en hel del märkena i mellan med hur man fastslår sitt TW. Om jag förstått det hela rätt så är det tillverkarna själva som sätter TW och tester etc görs mer godtyckligt som tillverkarna själva behagar. Därför är det inte ett bra sätt att sätta begränsningar i tävlingsserier!

Ni som tävlar i serier med TW-begränsingar eller krav på gatgodkännande kan ju ha detta med sig!

För de som har regler som säger att däcket ska vara gatlegalt så finns det ganska många gamla "R-däck" som ska städas bort (t.ex Kumho V70A K61). Det man ska titta efter är ettiketten som sitter på däcket när det är nytt. Saknas däckbranschens standardettikett som visar "Ekonomi" etc. så är det inte veglegalt i EU.

_________________
Anders Åberg
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7875



Ser lovande ut, nice dimensioner också för oss med 911

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2313



Låter ju lovande om de är snabbare än AR-1.
Gillar AR-1 rätt mycket.

245-18 + 315-18 skulle passa mig tror jag.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Däck för banåka
Nankang CR-1 nytt rdäck 2021!
1866 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande