Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
997 turbo - eftermarknads ECU Ja/Nej??
5 besök senaste veckan (1937 totalt)
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294


Trådstartare
Tänkte höra om någon kan dela med sig lite tips och erfarenheter kring moderna eftermarknads ECUer.

Eftersom min "nya" bil inte är upplagd ännu så kommer en kort resumé
Bilen är en 997 turbo M6 -07 https://www.garaget.org/?car=417929 (vad som är gjort kan man se där innan jag gör en ny projekttråd här)

Bilen är snarare en söndagsräser är en regelrätt banracing bil som de flesta här har, men vill ändå att allt skall vara kapabelt med ett + (som en Porsche bara kan vara ) Dvs snabb runt en bana, som en raket rakt fram, och framförallt driftstabil på en 10mila söndagstur (har blivit gammal....)
Dvs jag kan ta den på en snabb 10mils tripp utan att behöva dator, lyft, verktygsvagn, och följebil när man är ute och kör.

Vad jag har gjort hittills med bilen så känns alla kriteria skapligt uppfyllda, men mycket vill ha mer...
Jag har forfarande en ommappning som jag vill göra efter byte till 5bar btr och 3bars mappsensor eftersom de större turboaggregaten inte är fullt utnyttjade ännu, och därefter börjar man nog nagga på marginalerna med en originalmotor.... Dvs något motorbygge kan ligga runt hörnet.
Här skulle man då kunna investera i ett eftermarknads ECU istället för att bara dumpa mappningspengar till trimfirman. (behöver säkert köpa både ECU och mappning, men fintuning kan man ju pilla själv )

Vad jag igentligen undrar är om det är värt investeringen i dagsläget, och får man en mycket bättre motorstyrning med en modern och snabb ECU med bättre möjligheter till limp strategier, individuella styrningar per cylinder, samt möjlighet att bygga vidare utan att sitta fast med ett 15 år gammalt bosch OEM system som man inte kan pilla i själv. Gillar även tanken med flexifuel styrning, och inte vara låst till ett bränsle eller kvalite.

Har ju sett att Syvecs har ett PnP system till 997 som verkar leverera bra med rätt mappare bakom spakarna, men kostnaden samt oron att "PnP" på eftermarknaden inte är samma som ett OEM stabilt system ligger och gnager.

Körde med Pectel T6 på min gamla räser, och det är ju numer ett gammalt system men det var ju föga mer avancerat än när man pillar i ett öppet Saab Trionic T5 eller T7 i egenskap av "motor management" , men har det hänt så mycket mer på eftermarknads ECU sidan sedan dess?

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



På en sån bil som ska gå mest gata, nej. Du har typ inget att vinna om du frågar mig.

Åk med bilen till SMR racing, få en egengjord programvara, kostar typ 10-15k beroende på, och du har alla funktioner kvar med originalsprutet.

På en ren racebil, ja då kanske jag hade kört eftermarknads ECU. thumbs up

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag anser att erik har fel. Allt blir bättre med en modernare styrenhet, nu får jag väll säga att jag inte kört speciellt mycket porshe.
Men henerellt. Abs, antispinn , antisladd, växelådan ,allt styrs ju på ett eller annats sätt direkt eller indirekt via ecu. Och många bäckar små gör att bilen blir över lag mer som just DU vill ha den. Utan att vara begränsat till bilens grundläggande beteende.

Åkte med i en uppgraderad r35 gtr med syvecs i för någon månad sedan (en kund till Tony AG.s med just syvecs)

Före den åkturen hade jag antagligen sagt som Erik , att på gata gör orginal ecu sitt jobb perfekt. Men efter det så säger jag att det tror man bara innan man kännt skillnaden.
Känslan redan att "bara åka" i bilen, var att den var mycket snabbare tightare, och stundvis på snudd till att bryta mot fysikens lagar. Antispinnet/antisladdsystemet jobbar så sjukt snabbt att det inte ens känns, 8-900 hästar med gatdäck ,på vanlig bitvis grusig och knölig asfalt (man kan lätt programmera obegränsat olika lägen vad och hur mycket sysyemet ska begränsa såklart),
när man tänker att nu måste vi nästan garanterat kasa av vägen om inte föraren släpper på gasen, så håller sig bilen på något sjukt sätt ändå kvar i asfalten , dvs det handlar i det läget om långt mer än en uppgraderad motoreffekt. Det handlar om ett helt optimerat system där hela bilen jobbar mycket snabbare och tigthare än innan.

Svaret är självklart JA på att det är mapparen som gör skillnaden, jag har sagt det många ggr , vi har många som kan höjja motoreffekten i sverige, men de som får bilen att överträffa hur en ny nära fulländad sportbil beter sig, är väldigt väldigt få. Tony är en av dessa få...

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294


Trådstartare
Tackar för input,

Svårt att veta om man gör sig själv en björntjänst och börjar fippla med eftermarknads ECU innan man går ifrån VTG turbos.
När man växer ur VTG och behöver separat laddtrycksstyrning så kanske steget blir befogat.
Jag har inte sett många lämna original ECU innan detta gjorts.
Jag behöver nog prata med folk som gjort detta på denna platform för att få lite bättre hum om värdet sas. Risken är ju iofs att man får en aningens vinklad bild eftersom de som konverterat redan tillhör de "frälsta"

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bara att jämföra bromsbänkspapper och investerad tid&kostnader så vet man om det är värt nåt. Det är svårare att jämföra varvtider beroende på förare, bilars inställningar, bantemp etc............

Sen tillkommer ju känslor och tyckanden tyvärr

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



NP skrev:
Körde med Pectel T6 på min gamla räser, och det är ju numer ett gammalt system men det var ju föga mer avancerat än när man pillar i ett öppet Saab Trionic T5 eller T7 i egenskap av "motor management" , men har det hänt så mycket mer på eftermarknads ECU sidan sedan dess?


Du pratar om bland de bästa styrstystem som gjorts genom tiderna ( Pectel och Trionic )
Så att jämföra med dagens blir lite orättvist om du inte börjar kika på top-of-the-line även nu.

Själv tycker jag det står stilla på ECU fronten, men det är mest för att jag anser att utvecklingen borde gå mycket snabbare framåt på själva tuning delen än vad den gjort.
Var är styrning för LMM? Varför används inte joniseringsmätning på utvalda tändspolar? Var är closed loop med bredbandslambda och avgastemp? Vars är min random cut ALS? varför har A/D omvandlarna fortfarande bara 12 bitar? och varför får jag inte skriva om programmet själv då medföljande suger?
Dagens ECU's anser jag bara kastar in en massa extra funktioner för att passa alla motorer.

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Ska det scannas felkoder vid en besiktning så är det vettigt att en ecu som klarar det "felfritt" kan kopplas in över dagen åtminstone.

Jag jag senast joxade (5-6 år sen) så fanns det inga eftermarknads system som ville lista felkoder (tex ett federalt brott i USA att fippla med diagnosen).
Men ska det endast åkas släp och bana så finns det ju inga praktiska hinder (förutom att original ecu redan sitter där och är gratis:)).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Är det inte bökigt att ha ett sprut som inte kan prata med Bilprovnignens OBD2 läsare?

(Kör själv Syvecs men i en bil som inte behöver prata med bilprovningens läsare)

_________________
Mattias Hellström
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



På min A3 körde jag ett syvecs pnp,eftersom den behövde prata med bilprovningens handdator så hade jag en lagom tunad org ecu jag skiftade till på parkeringen 😁

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



knotan skrev:
Jag anser att erik har fel. Allt blir bättre med en modernare styrenhet, nu får jag väll säga att jag inte kört speciellt mycket porshe.
Men henerellt. Abs, antispinn , antisladd, växelådan ,allt styrs ju på ett eller annats sätt direkt eller indirekt via ecu. Och många bäckar små gör att bilen blir över lag mer som just DU vill ha den. Utan att vara begränsat till bilens grundläggande beteende.

Åkte med i en uppgraderad r35 gtr med syvecs i för någon månad sedan (en kund till Tony AG.s med just syvecs)

Före den åkturen hade jag antagligen sagt som Erik , att på gata gör orginal ecu sitt jobb perfekt. Men efter det så säger jag att det tror man bara innan man kännt skillnaden.
Känslan redan att "bara åka" i bilen, var att den var mycket snabbare tightare, och stundvis på snudd till att bryta mot fysikens lagar. Antispinnet/antisladdsystemet jobbar så sjukt snabbt att det inte ens känns, 8-900 hästar med gatdäck ,på vanlig bitvis grusig och knölig asfalt (man kan lätt programmera obegränsat olika lägen vad och hur mycket sysyemet ska begränsa såklart),
när man tänker att nu måste vi nästan garanterat kasa av vägen om inte föraren släpper på gasen, så håller sig bilen på något sjukt sätt ändå kvar i asfalten , dvs det handlar i det läget om långt mer än en uppgraderad motoreffekt. Det handlar om ett helt optimerat system där hela bilen jobbar mycket snabbare och tigthare än innan.

Svaret är självklart JA på att det är mapparen som gör skillnaden, jag har sagt det många ggr , vi har många som kan höjja motoreffekten i sverige, men de som får bilen att överträffa hur en ny nära fulländad sportbil beter sig, är väldigt väldigt få. Tony är en av dessa få...


Nu ska jag vara lite dryg och säga att du är van med för kassa bilar.

Det är ingenting omodernt med styrsystemet på en 997a, dem tusentals timmarna som Porsche lagt ner på utveckling av det kan knappast överbräckas enkelt av en hobbytrimmare, hur duktiga dem än må vara.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



erikjakan skrev:
Det är ingenting omodernt med styrsystemet på en 997a, dem tusentals timmarna som Porsche lagt ner på utveckling av det kan knappast överbräckas enkelt av en hobbytrimmare, hur duktiga dem än må vara.
Äsch då.
När du kastar fokus på avgasrening mm i sophinken så finns det lite att hitta här och där (och massor av finlir att förstöra).

Men om finns det nåt vettigt att vinna på att gå ifrån original styrenhet om man samtidigt vill använda bilen till gatkörning kan ju debatteras.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Det finns väl ganska många som kommit väldigt väldigt långt med att "bara" peta med originalgrejerna?

_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Magnus Thomé skrev:
Det finns väl ganska många som kommit väldigt väldigt långt med att "bara" peta med originalgrejerna?


Exakt detta jag menar.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



erikjakan skrev:



Nu ska jag vara lite dryg och säga att du är van med för kassa bilar.

Det är ingenting omodernt med styrsystemet på en 997a, dem tusentals timmarna som Porsche lagt ner på utveckling av det kan knappast överbräckas enkelt av en hobbytrimmare, hur duktiga dem än må vara.


Jo lite så är det såklart.

Och jag menar inte att det är omodernt heller.
Men jag tror inte att det lika "fritt" går att ändra på inställningar eller ta bort/lägga till funktioner, i ett sådant system. Som man kan i ett eftermarknads, det är reglerat/grundprogrammerat. på vis som inte vilken chipstrimmare som helst kan få förbi.

Med ett bra system. Så handlar det inte heller om vad "en hobbytrimmare" kan göra utan det är ett helt community med de största och mest framgångsrika i branchen worldwide delar med varandra, genom tillverkarens kanaler.

Nu fungerar det såklart på samma vis hos de företagen som tar fram "trimchip" (uppgraderade programvaror) att duktiga killar världen över använder ett system för omkodning, som de tillsammans aktivt eller indirekt hjälps åt med, men som sagt garanterat mer begränsat.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



Tycker det låter som om Niklas vill ha en bil som beter sig som en originalbil när han inte är på banan, startar klockrent vid varje tänkbart tillfälle, går lugnt och fint i trafik och i stan, men plockar ut prestandan när man är på banan.
Då skulle jag behålla originalsystemet och programmera om det. Kanske missar man några hästar, men det kanske det är värt, ladda 0.1 mer...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



motec,syvecs mm kan man ha om man har råd att låta nån mappa den i 3v.

själv andände jag det bara för att jag inte hade nån som inte verkade vilja ta i mitt org system med direktinsprutning när jag byggde,annars hade jag självklart kört ett orgsystem

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Medger att jag missa en rad i orginaltråden, som jag såg nu iom MangeKs svar.

Att det fanns en tanke att mappa själv för att hålla ned kostnaden.
Och så fungerar det nog inte riktigt (får inte upppfattning att du kan det eftersom du behöver fråga)
Kostnad för styrsystem installation/mappning, för att hamna på den nivån jag beskriver, tar några veckor på firma. Och hamnar nog sällan under 100k ungefär, eller troligen mer eftersom man säkerligen vill lägga till lite fler givare knappar osv utöver "plug and play" biten .
Å den mappen ska du nog inte pilla i i tron om att du själv kan göra den bättre.

Det jag menar med att när jag säger "enklare" att själv göra förändringar. Gäller mer att du tex har en tanke om en funktion eller beteende i bilen, du vill lägga till (tex ett läge till på antipsinn när du kör i regn, hårdare växling på bana än på gata, senare växling vid kickdown eller liknande) å det är ju något enklare att lösa sånt i ett eftermarknads system, än i orginal styrsystem. Men du lär ändå lämna in den till samma person som mappade första gången igen och ta den kostnaden. I det läget är det "billigare" än att lämna in den på uppgradering av orginal styrdon igen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Hej,

Jag kör Syvecs i min 997 turbo.
Plug n Play till 997, och då menas att det är redo att mappas samt startar och går fint. Ej redo att åka fullgas.
Jag har mappat min egen bil under snart 4 års tid och det är ett grymt system. Då jag kommer fr OEM-kalibreringsvärlden var jag helt enkelt nyfiken på hur man kan få till en modern bil på egen hand. Jag vet ju hur många som krävs för OEM 😅.
Kort svar: ja, man kan få det riktigt bra. Först hade jag min bil bone stock fast med Syvecs. Det jag fick till bättre är den konstiga turboreglering OEM kör. Nästan så de försöker få till turbo-lagg då det var väldigt påtagligt när VTG-turbosarna öppnade upp och avgasmottrycket försvann = kraftigt förbättrad fyllnadsgrad. Vidare är min bil automat så växlingarna blev bättre också pga strategier som original gör.

Säkerhetsfunktionerna är mycket bra och knackregleringen den bästa jag stött på i eftermarknadsvärlden. Kan hålla med om att stöd för LMM, dvs luftmassemätare, vore trevligt men Syvecs har mycket bra förutsättningar för bränslemapparna med kombinationer av lastsignal som jag uppskattar. Inte bara VE-baserat som många håller på med idag.
Bredbandlambda används givetvis och jag kör återkopplat mot EGT dessutom som en extra feature.
Man kan givetvis komma långt med originalsystemet om man vet vad man gör och moddar måttligt. I slutändan handlar det om vem som är bakom tangentbordet.

Jag har nu moddat lite mer och åker med andras turbos, med wastegate, E85 med flexifuel på väg i samt byggd (förstärkt) motor och växellåda. Supportar några andra 997TT också där jag installerat och mappat. Sjuk prestanda då bilen tar emot effektökningar hur bra som helst.

Återkom om du har några frågor.

Mvh,
Erik

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294


Trådstartare
Tack igen for alla svar och tankar kring detta dilemma

Erik, mycket intressant att hora nagon som kor med detta system redan (och ar svensk )
Forstar att nagon med din bakgrund har en bra kunskapsplatform for att ge sig pa ett dylikt projekt.

Om man ser till min nuvarande setup sa har jag fortfarande VTG turbos (om an uppgraderade) och nuvarande mappning ar, atminstone som jag upplever det, mycket bra utford. (Stertman)

Ser att du namner ombyggnad av motorn, och jag tror att det vid narmare eftertanke ar steget som ar logiskt att aven byta styrsystem.
Dvs om man far i kralligare stakar, stifta block etc, samt byter till "vanliga" wastegate turbos sa kan man ga pa hardare, inklusive flexifuel, och ett annat styrsystem ter sig naturligt.

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
johnnysegel
gävle
Här sen Jun 2007
Inlägg: 11



Det här tyckte jag var intressant:

https://rennlist.com/forums/996-turbo-forum/1162395-variocam-control-y . . . .

Sen om det går och göra dessa justeringar i oem ecu eller inte vet jag inte då dem använde motec.
mvh

_________________
Johnny Segelström
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det går säkerligen att göra i orginal ECU på ett eller annat vis ,en duktig optimerare med rätt verktyg/kunskap.

Att det är som de beskriver gäller nog nära alla bilar med variabla kammar, det är ju en av många saker aom ändras vid optimering.

Hur mycket och åt vilka håll de ska justeras skiljer såklart mellan olika motorer

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Skruva banåkabil
997 turbo - eftermarknads ECU Ja/Nej??
5 besök senaste veckan (1937 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande