Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Heat cycling är viktigt! (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
13145 besök totalt
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
och va fan menas med "Heat Cycled"................


Jadu.. då är dom väl redan uppvärmda succesivt i nån maskin i flera steg precis som man ska göra med ett par nya däck. Är dom då Heat cycled så är det bara att spetta fullt direkt. Man slipper köra in dom med andra ord. thumbs up

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Heat cycled är när däcket är "inkört" när det leverreras till kund, det har rullats mot valsar tills det uppnått optimal temp för att däcket ska bindas ihop bättre. Efter detta låter de däcket svalna i 24 timmar. När detta är gjort ska både livslängd och grepp förbättrats avsevärt. allt enligt TireRack.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Det är stor skillnad på om man bara kör på direkt eller om man kör in däcket först. Vi har provat båda under säsongen (tidsbrist - det är lite lotteri med leveranstiderna på Toyo R-däcken, beror på om det blåser medvind från Korea eller inte) däcken som inte var "heatcycled" höll sämre och var sämre.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Kan vi inte splittra tråden om Heat cycling?

Jag är väldigt nyfiken hur jag ska göra med mina R888 som anländer i Mars. Kan jag "heat cycla" dem på gatan? Jag kör med över 2.5 grader camber fram och 2 grader bak, inverkar detta negativt vid ev inkörning på gatan, i min värld blir inte däcket lika varmt på ut -och insida.
Går det att köra "åttor" på en stor parkering tills det fått upp rätt temp? Efter att rätt temp uppnåtts ska däcken tas av bilen för att vila obelastade?
Många frågor men är väldigt intresserad av hur man ska gå till väga.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare

Som jag uppfattat det så är olika rdäck olika känsliga/beroende av att bli korrekt inkörda. Vilka som är mer beroende av det har jag tyvärr inte den blekaste aning om

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare

M Scotte skrev:
Går det att köra "åttor" på en stor parkering tills det fått upp rätt temp? Efter att rätt temp uppnåtts ska däcken tas av bilen för att vila obelastade?


1. Ja. Om inte någon vakt eller polis kommer och klagar innan du fått rätt temp....

2. Jepp. Jobbigt... Jag har bara parkerat bilen (efter att däcken fått kylas ner ordentligt av lugn o fin körning ett tag!!!!) Lite ojämna rdäck är jag van vid

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

Inför min första säsong med r-däck funderar jag på hur man på bästa sätt värmer upp dem. 1) Med lågt lufttryck som så småningom blir till ett ok tryck pga stigande temperatur? Eller 2) Med ett tryck anpassat för gatkörning och att man succesivt tappar ur luft pga stigande temperatur och tryck?
/Johan

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare

Jag kör med (1). Gärna när det är några mil kvar till banan :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 126



blixten skrev:
Inför min första säsong med r-däck funderar jag på hur man på bästa sätt värmer upp dem. 1) Med lågt lufttryck som så småningom blir till ett ok tryck pga stigande temperatur? Eller 2) Med ett tryck anpassat för gatkörning och att man succesivt tappar ur luft pga stigande temperatur och tryck?
/Johan


1) Bör du vara försiktig med. Däcksidorna kan ta mycket stryk med sprickbildning som följd om du gör det oförsiktigt på banan. Förmodligen är det OK om du släpper ut luft efter landsvägen till banan, men å andra sidan ger inte landsvägskörning speciellt stor uppvärmning.

2) Är nog att rekomendera. Fullt gattryck kanske är att ta i, men börja på det tryck i kalla däck som du vill uppnå i varma däck och släpp ut efter två varv. Gäller nog inte på ringen

Erik W

_________________
Erik Woode
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Vi satte däcken på vår mekanikers 02:a och gav han i uppdrag att "köra skiten" ur dem , men det är inte lätt att få temp på gata. Trots ett antal ärevarv i en rondell på ett industriområde osv så blev de inte mer än ljumna..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Tog ett tag, men jag hittade artikeln jag letade efter!

Massor med info om R-däck osv:

http://www.bmwclub.ca/motorsport/articles/ccrart03.htm

Utdrag:

Heat cycling
Each of the competition tires in our review likes heat cycling but not to the same extent. To heat cycle a new set of tires means to GRADUALLY bring the tires up to their recommended tread surface operating temperature (somewhere in the range of 160-230 degrees Fahrenheit with 180-200 the ideal) and to hold it there for, say, five to ten minutes (i.e., overall, the heat part of a heat cycle is about the length of time of a single driving school session) after which the wheels and tires are removed and stored for at least 24 hours. Heat cycling increases the life of a tire because it allows the chemical bonds within the compound to break down when first heated and then to reform and align when subsequently cooled in such a way as to provide a consistency and strength that was not there before.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1497

Namndispens
Namndispens

På ovanstående utdrag verkar det som att det mest optimala är att även ta av däcket från fälgen när man låter det vila.

/Johan

_________________
Johan B
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



blixten skrev:
På ovanstående utdrag verkar det som att det mest optimala är att även ta av däcket från fälgen när man låter det vila.

/Johan


Det känns som lite overkill, men det kan nog vara nyttigt att iaf avlasta däcken genom att kanske ställa bilen på pallbockar alt. plocka av fälgarna från bilen..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Diskuterade detta med en kompis, hans förslag var att lägga däcken i en stor ugn och värma upp dem till 80-90 grader. funkar det eller inte?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Micke: Det känns som att kanske själva 'knådningen' gör saker med däcket också, inte bara temperaturökningen?
(Varför svarar jag när jag inte kan det här egentligen?? )

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Jag kan inte detta heller... men det betyder väl inte att man inte kan diskutera!

Rent kemiskt sett så torde värmen räcka.. men man bör nog ha däckena i nonform av rörelse.. då detta säkert underlättar bibehållandet av strukturen på däcket! och då rulla dep å två varma valsar rör eller liknande i en ugn borde väl kunna fungera rätt bra! Men detta verkar vara fel aktigt om man ska lus läsa artikel utdraget... då ska man nog värma däcken med bilens tyngd.. Avancerat... sen hissa den och ta av däckena och kränga av dem och låta de ligga i 24h sen kränga på dem innan tävling.. DYRT.. Verkar vara en bra grej om man inte vill slita på däcken för att göra just detta.. men det gäller att man har prylar att tillgå! Huva en helt vetenskap till...

______
Johan Björk

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Som budgetalternativ till att kränga av däcken kan det kanske funka att ta av hjulen från bilen och släppa ut luften efter att de körts varma. Jag skall testa det i helgen.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Micke: Det är helt klart värt ett försök iaf.. Går det att ordna på enkla medel så vore det ju kanon Du får hojta till om du märker nån skillnad.. men Heat cycling vore ju ungefär som att köra in däckena.. Men fast på ett bättre sätt...

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Hmm Har ju faktiskt en gammal ugn i föräldrarhemmet om man kan ta den stående på högkant och bygga in ett par rullar och nån elmotor..

Tveksam till att ett helt däck får plats iofs.. Ska undersökas! ev kanske en stor plåtlåda med rullar och en varmluftspistol kan duga..

Här ska konstrueras!

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Eric Josefsson skrev:
Hmm Har ju faktiskt en gammal ugn i föräldrarhemmet om man kan ta den stående på högkant och bygga in ett par rullar och nån elmotor..

Tveksam till att ett helt däck får plats iofs.. Ska undersökas! ev kanske en stor plåtlåda med rullar och en varmluftspistol kan duga..

Här ska konstrueras!


Annars kanske du känner någon som har en sk. bastu! Det är ett rum med bänkar och och ett kraftigt värmeaggregat, används oftast till att värma upp människor i.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Micke Holmström skrev:
Eric Josefsson skrev:
Hmm Har ju faktiskt en gammal ugn i föräldrarhemmet om man kan ta den stående på högkant och bygga in ett par rullar och nån elmotor..

Tveksam till att ett helt däck får plats iofs.. Ska undersökas! ev kanske en stor plåtlåda med rullar och en varmluftspistol kan duga..

Här ska konstrueras!


Annars kanske du känner någon som har en sk. bastu! Det är ett rum med bänkar och och ett kraftigt värmeaggregat, används oftast till att värma upp människor i.


Måste ju ändå ha en rigg med rullar som "masserar" däcket
Vet inte hur många som har eluttag i bastun.. får bygga 12v isf

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Däck för banåka
Heat cycling är viktigt! (splittad tråd)
1, 2, 3   >>
13145 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande