Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hårdare tag mot replika-byggare? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 21 besök senaste veckan (10869 totalt) |
Mina fd Volvokollegor har hamnat kläm med Jaguar/Land-Rover pga att de har byggt en replika av en Jaguar C-type och har nu blivit stämda av JLR, mer info i länken. Det finns ju mängder av dessa replikor världen över och JLR använder dem själva i några Heritage-upplevelser.
Frågan är om/hur detta kommer påverka replika byggen framöver? https://www.gofundme.com/f/support-a _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Ett riktigt otyg som spridit sig senast åren, har lite svårt att se hur man kan hävda rätt till något som inte är mönsterkyddat längre, men det gåe uppenbarligen, speciellt mot privatpersoner som inte gör det i vinstsyfte.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Fast i detta fallet har jag förstått att de planerade att bygga flera replikor och sälja, så det är troligen där skon klämmer.
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Aha, ändock lite knepigt på många sätt. Men snacket har gått även för privata byggen, men jag tror dom fått vara hyffsat ifred än så länge, åtminstone i Europa. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Alltså, är det folk som bygger nåt till sig själv som råkar illa ut? Inte firmor som säljer delar att bygga med?
Om jag snickrar ihop något till mig själv som sen ser ut som en Porsche 550 Spyder, en måsvingemerca eller en Volvo Amazon? Om Porsche, Mercedes eller Volvo känner för det så kan de stämma mig? På vilka grunder... nu ska jag läsa på länken! Edit: det kom lite nya inlägg ovan medan jag skrev. Långsamt. _________________ Magnus Thomé |
||||
"Elenår"...
Det har väl pressats nån måsvinge men om det var eget bruk eller verksamhet vet jag inte. |
||||
Jag killgissar lite nu, men är inte alla dessa fall att de slår mot de som gör kommersiell vinning på någon annans skyddade design?
Till och med exemplet nyligen med den ökända Mustangen och youtubekanalen handlade väl om att det tolkades som att mediatäckning av byggandet räknades som att de skulle tjäna pengar på en skyddad design. (sen är just den bilens hantering helt sjuk) Helt ärligt har jag inte något att säga om att man slår ner på kommersiell verksamhet som snor design i allmänhet, men om det skulle vara att även privata replikor angrips så vore det ju riktigt trist.. och tveksamt juridiskt? Sen är det ju trist.. klart som sjutton man skulle vilja ha replikor tillgängliga för massa klassiska bilar.. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
fruktansvärt! _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Fy fan! Det känns så otidsenligt, man vill ju engagera folk runt märket. Människor som älskar de gamla bilarna köper nya bilar också. Att slå ner mot sina kärnentusiaster som bygger märket. Hål i huvudet.. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Otidsenligt? Det är inget nytt att gör man kopior så åker man dit, tex Mercedes 2012: https://www.motortrend.com/news/crus
Jag kanske missar något, men är det inte just att man gör "kopior" som en del tillverkare försöker stoppa? Gör man en design "inspirerarad" av en ikonisk bil men inte har bilmärkets logotype på bilen så är det helt OK. Edit: Eftersom de själva lagt ut domen på nätet så, från Jaguars synvinkel:
Sen hävdas det att de bara skulle bygga en bil, men "första" skriver de om och det finns bilder på påbörjade ramar med. Jaguarmärket sitter där med vad jag kan se. Varför de valde att åtala dessa och inte någon annan replikabyggare? Ingen aning. Privatperson som byggt bilen och skriver om den? Nä, det är det ju inte enligt dem själva (om man hårddrar det). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Det är väl inget att hårddra? Två personer driver ett företag (Creare AB) som bygger Jaguar-replikor. Jaguar gillar inte varumärkesintrånget och går till domstol. Jag har ingen alls förståelse för att det snyftas om jag ska vara ärlig...
_________________ Thomas Johannesson |
||||
Tror sjutton att det blir liv i luckan om man som näringsidkare producerar en produkt som konkurrerar mot rättighetsinnehavarens egen satsning på en retro-bilmodell.
Volvo PV mönsterskyddade exempelvis framskärmarna på 740 etc för att stoppa piratkopierade no-name skärmar. Bygger en privatperson i Sverige en enda egenhändigt gjord replika av en gammal bil och för eget bruk är det i sin ordning. Kan någon länka till domen från Sthlm tr i fulltext? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Tycker man får skilja mellan att bygga 1 bil för eget bruk och bygga flera för för att sälja, speciellt om nu Jaguar planerar att bygga nya C-type själva. Tvivlar på att Jaguar skulle jaga privatpersoner som inte försöker tjäna några pengar på 1 replika.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
_________________ Mikael Mohlin |
||||
Tack.
Någon borde vara orolig när man i företagsform just nu marknadsför replikor av exempelvis Alfa Romeo Tipo 158 vitt och brett över nätet... men det kanske finns någon form av licens beviljad. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Hur ska man se på alla 356 Speedster, Cobra, Lotus 11 som tillhandahålls från olika håll? Är de inte tillräckligt lika originalen eller är det med fabrikantens goda överseende de säljs?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Det är en väldigt relevant fråga, det jag inte förstår är hur man kan äga sin design 50 år senare när mönsterskydd osv inte finns. Då borde det vara fritt fram att göra en likadan sålänge man inte använder några varumärken, men det verkar ju inte vara så när det gäller bilkarosser av någon anledning. Det vore ju tråkigt om hela branschen dog ut av detta skäl så ingen vågade sälja kit/karosser mm för hembyggen _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Upphovsrätten till ritningar/brukskonst upphör 70 år efter upphovsmannens död. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Allmänt banåkaforum Hårdare tag mot replika-byggare? | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 21 besök senaste veckan (10869 totalt) |