Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 31, 32, 33   >>
41 besök senaste veckan (69716 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
I väntan på mer delar till bakvagnen och diffen så gör jag lite småjobb. Det är trångt att komma in och ur stolen med ratten, så jag köpte ett B & G snap off. Känns riktigt välbyggt, och har anslutningar för tuta! Det var en trevlig överraskning, trodde inte quick release hade det... Jag sitter riktigt bra nu när ratten kom 5 cm närmre, så det var ett till plus...




Brandsläckare från Sparco med gas, Novec 1230. Dyrare än skum eller pulver men: Icke-korrosivt, kommer spara in allt det ifall det händer något... Gasen är inte giftig eller skadlig mot ozonlagret thumbs up


Fåfängan är total, men en Japansk bil bör ha en sådanhär...
thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



dvorak skrev:

Fåfängan är total, men en Japansk bil bör ha en sådanhär...
https://rejsa.nu/im/user/14945/2020-12-11-14-23-02_20201211_101614.jpg . . . . thumbs up


bilnörderi på hög nivå

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Har du någon bild på hur anslutningarna i tutan till rattnavet ser ut när man klickat bort ratten? På mitt Snapoff så är det bleck direkt på tutknappen som inte linjerar med nitskallar på rattstången. Ganska dåligt alltså... Behöver inspiration till en lösning.


Grymt ljud i den där spisen för övrigt! lätt beroendeframkallande
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Har du någon bild på hur anslutningarna i tutan till rattnavet ser ut när man klickat bort ratten? På mitt Snapoff så är det bleck direkt på tutknappen som inte linjerar med nitskallar på rattstången. Ganska dåligt alltså... Behöver inspiration till en lösning.


Grymt ljud i den där spisen för övrigt! lätt beroendeframkallande


Fixar i nästa vecka!

Det är två små kopparbultar som har en fjäder på sig. Sedan får vi ser hur det fungerar. Fick inte på tutknappen med de stora kontakterna.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Har du någon bild på hur anslutningarna i tutan till rattnavet ser ut när man klickat bort ratten? På mitt Snapoff så är det bleck direkt på tutknappen som inte linjerar med nitskallar på rattstången. Ganska dåligt alltså... Behöver inspiration till en lösning.


Grymt ljud i den där spisen för övrigt! lätt beroendeframkallande

Tack!


Glömde ladda upp bild. Här är en på andra sidan snap offen

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
Plockade av ventilkåpan för att lacka den i skrynkellack.

Passade på att titta in lite på kamaxeln...












_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Har du målat med skrynkelfärg förut?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
MaZ skrev:
Har du målat med skrynkelfärg förut?

Nej, men det blev bra!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
Blev övermodig med skrynkelfärgen. Det blev inte bra... får slipa ner och göra om det.

Monterade den gamla sålänge, ser inte så illa ut.



Sittpositionen blev riktigt bra nu med snap off!



Monterat nya vingen och målat hålen




Blir aldrig trött av att titta på detta:

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4083



Kommer att bli bra sittställning ser det ut som thumbs up

och, ja, fälgarna är väldigt trevliga eller du kanske menar bromsarna

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
Janne J skrev:
eller du kanske menar bromsarna

Jag går igång på hela paketet!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6491



dvorak skrev:



När man ser detta motorrum live, vilket jag fick göra idag, så blir man alldeles glad. Det är så prydligt, så rent och bygget är riktigt välgjort!

Att motorn sedan är grym i respons och ljud är bara perfekt

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
[quote="Figgz"]
dvorak skrev:


När man ser detta motorrum live, vilket jag fick göra idag, så blir man alldeles glad. Det är så prydligt, så rent och bygget är riktigt välgjort!

Att motorn sedan är grym i respons och ljud är bara perfekt

Tack Fredrik!

Får vi ut och åka lite snart också thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



jag blir bara mer och mer imponerad och inspirerad av detta bygge

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
jag blir bara mer och mer imponerad och inspirerad av detta bygge

/C

Tack Carl!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
Väntar fortfarande på alla delar till bakvagnen, men de kommer så småningom. Techno Toy Tuning hade 20% rabatt på black friday, de fick in 1400 ordrar... Så det tar ett par veckor till.

sålänge tänkte jag snygga till de sista grejerna i bilen. Tycker det är tråkigt när det ligger en ECU och kablar som en passagerare måste akta med fötterna. Gjorde en hållare till min ECU i CAD och skrev ut på 3D-skrivaren.





_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
Bottenplattan:


Här är översidan, den har hål som limmet kan låsas fast i, så även om vidhäftningen mot plasten är dålig så kommer den sitta fast.


Komplett:



Sedan har jag lite bekymmer med soppan, det är lite rost i tanken så mitt fina filter sätts igen. Jag skall sätta ett vanligt filten innan pumpen och montera ihop allt på något snyggt sätt. Och vad skulla man göra utan svetstänger??





Och något viktigare, en riktig växelspak. Vintage från Japan:


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1215



Den växelspaksknoppen går inte av för hackor

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Den växelspaksknoppen går inte av för hackor

/C

Jag är mycket nöjd!


Nu är det nästan för liten uppdatering att posta om, men skitsamma...

Version nr 2 av bottenplattan blev tillräckligt bra.



Så bara att hitta en bra ställe på kardantunneln... Riv bort mattan (livrädd för vad jag skulle hitta under, men det ser bra ut för en 44 år gammal orenoverad bil )



Klabba på massor med MS-polymerlim. Skit gärna i att göra rent eller ta bort asfaltsmattan, klabba och tryck fast bara.



Klabba på ännu mer! Meningen är att låsa fast limmet i hålen för extra säkerhet. Så då är det ju bara upp till min grundliga underarbete att göra jobbet



Nu får det torka över helgen. Tänkte försöka ta tag i varvräknaren och konvertera den till att ta emot signal från ECUn och inte en tändspole.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Angående varvräknaren så (om du inte redan vet) brukar det ofta räcka med att lägga en tex 5 kohm pullup mot 12v för den ska fatta vad som händer. Eller eventuellt en pulldown mot jord om det är inverterad signal som behövs. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081


Trådstartare
knotan skrev:
Angående varvräknaren så (om du inte redan vet) brukar det ofta räcka med att lägga en tex 5 kohm pullup mot 12v för den ska fatta vad som händer. Eller eventuellt en pulldown mot jord om det är inverterad signal som behövs. thumbs up

Tack för tipsen! Verkar dock inte fungera på dessa mätare. Läst en del om det på olika Datsunforum, och det verkar vara dåliga resultat tyvärr.

Jag har hittat ett konverteringskit till en Smithmätare som passar till denna mätaren också. Så jag skall bara löda in det nya kretskortet i mätaren. Det känns bra för att mätaren hängde sig ett par gånger förra året, jag misstänker gamla kondingar.... Så att byta ut all elektronik i den känns bra.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15 ... 31, 32, 33   >>
41 besök senaste veckan (69716 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande