Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 56, 57, 58 >> 89 besök senaste veckan (218348 totalt) |
Idag kom leverans av lite humör-höjande tillbehör med DHL.
Lika viktigt som val av konstruktion och delar är att verkstaden är trivsam. Fram till nu så har verkstaden varit "sparsamt" dekorerad för att uttrycka sig diplomatiskt. Dags att ändra på det. Blev rätt nöjd på det hela taget, tre banderoller med klassiska bilar på klassisk mark pryder nu tidigare tomma väggar. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Gott att se dig tillbaka men tråkigt att du har problem med armen, hoppas det går åt rätt håll med rehabilitering.
Trenden att fixa till i garaget/verkstaden har nått dig också ser jag, det där blir riktigt snyggt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tack Janne! Man får leva på hoppet!
Börjat att ta tag i kylningen. Har känt att det inte är någon större idé att optimera mm om jag inte kan få åtminstone en grundläggande driftsäkerhet. Först av allt vill jag försöka kontrollera att det inte är läckande cylinder som höjer tempen. Dags för leakdown-test. Jag kan inte hitta någon indikation på läck till kylsystemet från någon av cylindrarna. Knäpptyst i kylsystemet när jag trycksätter. Däremot finns ringslitage - blåsljud hörs ifrån vevhuset och jag får följande testvärden: Cylinder: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 Läckage%: 15 - 11 - 15 - 11 - 14 - 13 De värdena kan ju stämma bra med rökpuffar vid gasuppsläpp och även med avsaknad av den sista toppeffekten. Ja, ja - detta behöver ju fixas men kanske inte är vrålpanik. Totalriva motorn får anstå, nu vill jag köra lite också. Beslutat att gå vidare med förbättring av kylningen. Det blir en tre- raders Mishimoto och ombyggnad till separat expansionskärl. Ombyggnad av luftbox med konfilter för att ge plats åt kylet och även stabilare motorupphängning så att motorn inte skall riskera att trycka in i kylet, blir tight däremellan. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Leverans av lite bitar. I och med det så börjar arbetet så smått.
Expansionskärl från Land Rovers tid som dotterbolag till BMW är i princip identiskt med E30 och E36 M3 men har en annan vinkel på slanganslutningen vilket passar bra med den tänkta placeringen. Mishimoto X-line kyl. 3-radigt och rejält mycket kraftigare och större än det befintliga. Seriöst emballerat var det också. AEM konfilter skall användas i en ny luftbox som kommer byggas. Börjar med att rensa ut det gamla under huven. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Gillar verkligen det här bygget, otroligt genomtänkta och detaljerade lösningar.
Man gillar ju looken med alu kyl, har sådant till min chevelle också men man velar på om man ska måla det sidenmatt svart istället för att hålla det diskret. några tankar på det? E30 är ju riktigt balla, brukar passa på att dregla lite ibland när man passerar PPF. Kollegan har en E30 M3 -90 stående i garaget också i nyskick som inte sett dagsljus på många år, måste peppa upp honom att ta ut den så man får åka med i drömbilen en gång _________________ Patrik Lissjos |
||||||
Tackar o bockar!
Har faktiskt funderat på svartlackering med tanke på "originalstuket" som bilen har. Har inte bestämt mig slutligt, men det lutar åt att jag hoppar det. Tveksam till hur bra slutresultat det blir... Provmontering, trångt är det. Notera att jag blev tvungen att ta bort ett Vanos-lock för att kylet skulle gå ned, nedre slanganslutningen gick inte fritt på vägen ned annars. Kommer bli poly-kuddar för både motor och låda. Motorpaketet har inte rört sig i längsled hittills, trots standardkuddar, men nu blir spelet mellan kyl och motor än mindre och jag vill säkra även det. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Låter som en mycket bra plan! Underbar bil detta _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Tack Peter, ser fram emot att förhoppningsvis
få klämma och känna på din pärla i sommar! Expansionskärlet skall placeras på batterihyllan, har påbörjat konstruktion av fästen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Expansionskärlet på plats, slangen försedd med värmeskydd,
det blir mycket strålningsvärme från grenröret. Skall dras lite mer 8 mm slang men det blir när kylet är på plats. Nästa steg blir motor- och växellådskuddar. Valet föll på Strongflex. Deras konstruktion ger ett vettigt intryck, hoppas att de skall fungera bra. Som bekant så har E36 motorfästen inte samma vinkel som E30 brygga, har påbörjat konstruktion av distanser som justerar för den skillnad som är, 5 grader per sida. Strongflex-kuddarna jag valde är avsiktligt lågbyggda så att vinkeljustering får plats. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Det var ett bra tag sedan jag plöjde den här tråden från början till slut, men nu så.
Alltså allt är så löjligt prydligt, så OEM-look, så snyggt och "enkelt" i looken. Jag är verkligen imponerad över hur du fixar till och förädlar. Krya på armen förresten! _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
När det gäller semisolida motorfästen så har jag ett kluvet förhållande till dem, när jag kör bana älskar jag dem, all annan tid hatar jag dem..
Ska bli intressant att höra vad du tycker när du kört ett tag. I övrigt: Ruskigt snyggt som vanligt _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Tack, tror jag
Nu rodnar jag, Johan! Tackar för de fina orden! F-n vet hur jag skall kunna leva upp till dem... Skit i axeln - den skiter i mig, så det är inte mer än rätt! Skämt åsido, rehab pågår - tack för omtanken!
Tack Janne! Jag är rätt övertygad om att jag får en del tandrassel nu. Kuddarna håller 80 Shore A, vilket inte är extremt, men å andra sidan är det mycket alu runt som begränsar rörlighet. Men - när alternativet är punkterat kyl så får jag leva med det. Återkommer med rapport så småningom! Kvällens övning blev inpassning av passagerarsidans motorkudde. Har använt axelstål till vinkeljustering/distanserna. Dels en kostnadsfråga, dels av hållfasthetsskäl. Slår gängor från två håll i materialet och då kan det kännas bra att kunna lita på att det inte blir gängpaj utan vidare. Borrar lite lättningshål så det inte blir alldeles för jättetungt. Sammantaget med alukuddar landar jag på ungefär samma vikt som de befintliga gummikuddarna. Detta verkar i alla fall passa som det var tänkt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Tack igen Peter! Blir kontrast mot de gamla motorfästena och blocket som aldrig fått någon uppfräschning. Men, men - funktion får gå före kosmetik just här. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Då var vinkeljusteringar färdigkonstruerade
och efter att de fått lite färg på sig så monterades Strongflex-kuddarna under både motor och låda. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Tack Carl! 🙂 Hur går det själv - det var ett tag sedan du uppdaterade din tråd? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Förkylning denna helg... Man blir ju fundersam varenda gång
halsen gör sig påmind nu för tiden. Jä..a corona. Ja ja, tog mig i kragen o gick ut i verkstaden en stund ikväll. Med hjälp av kofot och porta-power (nåja) så skulle kylet på plats utan att kapa i något tänkte jag. Lyckades nästan med den målsättningen, fick ta av lite på fästöron och lite annat smått på kylet och modda nya egna gummikuddar både upp- och nedtill, så smet det ner. Kylet är avsett för Z3 så det är inte riktigt plug-and-play i E30-karossen. Slangen till expansionskärlet hade ingen annan stans att ta vägen än framför motorn, börjar bli rätt välfyllt även där nu. Nu hoppas jag att nya kuddarna håller motorpaketet still, avslutar med denna stämningsbild. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Det är nästan löjligt vad en förkylning får konsekvenser nu...
Snyggt jobbat, det är fantastiskt prydligt under huven. Hur mycket rör sig motorn fram och tillbaka under belastning? _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Tack Peter! Bra fråga! Kanske man kan få hjälp med det svaret från någon kunnig här? Jag har aldrig upplevt annat än sidorörelser och det känns ju logiskt, men å andra sidan så har jag ju inte suttit under huven och tittat ute på bana... Kuddarnas konstruktion innebär i princip en maximal rörelseväg på 5 mm i sidled om polyuretanet skulle komprimeras åt det hållet, sedan är där aluminium ivägen vilket borde innebära att jag klarar mig _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 56, 57, 58 >> 89 besök senaste veckan (218348 totalt) |