Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Enhetsdäck i TAnu.se - Tankar kring det?
<<   1, 2
1585 besök totalt
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Snömannen skrev:
alindquist skrev:
Jag ser det lite från Legends klassen där man kör på ett riktigt skitdäck men det är billigt och förmånligt för dom dom som kör. Men sen att ta det bästa som faktiskt är svindyrt gör det till en ganska stor kostnadsfråga i en redan dyr klass, jag tänker mig att man kanske skulle satt typ AR1 som klassdäck och NS2R i klassen under. Nu hamnar man där att man kanske inte riktigt har råd istället, för mig skulle det svida extremt om jag ska behöva lägga ut mer än 4+k extra på däck varje gång.

Håller helt med dig. Förstår inte varför man väljer ett av de dyraste däcken om man väl måste införa enhetsdäck..

Tex så kostar ett 225/40-18 ar-1 idag 2095kr -20% och ett trofeo R 3250kr -10%. Så skillnaden på en standardstorlek är ju runt 5000kr efter rabatter..


Ett annat problem för en annan är att pirelli inte har däck i den storleken jag vill ha. Jag kan köra med ungefär 590mm höga däck utan att det tar i och det lämnar mig bara till 205/50-15. AR1 finns tex i 225/45 och 245/40 vilket hade fungerat på min bil. Har testat med Kumho 225/50 men det gick inte. Behöver inte svänga mycket innan det tar i.
Det är inte lätt att köra gammelbil med små hjulhus.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



TA.nu Har redan svarat med den offisiella ståndpunkten.

Jag kan sätta in det i ett amatör-sammanhang.

TimeAttack är en ganska speciell tävlingsform.
Ska man ligga i topp, är man tvungen att ha det absolut bästa och ha absolut ordning på allt. Inte bara bilen.
Det är mycket ovanligt att ett rent amatörteam lyckas ta sig upp på pallen, utan massor med kunskap och erfarenhet i teamet.... i dom normalare klasserna.

Men....... är det verkligen viktigt med pallplats och bättre än 10de plats i serielistan när man börjar i en serie ?

Jag vet inte hur många som svarat här, faktiskt har kört/ska köra TimeAttack, men det viktiga är körtid med bilen och för föraren.

SUMMA: Kör så mycket och ofta ni kan, på valfria däck.... och "skit i" tabeller och seriepoäng det första året/åren.

Det finns garanterat någon i samma situation på racen, ni kan tävla mot.

Enhetsdäck i det här fallet, handlar nog mer om service i depån.... och tillgång på däck. Kanske även det i depån, i en förlängning.
Och mindre om pengar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014
Inlägg: 239



ButterflyRacing skrev:
TA.nu Har redan svarat med den offisiella ståndpunkten.

Jag kan sätta in det i ett amatör-sammanhang.

TimeAttack är en ganska speciell tävlingsform.
Ska man ligga i topp, är man tvungen att ha det absolut bästa och ha absolut ordning på allt. Inte bara bilen.
Det är mycket ovanligt att ett rent amatörteam lyckas ta sig upp på pallen, utan massor med kunskap och erfarenhet i teamet.... i dom normalare klasserna.

Men....... är det verkligen viktigt med pallplats och bättre än 10de plats i serielistan när man börjar i en serie ?

Jag vet inte hur många som svarat här, faktiskt har kört/ska köra TimeAttack, men det viktiga är körtid med bilen och för föraren.

SUMMA: Kör så mycket och ofta ni kan, på valfria däck.... och "skit i" tabeller och seriepoäng det första året/åren.

Det finns garanterat någon i samma situation på racen, ni kan tävla mot.

Enhetsdäck i det här fallet, handlar nog mer om service i depån.... och tillgång på däck. Kanske även det i depån, i en förlängning.
Och mindre om pengar.


Väldigt bra skrivet. Vi lägger otroligt mycket tid på att utveckla en tävlingsserie som är H Y P E och i det här fallet unik i hela världen med så genomarbetat reglemente (jämför gärna), vilket gör att riktigt tävlingsinriktade förare, verkligen får utlopp och en plattform att köra på som de dessutom via partners kan återinvestera i.

Men! Vi jobbar nästan mer, vilket Mr. Rejsa Magnus själv kan inyga, med att göra upplevelsen för nybörjare så icke-skrämmande och spännande som möjligt.

Vi hade omöjligen lockat så många nya varje år som lett till djupa startfält med 20+ bilar i vissa klasser, om vi inte hade en upplevelse den som på förhand är chanslös tyckte var seriös & riktigt rolig... så ibland får nog faktiskt folk se att det finns mer vi erbjuder än bara förstnämnda "spetsen" & kampen om pokaler.

Hade vi däremot sagt att man inte var välkommen alls om man inte kör med vår partners däck... så hade vi gjort ett tydligt ställningstagande för att vi bara bryr oss om spetsen. Det blir inte mer fel än så, tror man det så har man inte följt något race live eller något av innehållet vi skapar om eventen.

FÖRRA ÅRETS ALLA TV-MAGASIN & RESULTAT:
https://timeattacknu.se/resultat/

_________________
/ www.TAnu.se
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014
Inlägg: 239



Alex H skrev:

Ett annat problem för en annan är att pirelli inte har däck i den storleken jag vill ha. Jag kan köra med ungefär 590mm höga däck utan att det tar i och det lämnar mig bara till 205/50-15. AR1 finns tex i 225/45 och 245/40 vilket hade fungerat på min bil. Har testat med Kumho 225/50 men det gick inte. Behöver inte svänga mycket innan det tar i.
Det är inte lätt att köra gammelbil med små hjulhus.


Som det står i reglerna, man kan få åberopa dispens om en viss dimension inte finns för den modellen. Så det har vi också tagit höjd för och Pirelli varit väldigt förstående med. Varmt välkommen att ansöka, ser du kör en bil som med de nya reglerna får köra på R-däck i Club... som inte omfattas av Pirelli. Just saying.

_________________
/ www.TAnu.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



TAnu.se skrev:
................ Hade vi däremot sagt att man inte var välkommen alls om man inte kör med vår partners däck... så hade vi gjort ett tydligt ställningstagande för att vi bara bryr oss om spetsen. Det blir inte mer fel än så ................


Eller valt ett långsammare däck, hade också varit helt fel.

Begränsningar hör inte hemma i TimeAttack.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
TAnu.se
Sodertalje
Här sen Apr 2014
Inlägg: 239



ButterflyRacing skrev:
TAnu.se skrev:
................ Hade vi däremot sagt att man inte var välkommen alls om man inte kör med vår partners däck... så hade vi gjort ett tydligt ställningstagande för att vi bara bryr oss om spetsen. Det blir inte mer fel än så ................


Eller valt ett långsammare däck, hade också varit helt fel.

Begränsningar hör inte hemma i TimeAttack.


Det hade inte varit trovärdigt. Som skrivet innan, fråga inte oss utan de som kört Pirelli TrofeoR och jämfört det mot andra R-däck i det segmentet vilka fördelar de haft. Just en sådan sak som att spara in på däck i högre omfattning än något annat är inte riktigt heller en särskilt klok strategi om man vill bättra PB, som är vår verksamhet.

De riktigt snordyra och begränsade i dimensioner däcken har bannlysts fortlöpande. Vi får även kritik när vi göra rimliga begränsningar i vissa klasser, så det är nog för oss iaf. en tuff balans-fråga även om man kan gå förhållandevis bananas i alla klasser... särskilt de övre.

_________________
/ www.TAnu.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



TAnu.se skrev:
......... Vi får även kritik när vi göra rimliga begränsningar i vissa klasser, så det är nog för oss iaf. en tuff balans-fråga även om man kan gå förhållandevis bananas i alla klasser... särskilt de övre.


Klart det ska finnas regler.
Men att tvinga folk att åka med sämre grejor.....pga enhetsregler..... är en annan sak.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Summering:



- Gäller bara klasserna Club Challenge och Pro Street.

- Om du INTE siktar på att samla seriepoäng för att kämpa om placeringar i slutställningen över året så kan du köra med andra rdäck om du vill. Behövs ingen dispens.

- Om du vill samla seriepoäng över året så kan du köra TrofeoR alternativt söka dispens för att köra på annat däck.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



TAnu.se skrev:
Alex H skrev:

Ett annat problem för en annan är att pirelli inte har däck i den storleken jag vill ha. Jag kan köra med ungefär 590mm höga däck utan att det tar i och det lämnar mig bara till 205/50-15. AR1 finns tex i 225/45 och 245/40 vilket hade fungerat på min bil. Har testat med Kumho 225/50 men det gick inte. Behöver inte svänga mycket innan det tar i.
Det är inte lätt att köra gammelbil med små hjulhus.


Som det står i reglerna, man kan få åberopa dispens om en viss dimension inte finns för den modellen. Så det har vi också tagit höjd för och Pirelli varit väldigt förstående med. Varmt välkommen att ansöka, ser du kör en bil som med de nya reglerna får köra på R-däck i Club... som inte omfattas av Pirelli. Just saying.


Tanken har funnits att köra timeattack i för många år men barn och hus har kommit emellan. Club är bara att glömma. CC med lite dispens kanske skulle kunna fungera. Men får läsa in mig på reglementet när det sista börjat falla på plats

Edit: har faktiskt varit och kört trackday på knutstorp en gång med TA. Positiv upplevelse! thumbs up

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Do it! Är skitskoj

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Enhetsdäck i TAnu.se - Tankar kring det?
<<   1, 2
1585 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande