Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Enhetsdäck i TAnu.se - Tankar kring det?
1, 2   >>
1585 besök totalt
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Har skruvat lite på bilen under vintern och haft som mål att köra någon tävling i club Challenge i timeattacknu.se under sommaren. Häromdagen dök de nya reglerna upp och nedanstående text går att hitta bland de nya reglerna.

"Enhetsdäck gäller för klassen vid serietävlan, inga andra däck är tillåtna. All form av modifiering av
däck gjord efter tillverkning är ej tillåtet.
9.1.1 Endastdäck av märket Pirelli och modellen Trofeo R köpta och märkta för TimeattackNU.se av
A. Åbergs Bil & Import AB / Apex.se är tillåtna."

Så de nya däcken jag köpt under vintern kommer man ej för använda då de är från nankang. Nu skulle jag behöva handla ytterligare en by uppsättning, men istället för 7-8000 så kostar trofeo ungefär det dubbla..

Jag förstår att poängen är att alla ska tävla på samma förutsättningar på däck-sidan. Men att man inte ens får köra med sämre däck, eller däck köpta från en annan handlare låter väl konstigt? Eller brukar det finnas liknande regler om man ska prova på lite mer seriös körning?

Finns det någon annan fördel för förarna som jag missar eller är det bara att arrangören antagligen gjort en bra deal med åf för däcken?

_________________
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Jag är helt med på tanken med, men att det enbart valde det dyraste däcket i klassen kändes lite tråkigt.
Hade samma tankar som dig men nu var det bara att glömma. Borde man inte sätta en maxbredd med om man skall begränsa användandet av andra märken? Annars känns det lite sådär.

Edit: 9.1.2 Undantag för enhetsdäck gäller vid wet condition (se regel 9.5) samt tävlan som "Wild card" eller
med specifik dispens.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Kolla om ni kan ansöka om dispens. Tävlingsmässigt så bör det ju inte vara något problem att få dispens eftersom det är till nackdel med andra däck, inte en fördel.

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Regeltolkare:

Ska du köra hela serien eller bara nån enstaka tävling?

Enhetsdäck gäller för klassen vid serietävlan, inga andra däck är tillåtna. All form av modifiering av
däck gjord efter tillverkning är ej tillåtet.


Men ta upp frågan i Fejsbok TA så får du förmodligen ett svar av organisatören.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Min tanke var att bara köra en deltävling, så det är ju tillåtet om jag nu vill det.
Det jag reagerade på var mer att man väljer att begränsa valet av däck till ett av de dyraste och inte ens tillåta billigare däck, om man vill köra hela serien. Jag har svårt att se fördelen med regeln om det inte är att sortera bort folk. Ungefär som att införa att alla i club Challenge måste köra en svensksåld Porsche gt3 RS om man vill köra serien..

Läste lite i officiella gruppen och inställningen verkar vara att man kan köra på Vilks däck man vill på testdagar men under riktig tävling så ska man köra på trofeo.

_________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Inte för att jag ska köra några av dom klasserna (hade tänkt prova Club i år), men var ändå lite förundrad över det här tilltaget så jag frågade igår i FB tråden som handlade om ämnet, här är svaret från meistro (Jarosinski) himself

Vet inte om dom tävlande kommer få superpriser på Trofeo nu då det blir ett enhetsdäck, för som sagt, det är inte direkt ett billigt däck, så det har ju nackdelar med att standardisera på ett av dom dyraste däcken, även fast det är snabbt.

"Cédric Nyberg att få till ett samarbete direkt med Pirelli när 80-90% redan körde på en och samma produkt är till allas vinning på många sätt, även det är nytt just inom Time Attack att på ett sätt begränsa frihet. Dock gäller det bara serieanmälda, ej wild cards eller dylikt.
Och som Tommy skriver var redan Cup2R och t.ex. Hankook TD221 förbjudna i klassen."

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



I mina ögon ska kan man använda emhetsdäck i en serie där man även kör med likadana/liknande bilar. Tex legends, mx5 cup eller för trillingarna. Att tvinga på folk som kör väldigt varierade bilar att köra på ett speciellt däck låter väldigt lustigt i mina ögon.



/Redigering pga stavfel på telefonen.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
Cédric skrev:
Inte för att jag ska köra några av dom klasserna (hade tänkt prova Club i år), men var ändå lite förundrad över det här tilltaget så jag frågade igår i FB tråden som handlade om ämnet, här är svaret från meistro (Jarosinski) himself

Vet inte om dom tävlande kommer få superpriser på Trofeo nu då det blir ett enhetsdäck, för som sagt, det är inte direkt ett billigt däck, så det har ju nackdelar med att standardisera på ett av dom dyraste däcken, även fast det är snabbt.

"Cédric Nyberg att få till ett samarbete direkt med Pirelli när 80-90% redan körde på en och samma produkt är till allas vinning på många sätt, även det är nytt just inom Time Attack att på ett sätt begränsa frihet. Dock gäller det bara serieanmälda, ej wild cards eller dylikt.
Och som Tommy skriver var redan Cup2R och t.ex. Hankook TD221 förbjudna i klassen."


Jo jag såg svaret och angående superpris så verkar man få 10% rabatt hittade jag på deras hemsida. Helt klart en tråkig väg de tagit genom att ta bort möjligheten att välja däck själv och låsa folk till ett av de dyrare däcken...

Role - Exakt min tanke..

_________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag brottas delvis med frågan om enhetsdäck i en helt annan klass och det som gör mig tveksam är just denna typ av situationer. Visst är enhetsdäcken i vissa fall bra för att jämna ut förutsättningarna men det finns en väldigt stor risk att det också stänger ute personer som vill testa.

Därför kommer jag alltid jobba för att det ska finnas enkla möjligheter till undantag eller dispenser. En nyckel där tror jag är just "enkla", dvs det ska vara klart och tydligt om och hur man får dispensen och under vilka förutsättningar. Många som vill testa för att se om det verkar kul har förmodligen inget emot att köra utom tävlan om det nu krävs.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Role skrev:
I mina ögon ska kan man använda emhetsdäck i en serie där man även kör med likadana/liknande bilar. Tex legends, mx5 cup eller för trillingarna. Att tvinga på folk som kör väldigt varierade bilar att köra på ett speciellt däck låter väldigt lustigt i mina ögon.



/Redigering pga stavfel på telefonen.

Håller helt med! Om man nu gör denna begräsning skall det vara förmånliga priser i så fall, annars är jag orolig att folk skippar det helt pga priset.
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

alindquist skrev:
Role skrev:
I mina ögon ska kan man använda emhetsdäck i en serie där man även kör med likadana/liknande bilar. Tex legends, mx5 cup eller för trillingarna. Att tvinga på folk som kör väldigt varierade bilar att köra på ett speciellt däck låter väldigt lustigt i mina ögon.



/Redigering pga stavfel på telefonen.

Håller helt med! Om man nu gör denna begräsning skall det vara förmånliga priser i så fall, annars är jag orolig att folk skippar det helt pga priset.


+1

_________________
Johan B
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



En annan aspekt är ju att detta vore helt självlösande iom att man VILL åka på det snabbaste däcket i TIMEATTACK, inte ett långsamt.. eller?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
erikjakan skrev:
En annan aspekt är ju att detta vore helt självlösande iom att man VILL åka på det snabbaste däcket i TIMEATTACK, inte ett långsamt.. eller?
Ja och nej, jag har inga ambitioner att vinna club Challenge och det vore inte realistiskt att tro att jag har en chans med det. Så om jag kör på nankang ar-1 och sparar runt 6000kr per uppsättning, plus att jag har en liggande hemma, men råkar köra 0,5s långsammare så är det ändå helt okej. Men ligger man i topp så kanske det är viktigare att ha just det däcket.
Men vill man ha bort folk som kör för att det kul och inte slåss om toppen så är ju detta ett bra sätt

_________________
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Jag ser det lite från Legends klassen där man kör på ett riktigt skitdäck men det är billigt och förmånligt för dom dom som kör. Men sen att ta det bästa som faktiskt är svindyrt gör det till en ganska stor kostnadsfråga i en redan dyr klass, jag tänker mig att man kanske skulle satt typ AR1 som klassdäck och NS2R i klassen under. Nu hamnar man där att man kanske inte riktigt har råd istället, för mig skulle det svida extremt om jag ska behöva lägga ut mer än 4+k extra på däck varje gång.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
alindquist skrev:
Jag ser det lite från Legends klassen där man kör på ett riktigt skitdäck men det är billigt och förmånligt för dom dom som kör. Men sen att ta det bästa som faktiskt är svindyrt gör det till en ganska stor kostnadsfråga i en redan dyr klass, jag tänker mig att man kanske skulle satt typ AR1 som klassdäck och NS2R i klassen under. Nu hamnar man där att man kanske inte riktigt har råd istället, för mig skulle det svida extremt om jag ska behöva lägga ut mer än 4+k extra på däck varje gång.

Håller helt med dig. Förstår inte varför man väljer ett av de dyraste däcken om man väl måste införa enhetsdäck..

Tex så kostar ett 225/40-18 ar-1 idag 2095kr -20% och ett trofeo R 3250kr -10%. Så skillnaden på en standardstorlek är ju runt 5000kr efter rabatter..

_________________
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Det finns fördelar med att ha en tillverkare som seriesponsor och då måste deras däck premieras. Att dra runt en tävlingsserie som arrangör är inte en övning i att tälja guld med morakniv direkt... 😉

Vad jag förstår finns det inget förbud att köra på andra däck men då utan seriepoäng. Tävlar man bara mot sig själv och kör enstaka tävlingar ser jag inga motsättningar.

Kör och ha kul, arrangören är kanontrevlig!

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Om man inte ens behöver dispens, utan det enda som händer är att man inte får seriepoäng över året så är det bara att tuta o köra verkligen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Jag tror att OM man ska ha ett enhetsdäck, då bör man ha typ det bästa annars hade folk lackat (Det finns minst 3 däck som är "bättre" vad gäller absolut grepp). Så i det avseendet så förstår jag resonemanget, sen kan jag tycka att man borde jobba hårdare och mer för bättre priser för alla seriedeltagare!

10% rabatt är påtok för lite tyvärr.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014
Inlägg: 239



erikjakan skrev:
Jag tror att OM man ska ha ett enhetsdäck, då bör man ha typ det bästa annars hade folk lackat (Det finns minst 3 däck som är "bättre" vad gäller absolut grepp). Så i det avseendet så förstår jag resonemanget, sen kan jag tycka att man borde jobba hårdare och mer för bättre priser för alla seriedeltagare!

10% rabatt är påtok för lite tyvärr.


Kul med lite diskussioner, vill man ha svar direkt från serien har det skrivits tydligt i själva reglerna samt inlägg om dom var man kan vända sig. Men klart folk ska få ventilera lite om de känner frustration, men fick intrycket av att trådskaparen seriöst ville börja köra- och då kan man vända sig till serien i första hand med frågor kanske?

Förutom det som diskuterats redan, det finns en väsentlig fakta här och det är att 80-90% av de tävlande beroende på de två klasserna där Trofeo-R numera är enhetsdäck... redan körde på detta däck förra året. Vi behöver därmed inte hänga med stora partner-flaggan när det är unisont så att i Time Attack är det bästa produkten.

Att i det läget inte samverka direkt med en tillverkare som vill satsa på professionellt arrangerad motorsport (dock för entusiaster såsom proffs) vore rent av tjänstefel av oss.

Värt att notera är att vi gjort hemläxan väl och diskuterat länge med Pirelli om att vi inte skulle kunna ingå i ett partnerskap, om inte rabatten var värd vatten om man bara googlade lite eller ringde närmsta däckgubbe.
Nu är det så att Apex.se är de som säljer till alla däckhandlare och team i Sverige sedan innan, liksom att prisbilden i Europa är väl balanserad.

Så de 10% sparar en del slantar för de som tävlar. Sedan kan man givetvis sätta ett eget värde i att vi nu kommer ha större lager, snabbare leveranser och även viss track support på träffarna... förutom att Pirelli går in och stöder serien att kunna fortsätta ha ett av de bästa mediapaketen som överhuvudtaget finns i Svensk motorsport.

Tack alla som svarat, vill ni som sagt ha direkt svar av serien så underlättar det att ställa dom direkt till den alltid öppna och året om bemannade tech@timeattacknu.se.

Ses på banorna 2021!

_________________
/ www.TAnu.se
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 669


Trådstartare
TAnu.se skrev:
erikjakan skrev:
Jag tror att OM man ska ha ett enhetsdäck, då bör man ha typ det bästa annars hade folk lackat (Det finns minst 3 däck som är "bättre" vad gäller absolut grepp). Så i det avseendet så förstår jag resonemanget, sen kan jag tycka att man borde jobba hårdare och mer för bättre priser för alla seriedeltagare!

10% rabatt är påtok för lite tyvärr.


Kul med lite diskussioner, vill man ha svar direkt från serien har det skrivits tydligt i själva reglerna samt inlägg om dom var man kan vända sig. Men klart folk ska få ventilera lite om de känner frustration, men fick intrycket av att trådskaparen seriöst ville börja köra- och då kan man vända sig till serien i första hand med frågor kanske?

Förutom det som diskuterats redan, det finns en väsentlig fakta här och det är att 80-90% av de tävlande beroende på de två klasserna där Trofeo-R numera är enhetsdäck... redan körde på detta däck förra året. Vi behöver därmed inte hänga med stora partner-flaggan när det är unisont så att i Time Attack är det bästa produkten.

Att i det läget inte samverka direkt med en tillverkare som vill satsa på professionellt arrangerad motorsport (dock för entusiaster såsom proffs) vore rent av tjänstefel av oss.

Värt att notera är att vi gjort hemläxan väl och diskuterat länge med Pirelli om att vi inte skulle kunna ingå i ett partnerskap, om inte rabatten var värd vatten om man bara googlade lite eller ringde närmsta däckgubbe.
Nu är det så att Apex.se är de som säljer till alla däckhandlare och team i Sverige sedan innan, liksom att prisbilden i Europa är väl balanserad.

Så de 10% sparar en del slantar för de som tävlar. Sedan kan man givetvis sätta ett eget värde i att vi nu kommer ha större lager, snabbare leveranser och även viss track support på träffarna... förutom att Pirelli går in och stöder serien att kunna fortsätta ha ett av de bästa mediapaketen som överhuvudtaget finns i Svensk motorsport.

Tack alla som svarat, vill ni som sagt ha direkt svar av serien så underlättar det att ställa dom direkt till den alltid öppna och året om bemannade tech@timeattacknu.se.

Ses på banorna 2021!


Tanken från mitt håll var att prova köra lite 2020 men av olika anledningar blev det inte av, så tanken var nu att prova 2021.

Anledningen till att jag valde att skriva här istället för att maila er direkt var helt enkelt för att jag mest blev förvånad över regeländringen och inte direkt förstod fördelen med den. Därför valde jag att skriva här, för att se om det helt enkelt var något jag missade eller något som var vanligt inom bilsport och som jag som ny inte förstod.

I mitt fall så var väl tanken att prova någon deltävling, så jag skulle inte delta i serien ändå. Så jag kan köra på vilka däck som helst. Men då vet man till nästa säsong, när man förhoppningsvis testat ut bilen, att man inte bör köpa däck förens reglementet har släppts.

_________________
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014
Inlägg: 239



Snömannen skrev:
TAnu.se skrev:
erikjakan skrev:
Jag tror att OM man ska ha ett enhetsdäck, då bör man ha typ det bästa annars hade folk lackat (Det finns minst 3 däck som är "bättre" vad gäller absolut grepp). Så i det avseendet så förstår jag resonemanget, sen kan jag tycka att man borde jobba hårdare och mer för bättre priser för alla seriedeltagare!

10% rabatt är påtok för lite tyvärr.


Kul med lite diskussioner, vill man ha svar direkt från serien har det skrivits tydligt i själva reglerna samt inlägg om dom var man kan vända sig. Men klart folk ska få ventilera lite om de känner frustration, men fick intrycket av att trådskaparen seriöst ville börja köra- och då kan man vända sig till serien i första hand med frågor kanske?

Förutom det som diskuterats redan, det finns en väsentlig fakta här och det är att 80-90% av de tävlande beroende på de två klasserna där Trofeo-R numera är enhetsdäck... redan körde på detta däck förra året. Vi behöver därmed inte hänga med stora partner-flaggan när det är unisont så att i Time Attack är det bästa produkten.

Att i det läget inte samverka direkt med en tillverkare som vill satsa på professionellt arrangerad motorsport (dock för entusiaster såsom proffs) vore rent av tjänstefel av oss.

Värt att notera är att vi gjort hemläxan väl och diskuterat länge med Pirelli om att vi inte skulle kunna ingå i ett partnerskap, om inte rabatten var värd vatten om man bara googlade lite eller ringde närmsta däckgubbe.
Nu är det så att Apex.se är de som säljer till alla däckhandlare och team i Sverige sedan innan, liksom att prisbilden i Europa är väl balanserad.

Så de 10% sparar en del slantar för de som tävlar. Sedan kan man givetvis sätta ett eget värde i att vi nu kommer ha större lager, snabbare leveranser och även viss track support på träffarna... förutom att Pirelli går in och stöder serien att kunna fortsätta ha ett av de bästa mediapaketen som överhuvudtaget finns i Svensk motorsport.

Tack alla som svarat, vill ni som sagt ha direkt svar av serien så underlättar det att ställa dom direkt till den alltid öppna och året om bemannade tech@timeattacknu.se.

Ses på banorna 2021!


Tanken från mitt håll var att prova köra lite 2020 men av olika anledningar blev det inte av, så tanken var nu att prova 2021.

Anledningen till att jag valde att skriva här istället för att maila er direkt var helt enkelt för att jag mest blev förvånad över regeländringen och inte direkt förstod fördelen med den. Därför valde jag att skriva här, för att se om det helt enkelt var något jag missade eller något som var vanligt inom bilsport och som jag som ny inte förstod.

I mitt fall så var väl tanken att prova någon deltävling, så jag skulle inte delta i serien ändå. Så jag kan köra på vilka däck som helst. Men då vet man till nästa säsong, när man förhoppningsvis testat ut bilen, att man inte bör köpa däck förens reglementet har släppts.


Varmt välkommen, hoppas du kommer trivas! Vi gör och har rätt bra track record (...) på att alltid vad som är bäst för den stora bilden. Ibland innebär det vissa hamnar i kläm eller gynnas extra mycket, i det här fallet och bara ovan listade fördelar samt data på befintligt användande så tror jag det är genomgående väldigt bra för hela sporten... men vi utvärderar ständigt och uppskattar all feedback!

_________________
/ www.TAnu.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Enhetsdäck i TAnu.se - Tankar kring det?
1, 2   >>
1585 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande