Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 427, 428, 429 ... 501, 502, 503   >>
1130 besök senaste veckan (2499472 totalt)
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Eller är det för att jag har samma snurra själv

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
964RS skrev:
Men det var ju lite vasst att se modellen på dom?

Ja om du gissade på Manicks turbo's som han la upp bild på så gissade du rätt, men vad som döljer sig i mina kartonger gissade du fel på



bmw_ixen skrev:
Oavsett vad det är, så är det imonerande att du lyckas hålla dig från att montera.
Känner dock igen mig på att köpa på sig, men inte hinner montera, men 6 år är lite väl länge. Hade nog sålt vidare efter ett år eller så. Haha!
Och garanti är väl utgången redan innan prylen är tagen i bruk...


Och ni läser rätt på datumet som är skrivet på bilderna, jag köpte dessa redan 2015
(men det handlar inte om att hålla sig från att montera utan problemet är att få plats med dom, men mer om det återkommer jag till)
och garanti på turbo's är nog svårt att få oavsett hur gamla dom är om det nu inte är ett känt fabrikations fel..



Så jag köpte alltså 2st EFR 7163 F(v) och detta var faktiskt före Supramannen köpte sina EFR 6758 som han fick först i december 2015 så jag har inte härmat honom
Men på en Porsche 911 som SMR's bil så har du inte samma plats problem som du har i en Audi S8 -97 så därför blev ju inte mina monterade och därför jag inte visade bild på dom..

Dessutom var det 2015 jag råkade ut för branden i bilen så jag fick fullt upp med att återställa hela bilen från höst 2015 till höst 2016 så ännu mindre tid då till dessa turbo's.
Sid 125-246 är vad som gjordes från branden 2015 tills bilen var ihop och körbar igen i slutet av 2016.
Sen åren efter det har ju en massa annat gjorts med bilen på alla sidor fram till idag.
Klicka för större bilder!



Så detta problem med att få plats med dom om det ens går utan att kapa sönder hela bilen, det är vad följande sidor kommer att handla om.

Och jag hoppas det kan vara av intresse att följa, speciellt för er som var trötta på alla Gotland ring bilderna

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Tittar ni i denna tråd på sid 70-71 i januari 2015 när jag hade portat ur och renoverat mina Rs6 turbo så frågade jag om vilka icke bult-on turbo's som skulle vara det bästa för min motor som klarar 4-500hk/st och då var det några som nämde just EFR turbo's som det bästa om inte priset spelande någon roll, men då främst den mindre 6758, så jag började kolla upp dessa då.

Manick "Tommy" som skrivit lite nu och visat sina turbo's ville också bygga biturbo RS6 i en Audi S8 som jag redan hade men han ville trimma direkt och inte börja med RS6 turbo's så i april 2015 köpte han 2st EFR6758 till sin bil,
jag ville dock kolla alternativ och priser först så under 2015 ringde och mejlade jag frågor om priser på 6758 till olika företag som sålde dessa, men senare i oktober ändrade jag mig till att leta efter den större 7163 istället för jag kunde ju inte härma "Manick" och köpa likadana 6758:or utan jag måste ju ha något som är bättre

Dessa jag köpte är dessutom inte bara en större modell i serien utan även maxade med rostfritt avgashus med v-band både in och ut, aluminium lagerhus samt turbinhjul av mixed flow typ.
Kompressorhjulet har dim 71/57 och turbin hjulet 63/56 (en 6758 har 67/54 & 58/51)
7163 flödar 60 lb/min mot 6758 flödar 53 lb/min

Tester visar också att 7163 bara spoolar 50rpm senare än 6758, men ger ändå mer vrid i botten/mellanregistret tack vare mixed flow turbinen och jag tror även det större turbin hjulet passar bättre för våra RS6 motorer.
Här är test av 1 turbo på en STI motor (är det 2.5L?):
https://www.perrin.com/blog/post/borg-warner-efr-7163-test-and-tune



Förutom att alla rör och slangar till och från turbo's måste göras om så var det största problemet nämligen att få plats med allt..
Jag har ju även kört med min bil nästan varje sommar så det har ju tyvärr bara varit på vintern när motorn plockats ur som jag kunnat mäta och klura på om det går att få dit dessa turbo's, men då har jag ju samtidigt också byggt om en massa annat på bilen som ni sett dom senaste 300 sidorna så jag har ju haft fullt upp med annat samtidigt så det har ju inte blivit så mycket tid till dessa EFR turbo's.
Men en del har ju hunnits med genom åren och detta kommer jag prata om nu med början från 2015 när jag köpte dom.

Tommy som köpte 2st 6758 för snart 6 år sedan har tyvärr ännu inte fått dit dom i hans Audi S8 trots en del kapande och bankande på rambenen och torpeden.
Tyvärr har han även bara lagt ned kanske 1 promille av den tid jag laggt ned på att meka dessa år så även det har ju sin förklaring till att hans bil nu stått på pallbockar i så många år, men hade det funnits plats så hade ju han nog fått dit dom redan 2015 och jag kanske något år efter, men nu tack vare Coronan som gjort att han stannat hemma istället för massa utlands semestrar så verkar han ha fått upp mek ångan igen så kanske vi får se honom lyckas få dit dom i år på sin bil.
Eller vad är målsättningarna nu Tommy, när sitter dom på plats?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:

Tommy som köpte 2st 6758 för snart 6 år sedan har tyvärr ännu inte fått dit dom i hans Audi S8 trots en del kapande och bankande på rambenen och torpeden.
Tyvärr har han även bara lagt ned kanske 1 promille av den tid jag laggt ned på att meka dessa år så även det har ju sin förklaring till att hans bil nu stått på pallbockar i så många år, men hade det funnits plats så hade ju han nog fått dit dom redan 2015 och jag kanske något år efter, men nu tack vare Coronan som gjort att han stannat hemma istället för massa utlands semestrar så verkar han ha fått upp mek ångan igen så kanske vi får se honom lyckas få dit dom i år på sin bil.
Eller vad är målsättningarna nu Tommy, när sitter dom på plats?


Det var lite mer än "bara" hänga i turbos i min kärra med, vart ju mer eller mindre en helrenovering av chassit och så med, vilket har bromsat mig lite.

Jag fick ju mina grenrör gjorda för flera år sedan, misstaget jag gjorde då var att bara dra iväg motor och låda till han som bygger mina rör, tyvärr så byggde han dom inte alls så tight mot maskin och låda som jag hoppades vilket gjorde att vi fått kapa sönder dom igen och böjt å bänt å haft oss i dom, utöver att vi fått göra mer plats i bilen med. Nu däremot när bilen äntligen kan stå på hjulen igen så är planen att vi drar iväg hela kärran med motor och allt i till han som bygger grenrören och ser till så det blir rätt en gång för alla.



Har några smågrejer kvar bara som att tex se till att bromsarna funkar, sen är det herrn med svetsen som ska ha tid för mig. Snart, väldigt snart!

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Ja man ser ju direkt att inte ens grenrören får plats, dom ser ut att sticka ut typ 20cm ??

Och frigången är ca 12.5 cm mellan motor och ramben, här original grenrör som hade 2cm frigång:




Så här såg mina Ajden grenrör ut som först var 1cm för breda och sedan gjordes om och här ser man hur tajt ihop rören måste sitta mot motorn:
Bild från 2014



Men nästa problem är ju att få plats med större turbo och då även få plats med alla rör och slangar till och från dom.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Varför det är trångt för turbo's försöker jag illustrera på denna bild.

Hittade ingen bättre bild..

Då bilen redan väger över 1 ton på framhjulen så vill man ju inte flytta fram motorn utan snarare bakåt men då blir det ingen plats kvar för turbo's.
Dom sitter alltså bakom motorn och på sidan av lådan men högt upp då du har drivaxlarna till framhjulen direkt under, så utan dessa hade det inte varit något plats problem, men köra rwd på denna bil var det tråkigaste jag någonsin gjort då det bara konstant spann på bakdäcken med 600hk så den ska vara 4wd...




Och ovanför turbo's sitter styrväxel samt torpeden.

Så man får ta tillvara på det utrymmet som finns och göra det bästa av situationen..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Alltid lika kul när vilda ideer frontalkrockar med utrymme! 😁

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Detta visste jag inte att turbin hjulet var så lätt på EFR 7163 mot andra märken:

Spoola fram 5 min i klippet:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Det är inte bara 7163 som har det lättare hjulet, alla EFR aggregat har samma typ av turbinhjul.
Läste något om det där när jag beställde mina aggregat för många år sen, vill minnas att dom snackade om att det var nån alu/titan-blandning som gjorde det lätt och värmetåligt.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



RallyQuattro skrev:
Spoola fram 5 min i klippet:

Passande när det handlar om turbos

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Manick skrev:
Det är inte bara 7163 som har det lättare hjulet, alla EFR aggregat har samma typ av turbinhjul.
Läste något om det där när jag beställde mina aggregat för många år sen, vill minnas att dom snackade om att det var nån alu/titan-blandning som gjorde det lätt och värmetåligt.


Jo det vet jag och vet om det men inte att det var så STOR skillnad i vikt.
Räcker ju med några gram för att en tillverkare ska skryta om det, men här var det ju rejäl skillnad.. 55% lättare?
Så snarare konstigt att dom inte skryter mer/bättre om detta?

Victor. skrev:
RallyQuattro skrev:
Spoola fram 5 min i klippet:

Passande när det handlar om turbos


Det tog ju sådan lång tid innan han visade EFR vikterna, så risk att en del tröttnar, så därför tipset om att kolla efter 5 minuter om man vill se vikt skillnaderna..
Och SPOOLa passade ju väldigt bra i detta fall thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Lite info om EFR 7163







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Lite info innan mitt köp och även tips till er som tänker köpa nya turbo's oavsett vilket fabrikat ni vill köpa:

Det jag tyckte var konstigt var varför våra stora svenska turbo firmor hade mycket högre pris på dessa mot vad vanliga web butiker annonserade dom för?

Så jag skrev denna fråga till Turboservice 2015:
Har nån knappat lite fel på priset på EFR turbona ??
tex efr6758 för 17.487 + moms ????
Den kan man köpa i Sverige för 13.800kr inkl moms.
Ni ligger skit högt i pris på alla EFR turbona ?


Fick svaret:
Då vi är officiell Borg Warner distributör har vi en prislista som vi måste följa, ut till kund.
Om man inte göra detta förlorar man sitt distributörskap, eller så är man helt enkelt inte distributör från början.
Självklart har vi inga problem med att delsponsra vissa personer, och kan då utan problem vara billigast i Sverige på dessa aggregaten.
En EFR-6758 skulle vi i så fall kunna släppa för 12 700 kr inkl moms.
(en sänkning på deras web pris med 9159kr per turbo ! genom bara en fråga om priset..)

En EFR-6758 med v-bands avgashus kostar 13 900 kr, inkl moms.
I priserna ingår packningar, flänsar, coating och klämmor.

Coatingen är "Tech Line Black Satin Header Coating", och den ingår i priset. Det kostar alltså inget extra på dessa aggregat.

Pris på 7163, v-band in och ut: 16 400 kr inkl moms, med flänsar, packningar och coating.


Saltslush racing's bästa pris efter prutning var 12500kr/st för 6758 och 15000kr/st för 7163, MEN då ingick INGET och det största problemet tyckte jag var att dom inte heller kunde sälja packningar, v-bands klammer eller flänsar?
Tyvärr säljer vi inte flänsar och dylikt ännu. Vi kommer att ta fram dessa men de kommer inte att ingå vid försäljning av turboaggregat.
Detta eftersom våra kunder har väldigt olika installationer. Den del bygger nytt andra uppgradera osv.
Turbinhus med coating finns inte i EFR sortimentet från BWTS. Jag skulle inte själv lagt coating på turbinhuset annat än under mycket speciella förhållande...
Angående priset. Det priser jag givit dig är långt under de minimipriser som BorgWarner tillåter. Ingen kommer länge till att kunna sälja till dessa priser.


GIK låg på liknande pris som Saltslush, men dom kunde erbjuda packningssats och v-bands klammer,
dock ingen fläns däremot kunde dom tillverka v-bands fläns till grenrör men då för 1000kr/st


Men efter lite förhandlingar med Turboservice så blev det order från dom med dessa priser..

2st 7163Fv, v-band in och ut, inkl bägge v-bands flänsar (grenrör + downpipe) + 2 v-bands klammer, packningar och värme Coating för 14500kr/st inkl moms.
Alltså dels billigare totalpris än GIK och Saltslush + att en massa ingick i priset!! hade jag fått köpa allt detta separat som det blivit från Saltslush eller GIK så hade det ju blivit uppåt 5k/st extra..

Så jag var ju väldigt sugen att påtala detta i SMR tråden när han senare gjorde en massa reklam om hur bra Saltslush är, men jag kan ju förstå honom då han blev sponsrad utav dom, men för oss andra så finns det mycket billigare återförsäljare
Ville ju dock inte nämna detta då för då hade jag avslöjat att jag också köpt EFR turbos..

Och som jag nämnt så köpte jag mina före Supramannen och Puppan och dom köpte ju dessutom dom mindre 6758, men SMR bytte ju 2018 till likadana 7163 som jag redan hade på hyllan, men på hyllan gör dom ju dock ingen nytta..
SMR bromsade 1055hk vid 1.7bar med sina 6758:or, tyvärr har han inte lagt upp någon info om vad han fick för effekt i dom större 7163:orna, men hoppas nya ägaren till bilen kör den på dyno och lägger upp info.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:

SMR bromsade 1055hk vid 1.7bar med sina 6758:or, tyvärr har han inte lagt upp någon info om vad han fick för effekt i dom större 7163:orna, men hoppas nya ägaren till bilen kör den på dyno och lägger upp info.


Det låter ju lovande för mina mål, allt under 1000hp kommer anses som ett misslyckande..

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Ja bra med ett högt mål men tror du inte får det så lätt att komma upp över 1000hk..

SMR Porschen har en lite underlig kurva på så vis att NM och HK kurvorna är väldigt lika fast att NM då är högre, så gissar hans kammar är optimerade för högt varv och att han stryper laddtrycket under 5000rpm
För det är ju först efter 5000 som kurvorna skiljer sig mellan dom olika laddtrycken.

Jag vet inte motorvolym men gissar runt 3.4-3.8L ?

Så här är motor effekt:
som mest 1055hk & 1348Nm :




Men här nedan är en RS4 B7 = högvarvig V8 sug motor (varvar 8200rpm original med max 420hk vid 7800) som blivit turbo trimmad med 2st EFR 7163 & E85
Dock tycker jag det är konstigt att kurvorna sjunker så snabbt på denna, måste vara högt avgasmottryck eller något annat problem.

Detta är dock WHP så man får plussa på siffrorna med ca 20%
887whp = ca 1050hk i motorn
815 ft-lb = 1105Nm på hjulen = ca 1300Nm

Detta med som mest 1.93 bar laddtryck vid ca 5600rpm som sedan sjunker ner till 1.65bar efter 8000rpm enligt kurvan
men trimföretaget skrev: Twin efr 71/63 Peak at 24 psi drop to 21 psi (1.65bar-1.45bar) Turbos are maxed out


Om jag hittat rätt så är det denna motor: m2 custom bns rs4 motor built
custom m2/je 9.5.1 pistons
300 hp wrist pins
custom titanium connecting rods
custom head studs and mains
hd valve springs with titanium retainers,ported and polish cylinder heads 13% more flow
fully balanced engine assembly
and so much more
engine can rev to 9500 plus rpm now

Så över 1000hk är nog inte så lätt däremot över 1000Nm är nog lätt, frågan är bara hur mycket vrid man vågar ha innan dreven i växellådan går sönder..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Skulle tro att dem där räcker till typ 900whp på din maskin.

Fördelen med v8 =mer volym är ju att man gå på 2 storlekar större turbos än normalt pga mycket grundeffekt och vrid.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Svårt att jämföra motor och motor med. RS6 maskinerna och dess toppar är ju kända för att flöda bra, mycket vrid med lågt tryck.

RS4orna med sina biturbo 6'or vill ju ha mycket högre tryck för att ens vara i närheten av likvärdig effekt på grund av sämre flöde.

Dock så vet jag att flaskhalsen mest troligt inte kommer vara turbos. Men det löser sig!

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Manick skrev:
Svårt att jämföra motor och motor med. RS6 maskinerna och dess toppar är ju kända för att flöda bra, mycket vrid med lågt tryck.

RS4orna med sina biturbo 6'or vill ju ha mycket högre tryck för att ens vara i närheten av likvärdig effekt på grund av sämre flöde.

Dock så vet jag att flaskhalsen mest troligt inte kommer vara turbos. Men det löser sig!


Fast detta är ju inte en liten V6 utan det är RS4 V8 4.2L motor ovan, den ger 420hk utan turbo's...
Så den flödar mycket bättre än RS6 C5, RS6 har ju även mindre avgas ventiler än A8/S8 och snällare kammar än A8/S8 m.m.
Så skulle säga att en RS6 motor flödar sämst av dessa och den Rs4 ovan är ju även portad m.m.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



RallyQuattro skrev:
Manick skrev:
Svårt att jämföra motor och motor med. RS6 maskinerna och dess toppar är ju kända för att flöda bra, mycket vrid med lågt tryck.

RS4orna med sina biturbo 6'or vill ju ha mycket högre tryck för att ens vara i närheten av likvärdig effekt på grund av sämre flöde.

Dock så vet jag att flaskhalsen mest troligt inte kommer vara turbos. Men det löser sig!


Fast detta är ju inte en liten V6 utan det är RS4 V8 4.2L motor ovan, den ger 420hk utan turbo's...
Så den flödar mycket bättre än RS6 C5, RS6 har ju även mindre avgas ventiler än A8/S8 och snällare kammar än A8/S8 m.m.
Så skulle säga att en RS6 motor flödar sämst av dessa och den Rs4 ovan är ju även portad m.m.


Snurrigt bromspapper det där i så fall, vridkurvan ser ju jättetråkig ut när den bara går upp och peakar vid 5000 rpm och vänder rakt ner.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Är nog väldigt svårt att få ut över 400-450 whp ur 7163.

Är 90% säker SMR porshen är körd i bänk på senare tid. Men ej utlagt vad jag sett vad den gav. Va en inne hos AG.S som iallafall såg misstänkt lik ut.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Dem kommer funka kanonbra på motorn, men målet är väl körbarhet och inte 1000whp?


_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 427, 428, 429 ... 501, 502, 503   >>
1130 besök senaste veckan (2499472 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande