Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challenge #18
20 besök senaste veckan (6110 totalt)
<<   1, 2, 3   >>
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 50


Trådstartare
matfo skrev:
Ser bra ut! thumbs up
Laga inte sönder den för mycket bara, säsongen är snart här...

Letade du efter 164 V6 24v grenrör?
Om jag inte minns helt fel så har jag de från 164 Q4 liggande eftersom jag aldrig använde dem när jag konverterade GTV6an. De är dock helt original så de måste moddas för att passa i 116-bil.

Här är ett par gamla bilder där man på ena bilden ser skillnaden mot ett äkta SZ-grenrör (som satt på den 12v jag plockade ur GTV6an).




Hör av dig om det är intressant så får vi fundera på lämpligt pris


Ska försöka och inte plocka bort så mycket mer nu Men tiden går fort så gäller och börja få dit saker snart.

Jag skriver till dig på FB så kan vi snacka om grenrör thumbs up

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 50


Trådstartare
För mig nya (de är oanvända) skivor landade i veckan och kördes idag till han som ska göra bellhouse. Även varit och hämtat den färg till motorutrymmet jag beställt så blir till att tvätta, slipa och kapa lite i helgen och förhoppningsvis hinna lägga ett lager.




_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1376



Skoj, hur stora är de? Vad var problemet tidigare?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 50


Trådstartare
Eldh skrev:
Skoj, hur stora är de? Vad var problemet tidigare?


Det är samma storlek som suttit på innan, 330x32mm. Men dessa väger ca 4,5kg mindre. Per sida! Skivan väger ca 5kg och bellhouse uppskattat till 300-500g. Gamla skivan väger 10,2kg. Så ca 9-10kg mindre i fjädrande och roterande vikt

"Behöver" kompensera viktmässigt då det ska på en splitter som väger en del.

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1376



Grymt!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 50


Trådstartare
Slipat, skrapat, kapat, pustat och frustat.


Idag lades första lagret. Beroende på hur resultatet blir när det torkat läggs ett eventuellt andra lager.


Håller även på och förbereder grenrör för avgasbandage.


Stötte på en mindre trevlig överraskning Hade samma fenomen på min förra bil där tidigare ägaren inte skyddat kablage eller grenrör och höll på och bli tokig på kuppen innan jag hittade det elfelet. Så nu blir det att vidta försiktighetsåtgärder med avgasbandage


Fick hem nya kylaren härom dagen, verkar som den kommer passa utan större modifikationer.

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 75



romauno skrev:
Slipat, skrapat, kapat, pustat och frustat.

Stötte på en mindre trevlig överraskning Hade samma fenomen på min förra bil där tidigare ägaren inte skyddat kablage eller grenrör och höll på och bli tokig på kuppen innan jag hittade det elfelet. Så nu blir det att vidta försiktighetsåtgärder med avgasbandage
https://rejsa.nu/im/user/25746/2021-01-24-19-03-53_img_20210120_170326 . . . .



Hoppla! Ja, hade jag sett det där under tiden den var i min ägo hade jag definitivt åtgärdat det!

Grenrören var coatade med värmebeständig lack vilket var orsaken till att jag inte har lindat dem tidigare.
Men tur att det upptäcktes nu och inte på banan!

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1376



Vilka grenrör kör du på nu då?
Ser ut som 2 olika varianter men likn diameter?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 50


Trådstartare
Eldh skrev:
Vilka grenrör kör du på nu då?
Ser ut som 2 olika varianter men likn diameter?


Det blir att köra med de som satt på till att börja med, alltså SZ med 24v fläns. Får bli ett projekt framöver att titta på att bygga egna

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala/Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 313



romauno skrev:
Eldh skrev:
Vilka grenrör kör du på nu då?
Ser ut som 2 olika varianter men likn diameter?


Det blir att köra med de som satt på till att börja med, alltså SZ med 24v fläns. Får bli ett projekt framöver att titta på att bygga egna


Jag kanske sticker ut hakan, men "bättre" grenrör är nog den sista uppgraderingen denna motor behöver, skulle bli imponerad om den ger över 220 ärliga hk:)
Kammar, toppar, insug och avgas är nog mycket viktigare.
Vet för att jag bromsat med dessa grenrör rätt många gånger

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1376



romauno skrev:
Eldh skrev:
Vilka grenrör kör du på nu då?
Ser ut som 2 olika varianter men likn diameter?


Det blir att köra med de som satt på till att börja med, alltså SZ med 24v fläns. Får bli ett projekt framöver att titta på att bygga egna

Aha! Det såg ut som andra rör på bilden bara

Tjusigt m fräsch färg!

Håller med om man kan putsa lite i insugen, inte att det ska vara polerat såklart men på min rova var cyl4 helt off i gjutningen, de andra var mer ok. Men lätt justerat med lilla dremmeln! Tror inte det gör lika mkt som rätt diam på grenrör men lite gör det allt.
Samma med kromrör mot insprutarhusen, där kan man småslipa lite med.

Om det nu inte redan är gjort alltså!





Kromkrök - insprutarhus. Beroende på hur de hamnar vid montering KAN de hamna med en liten kant, jag slipade tills det inte fanns ngn kant oavsett läge. "Överstor" port i insprutarhuset alltså.



Sen har Janne som balanserar min motor svetsat om mitt 164-plenum så 1ans port har lika mkt "vägg" som 2-6. Alltså aning förlängt plenum framåt i bilen ca 20mm. Annars har tydligen cyl 1 ett lite annat flöde.
Ingen bild tyvärr ännu.

Sen kan man förstås byta kammar osv osv osv

_________________
Per Eldh
Bilarna
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 50


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
romauno skrev:
Eldh skrev:
Vilka grenrör kör du på nu då?
Ser ut som 2 olika varianter men likn diameter?


Det blir att köra med de som satt på till att börja med, alltså SZ med 24v fläns. Får bli ett projekt framöver att titta på att bygga egna


Jag kanske sticker ut hakan, men "bättre" grenrör är nog den sista uppgraderingen denna motor behöver, skulle bli imponerad om den ger över 220 ärliga hk:)
Kammar, toppar, insug och avgas är nog mycket viktigare.
Vet för att jag bromsat med dessa grenrör rätt många gånger


Stämmer nog att dessa funkar alldeles utmärkt. Det som är kruxet att jag redan tar bestraffning för det i klassningskalkylen och då hade det varit "bättre" med ett grenrör som är byggt för det befintliga utrymmet #trångtsomfaen

Kammar ger ohyggligt minus i kalkylen så är inte och tänka på (om jag vill vara kvar i klass 2), topparna är redan gjorda, ger man sig på insug så blir det "trimmat" i kalkylen och direkt upp i klass 1. Så det är inte fritt spelrum utan måste alltid väga det mot straffet det ger. Så det är inte grenrören i sig jag tvivlar på utan mer helheten utifrån de förutsättningar jag har

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 50


Trådstartare
Eldh skrev:
romauno skrev:
Eldh skrev:
Vilka grenrör kör du på nu då?
Ser ut som 2 olika varianter men likn diameter?


Det blir att köra med de som satt på till att börja med, alltså SZ med 24v fläns. Får bli ett projekt framöver att titta på att bygga egna

Aha! Det såg ut som andra rör på bilden bara

Tjusigt m fräsch färg!

Håller med om man kan putsa lite i insugen, inte att det ska vara polerat såklart men på min rova var cyl4 helt off i gjutningen, de andra var mer ok. Men lätt justerat med lilla dremmeln! Tror inte det gör lika mkt som rätt diam på grenrör men lite gör det allt.
Samma med kromrör mot insprutarhusen, där kan man småslipa lite med.

Om det nu inte redan är gjort alltså!

Sen har Janne som balanserar min motor svetsat om mitt 164-plenum så 1ans port har lika mkt "vägg" som 2-6. Alltså aning förlängt plenum framåt i bilen ca 20mm. Annars har tydligen cyl 1 ett lite annat flöde.
Ingen bild tyvärr ännu.

Sen kan man förstås byta kammar osv osv osv


Gällande insug så är jag inte helt säker på var gränsen går men kör ju "modifierad standard" som det heter i kalkylen och det begränsar oss i vad vi får göra. Får forska lite i det

Kammar ger väldigt mycket minus i kalkylen (och plånboken) så det är inte aktuellt atm

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 50


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
romauno skrev:
Eldh skrev:
Vilka grenrör kör du på nu då?
Ser ut som 2 olika varianter men likn diameter?


Det blir att köra med de som satt på till att börja med, alltså SZ med 24v fläns. Får bli ett projekt framöver att titta på att bygga egna


Jag kanske sticker ut hakan, men "bättre" grenrör är nog den sista uppgraderingen denna motor behöver, skulle bli imponerad om den ger över 220 ärliga hk:)
Kammar, toppar, insug och avgas är nog mycket viktigare.
Vet för att jag bromsat med dessa grenrör rätt många gånger


Är även sekundärerna från dig?

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1376



romauno skrev:
Gällande insug så är jag inte helt säker på var gränsen går men kör ju "modifierad standard" som det heter i kalkylen och det begränsar oss i vad vi får göra. Får forska lite i det


Ditt plenum är redan ickeoriginal.. Man får väl göra vad som behövs för att anpassa motorn till bef bil har jag förstått, vad som nu inbegrips där.. Värt att kolla ordentligt ja!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 50


Trådstartare
Eldh skrev:
romauno skrev:
Gällande insug så är jag inte helt säker på var gränsen går men kör ju "modifierad standard" som det heter i kalkylen och det begränsar oss i vad vi får göra. Får forska lite i det


Ditt plenum är redan ickeoriginal.. Man får väl göra vad som behövs för att anpassa motorn till bef bil har jag förstått, vad som nu inbegrips där.. Värt att kolla ordentligt ja!


Ja absolut, får kolla vart gränsen går någonstans bara. Men ska definitivt kolla upp det mer ordentligt!

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala/Stockholm
Här sen Jun 2012
Inlägg: 313



romauno skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
romauno skrev:
Eldh skrev:
Vilka grenrör kör du på nu då?
Ser ut som 2 olika varianter men likn diameter?


Det blir att köra med de som satt på till att börja med, alltså SZ med 24v fläns. Får bli ett projekt framöver att titta på att bygga egna


Jag kanske sticker ut hakan, men "bättre" grenrör är nog den sista uppgraderingen denna motor behöver, skulle bli imponerad om den ger över 220 ärliga hk:)
Kammar, toppar, insug och avgas är nog mycket viktigare.
Vet för att jag bromsat med dessa grenrör rätt många gånger


Stämmer nog att dessa funkar alldeles utmärkt. Det som är kruxet att jag redan tar bestraffning för det i klassningskalkylen och då hade det varit "bättre" med ett grenrör som är byggt för det befintliga utrymmet #trångtsomfaen

Kammar ger ohyggligt minus i kalkylen så är inte och tänka på (om jag vill vara kvar i klass 2), topparna är redan gjorda, ger man sig på insug så blir det "trimmat" i kalkylen och direkt upp i klass 1. Så det är inte fritt spelrum utan måste alltid väga det mot straffet det ger. Så det är inte grenrören i sig jag tvivlar på utan mer helheten utifrån de förutsättningar jag har


Aha då förstår jag!
Jag sålde både grenrör och framrör till Robin så sekundärerna bör vara mina gamla.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 50


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
romauno skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
romauno skrev:
Eldh skrev:
Vilka grenrör kör du på nu då?
Ser ut som 2 olika varianter men likn diameter?


Det blir att köra med de som satt på till att börja med, alltså SZ med 24v fläns. Får bli ett projekt framöver att titta på att bygga egna


Jag kanske sticker ut hakan, men "bättre" grenrör är nog den sista uppgraderingen denna motor behöver, skulle bli imponerad om den ger över 220 ärliga hk:)
Kammar, toppar, insug och avgas är nog mycket viktigare.
Vet för att jag bromsat med dessa grenrör rätt många gånger


Stämmer nog att dessa funkar alldeles utmärkt. Det som är kruxet att jag redan tar bestraffning för det i klassningskalkylen och då hade det varit "bättre" med ett grenrör som är byggt för det befintliga utrymmet #trångtsomfaen

Kammar ger ohyggligt minus i kalkylen så är inte och tänka på (om jag vill vara kvar i klass 2), topparna är redan gjorda, ger man sig på insug så blir det "trimmat" i kalkylen och direkt upp i klass 1. Så det är inte fritt spelrum utan måste alltid väga det mot straffet det ger. Så det är inte grenrören i sig jag tvivlar på utan mer helheten utifrån de förutsättningar jag har


Aha då förstår jag!
Jag sålde både grenrör och framrör till Robin så sekundärerna bör vara mina gamla.


Topp thumbs up

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 75



romauno skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
romauno skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
romauno skrev:
Eldh skrev:
Vilka grenrör kör du på nu då?
Ser ut som 2 olika varianter men likn diameter?


Det blir att köra med de som satt på till att börja med, alltså SZ med 24v fläns. Får bli ett projekt framöver att titta på att bygga egna


Jag kanske sticker ut hakan, men "bättre" grenrör är nog den sista uppgraderingen denna motor behöver, skulle bli imponerad om den ger över 220 ärliga hk:)
Kammar, toppar, insug och avgas är nog mycket viktigare.
Vet för att jag bromsat med dessa grenrör rätt många gånger


Stämmer nog att dessa funkar alldeles utmärkt. Det som är kruxet att jag redan tar bestraffning för det i klassningskalkylen och då hade det varit "bättre" med ett grenrör som är byggt för det befintliga utrymmet #trångtsomfaen

Kammar ger ohyggligt minus i kalkylen så är inte och tänka på (om jag vill vara kvar i klass 2), topparna är redan gjorda, ger man sig på insug så blir det "trimmat" i kalkylen och direkt upp i klass 1. Så det är inte fritt spelrum utan måste alltid väga det mot straffet det ger. Så det är inte grenrören i sig jag tvivlar på utan mer helheten utifrån de förutsättningar jag har


Aha då förstår jag!
Jag sålde både grenrör och framrör till Robin så sekundärerna bör vara mina gamla.


Topp thumbs up


Jag som haft bilen och i grunden gjort allt kan tillägga följande:

- Topparna är fixade efter topplockspackningarna gick. (är då portade för så bra flöde som möjligt och planade 0,5mm. De flödar för fullt redan vid fem mm lyft)
- Grenrören köpte jag av Kalle, primärer som sekundärer.
- Plenumet är moddat men måste göras så för annars hamnar ju spjällhuset i torpeden

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 50


Trådstartare
Nyquist skrev:
Jag som haft bilen och i grunden gjort allt kan tillägga följande:

- Topparna är fixade efter topplockspackningarna gick. (är då portade för så bra flöde som möjligt och planade 0,5mm. De flödar för fullt redan vid fem mm lyft)
- Grenrören köpte jag av Kalle, primärer som sekundärer.
- Plenumet är moddat men måste göras så för annars hamnar ju spjällhuset i torpeden


thumbs up
Du som sitter med i tekniska gruppen kanske kan skina lite ljus på frågan gällande hur mycket vi får modda plenumet?

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 75



romauno skrev:
Nyquist skrev:
Jag som haft bilen och i grunden gjort allt kan tillägga följande:

- Topparna är fixade efter topplockspackningarna gick. (är då portade för så bra flöde som möjligt och planade 0,5mm. De flödar för fullt redan vid fem mm lyft)
- Grenrören köpte jag av Kalle, primärer som sekundärer.
- Plenumet är moddat men måste göras så för annars hamnar ju spjällhuset i torpeden


thumbs up
Du som sitter med i tekniska gruppen kanske kan skina lite ljus på frågan gällande hur mycket vi får modda plenumet?


Om det kräver modifiering för att passa skulle jag säga att det är okej. Så länge det inte skenar iväg.
Ex: Modda plenum likt hur jag gjorde eller modda plenum och göra plenumet större på kuppen. Det ena är ju okej och det andra, not so much.

Men, för att ha på det torra är det alltid bäst att maila in till oss som sitter i gruppen och påtala det du gjort för att ha rent mjöl i påsen.

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challenge #18
20 besök senaste veckan (6110 totalt)
<<   1, 2, 3   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >