Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 79, 80, 81   >>
48 besök senaste veckan (191946 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Magnus Thomé skrev:
Tänkte sätta svarta utskurna framför framhjulen och tänkte få dit splittern först som ramar in med svart längs hjulhuskanten. Men nu är ju splittern inte på G längre så får hitta på något annat. Jag har ju dom stora magnetskyltarna med jättestort rejsamärke. Funkar inte på aluminiumdörrarna, aluminiumhuven, kolfibertaket....

Undanflykter

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
super7 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tänkte sätta svarta utskurna framför framhjulen och tänkte få dit splittern först som ramar in med svart längs hjulhuskanten. Men nu är ju splittern inte på G längre så får hitta på något annat. Jag har ju dom stora magnetskyltarna med jättestort rejsamärke. Funkar inte på aluminiumdörrarna, aluminiumhuven, kolfibertaket....

Undanflykter


Japp

_________________
Magnus Thomé
Citera
kotten17
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 59




_________________
Conny Ljunggren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dom betalade för flygtransport hem för sin splitter. Hua

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
super7 skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tänkte sätta svarta utskurna framför framhjulen och tänkte få dit splittern först som ramar in med svart längs hjulhuskanten. Men nu är ju splittern inte på G längre så får hitta på något annat. Jag har ju dom stora magnetskyltarna med jättestort rejsamärke. Funkar inte på aluminiumdörrarna, aluminiumhuven, kolfibertaket....

Undanflykter


Japp




Fjösigt. Får hitta på nåt annat



_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



https://www.facebook.com/JCRDEVELOPMENTS/

En lösning på stols-problemet... 👍

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Kraemer
trollhättan
Här sen Aug 2014
Inlägg: 17



linpaul skrev:
https://www.facebook.com/JCRDEVELOPMENTS/

En lösning på stols-problemet... 👍



Men förstår jag rätt när detta endast är med en andra stolar (Recaro)??

Jag kan givetvis begripa noll🤩🤩

_________________
pär kraemer

Evo ix 06*
Seat Leon jtcc 10*
Clio sport 172 01*
Gr yaris 21
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kraemer skrev:
linpaul skrev:
https://www.facebook.com/JCRDEVELOPMENTS/

En lösning på stols-problemet... 👍



Men förstår jag rätt när detta endast är med en andra stolar (Recaro)??

Jag kan givetvis begripa noll🤩🤩


För eftermarknadsstolar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kraemer
trollhättan
Här sen Aug 2014
Inlägg: 17



Magnus Thomé skrev:
Kraemer skrev:
linpaul skrev:
https://www.facebook.com/JCRDEVELOPMENTS/

En lösning på stols-problemet... 👍



Men förstår jag rätt när detta endast är med en andra stolar (Recaro)??

Jag kan givetvis begripa noll🤩🤩


För eftermarknadsstolar.


De var ju skit gilla ju orginal stolarna🥰

_________________
pär kraemer

Evo ix 06*
Seat Leon jtcc 10*
Clio sport 172 01*
Gr yaris 21
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kraemer skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kraemer skrev:
linpaul skrev:
https://www.facebook.com/JCRDEVELOPMENTS/

En lösning på stols-problemet... 👍



Men förstår jag rätt när detta endast är med en andra stolar (Recaro)??

Jag kan givetvis begripa noll🤩🤩


För eftermarknadsstolar.


De var ju skit gilla ju orginal stolarna🥰


Planen är att sänka originalstolarna

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622



Va visst jag som var lite snabb där... 🙈 Men nu läste jag också att det var för eftermarknadsstolar...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Precis monterat ett armstöd. Höjdjusterbart och uppfällbart. Skitsnyggt. Är ivägen för båda mugghållarna nedfälld. Aningens lite lite vobblig sidledes. Stabil på andra ledder. Kanske går att sätta en extra plåt med fästet för att den ska bli stabilare.

Finns att beställa här office@sydmeko.se (ange Toyota GR Yaris, röd söm). Jag betalade först 2100:- men för en i riktigt läder i helt svart. Den här är konstläder med röd söm som jag gissar är aningens billigare.







_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag köpte en Vantop H610 som filmar framåt och bakåt med en separat kamera och har en display som ser ut som en backspegel. Plockade bort originalspegeln som sitter lite lågt och monterade den nya display/kamera/spegeln så högt upp jag kunde dikt an mot taket.


Kameran bakåt sitter uppe på taket bakom hajfenan där den håller sig ren extremt mycket längre än någonstans längre ner på bakluckan (bilens egen backkamera ser man inte mycket med efter ett regnväder). Jag prövade att ha kameran inne i bilen o titta ut genom bakfönstret men det funkade inte alls i dåligt väder eftersom det inte finns någon vindrutetorkare bak.











Jag kör med denna nu (Vantop H610) och är mycket nöjd so far. 30fps suger men jag har inte hittat någon med högre framerate och man överlever
https://www.amazon.de/gp/product/B08DFCZHVP/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title . . . .

Angivna vinklar på backkameran får man ta med en stor nypa salt, verkar inte stämma alls. Den jag behöll som har smalare vinkel är angiven till 160 grader och den jag sålde som har bredare vinkel (lite för bred...) är angiven till 150 grader...

Allt spelas in på ett minneskort men jag har inte tagit ut det o kollat bildkvaliten på datorn men det finns exempel på youtube

Om man stänger av skärmen så funkar den som en ganska okej men lite mörkare spegel. Men för att slippa speglingar av helljus osv när kamernan är på så har jag den vinklad uppåt mot det mörka taket.

Avbländning behövs inte eftersom ljusstyrkan i skärmen bottnar så det inte blir för ljust för ögat. Men starka ljuskällor blir ju utblurrade en del. Allmänt så ser man mycket bra i halvmörker, den förstärker ljuset en del nämligen (beroende på modell du köper förstås).

GPS är nog olika med hur mjukvarorna i kamerorna är olika. Om de bara loggar, om de ens har karta alls eller om den bara används för att markera position, hastighet och exakt tid i videomaterial och inget annat? Utan GPS så ställs ju inte klockan rätt automatiskt i min tyvärr.




Om någon undrar varför jag gjort detta så är det pga:

- bilen har ingen bakrutetorkare, det blir sjukt skitigt och omöjligt att se nåt genom bakrutan väldigt fort

- spegeln sitter ovanligt långt ner och för mig som är lång så behövde jag flytta upp den, så jag behövde meka med det hela ändå

- där jag bor cyklar folk mot rött överallt hela tiden, ville ha en dashcam även i den här bilen så man inte blir felaktigt anklagad en vacker dag. Smidigt att slippa ha en separat extra enhet i framrutan, nu blir allt-i-ett. Dessutom dashcam bakåt på köpet så att säga.

- Bonus är den vida vinkeln, man ser MASSA mer än i en vanlig spegel




Här är låddan som man kan sätta bakom hajfenan på taket. Passar kamera som är ca 24x24x28 (som nog är den vanligaste?)

https://www.thingiverse.com/thing:4723960





Här specialsidor hos Amazon med bara såna här listade

New releases top list https://www.amazon.com/gp/new-releases/electronics/3248687011

Best sellers top list https://www.amazon.com/Best-Sellers-Electronics-Car-Mirror-Mounted-Vid . . . .



Här finns massa fästen https://www.aliexpress.com/item/1005001802347450.html?spm=a2g0s.904231 . . . . Jag 3D-printade ett för att verkligen maxa att den sitter så långt upp det bara går.



Diskussionstråd om display/kamera/dashcam https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=120232








Här på taket håller den sig väldigt ren faktiskt:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19482



Detta ger ju möjligheten att se en helt gömd cyklist


Gamla
Magnus Thomé skrev:
Såhär långt ner sitter backspegeln och det här är vad jag ser. Spegeln går att justera i höjdled men det här är så långt upp den kommer. (sitter min testspegel på den just där men jag visar bilden (igen) för att visa att spegeln borde kunna justeras till högre upp.


Nya
Magnus Thomé skrev:
... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=120232

En kort summering så det finns här i tråden också. Jag köpte en Vantop H610 som filmar framåt och bakåt och har en display som ser ut som en backspegel. Monterade den så högt upp jag kunde dikt an mot taket.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag är ju extremt van att speglar i alla bilar är ivägen och lutar mig för att se okej. Men i andra bilar ser jag en bit av hjulen eller fötterna åtminstone. Dvs det var aningen värre i Yarisen än i andra bilar, inte mycket men nån halvcentimeter eller så. Men så bra som jag ser nu har jag aldrig haft i någon bil någonsin thumbs up


Föresten, Niklas du nämnde trådlös kamera bak, hittade du det? Jag har sett att det finns nämligen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19482



Magnus Thomé skrev:
Föresten, Niklas du nämnde trådlös kamera bak, hittade du det? Jag har sett att det finns nämligen thumbs up
Jag vet att jag sett det men har inte grävt vidare. Med "professionell" erfarenhet av integrationer så har jag inte enorm förväntan av att det ska "just works" men det verkar numera vara nära standard med 4-pin 1080p bakkameror, så det kanske går att pilla in nåt från annan tillverkare (så dashen inte behöver veta att det bytts kamera).

Men till en GRY behövs det ju inte eftersom den inte har drag

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tänker också att man borde kunna byta lite kors o tvärs.

Vet du vad för överföring det är normalt? Kan det verkligen vara gammal hederlig kompositsignal?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19482



Magnus Thomé skrev:
Tänker också att man borde kunna byta lite kors o tvärs.

Vet du vad för överföring det är normalt? Kan det verkligen vara gammal hederlig kompositsignal?
Inte den blekaste. Men efter att ha lagt lite tid på sökande så verkar det inte finnas några billiga 12V överföringar som klarar 1080p.
"Wifi" till andoidenheter är det enda jag hittar med 1080p (tex https://www.aliexpress.com/item/4001306336259.html).
Men då skulle det ju vara fint om spegeln hade möjlighet att switcha mellan en kablad och en wifi bakkamera direkt i pekskärmen.

Annars funderar jag på att dra en förlängning hela vägen till bak på släpet och koppla om bakkamera till släpkameran (och ha en extra skyddad kabel mellan bil och släp). Det skulle ju kunna fungera tills kontakten går sönder (det tar väl ett tiotal kopplingar. jag har samma kontakter på en gammal dashcam och det är vackertväder-kontakter).

Edit: Jag kastade iväg en fråga till support@vantop.com för att iaf så ett frö i nån kruka om alternativ bakkamera. Det är ju inte de som designar sakerna tror jag, det är nog en hög olika kopierande kinashops.

Eftersom dessa inte har wifi så är kanske den bästa förbättringen att ha två video inputs för bakkamera och man kan switcha i displayen. Då blir det upp till mig att fixa antigen en kablad andra kamera, eller nån mottagare som kan ge acceptabel signal. Den kan ju tom vara 480p eller 720p bak på släpet, det är ju så mycket bättre än ingenting.

Edit2 (vill inte spamma med en massa inlägg, om Magnus vill flytta detta till backspegeltråden så är det ok):
Svar från VanTop support (fegsvar tror jag):
"And regarding your problem, I wonder if mean that you wanna a second backup camera for your trailer?
If so, I am sorry to tell you that it is very hard to find a compatible rear camera with H612T on Amazon. It is customized, Each design is different.
To send a separate rear camera of H612T is what we can do for you."

Dvs De tror inte att en generisk kamera (tex en radiomotagen video) kan anslutas, utan att bara en annan identisk kamera på släpet kopplad med lång kabel och förlängning fungerar (3m förlängning finns). Men kontakten är ju inte riktigt fältmässig
Men det går ju alltid att skapa eget kablage med bättre kontakter med hjälp av befintliga kablar (billigare fyrledade kablar för "video" är nog svårhittade. Sen ett skyddade gummiikabelhölje för delen som går mellan bil och släp (och ha kontakteringen bak i bilen (inte i slasket).
Nu har jag ju ingen ursäkt att låta bli, att börja med bara bilen, släpdelen kan göras senare. Men trådlös kamera och autoswitchande hade varit coolare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Till engelspråkiga i Yarisforumet och FB-gruppen







_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Och en till... massproducerade på ICA Maxis parkering när Jessica var inne och fyllde på matförråden


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tänker också att man borde kunna byta lite kors o tvärs.

Vet du vad för överföring det är normalt? Kan det verkligen vara gammal hederlig kompositsignal?
Inte den blekaste. Men efter att ha lagt lite tid på sökande så verkar det inte finnas några billiga 12V överföringar som klarar 1080p.
"Wifi" till andoidenheter är det enda jag hittar med 1080p (tex https://www.aliexpress.com/item/4001306336259.html).
Men då skulle det ju vara fint om spegeln hade möjlighet att switcha mellan en kablad och en wifi bakkamera direkt i pekskärmen.

Annars funderar jag på att dra en förlängning hela vägen till bak på släpet och koppla om bakkamera till släpkameran (och ha en extra skyddad kabel mellan bil och släp). Det skulle ju kunna fungera tills kontakten går sönder (det tar väl ett tiotal kopplingar. jag har samma kontakter på en gammal dashcam och det är vackertväder-kontakter).

Edit: Jag kastade iväg en fråga till support@vantop.com för att iaf så ett frö i nån kruka om alternativ bakkamera. Det är ju inte de som designar sakerna tror jag, det är nog en hög olika kopierande kinashops.

Eftersom dessa inte har wifi så är kanske den bästa förbättringen att ha två video inputs för bakkamera och man kan switcha i displayen. Då blir det upp till mig att fixa antigen en kablad andra kamera, eller nån mottagare som kan ge acceptabel signal. Den kan ju tom vara 480p eller 720p bak på släpet, det är ju så mycket bättre än ingenting.

Edit2 (vill inte spamma med en massa inlägg, om Magnus vill flytta detta till backspegeltråden så är det ok):
Svar från VanTop support (fegsvar tror jag):
"And regarding your problem, I wonder if mean that you wanna a second backup camera for your trailer?
If so, I am sorry to tell you that it is very hard to find a compatible rear camera with H612T on Amazon. It is customized, Each design is different.
To send a separate rear camera of H612T is what we can do for you."

Dvs De tror inte att en generisk kamera (tex en radiomotagen video) kan anslutas, utan att bara en annan identisk kamera på släpet kopplad med lång kabel och förlängning fungerar (3m förlängning finns). Men kontakten är ju inte riktigt fältmässig
Men det går ju alltid att skapa eget kablage med bättre kontakter med hjälp av befintliga kablar (billigare fyrledade kablar för "video" är nog svårhittade. Sen ett skyddade gummiikabelhölje för delen som går mellan bil och släp (och ha kontakteringen bak i bilen (inte i slasket).
Nu har jag ju ingen ursäkt att låta bli, att börja med bara bilen, släpdelen kan göras senare. Men trådlös kamera och autoswitchande hade varit coolare.



Sätt en vanlig växlande strömbrytare för att växla mellan de två kamerornas inkommande sladdar och sen in i spegeln. Den backkamera som följer med H610 ser ju ändå ut att vara samma som följer med massa andra kameror. Och den ser även likadan ut som vissa man kan köpa löst?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris - Orange! Såld
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 79, 80, 81   >>
48 besök senaste veckan (191946 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande