Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Ta ut SBF licens minst var femte år (utsplittad tråd) | << 1, 2 1581 besök totalt |
|
||||||
Precis det jag menade utan att nämna vilken klubb _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Det är ju verkligen småpengar att vara med i någon av de billigare klubbarna. Inte ens en kvarts tank per år liksom. Sen med femårsregeln, den gäller ju oberoende om de implementerat en spärr i itsystemen eller inte.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Blir intressant att se om Peter Wärhner kan förnya sin licens som gick ut för 7år sedan utan att behöva göra ny "uppkörning "
Och byta klubb är väl inte så lätt heller? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Är inte körningen som primärt avgör utan teorikunskaperna som körningen baseras på, det har hänt en hel del på 7 år.. Och rejsa mot folk som hävdar regler från olika tidsperioder och ibland många år bakåt har en tendens att sluta med missförstånd, plåtkontakt och sura miner. Så det finns en god anledning till tidsbegränsning då förväntan om att comebackade förare uppdaterat sig är en naiv tro på det som mkt sällan händer i verkligheten. Och det är empirisk erfarenhet och har inget med Peter W som person, ifall någon får för sig det. |
||||||
Ja en tidsbegränsning måste ju finnas, att vara borta i tjugo år o bara komma o tävla plötsligt igen funkar ju inte. Så någonstans bör ju en gräns vara.
Det här är 100% relevant om vi snackar om tävlande. Men snackar vi trackdays så är tidsgränsen fullständigt onödig, Det är inga nyheter som dyker upp. Regler för omkörning är helt olika hos olika arrangörer o tas alltid på förarmötet. Vad som krävs av bilar är samma sak, olika arrangörer ställer olika krav, vissa "skattad, besiktigad o försäkrad gatbil" medan andra släpper in racerbilar med i princip individuell bedömning. Flaggor, hur man gör vid incidenter tas också på förarmötet eftersom det i princip alltid är några som aldrig någonsin kört bana tidigare. Jag kan ha glömt nåt som gör att tidsbegrönsning är vettigt men jag ser inget just nu. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Man bör komma ihåg att licenserna (de vanliga) är till för- och framtagna för tävlandet, inte trackdays... |
||||||
Det finns ju få vinster med att krångla till det. |
||||||
Vad är det som skaver? De vanliga licenserna är till för tävlandet (försäkring + tävlingsregler), vad säger att de skall vara anpassade för gatbilsåka (primärt behov av försäkring)? Det är i mitt tycke fel att klaga/vilja ha förändring på licensen om man inte ens är den egentliga målgruppen. Finns andra lösningar för trackday osv och då är det dem man borde rikta in sig på. Säger inte att målgruppen icke-tävlande är oviktig på något sätt (för gruppen är viktig för SBF), men diskussionen bör se skillnad på äpplen och päron. |
||||||
Vad jag menar är att SBF vill ha hand om gatbilsåkare men har inte en anpassad lösning. Det funkar ju, men det blir lite saker som inte riktigt matchar behov och önskemål eftersom upplägget inte är tänkt för detta. De kunde ju haft en anpassad lösning. Enkla licensen är väl ett försök till detta.
Men personligen tycker jag att de som arrangerar, o de som åker, just gatbilsgrejer likaväl allihop kan köra under alternativen till SBF som finns, eftersom alternativen är ganska precis anpassade efter vad den här gruppen önskar. Problemet blir för de som arrangerar både gatbilskörning med racing. Alfa, BMW o så. De kan teoretiskt låta gatbilarna gå under ex SMA och tävlingarna under SBF även på samma träff, men det blir ju extra jobb kring träffarna o knökigt. Eller så kör de rubbet under endera SBF eller alternativen. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Problemet är ju att trackday körningar påhittade av ban ägaren som Sviestad, Mantorp mfl. Är med SBF.
Hade dom kört med SMA för trackdays så hade det aldrig varit något problem för oss, nu måste man tyvärr köpa SBF licens vid deras provapå evenemang, medans många klubbar som hyr banan kör med SMA. Sen är det väl inte något krav på att du även måste KÖRA var femte år? Utan räcker väl med att bara betala avgiften? Och då lär du dig ändå inte några nya regler.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
I mitt fall så har min gamla klubb lazzat MK gjort halva jobbet genom att fylla i deras halva av blanketten och skickat ut den till samtliga medlemmar inför de att de skulle lägga ned , jag kunde således bara fylla i mina uppgifter, välja en ny klubb och maila nya klubben den den scannade blanketten som de kommer skicka in till SBF för att få igenom bytet. Har gjort klubbyte en gång tidigare, då var det lite bökigare då blanketten var tvungen att skickas fram och tillbaka mellan mig, gamla klubben och nya klubben osv. Fått bekräftat från nya klubben att de mottagit och anmält mig som medlem, samt att de kommer skicka in blanketten till SBF direkt. Fotnot: Det har mest varit tävlande under SMA de senaste 8åren vilket gjort att det inte känts värt att plocka ut SBF-licensen, jag har sedan 2014 därför valt att endast köra på prova på/endagslicens de fåtal event jag kört på som gått under SBF-flagg. 2021 planeras dock att köra PCSR som kör under SBF därav dags att plocka ut den nu igen. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Klubben uppdaterar LOTS med vilka som har betalat medlemsavgiften. Innan det är gjort går det inte att lösa licens. _________________ Sune Karlsson |
||||||
|
||||||
Jag får tacka Coronan
Frågade först min klubb men hon visste inte utan bad mig prata med SBF. Ringde till SBF och fick veta att egentligen gick min licens ut 2020 då min senaste licens var under perioden 2015-01-01-2016-01-31 = år 2015, men på grund utav coronan som gjorde att det inte blev så aktivt år 2020 så har dom förlängt det. Så jag har nu fram till sista december i år att förlänga den för att få behålla den. Glömde dock fråga om "enkel" licens för 425kr räcker och hur jag betalar den.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Nej, jag kontaktade min nya MK för att få hjälp med klubbytet, sedan var det klappat och klart att klicka och betala i Lots. Det jag kan tänka mig kan spela roll är att min gamla MK gick i graven årsskiftet 2017/2018? Men å andra sidan så bör jag inte behövt 3år på mig att fixa klubbytet. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Allmänt banåkaforum Ta ut SBF licens minst var femte år (utsplittad tråd) | << 1, 2 1581 besök totalt |