Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 120, 121, 122 ... 149, 150, 151 >> 37 besök senaste veckan (552572 totalt) |
Heter det töjningsgivare som man kan montera på utsidan av befintliga saker frö att se töjning och därmed last?
Eller passar sånt bara för stora laster som broar mm. Jag tänker att det ju vore smutt att mäta last i befintliga saker utan att behöva sätta lastceller i fästen. Men jag är nog ute och seglar. Lastcellsbricka som fjädersäte kanske? Tex https://www.raetech.com/Instrumentat Lite trevlig tanke https://www.te.com/usa-en/product-CA |
||
Missade nästan detta värmande inlägg. Tack så mycket _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Niklas Falk.
Har kollat alla dessa olika varianter, tittade du möjligen prislistan på sidan du länkade Har kollat begagnat, finns en del att gitta ibland, dock så är dem väldigt dyra nya ah en anledning. De är rimligen även känsliga för överansträngning, (dvs efter en krash är den troligen kass, eller inte längre tillförlitlig) så begagnat känns lite risky. Jag har även kollat på i industriella motsvarigheter men dem blir alldeles för stora å klumpiga för att få rätt arbetsområde. Har köpt lösa "strain gauge" och limmat själv för lite enklare experiment. Problemet är att det imte är rintigt så enkelt att sätta på, vart som helst. Dem behöver en viss mängd deformation /fjädring i detaljen för att utnyttja hela omfånget. Vid "för lite" deformation så förändras spänningen ut mellan tex 2.500 volt till 2.508 volt. Å i en bil med vibrationer och ganska stökig spänning blir då det ett rätt värdelöst värde. Speciellt med tanke på att utspänningen varierar kanske 0.1-0.2 volt mellan rumstemp 20 C och 50 C när bilen är varm. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hade det varit enkelt/billigt så hade väl alla gjort det
Kalibrering och noggrannhet är ju den jobbiga grunden i all mätning. |
||
Ja det har du helt rätt i
Ju mer jag tänker på det inser jag att det nog är smartast och enklast att trots allt använda linjärgivare, sätta dem så de får en uppväxling i slaglängd jämfört med fjädringsvägen. Det borde vara ganska enkelt att göra en tabell i styrsystemet som översätter slaglängd till vikt. Hadde nog mest snöat in mig på att mäta vikten som last. Har några sista ideer att göra enklare test på med lastmätning , men ska nog forska lite mer i linjärgivare oxå _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Fick hjälp av vianor i stan att lägga på ett av bakdäcken för att se hur det blir.
Hade inte skadat med lite bredare fälgar. Ska kolla efter lämpliga bredare fälgar vartefter . Men detta borde fungera bra med mig bakom ratten om det inte löser sig. Ger ett lite retro utseende med vilket jag på sätt och vis gillar. Dock med de nya däckens bredd så blir jag tvungen att få ned bredden lite för att kunna få in bilen i släpet. Kortat bärarmar och drivaxlarna under helgen. Ena drivaxeln kunde jag enkelt korta . Den andra var klurigare och det slutade med nytt rör helt och hållet. 355 rör, 33.5x3mm. Aldrig testat detta förut, nån som vet eller vågar sig på att gissa om det håller? Orginal röret var ca 32x4 men kändes härdat. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
32x4 röret har en tvärsnittsyta på 352 mm2.
33,5x3 röret har en tvärsnittsyta på 288 mm2. Om det nya röret är ett 355 rör med en sträckgräns på 350 N/mm2 och det gamla är härdat och därmed har högre sträckgräns så är det enda vi kan säga säkert att det nya röret inte kommer hålla för lika mycket (kraft innan kvarstående deformation) som det gamla då det både har mindre tvärsnittsarea och gissningsvis lägre sträckgräns. Jag har förträngt det mesta av mekanikkunskaperna om vridning så det får nån annan räkna på.. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Det gamla var svart material, med någon slags härdning, seghärdat typ. Gick att svarva "lätt" men kladdade typ som rostfritt.
Den som jag bara kortade, var ganska hård att kallrikta (efter svetsning) i hydraulpressen. Det med nytt rör var mjukare helt klart. Min känsla är att det antagligen inte kommer gå av eller vrida sig i första taget, men om det av någon anledning får nån smäll så böjer det sig nog enklare och blir obalans i lättare. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ja det blev några timmar, men inte så mycket i det stora hela.
Jag är ju ett en-mans-team. Så när det ska lastas både in å ut hemma och vid banan så måste allt gå så enkelt och smidigt som möjligt, annars blir det bara väldigt jobbigt och tråkigt. Hade transporthjul första sommaren på förra bilen, men det tar för mycket energi när man är ensam. Bilen var innan 205 cm bred utsida däck. Med nya däcken blev den 210. Släpet är 208 invändigt. Så nu kortade jag 30mm per sida. Dvs totalbredden nu efter kortning, 204cm. Så hur det blir när/om jag får fatt på andra fälgar beror ju på hur ET på dem är. (Men det struntar jag i så länge) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ja det ger ett visst utseende .
som jag sa "Retro" Gällande drivaxeln där bak. Tänkte jag gör ett vitt rakt tunnt streck längs hela drivaxeln. Så ser jag efter dagen i bänken som blir här direkt när snön är borta. Är det fortfarande rakt är allt frid och fröjd. Är den mer som en polkagris, så tar jag en reservaxel och kortar den istället, nu när jag vet vart/hur jag ska kapa på bättre ställe. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Velat å vridit å vänt länge, bestämde mig för att skita i det. Men sen ångrade jag mig å beställde ändå 5 st sådana här linjärsensorer. 50mm slaglängd. Totallängd 150mm, linjär position 0-20kohm så blir bra med 0-4.5 ut.
18x18mm "diameter" och ip67. Beställde från långtbortistanien så de kommer väll senare. Får se om /när jag monterar dem ska bara dra fram trådar i kabelhävan förberedande just nu. Kan nog vara lite intressant tillsammans med G-sensor och tilt för att läsa ur bilens rörelser i kurvor. [/img] _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hämtade nytillverkade shims till bakvagnen. Ändrade mitt tänkta tillvägagångssätt för hur allt ska ställas in. Så behövde lite tjockare shims för nedre bärarm. Blev 5 mm aluminium istället för de förra 2mm rf.
Ställt in bakvagnen lite halvgrovt nu och allt stämmer och passar ihop riktigt bra. Har setup-hjulen ligger i förra verkstaden som jag ska hämta nån dag, mätte bara mot bromsskivorna nu. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Fick hem dessa med posten igår, öppnade dem Idag för att titta på dem när frugan utbrister fyfan vilka töntiga klistermärken, vad ska du ha dem till?
När jag säger att dem ska sitta på bilen så undrade hon varför jag skulle förstöra bilens utseende med dem töntiga dekalerna. Jag tycker ju att det är dem som är grädden på moset så att säga. Och när man googlar på det så verkar jag inte vara ensam om att tycka det. Åsikter kring detta. Helst vill jag ju höra att jag har rätt men _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Klart sonic passar på en formelbils som är hobbybil/leksak . Det är valfritt för andra att förstå eller inte. _________________ Markus Ålind |
||
Sitter dom ihop med SEGA dekalen som på orginalet så är det klart du ska använda dom! Då får dom ju ett annat sammanhang och dom som inte fattar ja dom är det inte värt att ödsla tid på.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | << 1, 2, 3 ... 120, 121, 122 ... 149, 150, 151 >> 37 besök senaste veckan (552572 totalt) |