Nyheter | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
40 besök idag (651782 totalt) |
Nä. Jag vet vilka löften som gavs från början. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Måste skruvarna sitta i den del av plattorna som ligger på golvet, eller kan skruvarna lika bra sitta ut mot sparklådan? _________________ Roland Johansson |
||||||||
![]() Såhär har bilen stått sedan länge. Förutom att jag fixat ett nytt elsystem till lådan .... och byggt om instrumentbrädan, har det inte hänt mycket. När jag startade motorn för några veckor sedan, i jakten på en oljeläcka vid torrsumpspumpen ... tyckte jag att det skramlade oroväckande i bakkant på motorn, eller i framkant på lådan. Så ...... efter mycket tand-gnissel, bestämde jag mej för att lyfta ur motorn och fixa oljeläcka ordentligt och kolla ram- och vevlager , samt svänghjul med överföringen till lådan. Det är så vansinnigt trångt runt oljepumpen, så i verkligheten betyder det att ALLT ska plockas bort. Jag har gjort en del väldigt listiga lösningar, blandannat ett stödlager för oljepumpsdrivningen. Problemet är bara att jag har dåligt minne, så det tog nog två timmar att räkna ut hur jag gjort ..... innan jag fick isär konstruktionen ... ![]() ![]() ![]() ![]() Arbetet kräver en hel hög specialslipade verktyg. ![]() ![]() ![]() En positiv sak, som sparar mycket jobb, är att down-pipen faktiskt kan sitta kvar på plats. ![]() ![]() Skurken i oljeläckan är ganska säkert den delen som har en svetsad nippel. Den har krympt närmast svetsen. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
jösses, vad trångt..!
![]() men borde du inte kunna proovtrycka oljepumpen och se vad det läcker? det läcker inte i konan då på JIC/AN nippeln, såg lite sliten ut? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Det är sugdelen som läcker, så när motorn går... läcker det inte. Jag koll-drog allt innan jag bestämde mej för att riva isär. Efterdrog till och med dom långa bultarna som går rakt igenom pumpen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Det är gängan som är "renoverad" med gängfil, så man kan dra dit nippeln med fingranna. Ser lite konstigt ut på bild... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
aha, så när motorn går suger det luft då istället.? men klart du kan läckkolla det , plugga sugänden och mata i luft i andra änden och på med såpvatten? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||
Ja, det är därför jag klarat mej med "blöja" runt pumpen ett bra tag. Det läcker inte mycket och inte länge. Men nog så irriterande.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
40 besök idag (651782 totalt) |