Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 56, 57, 58   >>
135 besök senaste veckan (217995 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Christian Jansson skrev:
dvorak skrev:

Hur mycket rör sig motorn fram och tillbaka under belastning?


Tack Peter!

Bra fråga! Kanske man kan få hjälp med det svaret från någon kunnig här?
Jag har aldrig upplevt annat än sidorörelser och det känns ju logiskt, men
å andra sidan så har jag ju inte suttit under huven och tittat ute på bana...


Kuddarnas konstruktion innebär i princip en maximal
rörelseväg på 5 mm i sidled om polyuretanet
skulle komprimeras åt det hållet, sedan är där aluminium ivägen
vilket borde innebära att jag klarar mig

Den rör sig mer än du tror! Om du råkar växla fel, tvärnita från acceleration eller motorbromsar rejält så kommer det säkert vara flera cm rörelse.

Någon annan här kan säkert svara på vad som är et bra säkerhetsmarginal. Jag har cm 4cm på Datsunen, med extra hårda motorkuddar

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
dvorak skrev:
Christian Jansson skrev:
dvorak skrev:

Hur mycket rör sig motorn fram och tillbaka under belastning?


Tack Peter!

Bra fråga! Kanske man kan få hjälp med det svaret från någon kunnig här?
Jag har aldrig upplevt annat än sidorörelser och det känns ju logiskt, men
å andra sidan så har jag ju inte suttit under huven och tittat ute på bana...


Kuddarnas konstruktion innebär i princip en maximal
rörelseväg på 5 mm i sidled om polyuretanet
skulle komprimeras åt det hållet, sedan är där aluminium ivägen
vilket borde innebära att jag klarar mig

Den rör sig mer än du tror! Om du råkar växla fel, tvärnita från acceleration eller motorbromsar rejält så kommer det säkert vara flera cm rörelse.

Någon annan här kan säkert svara på vad som är et bra säkerhetsmarginal. Jag har cm 4cm på Datsunen, med extra hårda motorkuddar


thumbs up Säkerligen helt korrekt och jag är ju fundersam kring detta.

Det enda säkra är väl att montera en kamera
under huven för att se vad som händer.

Med standardkuddar och gamla kylet hade jag
frigång på 4 cm och det var aldrig någon kontakt
då i alla fall.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Då borde det vara lugnt nu.

Det sega är ju ifall man snurrar eller något på banan och grepp läget förändras drastiskt så motorn rör på sig mer än vid bara hård bankörning. Så lite marginal är bra att ha. Hur mycket det nu är kan jag inte svara på

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Ikväll blev det meck med ny luftbox.

Saknar egentliga plåtslagningsverktyg, så det blev som vanligt,
börja i ena änden, bonnmecka, håll tummarna och se vart det tar vägen.



Lite mer aluplåt behövs om det skall bli en box...



Alla plåtar färdigyxade, dags för provmontering. Biltemas kantlist
är inte så dum för ofalsade kanter:



Verkade lovande, testade med lmm och luftfilter också, funkade:



Succé - oceaner med plats!



Slutresultatet, plåten skall bli svart innan jag är klar för att dölja
det värsta grovsmidet och smälta in lite bättre med bilen i övrigt.
Går ju inte att få en sådan här lösning att se original ut ifs.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418



Riktigt snyggt! Kommer bli "diskret" när den blir svart.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mycket snyggt med luftboxen thumbs up

Tar du bara in luften via framlamporna eller kommer du att göra något mer hål?

Jag kommer att göra en liknande lösning men tänker försöka använda ett panelfilter och ta luften från innerskärmen.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Tänk om Janne, skitigare luft går man leta efter

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



erikjakan skrev:
Tänk om Janne, skitigare luft går man leta efter


Det har du rätt i, jag har en naturlig yta som som skulle passa bra att använda som luftintag men som du säger så är den luften antagligen full av partiklar som hjulen drar upp. Tack för input thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt Christian! Vad använder du för att bocka?

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tack för glada tillrop, de värmer alltid!

Janne J skrev:
Mycket snyggt med luftboxen thumbs up

Tar du bara in luften via framlamporna eller kommer du att göra något mer hål?


De som vill få in mycket luft i E30 plockar bort ljusinsatser.
Det är inget alternativ. I övrigt så är mina val väldigt begränsade,
landat i att jag tagit upp lite extra i grillen där det annars är täckt
och får nöja mig med det.



Original tar E30 in luften via ett 80 mm hål bakom en tillstängd grill
förutom ljusinsatsöppningarna. Ingenjörerna i München tyckte väl
att BMW:s motorer är lufteffektiva....



dvorak skrev:
Snyggt Christian! Vad använder du för att bocka?


Aj! Den frågan var jag rädd för!

Har faktiskt nyligen införskaffat en liten kantvik, men på en sådan
här konstruktion med vinklar och vrår så är det inte på så många ställen
den kan användas.
Det mesta är gjort med hjälp av plattjärn, skruvstäd, gummiklubba, nävar
och knän... Därför får man inte titta för noga.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Ser ju grymt ut!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1048



Har inget att tillföra men vill bara säga att denna bilen är så helrätt.
Ganska precis vad jag skulle vilja göra åt mig själv men...så många fordon, så lite tid.

_________________
Markus Johansson
BMW M3E46 ESS
BMW 2002
BMW 325 Touring -89
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare


Tackar, nu hoppas jag att det jag labbat med
skall funka också!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Motorrummets utformning klar för denna gång!



Blev uppstart idag också för att fylla kylsystemet. Första
intryck:

- Motorupphängningen är rejält mycket styvare än standardkuddar.
Motorn rör sig inte synbart vid gaspådrag.

- Ja, det vibrerar, framförallt på tomgång. Kan jag leva med det? - Tiden får utvisa...

- Insugsljudet med konfilter är trevligt!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Helrätt att måla boxen svart, hela motorrummet har en oem-look som är väldigt tilltalande, snyggt jobbat!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Tack Janne!

Nu till ett kommande projekt:

Behöver lite hjälp med tips på en bra och prisvärd
bilsadelmakare i Västsverige. Har en uppsättning med
skinnklädda sportstolar från en M3 liggande, tyvärr
i rejält slitet skick. Tänker mig att renovera dem
med nytt skinn, stoppning osv för att få lite trevligare förarmiljö
än nuvarande standardstolar under framtida kul-turer
när man inte nödvändigtvis vill sitta i skalstol.

Vet om några olika sadelmakare till namnet men har dålig koll
på kompetens och prisnivåer, så alla tips emottages tacksamt!

Har även sett folk som renoverat själva med tillskurna klädsel-set,
men det verkar mest vara marknad för i USA...?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



Christian Jansson skrev:
Tack Janne!

Nu till ett kommande projekt:

Behöver lite hjälp med tips på en bra och prisvärd
bilsadelmakare i Västsverige. Har en uppsättning med
skinnklädda sportstolar från en M3 liggande, tyvärr
i rejält slitet skick. Tänker mig att renovera dem
med nytt skinn, stoppning osv för att få lite trevligare förarmiljö
än nuvarande standardstolar under framtida kul-turer
när man inte nödvändigtvis vill sitta i skalstol.

Vet om några olika sadelmakare till namnet men har dålig koll
på kompetens och prisnivåer, så alla tips emottages tacksamt!

Har även sett folk som renoverat själva med tillskurna klädsel-set,
men det verkar mest vara marknad för i USA...?


Hade du varit här uppe hade jag rekommenderat en närstående, hon beräknar mellan tummen och pekfingret ca 6000:- per stol inkl material. Troligen billigare då det går nog åt mindre skinn, arbete ca 3500:-. Priset på skinn har tydligen stuckit iväg väldigt mycket senaste året, sen vilken kvalité du väljer påverkar också priset mycket.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Christian Jansson skrev:
...rejält slitet skick.


Vad innebär rejält slitet skick? Är stoppning kollapsad eller skinnet trasigt så är det inget stt snacka om, men läder är fantastiskt på att gå att rädda med riktig renovering. Det kan se ut som gamla skavda disktrasor och till och med ha tappat färgen helt och ändå gå att få tillbaka i nyskick.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Bra med input, tackar! Kör på, gärna mer!

Johan - passagerarstolen är nog möjlig
att få fason på med ny infärgning mm.
Förarstolen - nej där får jag nog anse mig besegrad.
Större hål/revor i skinn och dålig/vittrad
stoppning på samma punkter.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag har hört gott om Sörlings i Skene: https://sorlings.se/

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Christian Jansson skrev:
Tack Janne!

Nu till ett kommande projekt:

Behöver lite hjälp med tips på en bra och prisvärd
bilsadelmakare i Västsverige. Har en uppsättning med
skinnklädda sportstolar från en M3 liggande, tyvärr
i rejält slitet skick. Tänker mig att renovera dem
med nytt skinn, stoppning osv för att få lite trevligare förarmiljö
än nuvarande standardstolar under framtida kul-turer
när man inte nödvändigtvis vill sitta i skalstol.

Vet om några olika sadelmakare till namnet men har dålig koll
på kompetens och prisnivåer, så alla tips emottages tacksamt!

Har även sett folk som renoverat själva med tillskurna klädsel-set,
men det verkar mest vara marknad för i USA...?


miccemyra på Instagram om han ännu håller på.

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 56, 57, 58   >>
135 besök senaste veckan (217995 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande