Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 16, 17, 18 >> 29 besök senaste veckan (69388 totalt) |
Skickar ett pm Anders. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Nu är min lilla video uppladdad på tuben om TIG svetsning.
Hoppas något frågetecken blir uträtat https://www.youtube.com/watch?v=aINq Anders, svetsa i något mindre viktigt när du rattar på maskinen. Jag har själv skapat onödigt stora problem, just för att jag börjat med fel inställningar på "skarpa bitar". AC balansen. På gjutna detaljer brukar jag ha så mycket "Uppvridet" som Volfram spetsen tolererar, för den strömmen man behöver. Då det oftast håller materialet mer rent, men man får prova sig fram. Rent och tunt material kräver minst "Uppvriden" AC balans. Min maskin i videon, har helt orimligt stort spann, och går bara att använda på ett smalt band på den ratten. Ena hållet så ligger oxiden och flyter ovanpå smältan, och andra hållet blir Volframspetsen till en golfboll på tre sekunder redan under 100A på en 2,4 pinne. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Men det vart jävligt bra när det vart rätt. _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||||
Så bra att kinasvarven har fått sällskap i form av kamrater, och inte grannar/vänner eller liknande.
Mao nickar säkert instämmande från graven. |
||||
Jag är ju industriarbetare, därför måste jag vara solidarisk med alla proletärer! _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Hej! Är ny här och hamnade i denna tråd efter att googlat en del, har i förra veckan äntligen fått min svarv efter mycket vänta pga coronan som kom i mellan nästan direkt efter jag beställde den men det jag är intresserad av Jula fräsen. Jag har en likadan köp för 12-14 sen år (tror jag) men har aldrig varit nöjd med den och har under väldigt lång tid funderat på att försöka fixa till fräsen så den blir en duglig garagemaskin även om jag vet att man inte kommer att får ut nån jätte precision ur den.
Min flexar enormt mycket som det verkar nere i foten till pelaren vet inte om det är röret som blivit deformerat eller om foten bara är otajt så klämförbandet inte nyper åt för den vrider sig väldigt lätt och man kan även få den att lyfta om man borrar för hårt. Är intresserad av villken effekt pelarbytet gett, jag har betongfyllt röret men ingen skillnad då det kommer till precisionen. Är inne på att försöka få denna Jula "fräs" att duga som en "garagefräs" då det kommer till fräsning, i första läget byte av pelaren i hopp om att få till låsningen av pelaren i foten plus att ha en längre pelare och hål i bordet så man har max kontakt i foten även i nedsänkt läge och sen köpa ett frässkruvstycke till den. Ser man då att det finns hopp att den funkar och slutar flexa tänkte jag gå vidare med får modifikationer. Du har ju monterat ett skjutmått på spindeln för att mäta fräsdjupet, borde det inte fungera att hyfsat enkelt gör nån form av Z-finmatning på liknande sätt genom att låta en ratt och gängstång fästa i respektive spindel och maskinkroppen och sen justera djupet på samma sätt som skjutmåttet mäter djupet? _________________ Bo Larsson |
||||
Välkommen hit!
Det blev lite bättre stabilitet när jag bytte till solid pelare, men tyvärr är hela maskinen för klent byggd från början så förbättrar man en del så visar sig fler svagheter på andra ställen. Alla gjutna delar är ganska tunna i godset, huvudet på min maskin flexar en hel del när man drar åt låsskruvarna för remspänningen. Det märks när jag släpper på låsklamparna som låser huvudet mot pelaren, det går tungt att vrida huvudet tills jag släpper på remspännaren också. Bland det första jag gjorde när jag hade isär maskinen var att kolla över alla bearbetade ytor, tex foten där pelaren sitter. Allt är väldigt grovt bearbetat och man har inte brytt sig om att grada av kanter så det finns en del att åtgärda där först. En längre pelare ger ju mer vikt och det är bara bra när det gäller såna här maskiner. Jag gjorde en liten styrning för kuggstången på pelaren så den inte kan vrida sig lika lätt, tyvärr är ju foten med klämman så vek så att pelaren och huvudet "nickar" framåt när jag släpper på klämman. Jag har funderat lite på om jag ska bygga till nån finmatning till pinolen, har sett ett par olika varianter på Maskinisten-forumet. Här är en tråd som jag har tagit lite inspiration från https://www.maskinisten.net/viewtopi Man kanske måste regga sig på det forumet för att kunna se bilder och sånt, men det kan det vara värt. Finns massor av kunnigt folk där _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Okej, på min maskin är det största problemet att pelaren glappar i foten så att hela huvudet vickar bakåt då man borrar. Tänker att en slipad axel kostar runt 2000 kr och skulle man då få bort värsta flexet hade det ju varit värt det för nu är den ganska värdelös om man ska ha precision . Annars kan man ju säkert tillverka en ny fot som är tajt men det är ju inte så lite jobb med det och det krävs nog en hyfsad svarv om man ska få det bra.
Att man aldrig kommer att få nån precisionsmaskin av denna är ju helt klart men skulle man få till en garagemaskin så man kan fräsa och borra hyfsat vore det ju bra. Har sett den där tråden på maskinisten, verkar också vara några på elektronikforum som byggt om dessa till cnc styrning. Är reggad på maskinisten då jag håller med traktorer och även med det totala vansinnet att kompressormata en Honda CB250. _________________ Bo Larsson |
||||
Går det inte att dra åt klämskruven på foten? Den som låser så man inte kan veva upp och ner alltså.
Det sitter även en klämskruv uppe på huvudet som låser så inte själva huvudet kan rotera på pelaren. Nån fräsmaskin är det ju inte, mera en bänkborrmaskin med koordinatbord. Synd att de är så dåligt tillverkade, annars är ju formatet bra till lite mindre jobb. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Jo det är klämförbandet mellan foten ochnpelaren som är stora problemet på min maskin, trycker jag lite hårdare kan pelaren glida upp ut foten. Kör man med vanlig snabbchuck inte skrotet som följde med så får man ju ha pekaren ganska högt upp och då är den ännu vingligare och låser ännu sämre. _________________ Bo Larsson |
||||
Fick för mig att jag behöver en hållare till vippindikatorn som går att montera i spindeln på borrmaskinen.
Blev inte så mycket fotograferat, men några bilder kan jag iaf bjuda på. Behövde lite 12x12 mm fyrkantstång, hittade ett par bitar inuti en 17 mm slipad axel. Här saknas det ett gäng bilder på diverse svarvning och fräsning, men som sista moment blev det lite radiefräsning på ett par av bitarna. Åkte till Jaktia och köpte blåneringsvätska, blev lite ojämnt på sina ställen men det ger karaktär åt delarna. Bågen är gjord av en 70 mm rundstång. Grovkörde innerdiametern med en hålsåg, stack av så jag fick en 6 mm tjock ring och svarvade ur innerdiametern till 50 mm. Sen märkte jag ut och borrade de små hålen, sågade av ringen, radiefräste och filade till ändarna på bågen. Man kan använda hållaren för att centrera borrspindeln i ett hål eller på utsidan av en rund bit som på bilden. Kan även vara praktiskt om man måste veva undan bordet och sen vill hitta tillbaka till centrum på nåt hål. Hela den här mackapären är väl mest att se som en övning på lite olika saker, pricka diametrar och få till lite vinklar och sånt. Även lite lettring och radiefräsning såklart. Jag testade även att härda några av delarna. Eldade på dem med gasbrännaren och kylde med ATF-olja. Har ingen aning om var de hamnade på Rockwellskalan, men det blev lite svårare att repa dem med filen iaf. Jag ska nog läsa på lite mer om härdning, det är intressant. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Väldigt trevlig tråd det här! Har följt i tysthet. Kul att se alla fina prylar du gör. Har nyligen skaffat en gammal svarv själv och precis läst om hela tråden från början igen😀
En fråga, som förhoppningsvis kan vara intressant även för andra nybörjarmaskinister, vad använder du för olja för att smörja/skydda glidytorna på sliderna? Har googlat och hittat "gejderolja" men mest på stor industriförpackning... Fortsätt lägga upp det du gör, väldigt roligt att följa!👍😁 _________________ Daniel Wahlberg |
||||
Kul att det uppskattas, har inte hunnit vara i verkstaden så mycket den senaste tiden så det är därför det är lite klent med uppdateringar.
Jag köpte en 10 litersdunk med ISO 32 olja på Biltema, den är egentligen till växellådan och spindeln men jag använder den till sliderna också. Lite tunn så den rinner undan snabbt, men å andra sidan verkar den skölja med sig spånor och smuts ganska bra. Det funkar säkert lika bra med motorolja, huvudsaken är ju att det finns nån sorts oljefilm mellan släden och prismorna. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Uppdaterar lite om vad jag gjort med min fräs, gjorde en ny lagring som jag fäste mellan foten till pelaren och fräsbordet. Kan säga att jag nu har en ny maskin, helt annan stabilitet nu vilket märktes då jag borrade 11 mm hålen i spännklackarna. Visst är det flex i maskinen men nu är det acceptabelt och som sagt har den helt plötsligt blivit användbar.
Lite bilder på moddning, började att svarva en ny lagring med 10 mm plattjärn som utgångsmaterial Sen svarvades en platta motsvarande storleken på foten Sen borrades plattan för skruvarna och delarna svetsades ihop och jag fräste uttag för kuggstången Monterat och klart _________________ Bo Larsson |
||||
Andra projekttrådar Kinasvarven, med kamrater! | << 1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 16, 17, 18 >> 29 besök senaste veckan (69388 totalt) |