Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Nankang CR-1 nytt rdäck 2021! | 1866 besök totalt |
Fanns lite mer info om tidplan och dimensioner: https://grassrootsmotorsports.com/fo First set of sizes are due in November 2020 and are: - 275/35/18 - 225/45/15 - 255/40/17 Second set of sizes, due in December 2020/January 2021, are: - 205/50/15 - 245/45/15 - 245/40/17 - 265/35/18 - 295/30/18 - 315/30/18 (Sizes and ETAs taken from here: https://www.tf-works.com/nankang-mot Frågan är om/när de kommer som E-märkta. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Känns som att europa inte är i fokus för det här däcket, 200tw är inte alls en stor grej här som det är i USA, där pågår det ju fullt krig mellan däcksleverantörerna för att klämma in så rejsiga däck som möjligt i 200tw kategorin, pga reglementen. Antar att det kläms in mellan AR1 och NS2R, eller att NS2R utgår?
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Säkert huvet på spiken varför det släpps i USA först och Europa lite senare _________________ Magnus Thomé |
||
CR-1 har utvecklats under några år nu och görs för att klara alla gällande regler för att vara fullt väglegalt på respektive marknad.
Däcket som lanserats i USA klarade inte bränsleförbrukningsreglerna för EU och det har därmed blivit försenat här. Nankang är mycket noga med att följa de regler som finns och kommer göra om däcket så det klarar de regler som finns. Att sätta begränsningar i TW för olika serier är lönlöst. Detta däck kommer vara snabbare än AR-1 när det väl klarar testerna och då förstår alla att "TW" mer är ett spel för galleriet än en verklig indikation på hur hårt däcket är. Om AR-1 (med TW 100) klarar testerna och detta CR-1 med TW180-200 inte klarar det så kan man ju förstå att det dribblas en hel del märkena i mellan med hur man fastslår sitt TW. Om jag förstått det hela rätt så är det tillverkarna själva som sätter TW och tester etc görs mer godtyckligt som tillverkarna själva behagar. Därför är det inte ett bra sätt att sätta begränsningar i tävlingsserier! Ni som tävlar i serier med TW-begränsingar eller krav på gatgodkännande kan ju ha detta med sig! För de som har regler som säger att däcket ska vara gatlegalt så finns det ganska många gamla "R-däck" som ska städas bort (t.ex Kumho V70A K61). Det man ska titta efter är ettiketten som sitter på däcket när det är nytt. Saknas däckbranschens standardettikett som visar "Ekonomi" etc. så är det inte veglegalt i EU. _________________ Anders Åberg |
||
Låter ju lovande om de är snabbare än AR-1.
Gillar AR-1 rätt mycket. 245-18 + 315-18 skulle passa mig tror jag. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Däck för banåka Nankang CR-1 nytt rdäck 2021! | 1866 besök totalt |