Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 20, 21, 22 >> 23 besök senaste veckan (48697 totalt) |
Det där ser ju inte ut som så mycket. Det är ju lika lite el som en gammal moppe (förutom motorhärvan).
OK, du har ljus på både höger och vänster sida, men ändå |
||||||||||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||||||
Kul se ditt grundliga jobb med kabelmatta.
Efter 32 år med min bil är jag nu inne på mitt femte kablage, efter många ombyggnader och renoveringar. Och varje gång så blir det div sladdar, reläer och annat över och kablaget blir lite nättare och lättare...men en tvättäkta mekanist går väl aldrig i mål tror jag. Hatten av för din ambitiösa finstädning! _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||||||||||||
Kul att det finns lite intresse i en gammal gul lådbil
Tack för verktygslån!
Minst sagt! ...och här kommer ännu en! Skämt åsido, jag har iaf insikten i att tänka till en gång extra ibland och inte bara gå på första bästa känsla. Målet med detta jobb är att få det först och främst robust och fungerande, sedan som nummer två helst lite snyggare än innan.
Håller med Janne, att kunna koppla isäg härvan från bilen känns som ett måste, undrar hur mycket tidigare ägare (några ägare bakåt, de två senaste har inte skruvat något på den) har svurit över hur det var att skruva med den?!
och minusjord! Glöm inte det Sånt kan man aldrig ta för givet (även om de nästan försökt relästyra bränslepumpen som om det var plusjord...)
Puch Dakota 7, är det rätt namn? Nä men du har rätt, det är ju inte så mycket el. I denna härva så är det ändå strömmatning för startmotor, reläer och styrning av ECU/Soppapump etc så resterande el i bilen är enbart för belysning och instrument.
skönt att en nolla som jag kan få fas-on på det då
Tack Jan-E för de glada orden! Du och din bil har en härlig lång historia som jag verkligen tycker är rolig att följa, kommer nog ha svårt att komma ikapp i den mängd upplevelser du hunnit med tillsammans med din bil men jag får ju göra så gott jag kan för att i alla fall förbättra den steg för steg under ägandets gång. Dags för lite uppdatering på hur det går! Händer det något i garaget? Jodå, försöker lägga nån timma eller två varje kväll men allt tar lite tid när man först skall se vad som är gjort, sedan kolla hur det borde vara gjort och sist som tredje steg göra det som det ska vara Varför satt det vippbrytare i? Jo det verkar som om man trodde det var plusjord i denna engelska bil så ECU'ns jordande bränslepumpsstyrning gav ingen slutande effekt i relät när polen på andra sidan också var jord. Konstigt eller hur Så med lite omkoppling så är nu reläerna (förhoppningsvis) rätt kopplade och vippbrytarna borta! Sedan har en del tid lagts på att bestämma dragning av härvan men framförallt reläerna och relästyrningen av ECU och bränslepump. Oftast sitter de i bilens vanliga elsystem, men på Westfield så är kontakterna i bilen baserade på att matningen av dessa sker inom motorhärvan - så även här. När det sedan var bestämt var sakerna skulle sitta var det bara att kavla upp armarna, värma upp avbitartång, lödkolv men framförallt urstiftningsverktyg och crimptång. När man ändå är igång och skall justera längder på kablar så kan man likväl crimpa om stiften i kontakter så man blir av med dubbla och trippla lödningar som funnits innan. Så nu har jag börjat sätta lite kabelskydd (och nya kontakter på vissa ställen som ex generator mm) på härvan och bunta ihop det. Med tanke på hur bilen körs och att det varit lite oljesöl (från vevhusvent troligtvis) innan kring blocket så valde jag robotslang under insugshöjd och Tesa tygtejp ovanför. Så blir det både robust och lite snyggare! Ännu är det inte klart, men viss skillnad måste jag säga att det är nu mot innan. Såhär såg det ut tidigare Vad är alla kontakter till? Det är rätt många... -Till bil för instrument -Till bil för strömmatning -MAP-sensor -Lambda -TPS -Insugstemp -Generator -Startmotor -Oljetrycksmätare -Säkerhetsbrytare -Tändspole -Vattentemp -Triggergivare -Spridare x4 -Effektmotstånd för spridare -Databox Nån timma till eller två så är nog elen klar, då borde motorn kunna hitta tillbaka! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||||||
Snyggt! Det blir betydligt trevligare!
Jag följer strömmen och vill inte stöta mig med någon, så jag försöker undvika ledande frågor som ingen tycker ohm. Men det måste gått åt en och annan kanelbulle till snabbkaffet? Eller har du watt elektriker? Det får nog räcka där... _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||||||||
Tack grabbar, ni är för snälla! Ett litet steg för människan... eller vad man nu sa 69
Som den jordnära person jag är så vill jag ju inte åka på en propp här så jag svarar glatt min bekantskaps-krets Jag har iofs haft wattkoppor som liten men det enda jag kan-el på den nivån är nog från kryddskåpet... Så du är helt rätt ute med kanelbullarna Tusan Niklas, vi saknar dig härnere! Och dina skämt saknar Göteborg med hör jag Blev lite mysmek igårkväll med, man skall ju inte glömma att en sån här hobby ska ju inte stressbyggas bara utan man ska ha de där goa kvällarna med bra musik på i garaget, antingen själv i lugn och ro eller med en hjälpande hand av en vän om man vill det. Så nu är motorn på plats igen! Den gled direkt på ingående axel i växellådan och la sig snabbt och enkelt på plats Elen passade bra, ska göra nån extra upphängning för härvan i bilen med bara för extra välmående men allt funkade fint och passade bra Enda abret igår var att jag märkte att avgasbandaget verkade ha sett bättre dagar och började frasa och fransa upp sig på några ställen. Grenröret är svårt att få ut och ännu svårare nu när någon har satt en motor ivägen Men det får sättas upp på att-göra-listan, vintern är långt ifrån slut! _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Alltså... vad håller jag på med....knöla ner en V8 i en gammal mustang, trångt, tungt, mörkt... borde åka 7:a istället.. livet verkar så enkelt på någe vis..
Rent och snyggt, rena operationssalen _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||||||
Äsch, du har ju dubbelt av allt! Dubbelt så mycket effekt, användbarhet och annat. Bara på termen nöje jag tror vi har lika roligt - för det är subjektivt! Däremot skall jag fixa justerbar stol så du kan provköra ordentligt i år! Ska städa garaget ordentligt när bilen är körbar igen, sen kan man lägga sig på golvet i ljusa kläder igen utan att bli smutsig
Hänvisar till Peters kommentar innan
Det gäller ju att vara konsekvent med färgtemat Sedan kan det alltid reta/förvilla Ford-folk med då Zetec-motorer tillhör silvertop eller blacktop generationerna. Vad gör då min Bluetop? Fortsätter skruva ihop Inga stora steg, men fortsatte koppla in lite saker tidigare så nu är även all el samt bränsleanslutningar inkopplade. Började med att dra på tändning utan att ha bränslepumpsrelät inkopplat för att kunna kontrollera med multimeter att allt verkade fungera - vilket så var fallet! Så när de var klart så åkte reläet i och jag testade om den nya korrekta bränslepumpsstyrningen från ECU'n fungerade. Yupp! En sak till som kan bockas av 2sekunder primar den med bränslepumpen när man slår på tändning, sedan krävs det vevaxelsignal för fortsatt matning av pumpen som sig bör. Är detta en kandidat till en av de tråkigaste filmerna på Youtube i år med kanske? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Tack Peter, men det var nästan lite för snällt sagt Jag är relativt nöjd iaf, inte helt... Men det är svårt att vara pedant och ändå hålla sig från att dra om allt "bara för att", när målet ändå primärt är att det ska vara robust funktion Men men... Framåt går det! Nu är allt ihopskruvat så när som på en sak... (Och nej, jag menar inte motorhuven...) ....startmotorn får inte längre plats Det nya tråget är mycket bredare nertill och den nya startmotorn som förra ägaren satte på för ett år sedan får inte längre plats. Solenoiden tar helt enkelt i en av "vingarna" i trågets nederkant för den ökade volymen Skall börja lite detektivjakt på en startmotor som har solenoiden mer "utåt" än "nedåt" i svepets riktning så ska det få plats. För det är det enda som håller mig från att provstarta nu _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
En vev är ju mycket lättare än en startmotor! Den kan dessutom fästas upp lite varstans för bästa viktfördelning.
(Jag har vevat igång en studiekompis gelcoatlagade orangea Lada en gång, det ger dessutom bra träning som bonus) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||||||||||
Jag har en startmotor från WOSP i UK och den jag köpte kan man vrida solenoiden på:
http://www.wosperformance.co.uk/prod _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||||||||
När jag bytte till ett gjutet eftermarknadstråg fick jag nog slipa lite på tråget för att få dit startmotorn. För det är väl den lilla startmotorn som sitter på automat bilar du har? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||||
Fint! Får göra ett litet hål i kylet bara. Ser annars framför mig att sommaren kan bli såhär
Så rätt! Faktum var att jag fick göra liknande i somras innan jag bytte batteri , så jag tänkte slippa det nu i år iaf
Smutt, snygga! Googlade lite snabbt och hittade till min motor/låda/trågkombination ex denna med: https://www.motorsport-tools.com/pow samt https://www.autoelectricsupplies.co. Landar på ca 2600 sek + tull/moms. Fina! Värt att tänka på. Då får man även en nedväxlad startmotor som jag har idag.
Än en gång är det din kunskap som är guld värd Nisse! I dagsläget tror jag att det sitter en sån här på: https://www.burtonpower.com/edge-gea Kollar man dock i Burtons katalog så står den listad som "CHV/Zetec E FWD" så redan där är ju en bokstav fel, ingen framhjulsdrift här! Förra ägaren hade nämligen problem med krämen i startmotorn och köpte en ny nedväxlad från Burton, den är märkt 007 men jag hittar inget kvitto i pärmen tyvärr... Vilken startmotor är det jag behöver om jag inte skall gå på finlösningen Mats tipsar om? Är det Sierra DOHC som är smidigast? Som denna: https://www.yourex.se/Article?Artnr= Jag gjorde en liten inhämtningsrunda av startmotorer igårkväll i mitt närområde (oroa er inte, alla Fordar i området går att starta, jag har bara länsat vänners garage ) och lyckades få till denna line-up: Startmotorerna är i ordning vänster till höger Burton 007, okänd Ford original, Ford Escort -94, Ford Mondeo. Även om jag fick en eller två att passa fysiskt så fungerade de inte på setupen motor/låda/svänghjul så jag behöver klura på vad som behövs. De jag fick på och testade var de två i mitten... Så till ritbordet/google/viktiga erfarenheter från er. Vad borde passa? Är det Sierra som är att föredra och isf vilken? DOHC/OHC etc? Skönt att detta är ett så bra forum så man får respons _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||||
Tack Jag skriver bara det jag är säker på... och det som funkar på min se7en. Och nu blir det några bilder från motorbytet till Zetec Om vi tar det från början så satt det en DOHC motor och Mt-75 växellåda från början. Först var jag tvungen att kapa lite sprängkåpan för att den skulle rymmas blev lite extra kylning samtidigt Startmotorn är den som satt från början Den uppmärksamme ser säkert att det är en distansplatta mellan startmotor och sprängkåpa det är för att drevet skall komma i rätt läge på svänghjulet _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Westfield SEiW - 2011 - Lilla Gul flyttar ut *SÅLD* | << 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 20, 21, 22 >> 23 besök senaste veckan (48697 totalt) |