Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 428, 429, 430 ... 501, 502, 503   >>
69 besök idag (2495820 totalt)
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



erikjakan skrev:
Dem kommer funka kanonbra på motorn, men målet är väl körbarhet och inte 1000whp?



Jag är mer ute efter ett brett register än nånting annat, bilen ska trots allt mestadels gå på gatan.

1000-strecket vill jag bara spräcka bara för att kunna skryta om det

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Manick skrev:
erikjakan skrev:
Dem kommer funka kanonbra på motorn, men målet är väl körbarhet och inte 1000whp?
Jag är mer ute efter ett brett register än nånting annat, bilen ska trots allt mestadels gå på gatan.
1000-strecket vill jag bara spräcka bara för att kunna skryta om det


1000whp tror jag blir väldigt svårt på 4wd med dessa turbo's och det har jag inte som mål.
Men över 1000hk i motorn bör ju gå och samtidigt fint register.
Så detta borde jag klara:
1000hk+ i motor
900hk+ på naven
800+ whp
Och vridet kommer jag hålla nere, tror jag inte går över 900nm på hjulen eller 1100nm i motorn som mest så kommer styra laddtrycket så det är lägre i mellan registret och sedan ökar det på toppvarv.

Sen lär ju denna max effekt bara användas på kanske en flygraka eller liknande medans på banan blir det ju lägre effekt.


Så på banan kanske jag nöjer mig med 900nm i motorn = typ det jag kört med, men däremot blir det mycket mer hk.
Vill ju framförallt att drivlinan ska hålla..

Med RS6 turbo's har jag kört med 880Nm och 613hk men då föll vrid kurvan efter 4900 rpm och hk efter 5300 rpm, så nu kommer jag försöka hålla dessa kurvor uppe hela vägen till runt 7000 rpm
Så kanske rak/platt vridkurva från 4500-7000rpm om det går.

Så kanske blir 900hk och 900Nm på banan med fint register

Dock lätt att ha flera olika laddtryck och bara trycka på surfplattan vilken effekt jag vill köra med för stunden.
Kan ju öka effekten för varje varv så börjar man med 500hk sen 600hk-700hk-800hk-900hk-1000hk

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Har jag sett rätt att det är 56/63 turbin, 57/71 kompressor?
Närmaste jag sett IRL i bänk är 4 cylindriga 2.0 och 2.3 liters med 56/65 turbin och runt 53/76 kompressor, t3 avgashus. Har sett med lite olika storlek på kompressor men med ytterst lite förändring. Det ger däremot då större skillnad med bytt avgashus. Det är äldre t3/t4 garrets då. Som såklart även i uppgraderade racecevarianter , ligger efter i effektivitet.
De brukar maxa ut mellan 320-340whp, och ett par hundra mer i vridmoment (beroende på kamaxlar/insug etc)

Jag har fått för mig efr klarar kanske 10% mer än de jag pratar om. Framförallt så tappar de äldre ganska snabbt över tid pga värmen, så en efr klarar antagligen lite längre tid= den levererar effekten även fullt ut på högre växlar där det går tyngre , vilket såklart är en stor fördel på en sådan här relativt tung 4wd bil.

Så runt 450whp styck gissar jag är rimligt om motorm är mottaglig för det vid för turbon lämpligt laddtryck. Vilket jag gissar är runt 1.5-1.7 bar "typ" krävs det uppåt 2 bar så ser det ut att vara något för liten kompressorexducer.??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ja precis
EFR7163
Kompressorhjulet har dim 71/57 och turbin hjulet 63/56 7163 flödar 60 lb/min
(den mindre 6758 har 67/54 & 58/51 & flödar 53 lb/min)

Hittade dessa dyno på dels Golf mk7 GTI 2.0L på 93oktan och sedan Audi TT-RS 2.5L 4wd






Så 510 whp i en TT-RS

EDIT, kom på att dessa TTRS kanske är mätta bara på 2wd, för jag vet jag läst ibland att Iroz bara har 2wd rullar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja de där ser rimliga ut, aggen och motorn ser ut trivs bra ihop .
Den kurvan på sidan innan på rs4an är det nog så att de inte fått till laddtrycksstyrningen ordentligt, eller om det kan vara något med kammarna som inte lirar hundra. Inte för jag tror det är något stor mängd mer effekt det hade blivit, men den borde inte dyka så fort som den gör i grafen.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här en som testat lite olika turbo's som syns i första pappret och sedan EFR 7163 med 3 olika laddtryck i dom nedre.

Kört på en Cupra 4-cyl 20v med 1.9L motor




14.5psi = 1bar
22psi = 1.5bar
30psi = 2bar

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag har pratat med han som byggt och trimmat en RS4 B7 V8 med dubbla EFR7163 och fått dyno bilder även på lägre laddtryck.

Max laddtrycket på dessa nedan är: 1.5bar, 1.7bar, 1.9bar
Men både 1.7 & 1.9 dynon så har den bara detta laddtrycket mellan ca 5500-6000rpm sedan sjunker laddtrycket ner till 1.65bar vid ca 7500rpm





1.5bar = 770 ft-lb & 852 whp
1.7bar = 788 ft-lb & 876 whp
1.9bar = 815 ft-lb & 887 whp

Väldigt liten skillnad i effekt mellan dom olika laddtrycken.

Men dock ger den väldigt bra med mos på 1.5bar
770 ft-lb = 1045 Nm & 852 hp på hjulen i denna 4wd rullandelandsväg..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Står Eng power på bilderna?

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Japp men det är WHP
Det är en Mustang dyno och den kan inte mäta drivline förlust, han har dock beställt en ny Dynocom AWD 6500 FX som ska kunna det mesta.

Men det som är ännu mer intressant med dessa Mustang dyno mätningarna han gjort är att den visar väldigt låga siffror

För som ni ser på bilderna så står det även "stock RS4 314hp" detta är vad hans bil gav innan den fick turbo's
Och då var den trimmad... Han skriver detta : tunes plus full exhaust ,air intake ,decat and a Fresh carbon clean

Helt original RS4 B7 visar bara 290hp i hans Mustang dyno
Och en original har ju 420hk i motorn..

Så räknar vi "förlust" så blir det 31%

Så räknar vi på liknande förlust på 887whp så blir det ju över 1200hk (så det kanske stämmer att turbona var bottnade?) bara att den visar för låga siffror i Mustang dynon.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Mjaeee, det är inte 300+ hk i förluster

Mustangdynon visar lågt, men det mesta effekten som betraktas som förlust går åt mellan rullarna och däcken...

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
erikjakan skrev:
Mjaeee, det är inte 300+ hk i förluster

Mustangdynon visar lågt, men det mesta effekten som betraktas som förlust går åt mellan rullarna och däcken...


Nä inte bara förluster men kan ju vara något annat också som jag tror, alltså något FEL inställt på dynon / fel kalibrerad osv.

Eller kan du förklara hur en original felfri RS4 B7 med 420hk bara ger 290 whp i den dynon?

Och räknar du på det hans motor gav = 314hp * 1.5bar så har du 785hp vilket ju stämmer ganska bra med effekten på dyno pappret, så alltså alla siffrorna visar för lågt i den dynon..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Man kan ju även tänka så här.
Teoretiskt får du ju dubbla effekten vid 1bar osv.
Så 420hk +1bar = ca 840hk

Nu gav ju hans motor ca 450hk utan turbo, men sen förluster så säg 400hk *2bar = 1200hk
Eller 450hk * 1.65 bar = maxxade turbo's strax innan 1200hk

Han körde med varvtals sensorer på sina EFR och han skrev detta nu till mig när jag frågade om han mindes vilket varvtal han kom upp i: No but was maxing it out at 24psi at 6k rpm and up.
Så alltså redan vid 1.65bar så varvade dom max efter 6000rpm, kanske därför det gav så liten skillnad i effekt på pappren ovan och därför laddtrycket sjönk efter 6000rpm på dyno papprena.

Så oavsett vilka siffror hans Mustang dyno visade så maxade han ur sina turbo's och dom ska ju kunna ge uppåt 1200hk.

EDIT: hittade en annan RS4 B7 i en annan Mustang dyno, dom anger 384whp original, och sedan med singel turbo på 1bar gav den 754whp med oöppnad motor i den dynon = känns som den dynon visar tvärtom och istället för höga värden, men oavsett siffrorna så visar det i alla fall att den fick nästan dubbla hk med bara 1bar i laddtryck

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



I en perfekt värld med 100% effektivitet på turbos och efterföljande effektivitet på intercoolers kan man räkna så.
Nu är sällan världen perfekt, tyvärr.
Ju mer du laddar blir med STOR sannolikhet lägre densitet på luften, och med det lägre effekt än väntat med ovan nämnda superenkla formel.

Det är dags att sluta räkna på laddtryck, börja räkna på luftens densitet istället, det är inte mängden luft som ger effekten, det är mängden syre.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



RallyQuattro skrev:
erikjakan skrev:
Mjaeee, det är inte 300+ hk i förluster

Mustangdynon visar lågt, men det mesta effekten som betraktas som förlust går åt mellan rullarna och däcken...


Nä inte bara förluster men kan ju vara något annat också som jag tror, alltså något FEL inställt på dynon / fel kalibrerad osv.

Eller kan du förklara hur en original felfri RS4 B7 med 420hk bara ger 290 whp i den dynon?

Och räknar du på det hans motor gav = 314hp * 1.5bar så har du 785hp vilket ju stämmer ganska bra med effekten på dyno pappret, så alltså alla siffrorna visar för lågt i den dynon..


Därför att 50whp försvinner rakt in i däcken.

M3 e92 brukar inte heller bromsa mer än så.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Fiktionen ökar inte linjärt mot hastigheten, så 50whp försvinner i däcken är ju inte helt riktigt. Det är kanske 10 häst vid 100km/h.
Medans det skulle kunna vara 400 hästar vid 400km/h.
Så det är igentligen interessant att se även vid vilken hastighet det är mätt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



knotan skrev:
Fiktionen ökar inte linjärt mot hastigheten, så 50whp försvinner i däcken är ju inte helt riktigt. Det är kanske 10 häst vid 100km/h.
Medans det skulle kunna vara 400 hästar vid 400km/h.
Så det är igentligen interessant att se även vid vilken hastighet det är mätt.


Vid vilken hastighet tror du en sugis ger mest effekt med 1:1 i utväxling?

Hint: Hög fart.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



För det första är eller blir det aldrig 1:1 riktigt vad jag har sett. (Eftersom man har slutväxel och sedan inte samma diameter på rullarna och däck)

Men det är inte motorns hastighet (varvtal) som är avgörande här utan bänkens.
Att motorn lämnar mest effekt vid höga varvtal är en självklarhet. Medans bänken å sin sida knycker mer å mer effekt ju högre hastigheten på rullarna blir.
Dubblar du hastigheten från 200 till 400km/h, så ökar "förlusten" långt över det dubbla.

Så det blir en del skillnad på uppmätt effekt i en mustangdyno beroende på vilken växel man kör på. Även om man kör på 4 av rullarna eller alla 10 spelar stor roll på effekten som blir uppmätt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det blev lite väl mycket fokus på effektförluster, när det jag försökte få fram var att hans dyno nog inte visar rätt värden och för att få rätt så kanske man kan räkna på 30% för att få rätt motor effekt, alltså NEJ jag säger inte att han har så hög effektförlust utan effektförlust + felmätningen i dynon kanske blir runt 30%

Sen Erik hur menar du med en M3 E92? den är ju dels 2wd och när jag läser om den så har den bara runt 390-414hk uppmätt i motorn och inte 420hk som BMW säger, och på hjulen har den ca 360whp uppmätt så runt 10% effektförlust.

Detta med att däcken skulle stjäla just 50whp var intressant, men då undrar jag är det på 2wd eller 4wd? och vilken sorts däck och dimension?
Sen om du nu i BMW fallet räknar av 50whp i däcken så blir det ju sedan 0% förlust i drivlinan, så det går ju inte ihop?


Men angående hastighet som Knotan frågade om så körs min bil alltid på fyrans växel från ca 50 km/h till 250 km/h.

Kollar jag på JRM loggar med deras DynaVtech så har mina förluster legat på runt 17-18%, vilket nästan känns lite för lågt på 4wd, men det är ju vad maskinen mätt upp så..

Här ett gammalt effekt test med 3 olika laddtryck gjorda 2016, första visar WHP och den undre den omräknade motor effekten.





Så runt 104hk & 130Nm i drivline förluster vid just dessa låga effekter.
Så blir ju fler HK & Nm som försvinner ju högre effekten blir.

Och det jag hört och sätt är att nästan hälften av denna förlust ligger i hjulen/däcken, resten i drivlinan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



I min C63 försvinner det ganska exakt 95hk i drivlinan från vevaxel till rulle, då på en helt orörd 457hk bil.
Nu när den är trimmad till ca 580hk försvinner det fortfarande runt 95hk, nån hk mer blir det pga ökad belastning på hela faderullan, totalt kanske 100-105hk i förlust
Jag har sett de värsta c63orna som bromsar runt 600hk +-5hk bromsar straxt under 500whp.

Vad som är viktigt att särskilja på dynos är om rulldiametern samt om det är enkelrulle eller dubbelrulle.
Dubbelrulledynos tenderar stjäla mer effekt pga större deformation på däcken samt du får ett mätfel vid coastdown, vid pullet drar bilen framåt och belastar i stort sett inte de bakre rullarna, men vid coastdown rullar den på båda.

För att undvika missförstånd, jämför bara navdynos mot varandra.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Kadett4wd skrev:


Vad som är viktigt att särskilja på dynos är om rulldiametern samt om det är enkelrulle eller dubbelrulle.
Dubbelrulledynos tenderar stjäla mer effekt pga större deformation på däcken samt du får ett mätfel vid coastdown,


Kan nog vara därför mustang dyno inte visar någon uträknad förlust eller anger motoreffekt.
Den använder dessutom 10 rullar, så därav det jag säger gällande att de går tungt. Du har ju dubbelrullar som du driver däcken på. Sen dubbla rullar som drar med framhjulet, sen ytterligare ett par rullar som finns för att bänken ska ta både korta och långa bilar.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RoGGaH
Sundsvall
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



RallyQuattro skrev:
Japp men det är WHP
Det är en Mustang dyno och den kan inte mäta drivline förlust, han har dock beställt en ny Dynocom AWD 6500 FX som ska kunna det mesta.

Men det som är ännu mer intressant med dessa Mustang dyno mätningarna han gjort är att den visar väldigt låga siffror

För som ni ser på bilderna så står det även "stock RS4 314hp" detta är vad hans bil gav innan den fick turbo's
Och då var den trimmad... Han skriver detta : tunes plus full exhaust ,air intake ,decat and a Fresh carbon clean

Helt original RS4 B7 visar bara 290hp i hans Mustang dyno
Och en original har ju 420hk i motorn..

Så räknar vi "förlust" så blir det 31%

Så räknar vi på liknande förlust på 887whp så blir det ju över 1200hk (så det kanske stämmer att turbona var bottnade?) bara att den visar för låga siffror i Mustang dynon.


Har kört flera Rs4 4.2 i vår 4wd dynapack. Bland annat en med milltek fullsystem med race kattar och luftfilterkit samt programvara den gav 285whp. Har gjort en med separata spjällhus från en BMW S65 och ett Link styrsystem den gav 300whp. Så att det ger 420hk har jag svårt att tro.

M3 92 som ni tog upp brukar ge i original bil ca 340-360whp. Med eftermarknads sprut avgas och luftfilter ca 390-400whp.

_________________
Roger Hyrskylahti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 428, 429, 430 ... 501, 502, 503   >>
69 besök idag (2495820 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande