Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Körning på is
1061 besök totalt
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Finns det någon som anordnar körning på isbana där man komma och köra med sportbil från utlandet?
Frågar för engelsk Lotusklubb...
Tillfällen och arrangörer?

De blev eld och lågor när de såg denna video:


_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Boka funäsdalen med GRC

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Perfekt, har tipsat!
GRC kan kanske till och med hjälpa till med ett eget event åt dem nästa år?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Frågan är hur kall glasfiber klarar av de hårda frysta vallarna när, nästan ofrånkomligen, kontakt sker?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



TPR skrev:
Frågan är hur kall glasfiber klarar av de hårda frysta vallarna när, nästan ofrånkomligen, kontakt sker?


KLART sämre än vanlig kofångarplast , till och med den och diverse plast brukar ryka.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Sedan undrar man hur de ska kunna köra hela vägen i vinterväglag.
Är det vinterdäckstvång i england?
De var verkligen PÅ men när det väl kommer till skott kanske inte...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



En Lotus passar väl bäst i täckt släp i Svenskt vinterväglag?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
En Lotus passar väl bäst i täckt släp i Svenskt vinterväglag?

Det finns undantag, en Elise med dubbdäck har rullat i Sverige...
Engländarna bruxar ju sina Lotusar i större utsträckning så det är kanske inte så för dem.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Motorstarka bilar på is med sommar- eller friktionsdäck(som de troligen har) är ju ren idioti. Fast det är klart, om man nöjer sig med att puttra fram i 20/30km/h så varför inte. Så här ska däcken se ut om man ska gasa på isen: https://biltek.se/isdack/ . Skulle troligen uppskattas av både Lotusarna och ägarnas plånböcker om någon istället arrangerade en "trackday" åt dem med isdäckförsedda folkrace bilar.

_________________
Kai Anttila
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Commodåren skrev:
Motorstarka bilar på is med sommar- eller friktionsdäck(som de troligen har) är ju ren idioti. Fast det är klart, om man nöjer sig med att puttra fram i 20/30km/h så varför inte. Så här ska däcken se ut om man ska gasa på isen: https://biltek.se/isdack/ . Skulle troligen uppskattas av både Lotusarna och ägarnas plånböcker om någon istället arrangerade en "trackday" åt dem med isdäckförsedda folkrace bilar.


Håller inte med, har spenderat många timmar på is med Hakka R på diverse bilar och det går att köra fort.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Hur fort det går spelar väl ingen roll? Det roliga är väl att känna att man kan kontrollera bilen med gaspedalen och känna att man gör det bättre och bättre?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Commodåren skrev:
Motorstarka bilar på is med sommar- eller friktionsdäck(som de troligen har) är ju ren idioti. Fast det är klart, om man nöjer sig med att puttra fram i 20/30km/h så varför inte. Så här ska däcken se ut om man ska gasa på isen: https://biltek.se/isdack/ . Skulle troligen uppskattas av både Lotusarna och ägarnas plånböcker om någon istället arrangerade en "trackday" åt dem med isdäckförsedda folkrace bilar.

Kortnabb och långnabb hör hemma på rikigta race bilar då det kräver ganska mycket av chassit och ännu mer av förarna

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Mats Karlsson skrev:
Hur fort det går spelar väl ingen roll? Det roliga är väl att känna att man kan kontrollera bilen med gaspedalen och känna att man gör det bättre och bättre?


Snabbt är inte alltid kul!



(det här var iofs mest frustrerarande, r-däck och bara titta på gaspedalen gjorde att det snurrade runt )

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Commodåren skrev:
Motorstarka bilar på is med sommar- eller friktionsdäck(som de troligen har) är ju ren idioti. Fast det är klart, om man nöjer sig med att puttra fram i 20/30km/h så varför inte. Så här ska däcken se ut om man ska gasa på isen: https://biltek.se/isdack/ . Skulle troligen uppskattas av både Lotusarna och ägarnas plånböcker om någon istället arrangerade en "trackday" åt dem med isdäckförsedda folkrace bilar.


Ser du till att köra på något annat ställe än en blankpolerad sjö så går det bra med friktionsdäck. Har varit flertalet gånger på anläggningar runt Arvidsjaur och Slagnäs och där kör de med någon typ av fräsmaskin för att få räfflor i isen. Sen finns det såklart delar som de polerar istället för att få olika my/µ på is.

Sen är det förbjudet med dubbdäck på de flesta anläggningar

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Commodåren
Kekkosslovakien
Här sen Jan 2017
Inlägg: 226



Antog i min enfald att en isbana är samma som en frusen sjö. My bad.

_________________
Kai Anttila
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Jag köpte Lappi till 996an med 420mm dubb med 2mm utstick till körningen med Grc, dem bettar rätt bra får jag säga ändå!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Nillet skrev:
Sedan undrar man hur de ska kunna köra hela vägen i vinterväglag.
Är det vinterdäckstvång i england?
De var verkligen PÅ men när det väl kommer till skott kanske inte...


Tja, kan de köra i England kan de säkert köra i Sverige också... Det råder vinterväglag i båda länderna, beroende på geografi olika många dagar om året och olika mängder med snö och is.
Nu är det i och för sig Wales men sök på Snowdonian mountains, brukar ligga snö där året om. Precis syd om Manchester.

Beroende på var i England du bor så har du vinterdäck på vintern.

_________________
Roland Johansson
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Rolle Scirocco skrev:
Nillet skrev:
Sedan undrar man hur de ska kunna köra hela vägen i vinterväglag.
Är det vinterdäckstvång i england?
De var verkligen PÅ men när det väl kommer till skott kanske inte...


Tja, kan de köra i England kan de säkert köra i Sverige också... Det råder vinterväglag i båda länderna, beroende på geografi olika många dagar om året och olika mängder med snö och is.
Nu är det i och för sig Wales men sök på Snowdonian mountains, brukar ligga snö där året om. Precis syd om Manchester.

Beroende på var i England du bor så har du vinterdäck på vintern.


Min erfarenhet är att de kan faktiskt inte det, köra alltså...
Bodde nära Manchester och så fort det kom lite vitt i luften så var det kaos, alla skulle hem.
Och när det till slut även låg lite vitt på marken så var det totalt stopp.
Ingen hade vinterdäck där då iaf, är några år sedan men har varit där många gånger senare också.

Längre norrut, mer ute på landet och i Skottland kan det säkert finnas de som har mer vana och kanske även använder vinterdäck.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Dubbelpost

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
mekomaskin
Norderåsen
Här sen Mar 2010
Inlägg: 72




_________________
Mikael Söderholm
Citera
Allmänt banåkaforum
Körning på is
1061 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande