Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SFRO konkurrentutsatt av TESTA?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (8341 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



erikjakan skrev:
RallyQuattro skrev:
Lyfter denna då jag ställt lite frågor till både Testa och SFRO och blir fundersam på prisskillnaderna?

Amatör- och ombyggt fordon bil:
SFRO = 4500kr
Testa = 5000kr

Bullerprov:
SFRO = 1300kr
Testa = 1500kr

Milkostnad om besiktningsgubben ska komma till dig:
SFRO 35kr/mil
Testa 65kr/mil

+ att besiktningsmannen hos Testa skulle ha utöver detta 500kr/tim för hans arbete??
SFRO tar ingen tim kostnad.

Ni som besiktat hos Testa har det varit så här dyrt för er?


Det är ju nästan identiska priser.. Vadå dyrt?

Alla priser högre men framförallt missade du det sista?
Utöver allt ska TESTA dessutom ha 500kr per timme
Amatör byggt kräver väl 2-3 bygg besiktningar, och ska han köra minst 10 mil enkel väg till dig varje gång och en bil som tar tid att gå igenom samt testkörningar, så kan en Testa besiktning bli dubbelt så dyr mot SFRO.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



RallyQuattro skrev:
erikjakan skrev:
RallyQuattro skrev:
Lyfter denna då jag ställt lite frågor till både Testa och SFRO och blir fundersam på prisskillnaderna?

Amatör- och ombyggt fordon bil:
SFRO = 4500kr
Testa = 5000kr

Bullerprov:
SFRO = 1300kr
Testa = 1500kr

Milkostnad om besiktningsgubben ska komma till dig:
SFRO 35kr/mil
Testa 65kr/mil

+ att besiktningsmannen hos Testa skulle ha utöver detta 500kr/tim för hans arbete??
SFRO tar ingen tim kostnad.

Ni som besiktat hos Testa har det varit så här dyrt för er?


Det är ju nästan identiska priser.. Vadå dyrt?

Alla priser högre men framförallt missade du det sista?
Utöver allt ska TESTA dessutom ha 500kr per timme
Amatör byggt kräver väl 2-3 bygg besiktningar, och ska han köra minst 10 mil enkel väg till dig varje gång och en bil som tar tid att gå igenom samt testkörningar, så kan en Testa besiktning bli dubbelt så dyr mot SFRO.
Då får du väl vända dig till SFRO. Allt är inte pris. De kanske har andra skillnader också.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jo visst, men i alla fall jag trodde att det skulle bli konkurrens om priserna, att Testa skulle locka kunder med lägre priser på samma sätt som Opus, Besikta, Carspect och Dekra nu konkurrerar med Bilprovningen.

Och då det måste vara utfört enligt Transportstyrelsens föreskrifter så kan inte jag se hur Testa ska kunna göra något bättre än SFRO?
Utan det är ju som en vanlig bilbesiktning fast mera avancerad för special byggda fordon.

Så jag kan inte komma på något extra man skulle kunna få för det högre priset?

Ta bara en sådan sak som hemsidorna, Testa skriver knappt någon info alls och inte ens priser, medans hos SFRO får du massor av info på deras hemsida.
SFRO erbjuder även mer än dubbelt så många besiktningsmän utsprida i Sverige mot vad Testa har.


Liten jämförelse:
Säg att du bygger en amatörbyggd bil som kräver 3 byggbesiktningar och du bor 10mil från besiktningsmannen:

Testa
bygg- och slutbesiktning = 5000kr
bullerprov = 1500kr
Milersättning = 65kr/mil * 60mil = 3900kr
Tim kostnad = 500kr/tim * 8 tim = 4000kr
Totalt: 14400kr

SFRO
bygg- och slutbesiktning = 4500kr
bullerprov = 1300kr
Milersättning = 35kr/mil * 60mil = 2100kr
Tim kostnad = 0 kr
Totalt: 7900kr

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



RallyQuattro skrev:
Ta bara en sådan sak som hemsidorna, Testa skriver knappt någon info alls och inte ens priser, medans hos SFRO får du massor av info på deras hemsida.
SFRO erbjuder även mer än dubbelt så många besiktningsmän utsprida i Sverige mot vad Testa har.


Liten jämförelse:
Säg att du bygger en amatörbyggd bil som kräver 3 byggbesiktningar och du bor 10mil från besiktningsmannen:

Testa har ju bara funnits ett få tal år jämfört med SFRO så det är helt normalt att dom inte hunnit längre.

Jag törs nästan säga att i 99,99 fall av 100 så är det det flera fordon som besiktas på samma plats samtidigt så mycket av priset delas på många.

När jag besiktade se7en så var vi 6-8 st samtidigt och närmaste SFRO kille bodde 35 mil bort....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Ja slutbesiktning och test kan du ju göra flera samtidigt om ni alla har tid samtidigt, men det blir ju svårare med byggbesiktningen på din ram i ditt garage.

Men då jag gjort och även mina kompisar så har det inte varit flera samtidigt som delat på någon kostnad,
jag åkte då till SFRO gubben så behövde inte heller betala mil kostnad, men då var ju bilen klar och bara ombyggt fordon, slapp även bullerprov för det var inget krav på den tiden, så allt som allt betalade jag bara 4500kr till SFRO.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



RallyQuattro skrev:
Ja slutbesiktning och test kan du ju göra flera samtidigt om ni alla har tid samtidigt, men det blir ju svårare med byggbesiktningen på din ram i ditt garage.

Men då jag gjort och även mina kompisar så har det inte varit flera samtidigt som delat på någon kostnad

Planering...
Sen om garagen är utspridda lite i samma stad blir det inte nån större extra kostnad

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Eftersom sfro mer är en organisation av eldsjälar (t.ex. hur mycket energi gustaf lägger på att svara på frågor här på rejsa, obetalt + allt policyarbete etc) och testa en komersiell verksamhet så är der inte konstigt att testa är dyrare. Kanske kan man ställa mer krav som kund på testa angånde tillgänglighet eller så.

Att sfro inte tar timpenning tyder väl kanske på att de delvis jobbar gratis snarare än att testa tar överpriser.

_________________
Markus Ålind
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Han på SFRO jag pratade med sa att han får en viss summa av SFRO, så typ en del av dessa 4500kr du betalar går till besiktningsgubben.
Sen sa han att även förmånen att se och testa alla möjliga och omöjliga fordon är också en slags betalning för honom.

Så om det är så att Testa organisationen tar hela beloppet 5000kr till sig själva så förstår jag om sedan besiktningsmannen måste ta tim betalt för sitt arbete..
Problemet är att man vet ju då inte hur dyrt det blir i slutändan med Testa och man får väl hoppas att besiktningsgubben inte är långsam med flit för att få mera betalt per besök han gör.

Men man undrar ju lite vad orsaken var att slå sig in på denna marknad, för det kan ju knappast vara en lönsam marknad?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



RallyQuattro skrev:
Han på SFRO jag pratade med sa att han får en viss summa av SFRO, så typ en del av dessa 4500kr du betalar går till besiktningsgubben.
Sen sa han att även förmånen att se och testa alla möjliga och omöjliga fordon är också en slags betalning för honom.

Så om det är så att Testa organisationen tar hela beloppet 5000kr till sig själva så förstår jag om sedan besiktningsmannen måste ta tim betalt för sitt arbete..
Problemet är att man vet ju då inte hur dyrt det blir i slutändan med Testa och man får väl hoppas att besiktningsgubben inte är långsam med flit för att få mera betalt per besök han gör.

Men man undrar ju lite vad orsaken var att slå sig in på denna marknad, för det kan ju knappast vara en lönsam marknad?


Varför skulle det inte vara lönsamt?

Finns ju mer än rally/racing preppning, läs ambulanser, bärgningsfordon, husbilar etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Rolle Scirocco skrev:
Varför skulle det inte vara lönsamt?

Finns ju mer än rally/racing preppning, läs ambulanser, bärgningsfordon, husbilar etc.


Känns inte som dessa du nämner tillhör målgruppen,
https://orgtesta.se/om-testa
https://sfro.com/index.php

och besiktar verkligen Testa och SFRO även dessa bilar?
(om en privat person bygger en åt sig själv så kan jag förstå, men riktiga "fabriksbyggen" känns ju konstigt om dom skulle gå via SFRO?)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
pson
Kalmar
Här sen Jun 2019
Inlägg: 18



RallyQuattro skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Varför skulle det inte vara lönsamt?

Finns ju mer än rally/racing preppning, läs ambulanser, bärgningsfordon, husbilar etc.


Känns inte som dessa du nämner tillhör målgruppen,
https://orgtesta.se/om-testa
https://sfro.com/index.php

och besiktar verkligen Testa och SFRO även dessa bilar?
(om en privat person bygger en åt sig själv så kan jag förstå, men riktiga "fabriksbyggen" känns ju konstigt om dom skulle gå via SFRO?)


Det vanliga vid såna byggen är att man gör ett enskilt godkännande och anväder sig av valfri besiktningsingenjör på opus, besikta etc. Jag har själv ingen erfarenhet av sfro men tror inte dem gör sånt.

_________________
Ph1l1p P3rsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Då jag jobbar på en firma som bygger ambulancer special polisbilar brandbilar en massa bussar och diverse andra special...
så är det den "vanliga" besiktningen,, Opus bla beroende på vilka som har tid.. som gör jobbet.. dvs dom kommer varje vecka och besiktigar våra byggen.. och då vissa fordon behöver bara ett par dagar..och andra runt en månad eller mer..
Det är ju inte "ombyggt fordon eller amatörbygge" vi gör, utan reg besiktning av ändringar..dvs skåpbilar som blir utrustade..

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Ny info och rättelse..
Testa tar inte extra betalt för tiden hos dig utan tim debiteringen är res tiden.. alltså dom tar både restid och mil ersättning till och från dig.
Detta gör ju att det kan bli ännu dyrare än jag skrivit om du tex. bor i Stockholm och Testa handläggaren därmed sitter i bil kö fram och tillbaka till dig vid varje besök.

Liten jämförelse:
Säg att du bygger en amatörbyggd bil som kräver 3 byggbesiktningar och du bor 10mil från besiktningsmannen:

Testa
bygg- och slutbesiktning = 5000kr
bullerprov = 1500kr
Milersättning = 65kr/mil * 60mil = 3900kr
Tim kostnad restid = 500kr/tim * 8 tim = 4000kr (men kan ju variera mellan 6-12 timmar beroende på bil köer)
Totalt: 14400kr

SFRO
bygg- och slutbesiktning = 4500kr
bullerprov = 1300kr
Milersättning = 35kr/mil * 60mil = 2100kr
Tim kostnad = 0 kr
Totalt: 7900kr

Men har du möjlighet att transportera ditt fordon till din besiktningsman så slipper du ju betala hans rese kostnader, så då hamnar du på 6500kr hos Testa mot 5800kr hos SFRO.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



En sak som man kan tänka på, är kanske att be att få se besiktningsmannens tillstånd från Transportstyrelsen att provköra oregistrerade/avställda fordon på allmän väg. Likaså kan det vara bra att kolla upp vilken typ av försäkring den som provkör har, och hur den täcker ett oregistrerat/avställt fordon.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jag har även ringt runt och frågat vad det kostar att registreringsbesikta bilen sedan när den är "klar" hos SFRO/Testa detta gäller Stockholm:

Dekra 1800kr
Besikta 2100kr
Carspect 2250kr
Bilprovningen 2252kr
Opus 2985kr

Dessa priser är enbart vägning, chassi nr koll och sedan skriva in allt i reg beviset, så vanlig besiktning får du boka efteråt och betala separat för.

Dekra gör reg-bes enbart i Södertälje
Bilprovningen bara i Södertälje eller Rosersberg
Dom andra hade fler ställen dock kunde det vara många veckors väntetid för att få en station i närheten till mig då deras reg besiktare åkte runt till olika stationer och hade lösa vågar med sig för att väga bilen.

Så ring runt och kontrollera var er närmaste station ligger och fråga om pris inkl vägning innan ni bokar tid.

Bilprovningen var enklast att boka tid och få pris hos, dom hade även tider varje dag i Södertälje.

Carspect fick jag mobil nr till 1 person som dock inte gick att ringa på utan jag fick skicka sms och sen vänta på svar som kom kanske 1 varannan dag? så tog 1 vecka att få priser och info om tider..

Dekra och Opus så ska man fylla i ett formulär på hemsidan och sedan hoppas att någon hör av sig för att få infon och jag fick fylla i flera gånger innan jag fick svar..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



RallyQuattro skrev:
Jag har även ringt runt och frågat vad det kostar att registreringsbesikta bilen sedan när den är "klar" hos SFRO/Testa

Så ring runt och kontrollera var er närmaste station ligger och fråga om pris inkl vägning innan ni bokar tid.

Carspect fick jag mobil nr till 1 person som dock inte gick att ringa på utan jag fick skicka sms och sen vänta på svar som kom kanske 1 varannan dag? så tog 1 vecka att få priser och info om tider..

Dekra och Opus så ska man fylla i ett formulär på hemsidan och sedan hoppas att någon hör av sig för att få infon och jag fick fylla i flera gånger innan jag fick svar..

Jag tycker det är lättast och fara till det besiktningsorgan man har tänkt fara till och pratat med dom på plats och
boka tiden då typ.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



super7 skrev:
Jag tycker det är lättast och fara till det besiktningsorgan man har tänkt fara till och pratat med dom på plats och boka tiden då typ.

Nu har inte jag koll på hur det ser ut i Umeå angående hur många stationer ni har och vilka företag, men i Stockholm finns det väldigt många..
Och då 2 företag bara har våg och tekniker i Södertälje så är det inte för mig att bara svänga förbi då det tar 1-1.5 timme enkel väg dit med en massa köer och skit.

Sen var det ju så att flera på kundtjänst inte kunde ge ens pris på detta för det hade dom inte? utan det fick man ta med deras tekniker.. så varken dom på station eller kundtjänst på telefon kunde boka eller ge pris.

Tar vi Carspect som är närmast för mig så fick jag mobil nr till teknikern efter att jag besökt den lokala stationen och ringde på det nr flera gånger men det var konstant upptaget? så efter att pratat med kundtjänst fick jag reda på att man måste skicka sms och vänta på svar.. skickade ett sms 5/1 kl. 10.53 fick svar kl.19.23, jag svarade kl.19.27 fick svar kl. 00.30 jag svarade 00.31 men sen ingen svar igen.
Skickade ny fråga om pris 7/1 kl 10.19, fick svar kl. 21.38
Så inte enkelt att komma i kontakt.

Och Dekra samt Opus fick man ju fylla i formulär och sedan vänta i dagar på att någon hörde av sig.

Så enklast var helt klart Bilprovningen då kundtjänst kunde ge alla svar och boka tider.


Dock hade ju flera svårt att hitta priserna, 3 personer undrade om det var A-traktor (för det hittade dom pris enkelt på) sen missade någon att ange pris inkl vägning så när jag frågade om allt var med så upptäckte hon sedan att vägning tillkom med 4-500kr.

Men visst åker du till en station som utför reg bes och tekniker finns på plats då så kan du ju lösa allt på plats, men har du 5 olika företag om som i fallet i Stockholm att det skiljer 1185kr i pris ja då är det ju bäst att först ringa runt och fråga pris än att bara boka hos första stationen du besöker.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Jag gjorde en regbes på en bur här i Kalmar området, här har dom oftast inte en regbes kille på plats utan han åker runt mellan stationerna och besiktar,
Så man måste se till att han är på plats om man vill kolla med honom
Kan nog vara så på många orter.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Allmänt banåkaforum
SFRO konkurrentutsatt av TESTA?
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (8341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande