Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18 >> 42 besök senaste veckan (34715 totalt) |
Höj tempen på plattan? Eller: _________________ Magnus Thomé |
||||
Trodde folk skämtade om limstiften... funkar det verkligen?
Hur mycket ska man höja tempen på plattan, testat med 5grader men det verkar inte göra nån skillnad i detta fallet.. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Ypperligt Tar det när jag har någon surig print som startar med för många korta korta svängar och vändningar på första lagret (som då inte sitter så bra) istället för längre strängar som brukar vara problemfritt _________________ Magnus Thomé |
||||
Bra om Z nivån är inställd ordentligt för att få första lagret lagom nermosat i plattan. Dom gångerna jag har haft problem med att det släpper lite i hörnen på printen har jag gjort en extra noggran rengöring med isopropanol. Efter ett tag kan den behöva diskas av (min bottenplatta är löstagbar) med vanligt diskmedel för att återfå bra fäste. Dock är materialet i våra bottenplattor väldigt olika. Som sagt, se till att ha korrekt värme i plattan för materialet du skriver ut också.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Inte för att jag har superkoll, men har du gjort rent plattan ordentligt? Jag fick problem med att det inte fastnade och det försvann efter en ordentlig rengöring. Men jag hade inte lika dåligt fäste som du, men att det fastnade fläckvis och på andra ställen gjorde det inte det. Edit: Det fanns en sida till som jag inte såg innan jag svarade. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Där är inget skit i nozzlen som gör att den vill trycka ut lite mer åt sidorna?
Vad printar du på för underlag? Är det magnetplattan? Folk som har problem med att det inte fäster kan köra limstift eller hårspray också. Men oftast så är det bed level och rätt inställningar på det första lagret som är viktigt. Vad kör du för material, inställningar på första lager? Hastighet, lagertjocklek, extra flow, temp på både platta och hotend? Kör Ender jag med, deras glasskiva är helt underbar. Sitter som fan och först när tempen sjunker under typ 30 grader så lossnar det lätt från plattan. Vad jag gör när jag levlar är att jag kör home på alla axlarna, skjuter manuellt upp den till 0,1mm på Z och då ska ett vanligt kopieringspapper gå igenom på minst 4 punkter, ungefär där du har justeringen. Har inte failat hittills men det kan vara svårt att skriva ut mindre modeller, då får man dra ner på hastigheten. Glöm inte att värma upp bed och hotend innan du levlar din platta. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Jag har börjat att rengöra plattan mellan varje körning efter tips här. Nu fäster det men ofta så släpper det efter att man kommer upp i höjd typ 10mm eller så. Det påverkar ju slutresultatet på ett negativt sätt som att detaljen böjer sig. Nu har jag bara testat att göra rent med sprit.
Då jag behöver kunna göra andra saker i garaget har jag prioriterat att bygga en inkapslad till printern. Jag vet att ovankant på sidofönstren inte stämmer överens med fönstret på framsidan, men det finns en tanke med det... _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Om det inte fäster när första lagret läggs ut är en sak. Om delen slår sig så att den böjer upp från plattan och därmed släpper en annan.
- Vad är det för rumstemperatur? - Vad har du för temp på plattan - Går materialkylfläkten för fullt? Om det brukar slå sig så är det oftast för kallt, eller snarare det kyls ned för fort längre upp. Ett skåp kan absolut hjälpa för att delen inte ska kylas för fort 👍 _________________ Magnus Thomé |
||||
Den står ju i garaget och det håller ca 16-18 grader så det kan ju vara att det kyls för fort. Materialkylfläkten brukar stå still i början på biten och starta vid lager 2 enligt mina iakttagelser. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Börja med att skriva vad du kör för material? Vissa material kräver absolut ingen inbyggnad.
Själv är jag grymt nöjd när jag kört buildtak. Men det är viktigt att du kör på rätt höjd mot byggplattan. Låg hastighet + låg z-höjd brukar vara en vinnande kombo. Går alldeles utmärkt att köra tex pla i 16 - 18 grader. _________________ Per Pedersen |
||||
Ah, intressant. Jag tycker att det blir lite kinkigare på vad man skriver ut (dvs hur stor risk modellen har att böja sig) när jag har fönster öppet och lite svalare. Kanske hänger lite på hur mycket luften rör sig, eller står still, och inte bara på själva temperaturen? Vet inte... _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har printad i ca 8-10 grader massor med gånger, har kallt i garaget oftast. PLA har aldrig strulat, men för petg och riktigt stora modeller så har jag värmt garaget till iaf 17 - 18. Nu har jag byggt en låda till, mycket lättare att hålla tempen oavsett vad det är i garaget. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag såg youtubevideon nu. Du kör garanterat för högt. Igen tvekan om det. _________________ Per Pedersen |
||||
Jo, men oftast har iallafall jag kommit runt det genom att dra ner z offset, sänka hastighet på första lagret, tex addera en "raft" (mer yta mot bädden) och labba med temp på det jag printar (sänka temp). Min senaste printer som jag precis sålt var en zortrax m200 och den har alltid en raft så har inte haft det problemet på den. Den har en perforerad bädd som plasten smälter ner i. Ganska korkad lösning kan man tycka men det funkar. Nu sitter jag och funderar på vad jag ska köpa för printer härnäst. https://www.3dprima.com/se/outlet/re Blev sugen på nåt sånt i väntan på prusas XL printer. _________________ Per Pedersen |
||||
Har funderat lite på vad som är en vettig maskin om man vill gå ett snäpp upp i hastighet och storlek från det jag har. Min Anycubic Mega S funkar verkligen stabilt nu, tyst efter en del bytt, mycket sällan några problem, autolevel. Kör normalt 60mm/s. 21*21*21 cm på ett ungefär.
Vilka maskiner behöver man titta på för att kunna gå upp i hastighet med bibehållen kvalitet? _________________ Magnus Thomé |
||||
Tack för alla tips, suger åt mig all information och testar.. Inkapslingen ska få lite färg imorgon sen blir det eldragning. Fläktarna kommer förhoppningsvis i nästa vecka. _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Jag har ju ställt in alla filamentrullar på en hylla i printerboxen (på rullar och styrningar för filamenten så de kan mata ner till skrivaren) och var lite fundersam kring om det blev för varmt. Min tanke var att de skulle hålla sig fria från fukt på det här sättet men ärligt talat så har jag inte koll på om det finns någon nackdel att de värms upp regelbundet till visserligen en mycket lägre temperatur än när man torkar ur filament i ugnen, men ändå...
Men sen satte jag in en tempsensor i boxen uppe vid rullarna och det här kan ju knappast vara dåligt för rullarna, snarare borde det ju vara bra. Eller någon som vet något mer? Det här är utskrift med PETG så lite varmare än med PLA Jag har en Sonoff TH så jag kan stänga av printern fjärrledes (via VPN) och använde faktiskt tempsensorn på sladd som kommer med den. _________________ Magnus Thomé |
||||
Bara bra för filamenten. Finns gott om folk som är supervetenskapliga med fukttester och stringingprov, de kör ofta med förvaring i modifierade torkugnar för mat med väldigt bra resultat på utskrifterna.
_________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18 >> 42 besök senaste veckan (34715 totalt) |