Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Hej!

Tänkte svara på det här men det blev snabbt komplicerat.
Jag jobbar med synkar så jag tror jag kan göra kvalificerade gissningar även om jag inte är insatt i exakt den designen.
Om nån vill lära sig mer om synkar finns det en del bra på nätet.
Min kollegas doktorsarbete finns här:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1258401/FULLTEXT01.pdf

I kapitel 2 finns en beskrivning på hur synkar fungerar och vilka delar som har vilken funktion.

Funktionen på den gula delen, som vi kallar spärrkona, engelska latch cone eller blocker ring är att spärra växlingshylsans, (slider ring?), färd från urkopplad till inkopplad tills varvtalsskillnaden bromsats bort av att konorna pressats ihop. Detta vet du säkert men det är bra att skriva för kommande resonemang.

De fjädrande "keys" är säkert försynksfunktionen som gör att spärrkonan, den gula, ansätts mot inner konan på rätt sätt då hylsan förs mot inkopplat läge. När de ansätts kommer spärrkonan vrida upp och spärra hylsans färd mot inkopplat läge.
Balansen mellan konvinkel/friktionen mellan konorna kontra spetsninen på tänderna på hylsan/spärrkonan gör att spärrkonan inte kan vridas åt sidan förens varvtalsskillnaden är 0 för då försvinner momentet som vill vrida spärrkonan till spärrläget.

Tas varannan tand bort på hylsan och kopplingsskivan (delen som är en med kugghjulet) så får man en "fattigmans" dogbox då glappet ska vara så stort att hylsans tänder nästan alltid träffar en lucka och det är lätt att få i växeln. Men då måste spärrkonan tas bort helt eller så måste alla utstickande tänder på spärrkonan slipas bort.

Det kan vara så att de filat bort de tänderna på spärrkonan som möter de kvarvarande tänderna i hylsan. På så sätt blir det samma som att de har filat bort alla tänder. Hylsan kan kliva rakt förbi spärrkonan och de har en "fattigmans" dogbox men detta är svårt att säga utan att hålla i grejerna och kika.

Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Karl V skrev:
Hej!

Tänkte svara på det här men det blev snabbt komplicerat.
..massa mattnyttigt!


Hej! Tack för massa bra, hittade den avhandlingen häromdan oxå!

( Kände igen ditt namn, och vi jobbar på samma företag..
David Vestgöte, är det bror din?)

Som du skriver har jag koll på funktionen. Men har förstått att ta bort varannan tand på synkringen inte borde ge särkilt stor effekt utan att modifiera även synkhylsan och kransen på kugget? Borde bli nästan svårare att få i växel då.. ?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Björn Davidsson skrev:
Karl V skrev:
Hej!

Tänkte svara på det här men det blev snabbt komplicerat.
..massa mattnyttigt!


Hej! Tack för massa bra, hittade den avhandlingen häromdan oxå!

( Kände igen ditt namn, och vi jobbar på samma företag..
David Vestgöte, är det bror din?)

Som du skriver har jag koll på funktionen. Men har förstått att ta bort varannan tand på synkringen inte borde ge särkilt stor effekt utan att modifiera även synkhylsan och kransen på kugget? Borde bli nästan svårare att få i växel då.. ?


Hej! Kul, jo David är min brorsa
Är du något uppe på berget kan vi ta och prata lite synkar och kolla lite på våra grejer om du vill?

Ja, filas varannan tand bort på spärrkonan endast bör det inte göra nån större skillnad än att det är färre tänder på spärrkonan som tar trycket från kopplingshylsan och då kan de tänderna som är kvar slitas mer. Men jag tror inte det borde leda till stora problem.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Karl V skrev:
Björn Davidsson skrev:
vi jobbar på samma företag..

Är du något uppe på berget


Snart dags med en lista över vilka på Rejsa som jobbar på det där företaget.
Har egentligen plats i diseldalen men springer mycket på berget, förutom nu när jag mest jobbar hemifrån.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Karl V skrev:


Hej! Kul, jo David är min brorsa
Är du något uppe på berget kan vi ta och prata lite synkar och kolla lite på våra grejer om du vill?

Ja, filas varannan tand bort på spärrkonan endast bör det inte göra nån större skillnad än att det är färre tänder på spärrkonan som tar trycket från kopplingshylsan och då kan de tänderna som är kvar slitas mer. Men jag tror inte det borde leda till stora problem.


Hej! Ja, tack för inbjudan, vore väldigt intressant såklart! Är där ibland, men dåligt på sistone (såklart) tror inte ens jag kommer in nu, väldigt nerdraget på access.. Mest motor annars såklart, det jag håller på med här...


Marcus Gustafsson skrev:
Scanialista?

Ja, det blir nog dags snart, bra idé. eller Rejsagrupp på teams? Rejsa-Scania garageträff när det här skiten lagt sig?



Jag fick iallafall tag i en hel synkring. Sätter ihop lådan som den är. Det har funkat bra i alla år. Det är mest utväxlingen på 3ans och 2ans växel jag inte riktigt är överens med. Går dock inte göra så mycket här, finns ingen bättre till dessa lådor. Jag har "S" setet, vilket skall vara den starkaste. Det verkar dock vara 1ans växel som är klenare på övrig kuggset och den är ju nästan bara för depåkörning för min del.
Har dock alltid haft svårt att få i 2an i nedväxling (får mellangasa) men efter vad jag läst på nu så är det inget konstigt i hur synklådor beter sig..

Självklart står en riktig Jerico eller Tex racing dogbox på önskelistan, men mycket annat som pengar skall läggas på...

Har trots allt 2 till lådor varav en med trasig bottenstock som oavsett behöver fixas till, kanske försöka få till några knep på dem?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Björn Davidsson skrev:

.
Hej! Ja, tack för inbjudan, vore väldigt intressant såklart! Är där ibland, men dåligt på sistone (såklart) tror inte ens jag kommer in nu, väldigt nerdraget på access.. Mest motor annars såklart, det jag håller på med här...


Marcus Gustafsson skrev:
Scanialista?

Ja, det blir nog dags snart, bra idé. eller Rejsagrupp på teams? Rejsa-Scania garageträff när det här skiten lagt sig?

Jag fick iallafall tag i en hel synkring. Sätter ihop lådan som den är. Det har funkat bra i alla år. Det är mest utväxlingen på 3ans och 2ans växel jag inte riktigt är överens med. Går dock inte göra så mycket här, finns ingen bättre till dessa lådor. Jag har "S" setet, vilket skall vara den starkaste. Det verkar dock vara 1ans växel som är klenare på övrig kuggset och den är ju nästan bara för depåkörning för min del.
Har dock alltid haft svårt att få i 2an i nedväxling (får mellangasa) men efter vad jag läst på nu så är det inget konstigt i hur synklådor beter sig..

Självklart står en riktig Jerico eller Tex racing dogbox på önskelistan, men mycket annat som pengar skall läggas på...

Har trots allt 2 till lådor varav en med trasig bottenstock som oavsett behöver fixas till, kanske försöka få till några knep på dem?


Rejsagarageträff vore fint när det blir läge.
Blir nog bra med en helsynkring, är den ny eller begagnad. Friktionsytan kan ju vara sliten, alltså konan på insidan av ringen om den är beggad.

Att du har lite svårt att få i 2an kan beror på slitna friktionsytor på den synken eller att friktionen i oljan är för låg i förhållande till konvinkeln och materialet i synken. Misstänker att du växlar ned vid relativt högt motorvarvtal?
Kan bli bättre med en annan olja.

Tror den synkringen på 3an som du visade och som var sprucken kan ha spruckit pga skrap, tänderna såg ju slitna ut med. Blir våldsamma krafter då det skrapar och hylsan slås fram och tillbaka.

Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Karl V skrev:


Rejsagarageträff vore fint när det blir läge.
Blir nog bra med en helsynkring, är den ny eller begagnad. Friktionsytan kan ju vara sliten, alltså konan på insidan av ringen om den är beggad.

Att du har lite svårt att få i 2an kan beror på slitna friktionsytor på den synken eller att friktionen i oljan är för låg i förhållande till konvinkeln och materialet i synken. Misstänker att du växlar ned vid relativt högt motorvarvtal?
Kan bli bättre med en annan olja.

Tror den synkringen på 3an som du visade och som var sprucken kan ha spruckit pga skrap, tänderna såg ju slitna ut med. Blir våldsamma krafter då det skrapar och hylsan slås fram och tillbaka.

Karl


Hej
Tackar för svar o ideer, alltid bra! 😁
Det är en ny. Det jag läste mig på att viktigt att kolla att ringen kan låsa på drevkonan fast utan att fastna, vanligt på eftermarknadsdrev att konan är hårdsvarvad och inte slipad. Då är det en liten "svarvgänga" på ytan som ringen kan skruva fast sig på drevet. nu är ju mitt drev väl inkört så..

2an svår vid nerväxling, antar jag är högt motorvarv samt just nedväxling i hög fart, blir väl stor hastighetsskillnad innan synken bromsat upp tillräcklingt och svårt att matcha motorvarv tillsammans med koppling dom inte kopplas ur ordentligt? ( förartabbe?) Har blivit van att tå- häla, dutta på gasen i nedväxling, då går det alltid utan prob.
Det där med oljan läste jag till mig nyss oxå. Kan vara en grej att kolla på, tycker dock min hokuspokus olja fungerat väl. ( med tanke på hur länge grejorna har hållt) har kört med denna låda oöppnad i 10 år nästan

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Björn Davidsson skrev:
Karl V skrev:


Rejsagarageträff vore fint när det blir läge.
Blir nog bra med en helsynkring, är den ny eller begagnad. Friktionsytan kan ju vara sliten, alltså konan på insidan av ringen om den är beggad.

Att du har lite svårt att få i 2an kan beror på slitna friktionsytor på den synken eller att friktionen i oljan är för låg i förhållande till konvinkeln och materialet i synken. Misstänker att du växlar ned vid relativt högt motorvarvtal?
Kan bli bättre med en annan olja.

Tror den synkringen på 3an som du visade och som var sprucken kan ha spruckit pga skrap, tänderna såg ju slitna ut med. Blir våldsamma krafter då det skrapar och hylsan slås fram och tillbaka.

Karl


Hej
Tackar för svar o ideer, alltid bra! 😁
Det är en ny. Det jag läste mig på att viktigt att kolla att ringen kan låsa på drevkonan fast utan att fastna, vanligt på eftermarknadsdrev att konan är hårdsvarvad och inte slipad. Då är det en liten "svarvgänga" på ytan som ringen kan skruva fast sig på drevet. nu är ju mitt drev väl inkört så..

2an svår vid nerväxling, antar jag är högt motorvarv samt just nedväxling i hög fart, blir väl stor hastighetsskillnad innan synken bromsat upp tillräcklingt och svårt att matcha motorvarv tillsammans med koppling dom inte kopplas ur ordentligt? ( förartabbe?) Har blivit van att tå- häla, dutta på gasen i nedväxling, då går det alltid utan prob.
Det där med oljan läste jag till mig nyss oxå. Kan vara en grej att kolla på, tycker dock min hokuspokus olja fungerat väl. ( med tanke på hur länge grejorna har hållt) har kört med denna låda oöppnad i 10 år nästan


Det är bra testa att se om ringen fastnar på innerkonan. Om konvinkelen inte matchar som den ska blir det som att slå ihop en morsekona, den låser ganska rejält. Även ytfinheten på friktoonsytanbär ganska viktig. Samt olja du redan nämnt. Så det finns en del parametrar som ska lira men ofta märker hen problemen ganska direkt, svårt att få i växel eller att det skrapar (hylsan kliver förbi spärrkonan innan varvtalet är 0).
Som du säger tar det ju längre tid att bromsa bort varvtalsskillnaden om man växlar ner vid relativt högt motorvarvtal, synken är då underdimensionerad mot arbetet vi avkräver den. Mer friktionsyta i synken skulle behövas.
En kopplingslamell med mindre diameter hjälper synkarna, det är den delen med största tröghetsmassa som då ska ändra varvtal när en annan växel ska läggas i. Men det blir ju en balans mot hur robust koppling du behöver.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mycket intressant läsning, alltid kul att ta del av information från några som vet vad de pratar om

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Instämmer i att det är mycket intressant diskussion thumbs up

Några reflektioner/kommentarer från en amatör/nybörjare i ämnet.
Jag har svetsat på nytt material på dog-ringar och slipat tillbaka till rätt mått med gott resultat. Testat lite olika material, det som funkade bäst för mig var en MAG slitage-tråd som jag la på med Tigen (vertiwear 600) Men även vanlig 316 funkade rätt ok konstigt nog.

Gällande synkning nedåt så har jag aldrig haft några störrre problem med det, (på mina lådor med synkringar) jag har oftast kört med 3 skivig 7.25" koppling, så jag instämmer nog i att låg vikt+liten diameter är viktigt. (Jag växlar nog oftast relativt försiktigt nedåt.)
Även jag har märkt enormt stor skillnad på olika oljor hur snabbt man kan växla, eller hur "säker" växlingen känns. Det verkar även skilja förvånansvärt mycket mellan olika växelådor/användningsområde vilken olja som passar bäst.

Jag har haft lite mer strul med synkning uppåt men även det var för mig , mer bekymmer "förr" när jag körde med stor singel-koppling (tex sachs 765 , 240mm)
men sedan jag börjat köra 7.25 är det inte några bekymmer längre.

För nyfikenhet, hur menar ni med att man kan kolla om konan/synkring "fastnar"?? Alltså hur gör man det testet??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
knotan skrev:
Instämmer i att det är mycket intressant diskussion thumbs up

Några reflektioner/kommentarer från en amatör/nybörjare i ämnet.
Jag har svetsat på nytt material på dog-ringar och slipat tillbaka till rätt mått med gott resultat. Testat lite olika material, det som funkade bäst för mig var en MAG slitage-tråd som jag la på med Tigen (vertiwear 600) Men även vanlig 316 funkade rätt ok konstigt nog.

Gällande synkning nedåt så har jag aldrig haft några störrre problem med det, (på mina lådor med synkringar) jag har oftast kört med 3 skivig 7.25" koppling, så jag instämmer nog i att låg vikt+liten diameter är viktigt. (Jag växlar nog oftast relativt försiktigt nedåt.)
Även jag har märkt enormt stor skillnad på olika oljor hur snabbt man kan växla, eller hur "säker" växlingen känns. Det verkar även skilja förvånansvärt mycket mellan olika växelådor/användningsområde vilken olja som passar bäst.

Jag har haft lite mer strul med synkning uppåt men även det var för mig , mer bekymmer "förr" när jag körde med stor singel-koppling (tex sachs 765 , 240mm)
men sedan jag börjat köra 7.25 är det inte några bekymmer längre.

För nyfikenhet, hur menar ni med att man kan kolla om konan/synkring "fastnar"?? Alltså hur gör man det testet??


Jag kör oxå 3 skivig 7,25 tilton. Jag tycker denna kille förklarar bra https://youtube.com/playlist?list=PLZOUt4iSG46KAIX2JWATkZPu9-aRbZSZH

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Intressant att se detta filmklippet, jag satte ju ihop min vxlåda för ett par veckor sedan och jag putsade alla ytor med scothbritetrasa och testade på ungefär samma sätt. Så då gjorde jag rätt utan att veta om det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



knotan skrev:
Instämmer i att det är mycket intressant diskussion thumbs up

Några reflektioner/kommentarer från en amatör/nybörjare i ämnet.
Jag har svetsat på nytt material på dog-ringar och slipat tillbaka till rätt mått med gott resultat. Testat lite olika material, det som funkade bäst för mig var en MAG slitage-tråd som jag la på med Tigen (vertiwear 600) Men även vanlig 316 funkade rätt ok konstigt nog.

Gällande synkning nedåt så har jag aldrig haft några störrre problem med det, (på mina lådor med synkringar) jag har oftast kört med 3 skivig 7.25" koppling, så jag instämmer nog i att låg vikt+liten diameter är viktigt. (Jag växlar nog oftast relativt försiktigt nedåt.)
Även jag har märkt enormt stor skillnad på olika oljor hur snabbt man kan växla, eller hur "säker" växlingen känns. Det verkar även skilja förvånansvärt mycket mellan olika växelådor/användningsområde vilken olja som passar bäst.

Jag har haft lite mer strul med synkning uppåt men även det var för mig , mer bekymmer "förr" när jag körde med stor singel-koppling (tex sachs 765 , 240mm)
men sedan jag börjat köra 7.25 är det inte några bekymmer längre.

För nyfikenhet, hur menar ni med att man kan kolla om konan/synkring "fastnar"?? Alltså hur gör man det testet??


Ökar diametern lite på lamellen så kan tröghetsmassan öka ganska mycket då den ökar med kvadraten på avståndet från mitten på lamellen.

Gällande konan/synkringen, om konvinken är fel fastnar de. Men det kan vara svårt att testa på bänken, är konorna torra fastnar de förmodligen lite mot varandra och även om de är nya och inte inkörda så kan de nog fastna. Problemet är tydligar i bil då konorna blir varma då de trycks ihop sen när nästa växel ska i så lossnar inte konorna på växeln man växlar ifrån av sig självt utan nästa växels synk måste dra loss dem. Det märks nog som att det är svårt eller omöjligt att få i nästa växel.

Att bränna på dogbox-tänder med svetsen tror jag funkar, geometrin är inte så känslig. En del lådor har tänder som är helt platta men efter ett tag har de slitits runda. Det funkar ofta bra så länge det finns tillräcklig överlapp mellan hylsans tänder och drevets i inkopplat läge och det måste finnas ett låssteg så växeln inte trillar ut vid momentpåläggning.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Karl.
Mina doggar var så pass slitna när jag tog isär första gången att de knuffade ur växeln. Jag slipade dem då för hand bara 90 grader. Det fungerade resten av den sommaren. Senare insåg jag att de var slipade med ingrepp på typ 1.5 grad så de "drog" ihop växeln ju mer vrid man la på, rätt smart då man kan lägga lätt tryck med handen på växelspaken så släpper den växeln å nästa ploppar i superlätt och suger fast igen när man släpper å kliver på gasen väldigt kort stund, hade man använt shiftcut i styrsystemet så hade jag antagligen inte ens behövt släppa gasen.
Det var med H-mönstrad Hewland i min förra bil.

Jag satte i min nuvarande (audi 01e) i uppgraderade synkringar, en slags kevlar beläggning utanpå mässing, jag testade trycka ihop dem hela vägen för hand, och dem fastnar inte i konan även när jag tryckte ihop å sen lyfte å höll dem horisontellt ramlade de isär. Dem nyper rätt hårt när man försöker vrida dem sammtidigt som man trycker ihop. Mycket bättre än de orginala i mässing. Dock tyckte jag de nyper ganska "sent" .
Jag funderade lite över hur det blir sen med olja. Min fundering gick i att de nyper nog lite tidigare då oljan borde göra att kevlaren "sväller" lite ochöven skapar en slags klibbig "film" på båda koniska ytorna??


Ursäkta om jag snor plats i tråden, jag fick en fundering som jag spånade vidare på.

Men om din låda nu fungerat bra i så många år så är det väll bara fixa och köra vidare på fungerande koncept. Annars hade det väll vart intressant att testa sätta i dogringdsrevet??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
knotan skrev:

Ursäkta om jag snor plats i tråden, jag fick en fundering som jag spånade vidare på.

Men om din låda nu fungerat bra i så många år så är det väll bara fixa och köra vidare på fungerande koncept. Annars hade det väll vart intressant att testa sätta i dogringdsrevet??


Helt klart, så får det bli, sätter ihop den som den var nu. Men det har ju blivit lite bubbel i hövet nu med allt bra info.
Vore ju kul att testa sätta ihop den andra lådan med dog dreven om du säger du svetsat dem med gott resultat.
Och olja skulle man kanske prova en annan...
Körde förr (med annan låda) med "vanlig" 80-90 växellådsolja från Pennzoil eller om det var Motul. Men lådan blev svårväxlad vid varm. Och även tendenser på överhettad, med bränd olja som luktade satan, trots bara sprintrace

Fick då ett "tips" på en sån "Mirakelolja" som en kringresande försäljare saluförde. "Aldrig i livet" tänkte jag först.
Jorå, Hubbe Berg körde med den i sin(a) porschar då Shelloljan inte höll måttet , sa gubben! "Hahaha, troligt!! " tänkte jag då.
Men gubben stod på sig och vi fick(!) en 10-litersdunk i gengäld mot att återberätta resultatet.
Provade i allafall att hälla den i lådan. Klarblå, som motorolja i viskositet i rumstemp, väldigt "klistrig". speciell lukt. Det kändes som en helt ny låda efter det, inga problem någonsin. Vet inte om den gick svalare lådan, hade ingen tempgivare.
kör samma olja nu i både låda och bakaxel. Har som sagt gjort det i nästan 10 år..
Det är här jag blev lite kluven. Det verkar ju fungera både tempmässigt och skiten håller. Men jag tror oljan gör att det blir tungdrivet av att den är så klistrig, fast då borde den generera värme oxå?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



knotan skrev:
Karl.
Mina doggar var så pass slitna när jag tog isär första gången att de knuffade ur växeln. Jag slipade dem då för hand bara 90 grader. Det fungerade resten av den sommaren. Senare insåg jag att de var slipade med ingrepp på typ 1.5 grad så de "drog" ihop växeln ju mer vrid man la på, rätt smart då man kan lägga lätt tryck med handen på växelspaken så släpper den växeln å nästa ploppar i superlätt och suger fast igen när man släpper å kliver på gasen väldigt kort stund, hade man använt shiftcut i styrsystemet så hade jag antagligen inte ens behövt släppa gasen.
Det var med H-mönstrad Hewland i min förra bil.

Jag satte i min nuvarande (audi 01e) i uppgraderade synkringar, en slags kevlar beläggning utanpå mässing, jag testade trycka ihop dem hela vägen för hand, och dem fastnar inte i konan även när jag tryckte ihop å sen lyfte å höll dem horisontellt ramlade de isär. Dem nyper rätt hårt när man försöker vrida dem sammtidigt som man trycker ihop. Mycket bättre än de orginala i mässing. Dock tyckte jag de nyper ganska "sent" .
Jag funderade lite över hur det blir sen med olja. Min fundering gick i att de nyper nog lite tidigare då oljan borde göra att kevlaren "sväller" lite ochöven skapar en slags klibbig "film" på båda koniska ytorna??


Ursäkta om jag snor plats i tråden, jag fick en fundering som jag spånade vidare på.

Men om din låda nu fungerat bra i så många år så är det väll bara fixa och köra vidare på fungerande koncept. Annars hade det väll vart intressant att testa sätta i dogringdsrevet??


Precis det ska vara sån lutning på inkopplingständerna att de dras ihop då moment läggs på, dock är det känsligt på om det finns ett steg på låststeget för om det är skarpt kan växling fastna i läge vid minsta kopplingsdragg eller bara av draget som skapas av lager eller plaskförluster i lådan. Dock är det mer eller mindre feldesign eller bearbetning så det är väl inte så vanligt.

Angående dina audisynkar så kanske det fungerar att testa dem så på bänk, verkar ju fungera bra med de du har i alla fall. Att de nyper sent kan ju vara att innermåttet på spärrkonan är lite stort, risken där är att den bottnar axiellt mot den andra delen innan konorna pressas ihop och då får hen ju inget bromsmoment från synkarna. Det är bra sak att kolla att det finns nån mm axiellt spel mellan alla ytor då konorna pressas ihop om nån plockar ihop en låda nån gång.

Kevlar/kolfiber är också bra på det sättet att det dels inte verkar vara lika känsligt på olja, jag skulle först och främst prova med en MTF olja men det beror ju lite på vad resten av lådan vill ha. Om tjockare oljor används kan synkarna fungera sämre, då är det viktigt att det finns oljespår i konorna så de inte "vattenplanar" mot varandra. Kevlar/kolfiber verkar också tåla enstaka överbelastningar bättre, det svetsar inte mot motgående yta eller smälter inte.
En viktig grej med kolfiber är att den som limmade och pressade på belaget på konan såg till att det var rent, rätt temp och rätt tryck samt rätt lim så det sitter fast ordentligt.


@Björn
Att oljan blev bränd kan bero på att friktionen i synkar blev lång pga låg friktion och värms oljan mer och det upplever du som att den är svårväxlad vilken den ju då är

Jag hade testat med en MTF olja för synkar för att se om det fungerar bättre, förmodligen är det bättre för synkarna men det beror ju också på vad kugg och lager behöver.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



Det låter som du kört med bakaxeloljor tidigare. Ofta synkar de ganska dåligt pga låg friktion så vrider de inte upp spärrkonan ordentligt och då kliver hylsan igenom innan varvtalet är synkront och det skrapar. En bra växellådsolja har additiver för att höja friktionen i synkarna lagom mycket. Som Kalle skriver använd en växellådsolja av MTF typ. Vilket material är det i synkarna?

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



Glömde påminna att du ska förstås fortsätta med bakaxelolja i bakaxeln. MTF skyddar inte hypoidväxeln mot skärning lika bra

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Japp, får klura helt klart. Räknas det som hypoid även om piniong och kronhjulets axlar skär varandra?

Vill tilläga att det inte varit problem förutom nedväxling till 2an i racetempo, alltså i väldigt hög fart, snabb växling, bara snabb dutt på kopplingen som kanske inte kopplar ur tillräckligt (förarbetonat) I mer normal körning funkar det helt utan problem.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 864



Björn Davidsson skrev:
Japp, får klura helt klart. Räknas det som hypoid även om piniong och kronhjulets axlar skär varandra?

Vill tilläga att det inte varit problem förutom nedväxling till 2an i racetempo, alltså i väldigt hög fart, snabb växling, bara snabb dutt på kopplingen som kanske inte kopplar ur tillräckligt (förarbetonat) I mer normal körning funkar det helt utan problem.


Nej då kallas det bevel eller spiral bevel. Jag vet faktisk inte vad det heter på svenska. Är det transaxel eller varför är det ingen offset?

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1630


Trådstartare
Det är en Frankland Quick change , stel bakaxel, monterad samma som Winters, Tigers etc.
en sån här:



centrumdelen ser ut såhär:


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 60, 61, 62   >>
77 besök senaste veckan (323769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande