Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 20, 21, 22 >> 12 besök senaste veckan (48609 totalt) |
Vem behöver fiender när man har vänner som er!
Matti-Lakkinnän och Pål Eraren var två namn som jag gick under i gamla garaget med när jag och Gistell byggde Z3an
Justjäklar! Så är det ju! Tror det är gjort för en 220mm koppling, har en sån liggande men passar på att uppdatera ordern med passande ny koppling oavsett så jag inte behöver fundera mer på det. Tack!
Alltså... jag blev lite förvånad när jag själv öppnade Bullen och årets kalender, så har jag förstört ett helt uppslag. ...men jag ser det fint med din bild, inte varje dag man får ligga på en mustang sådär iaf!
2012, 2021... Tomato, potato! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Hörröduru! Du far ju runt så jävligt så jag fick inte till den bilden förrän efter säkert 30 försök Om någon jobbar på så för andras (och eget, ok) nöje så kan det väl ändå finnas något litet bevis på det? (Jäkligt kul att bilderna kom till användning!) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||||||||
Blir det ett sånt här då eller _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||||
Helt rätt! Det är en underbar stämningsbild _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||||||||||
Ni har rätt, den är riktigt bra den bilden! Något annat tänker jag inte påstå (Kan tänka mig att motivet inte hade den goda smaken att stå still många millisekunder). Du skall veta Johan att jag uppskattar att du tog dig tid att fota på den körningen, vart riktigt många fina bilder både på bilar men framförallt just på folk och stämningen! Jag har bara svårt att se mig själv på ett helt uppslag. Bilen är en sak, men jag? Jag är liksom... bara jag.
Tror tyvärr inte att det finns en chans att jag varit så snäll i år så att tomten kommer med en sån _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Med en hel dag kvar på det nya året kom det lite paket från UK! Svänghjul, koppling och nya skruvar Lådan med svänghjulet var otippat lätt, kändes som en bastant pizza nästan Under 4kg, jo jag tackar! Ska självklart väga och jämföra med koppling sen med. Hittade en läckande packbox på vevaxeln, så den är beställd. Kommer dröja lite innan svänghjulet kommer på plats, men det gör inget för jag hittade lite annat nyttigt att göra under tiden Gott nytt år! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Nu har det blivit lite skruvande igen! Så vad var det i den stora lådan häromsistens? Turbo? Nope Kompressor? Nope Bara ett vanligt oljetråg Eller vanligt och vanligt, ett Raceline som till förra bilen för ca 20% ökad oljevolym, extra skvalpplåtar och ökad markfrigång. Riktigt fina bafflingar i På med övre baffeln Samt vevaxelplåten Men säg den lycka som varar... När jag tittade på motorn innan jul så hängde det en droppe här på bakre packbox Så ska det ju inte se ut! Så bara att passa på att ta bort när man ändå har chansen Och montera en ny! Får göra vad som går för att undvika att ha oljeläckage på bilen. Passade även på att byta nållagret i vevaxeln (för ingående axel på växellådan) när det ändå var åtkomligt. Säkert onödigt, men bra för nattsömnen! Och voila, färdigt! Tråget rymmer nu 5 liter olja och har extra kylflänsar och bredare sidor. Det gamla tråget var faktiskt rätt bra byggt inuti när jag tog loss det, men med mycket mindre oljevolym och inte några extra "vingar" som rymmer olja under vevaxeln. Så jag är väldigt nöjd med bytet! Passade på att montera ett oljefilter från Focus ST170 som även det är mycket större än original, känns som en extra billig försäkring. Gör nog inte heller någon skillnad förutom för nattsömnen, men det är bra nog det Nästa steg får bli antingen lite eljobb eller svänghjulet, får singla slant om det _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Praktiskt med dubbla oljepluggar på tråget, olje tempgivare i stället för plugg _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||||
Smart! Den ena pluggen är egentligen för att kunna öppna och ta ut för-filtret om man känner sig behöva det, går rakt in till pickupen. Men där vore det ju väldigt bra att mäta temp!
Men ingen choklad För att vara ett vanligt villagarage på 35kvm så är det bra för mina behov Det går att få in två bilar med även när man mekar, som här när vi gjorde ett motorbyte på en kompis bil i november I garaget skiner alltid solen... I dessa mörka dagar ska man minnas att "i garaget skiner alltid solen", så vad är det som lurpassar där nere på golvet? Jo visst är det svänghjulet! under 4kg vs 9.7kg! Men det intressanta är ju såklart vad är vikten komplett med respektive koppling? En besparing på 6.1kg roterande massa, så enkelt och så billigt! Kul att spara mer än 1% av bilens totala vikt, vilket även är helt i roterande massa. Klart det finns många ännu fler exotiska och ännu lättare lösningar, men de kostar ju därefter då... Monteringen var enkel, driva i styrstift för tryckplatta, rengöra, montera svänghjul, centrera lamell och på med tryckplatta. Allt med nya skruvar såklart Tittar man på nya resp gamla enheten svänghjul-koppling så ser man att formen är väldigt annorlunda på denna då lamellen är mindre i diameter, men vad som inte syns för blotta ögat är att nya setupen är 9mm tjockare. Detta kompenseras då med ett nytt urtrampningslager! Roligt nog så är utrampningslagret hela anledningen till att jag lyfte ur motorn - för det var ju det som hade ett litet missljud. Så nu är det korrigerat, tillsammans med ett bättre tråg och lättare svänghjul Teoretiskt sett kan motorn lyftas i igen, men nu ska elsystemet snyggas till istället _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Det finns ju sprängkåpa i aluminium sägs det där finns det några kg att spara, jag har en som skall monteras på min se7en nån gång.... Vad är det för diameter på lamellen ? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||||
Tack Johan, känns som tempot är rätt lågt...Men en sjua är redan ombyggd under senhösten kom jag att tänka på 😁 Hoppas kunna optimera bilen lite i vinter iaf klä det par punkter, kommer inte lösa allt jag vill men kanske tillräckligt. Bara säsongen 2021 har lika glatt folk på sprintarna som 2020 så är jag nöjd!
Oh, the slippery slope är både lång och brant Jag var glad att denna bil var 90kg lättare än min gamla, kanske värt att börja lista vad som går att göra med rimliga medel ändå? Gissar att en sån kåpa är dyrare än den smakar? Ska mäta, tror det är en 20mm mindre lamell än original men ska inte lova något innan jag mätt!
Kul att du frågar! Tanken föddes då jag fick ett original svänghjul över och tänkte bearbeta, men min motorkille hade inte tid förrän januari eller februari och jag ville inte vänta. Hittade då att detta ändå var relativt prisvärt och gick att få snabbt. Nåja, till frågan. Jag kollade en stund på svänghjulen bredvid varandra och jag tror att man kan göra något liknande men inte nå samma resultat. Helt enkelt verkar det vara lite annan profil och offset på en del saker som iaf vid snabb anblick begränsar möjligheterna med ett original. Men har man tillgång till maskiner, lite kreativt tänkande och några blandade delar liggande så kan man nog göra något liknande. Kopplingen här är en Pinto, skulle säkert gå med en mindre 1.6 zetec koppling med (väldigt lik pintokoppling). Såg att du skaffat dig en, grattis! Nu var det en pinto, men vill du kolla på lite zetec så kan jag skicka upp ett original 2.0 svänghjul, en 1.6 koppling och lite annat smått och gott om du vill klura på en zetec? En kompis har en 1.8 zetec med andra kammar, andra kolvar, mc brygga och prospark liggande som säljs för en billig peng om du vill ha något roligt och körbart med relativt enkla medel _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Tack Fredrik för svar och tips. Din vän får gärna lämna info genom pm ang Zetec alternativet.
Jag är dock primärt fokuserad på att få vagnen inreggad och sedan kanske som en BEC. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||||||||||
Oh, the slippery slope är både lång och brant Jag var glad att denna bil var 90kg lättare än min gamla, kanske värt att börja lista vad som går att göra med rimliga medel ändå? Gissar att en sån kåpa är dyrare än den smakar? En "vanlig" Pinto-kåpa till typ 9 (som ju ska funka om du har just en vanlig typ 9) är inte så dyr, 129 pund plus VAT från Rally Design. Men vad det blir totalt nu efter Brexit vete sjutton. https://www.rallydesign.co.uk/produc Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||||||
Sladd-spaghetti någon?
Jodå, elsanering behövs definitivt här... På bilden är vyn över kontaktstycket till OMEX boxen, men vi börjar från början. När jag lyfte ur motorn så gick det inte att ta med elen, det satt fast i bilen Både inkoppling av säkerhetsbrytare, effektmotstånd till spridarna etc gjorde att det inte gick att dela härvan på något sätt. Däremot så säljer även Biltema motsvarande Bosch-kontaktdon numera, så med lite inhandling där så gick det att dela på lämpliga ställen Och efter ytterligare en del jobb med att skruva ut saker och backa ur härvan för relästyrning av ECU och soppapump så fick jag ut motorhärvan. Skön hög med kablar! Fram med stora kammen så gick det att få lite överblick ändå Mest intressant, utöver att det är lite bristfälligt draget hittills, är att reläerna för ECU och soppapump uppe till höger i bild är extrastyrda av vanliga vippbrytare! Helt enkelt verkar det som om man inte fått till rätt styrning av bränslepumpsrelät från ECU som det är tänkt, men det skall ändras på nu. Så nu skall jag rensa upp och snygga till lite, tanken är väl i stort att: -Sanera bort vippbrytare och ändra relästyrning för ECU och bränsle -Dra om kablage för reläer så de hamnar på annat ställe -Hänga på härvan på motorn, justera längder på kablar och dragning av dem Sen kan det nog bli en härva som både går att hantera men även titta på utan att man börjar blöda i ögonen Nåja, mer än så har jag inte att visa nu, mycket tid har gått åt elscheman, kontrollera och mäta. Roligt nästan jämt _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Kommer att bli jättesnyggt när du är färdig, bara den enkla detaljen att kunna koppla isär motorhärvan från bilen när man ska hiva ut spisen är guld värt.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 20, 21, 22 >> 12 besök senaste veckan (48609 totalt) |