Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (16026 totalt) |
Ska försöka och inte plocka bort så mycket mer nu ![]() Jag skriver till dig på FB så kan vi snacka om grenrör ![]() ![]() _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
För mig nya (de är oanvända) skivor landade i veckan och kördes idag till han som ska göra bellhouse. Även varit och hämtat den färg till motorutrymmet jag beställt så blir till att tvätta, slipa och kapa lite i helgen och förhoppningsvis hinna lägga ett lager.
![]() ![]() _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
|
||||||||||||
Det är samma storlek som suttit på innan, 330x32mm. Men dessa väger ca 4,5kg mindre. Per sida! Skivan väger ca 5kg och bellhouse uppskattat till 300-500g. Gamla skivan väger 10,2kg. Så ca 9-10kg mindre i fjädrande och roterande vikt ![]() ![]() "Behöver" kompensera viktmässigt då det ska på en splitter som väger en del. _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
|
||||||||||||
Slipat, skrapat, kapat, pustat och frustat.
![]() Idag lades första lagret. Beroende på hur resultatet blir när det torkat läggs ett eventuellt andra lager. ![]() Håller även på och förbereder grenrör för avgasbandage. ![]() Stötte på en mindre trevlig överraskning ![]() ![]() ![]() Fick hem nya kylaren härom dagen, verkar som den kommer passa utan större modifikationer. ![]() _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Hoppla! Ja, hade jag sett det där under tiden den var i min ägo hade jag definitivt åtgärdat det! ![]() Grenrören var coatade med värmebeständig lack vilket var orsaken till att jag inte har lindat dem tidigare. Men tur att det upptäcktes nu och inte på banan! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||||||||||
|
||||||||||||
Det blir att köra med de som satt på till att börja med, alltså SZ med 24v fläns. Får bli ett projekt framöver att titta på att bygga egna ![]() _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Jag kanske sticker ut hakan, men "bättre" grenrör är nog den sista uppgraderingen denna motor behöver, skulle bli imponerad om den ger över 220 ärliga hk:) Kammar, toppar, insug och avgas är nog mycket viktigare. Vet för att jag bromsat med dessa grenrör rätt många gånger ![]() _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||||||||
Aha! Det såg ut som andra rör på bilden bara Tjusigt m fräsch färg! Håller med om man kan putsa lite i insugen, inte att det ska vara polerat såklart men på min rova var cyl4 helt off i gjutningen, de andra var mer ok. Men lätt justerat med lilla dremmeln! ![]() Samma med kromrör mot insprutarhusen, där kan man småslipa lite med. Om det nu inte redan är gjort alltså! ![]() ![]() ![]() Kromkrök - insprutarhus. Beroende på hur de hamnar vid montering KAN de hamna med en liten kant, jag slipade tills det inte fanns ngn kant oavsett läge. "Överstor" port i insprutarhuset alltså. ![]() Sen har Janne som balanserar min motor svetsat om mitt 164-plenum så 1ans port har lika mkt "vägg" som 2-6. Alltså aning förlängt plenum framåt i bilen ca 20mm. Annars har tydligen cyl 1 ett lite annat flöde. Ingen bild tyvärr ännu. Sen kan man förstås byta kammar osv osv osv ![]() |
||||||||||||
Stämmer nog att dessa funkar alldeles utmärkt. Det som är kruxet att jag redan tar bestraffning för det i klassningskalkylen och då hade det varit "bättre" med ett grenrör som är byggt för det befintliga utrymmet #trångtsomfaen Kammar ger ohyggligt minus i kalkylen så är inte och tänka på (om jag vill vara kvar i klass 2), topparna är redan gjorda, ger man sig på insug så blir det "trimmat" i kalkylen och direkt upp i klass 1. Så det är inte fritt spelrum utan måste alltid väga det mot straffet det ger. Så det är inte grenrören i sig jag tvivlar på utan mer helheten utifrån de förutsättningar jag har ![]() _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Gällande insug så är jag inte helt säker på var gränsen går men kör ju "modifierad standard" som det heter i kalkylen och det begränsar oss i vad vi får göra. Får forska lite i det ![]() Kammar ger väldigt mycket minus i kalkylen (och plånboken) så det är inte aktuellt atm ![]() _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Är även sekundärerna från dig? _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Ditt plenum är redan ickeoriginal.. ![]() |
||||||||||||
Ja absolut, får kolla vart gränsen går någonstans bara. Men ska definitivt kolla upp det mer ordentligt! ![]() _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Aha då förstår jag! Jag sålde både grenrör och framrör till Robin så sekundärerna bör vara mina gamla. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||||||||
Topp ![]() ![]() _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Jag som haft bilen och i grunden gjort allt kan tillägga följande: - Topparna är fixade efter topplockspackningarna gick. (är då portade för så bra flöde som möjligt och planade 0,5mm. De flödar för fullt redan vid fem mm lyft) - Grenrören köpte jag av Kalle, primärer som sekundärer. - Plenumet är moddat men måste göras så för annars hamnar ju spjällhuset i torpeden ![]() _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||||||||||
![]() Du som sitter med i tekniska gruppen kanske kan skina lite ljus på frågan gällande hur mycket vi får modda plenumet? ![]() _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Om det kräver modifiering för att passa skulle jag säga att det är okej. Så länge det inte skenar iväg. Ex: Modda plenum likt hur jag gjorde eller modda plenum och göra plenumet större på kuppen. Det ena är ju okej och det andra, not so much. ![]() Men, för att ha på det torra är det alltid bäst att maila in till oss som sitter i gruppen och påtala det du gjort för att ha rent mjöl i påsen. ![]() _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 6 besök senaste veckan (16026 totalt) |