Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 128, 129, 130   >>
72 besök idag (362170 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
St3v3 skrev:
Har du kollat nåt mer på motorn? Typ kompression och värme på avgasrör


Jag valde att släppa detta ett tag, motivationen försvann en smula och jag hade svårt att hitta någon logik och till och med definiera vad det egentligen är jag hör/upplever.
Min tråd om garaget/verkstaden fick bli min terapi och jag lät bilen bara stå.
Nu börjar det kännas lite mer inspirerande igen och jag hoppas jag kan ta tag i problemet med lite ny kraft.

Det som talar mot att det skulle vara något fel på motorn är att den går så jäkla bra just nu, den känns kraftfull och tvekar aldrig. När jag hade problem med att en cylinder inte tände i höstas kändes det verkligen som att motorn inte ville, så är det inte nu.

Kompprov har jag inte tagit, inte leak down heller, försökte kolla med ir-termometer på grenrören men det tar inte mer än 1 minut så har värmen utjämnat sig och det är svårt att få någon logik i mätningarna.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt Janne!

Det ser ganska klent ut bara för den är ihålig

Blev bilen mycket lägre bak nu?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Janne J skrev:
St3v3 skrev:
Har du kollat nåt mer på motorn? Typ kompression och värme på avgasrör


Jag valde att släppa detta ett tag, motivationen försvann en smula och jag hade svårt att hitta någon logik och till och med definiera vad det egentligen är jag hör/upplever.
Min tråd om garaget/verkstaden fick bli min terapi och jag lät bilen bara stå.
Nu börjar det kännas lite mer inspirerande igen och jag hoppas jag kan ta tag i problemet med lite ny kraft.

Det som talar mot att det skulle vara något fel på motorn är att den går så jäkla bra just nu, den känns kraftfull och tvekar aldrig. När jag hade problem med att en cylinder inte tände i höstas kändes det verkligen som att motorn inte ville, så är det inte nu.

Kompprov har jag inte tagit, inte leak down heller, försökte kolla med ir-termometer på grenrören men det tar inte mer än 1 minut så har värmen utjämnat sig och det är svårt att få någon logik i mätningarna.


Men det är ju även det som är så svårt att känna med en vridstark motor. När den inte tände på en cylinder i höstas kanske den var nere två cylindrar i stort sett

_________________
S Örnberg
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
St3v3 skrev:


Men det är ju även det som är så svårt att känna med en vridstark motor. När den inte tände på en cylinder i höstas kanske den var nere två cylindrar i stort sett


Du har en poäng där, mitt diagnosinstrument har en cylinderbalans test och jag har kört den flera gånger med godkänt resultat, men, den mäter bara vid förhöjd tomgång, ett fel som uppträder på högre varv upptäcker den inte.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Nu när bilen ändå hänger på pallbockar och snön/regnet vräker ner så passar jag på att byta fjädrar och fixa till den nedre infästningen av coilisarna.



Går från 80 till 120 N/mm, ska bli väldigt intressant att känna hur stor skillnad det blir.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Avväntar rapport med stor entusiasm!! thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
dvorak skrev:
Avväntar rapport med stor entusiasm!! thumbs up thumbs up


Du får känna själv så fort vi får möjlighet

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Janne J skrev:
dvorak skrev:
Avväntar rapport med stor entusiasm!! thumbs up thumbs up


Du får känna själv så fort vi får möjlighet


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Ang. motorns inre välmående.

För 400:- kan du bli en motorhobbyns Lennart Nilsson, och ta fantastiska alster som detta.

Cylinder 3 i min 635a.



8mm probdiameter, och inbyggd belysning, fokus ca. 60mm från linsen.
Köpte ett till mig själv i Julklapp.

Inte något super redskap, men för 400 spänn finns väl gränser

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Bra tips där Daniel thumbs up


Gjorde färdigt distanserna till undre fästet på coilover fram:



Inget mera klonk och glapp hoppas jag. Nya fjädrar också monterade, ska bli intressant att känna om det blir någon tydlig skillnad.



Nästa utmaning är reaktionsstaget, där behöver jag fundera lite först.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Fråga till forumet:

Någon som har koll på hur mycket dragande krafter en sådan här led klarar?
https://www.alfaholics.com/parts/105-series/steering-and-suspension/ca . . . .

Kommer att bygga om mitt reaktionsstag och ta bort de främre bussningarna, länklager är ett alternativ men så fick jag tips från min alfa-åkande kompis Anders om dessa.

Bild på staget som det ser ut nu med polybussning.


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Ja, alltså jag vet inte, det grejar nog ganska mycket ett tag.. är dem inte mer gjorda att ta upp krafter i sidoled än längsled.. jag skulle nog stoppat dit ett länkhuvud ändå.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Ja, alltså jag vet inte, det grejar nog ganska mycket ett tag.. är dem inte mer gjorda att ta upp krafter i sidoled än längsled.. jag skulle nog stoppat dit ett länkhuvud ändå.


Länkhuvud i M16 eller M18 skulle funka, var ska man köpa bra kvalitet?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



mcgill motorsport i england

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Janne J skrev:
Björn Davidsson skrev:
Ja, alltså jag vet inte, det grejar nog ganska mycket ett tag.. är dem inte mer gjorda att ta upp krafter i sidoled än längsled.. jag skulle nog stoppat dit ett länkhuvud ändå.


Länkhuvud i M16 eller M18 skulle funka, var ska man köpa bra kvalitet?



http://www.igmab.com/

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Janne J skrev:
Björn Davidsson skrev:
Ja, alltså jag vet inte, det grejar nog ganska mycket ett tag.. är dem inte mer gjorda att ta upp krafter i sidoled än längsled.. jag skulle nog stoppat dit ett länkhuvud ändå.


Länkhuvud i M16 eller M18 skulle funka, var ska man köpa bra kvalitet?


Väldigt kralligt med m16.. 🙂
Jag tror jag har ligger m16 komplett med svetsände o rör, jag köpte hos Olsbergs rallyverkstad..kollar om intressant. De är från mecmove

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Janne J skrev:
Björn Davidsson skrev:
Ja, alltså jag vet inte, det grejar nog ganska mycket ett tag.. är dem inte mer gjorda att ta upp krafter i sidoled än längsled.. jag skulle nog stoppat dit ett länkhuvud ändå.


Länkhuvud i M16 eller M18 skulle funka, var ska man köpa bra kvalitet?


Väldigt kralligt med m16.. 🙂
Jag tror jag har ligger m16 komplett med svetsände o rör, jag köpte hos Olsbergs rallyverkstad..kollar om intressant. De är från mecmove


Mycket intressant, har du lust att sälja så är jag intresserad thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt Janne!

Hur sugen är du på att köra nu?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Janne J skrev:

Gjorde färdigt distanserna till undre fästet på coilover fram:


Har du kört utan ordentlig styrhylsa och distanser fram till nu?
Får ju erkänna att jag missat ett antal inlägg under senhösten/vintern,
så jag har kanske missat även detta...

M16 ledlager - ibland är det väldigt bra att ha en besiktningsbefriad bil!

thumbs up thumbs up thumbs up Gött att du fått rätsida på de flesta av dina
vibrationer, känns som det gått troll i det!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063


Trådstartare
dvorak skrev:
Snyggt Janne!

Hur sugen är du på att köra nu?


Hade inte kommunen envisats med att saltat vägarna något så kopiöst hade jag testat redan!



Christian Jansson skrev:
Janne J skrev:

Gjorde färdigt distanserna till undre fästet på coilover fram:


Har du kört utan ordentlig styrhylsa och distanser fram till nu?
Får ju erkänna att jag missat ett antal inlägg under senhösten/vintern,
så jag har kanske missat även detta...

M16 ledlager - ibland är det väldigt bra att ha en besiktningsbefriad bil!

thumbs up thumbs up thumbs up Gött att du fått rätsida på de flesta av dina
vibrationer, känns som det gått troll i det!


Hade distanser gjorda med borr och fil = ingen bra passform, det var kännbart glapp på passagerarsidan..
Vibrationernas vara eller inte vara får jag testa på allvar när snön släpper.


Måste tacka Björn extra mycket
Han letade upp flera riktigt bra delar som kommer att bli grunden till mina nya reaktionsstag, tack för affären!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Tack janne, men du kan väl ta emot grejorna innan du ropar hej..


Men tänkte att det såg nästan ut att kunna passa direkt, såklart med nytt fäste för ledhuvudet o kanske lite justering i längd på röret. Fast jag ser inte riktigt hur staget är fäst i undre bäramen/tvärstaget..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT 1965 Janne J
<<   1, 2, 3 ... 63, 64, 65 ... 128, 129, 130   >>
72 besök idag (362170 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande