Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica GT-Four | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 7 besök senaste veckan (25042 totalt) |
Stämmer bra det var 2016. En fin och kall vinterdag i Lycksele. Mycket snö på banan och sliriga däck.
Rickard som slickade vallen på slutet som ledde till 20 minuters letande i snön efter kameran _________________ Andreas Blom Mina fordon Fiat Coupé 2.0 20VT 1999 BMW 530i e60 2004 |
||||||
Äntligen kom packboxen igår. Jädra postnord som sölar jämt. monteringen var lite nervöst. ville inte skada den och fick använda mera tryck är det brukar vara. Men försiktighet lönar sig.
Notering inför framtiden, beställ alltid 2st av billiga grejor. Nu kan kan jag fortsätta med motormonteringen. Isstatus kring Umeå vad jag känner till är att det påbörjades plogning i lördags på ottervattnet bjurholm , men det var visst mycket snö. Och nu skall det snöa igen. Överboda hade dåligt is och i Lycksele var också inte plogningen klar ännu. Det finns körklara bilar inom kompiskretsen så vi hoppas på någonstans att köra till helgen. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Nu är motorn ihopskruvad härnäst skall den paras ihop med växellådan och sedan skall alltihopa stoppas i bilen.
Det snöar apokalyptisk mycket just nu här i Umeå, så det är nog lite svårt för någon att hinna ploga fram en bana redan till helgen. Men om en vecka kanske. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Nu är motor och växellådan imonterad och klart för stoppa tillbaka i bilen.
Efter att försökt på egen hand att trixa ihop växellådan med motorn i 4 timmar så ringde jag in en kompis för att få ett extra par händer så gick det på första försöket. Det är tunga och rejäla grejor. Det ryktas att isbanan i hörnefors har plogas. Så eventuellt blir det åkning där. Har även monterat ett 230VAC motorvärmareuttag bak på dragbilen. Den är kopplad till en 500W 12DC /230VAC inverter. Då kan man köra både motorvärmare och kupévärmaren på bilen när den står på släpet på vägen till isbanan. Extra viktigt ifall man kör på E85 och det är -20. Kommer dra ca 35A från dragbilen vid 500W belastning , räknat på 14V. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Intressant lösning med motorvärmning på släpet men räcker 500 W till så mycket mer än motorvärmaren? Jag har ingen kupevärmare som går att ställa ner under 450 W tror jag. Är möjligen fartvinden på ett öppet släp så stark att den mer eller mindre eliminerar värmeeffekten hos motorvärmaren?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Ofta har man ju antingen haft bilen i varmgarage eller kört både motor och kupévärmaren hemmavid några timmar innan avfärd, men kyleffekten när man drar till isbanan är avsevärd. Man kan även svepa i tjock filt kring motorn. Har en Victron phoenix 12/500 inverter. (bästa grejorna som finns) den klarar dynamiskt 900W. Jag brukar kontrollera funktionen på bruksbilarnas motorvärmare på hösten genom en sådan där effekt/energimätare man sätter i uttaget. Då kör man utan kupevärmaren inkopplad och om det drar effekt så vet man att även motorvärmaren fungerar. Effekten brukar ligger på 200 -450W beroende på variant. kontaktvärmare är sämst, sitter en sådan på fruns SUV, runt 200W. Slangvärmaren ligger ca runt 250-350w och blockvärmare som satt i fryspluggarna förr i gamla bilarna brukar vara rejäla effektmonster. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Förvärmning innan avfärd gör det förstås mycket enklare att hålla tempen. Man borde kunna slå en presenning runt nosen på bilen också för att så långt som möjligt eliminera luftväxling i motorrummet. Det är kanske enklare än att få en filt att sluta tätt runt motorn.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Och nu är motorn tillbaka i bilen på motorfästerna. Återmontera el,slangar och drivlinan så blir det snart uppstart och provkörning :-)
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Underbart frontskydd! Hoppas den överlever islivet bara, börjar vara få kvar av dom där så vore synd om den tillslut hamnade på skroten pga en rullning eller liknande..
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Frontskyddet gör nytta. I kurvorna slickar man ofta innerkanten på snökanten och förr eller senare hakar det i och har man otur åker både plast och strålkastare. Den demonterar jag före besiktningen. Det fungerar även som främre fästpunkt för en hasplåt i fronten. Den gör att bilen glider upp på snövallarna istället för mosa sönder front och fylla motorutrymmet med snö. Man fastnar inte lika hårt heller. Det finns olika tolkningar av vad köra på isbana är. Det förekommer demolition derby med riktiga lik. Man får se till att alla på som kör på isbanan samtidig är överens om nivån skall vara före något händer. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Motorn på celican är provstartad. (utan avgas och kylvatten) och det funkade fint. Jag fick alla elkontakter och slangar rätt på första försöket.
Jag skruvar dit det sista ikväll och ta en provtur i kvarteret. Besiktning är bokat till fredag. Det är praktiskt med en gatlegal bil för kunna testa. I lördags kördes isbana med kompisens bmw.På dom banorna där snön inte lagt sig pga blåst eller banan blivit kontinuerligt plogad är isen väldig tjock då vi haft kallt länge nu. Så vi kan få en lång säsong i år. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Kan man inte ha bilen stå o gå på tomgång på släpet i värsta fall? Det borde ju hjälpa till o hålla motortempen uppe.
_________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||
ja, jo... Fast jag gillar ju bygga saker för lösa att problem som inte finns. Sedan kan man ju använda 230V uttaget för annat. Jag tänkte ha en induktionsplatta för laga lunchen på. Gasen till propan/butan blandningen blir så tjurig när det blir kallt. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle:-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Det behöver ju inte vara andra inblandade för att det ska gå fel Vi var på 30 års festligheter för några år sen och då körde vi folkracebilar på dan (innan ölen kom fram) på en spolad rallycrossbana! Sjukt kul! Men en av oss lyckades, som du säger, haka i lite lätt i innerkanten av en kurva, det slutade på taket efter att han rullat 2 varv Arrangörerna berättade att dom sett mycket genom åren, men Aldrig någon som lyckats rulla! Så de hör väl till ovanligheterna, håller lika fullt tummarna för att olyckan inte är framme och denna får leva vidare _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Tror du inte flamberingen av Pilsnerkorven kommer att gå bra? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Om vi kan lämna bullens pilsnerkorv för en stund. Jag har varmkört motorn idag och kontrollerat saker idag, fixat lite småläckor osv. Jag tog loss slangen för oljereturen för att kontrollera att det verkligen kom olja från turbon och det gjorde det. Faktiskt så mycket att jag blev fundersam om något inte stämmer. Så här mycket olja skall den inte rinna ur turbon.
Den gamla motor skar ju på 4:ans vevlager upprepade gånger trots att jag bytte både lager och vevstake på 4:an. Jag förstod aldrig varför. 4:an lager är den längst bort från oljepumpen så den är mest utsatt. Nu undrar jag om det beror på att det saknas en vettig oljerestriktor till turbon och för mycket av oljan tar vägen via turbon, tillflödet till turbon sitter tidigt , direkt efter oljefiltret. Bilden visar gamla turbon fläns till oljan för turbon. lilla hålet är 5.5mm och är tillflöde. Det stora är retur. vanligt vis brukar en oljerestriktor vara kring 1.6mm. Jag skall ta loss turbon på bilen också och kontrollera. Och eventuellt monterar jag en restriktor också. Jag renoverar hellre turbon än motorn igen... _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Det beror sjukt mycket på plogaren av banan om det är lätt att "klättra/skära" fast i snön. Det är nästan lättare att bredsida sig upp på rygg ju. Därför man plogar en bana med flera "karmar" så de inre inte behöver vara så höga. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Vi har knappast lyxen att kunna påverka hur plogkanterna skall utformas eller välja banor :-) Jag är bara tacksam att några entusiaster för mestadels egna pengar ordnar banor så vi kan ha kul på helgerna. Dom som plogar har oftast bekymmret med storleken på plogbilar. För små så orkar inte maskinerna och för stora maskiner så vågar man inte pga isen. Det är ju inte entreprenadföretag som plogar utan en (oftast en enda person) vanlig människor med motorintresse och som ordnar någon lämpligt plogfordon och som dessutom råkar ha tillgång till en sjö i närheten. Nedan var rätt seriös, från i helgen, en liten 4x4 med WRC däck och hydrauliskt plog. Är man rädd om bilen så kör på 90% istället för 101% (bmw bilden är från 2010, https://forum.savarturbo.se/viewtopi _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Celica GT-Four | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 7 besök senaste veckan (25042 totalt) |