Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga pushrod fjädring
955 besök totalt
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Jag håller på med en bil som fått en annan bakvagn och pga utrymmesskäl så är det tvunget att bli pushrod bak.

Är det någon som har någon enklare guide eller vad man ska tänka på?
Längd på pushrod vs fjädringsväg? Vinkel på själva länkaget?, Längd på länkaget?
Jag har banbilsboken men den går inte in så djupt på ämnet.

Vad för lagring används för själva armen? Nållager ? Ledlager?

Jag tänkte för enkelhetens skull köra allt i 1:1 för att slippa räkna om allt och få det klart så kan man labba med utväxlingsförhållanden sen.

Mvh Daniel

_________________
Daniel Carlsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Följer detta.
När man lutar pushrod 45 grader mot hjulvinkeln ökar ju belastningen mot dämparen/vikten som dämparen "ser"
På de flesta formelbilar jag sett så har man en utväxling på ungefär 1:2 så slaglängden/vikten på dämparen blir den dubbla "igen"


Infogar ett par bilder på hur det ser ut på min bil. Ser snarlikt ut på de flesta formelbilar under 80-90 talet. (Senare kom mer avancerade lösningar när man började köra med fjädrande bärarmar i kolfiber, fjädrande ändar i titan osv)



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Lager: Nållager, Kullager (på mitt lotusbygge kör jag med 2st kullager bredvid varandra för att kunna ta upp att det inte alltid är att kraften går in rakt o vippan) har typ 18id och 40 yd. Då ligger dämparna frammåt.

Fram så blev det lite annorlunda då dem ligger i linje så kraften kommer inte bryta i vippan då behövs inte lika mycket lager.


Det enklaste är att bestämma så mycket som möjligt och rita upp det.

Dvs du säger att du vill ha 1:1 så jag antar att dämpare och slaglängd inte är bestämt.

Kolla vad du vill ha i fjädringsväg till och börja med. Sedan får du rita in med en vippa som då är vinkel rätt om du vill 1:1 hela vägen.

Annars kan det vara nice o göra den progressiv eller degressiv.


I mitt fall började jag med att jag köpte svinbilliga och bra hojjdämpare från Yamaha R1.
Dem kan byggas o schimsas om. Men jag fick fjädringsdata som jag kunde använda på dem och sedan utgick jag från den och vilken fjädringsväg jag ville ha, då isolerade jag ned problemet till en vippa och geometri som tillät det.

Finns bilder i lotus exigem42r tråden.

mvh Eric

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Det går läsa en hel del om motionratio (MR) här på rejsa för att beräkna fjäderkonstanter t ex. Det knotan förklarar tolkar jag som en neutralisering av MR.

I en perfekt värld vill man ha fjäderbenet anslutet till hjulspindeln (t ex McPherson) och ingen lutning åt något håll. Det ger 1.0 i MR, rör sig hjulet 1cm upp eller ner rör sig och fjädern lika mycket.

Vinklar man in benet 45 grader rör sig fjädern mindre än hjulet (utan att räkna på det kan vi säga att vi har MR på 0,5, dvs 1cm på hjulet ger 0,5cm på fjädern). Har du då ett utväxlingsförhållande enligt knotans inlägg på 2:1 så rör sig ena sidan av vippan 0,5cm och den andra rör sig 1.0cm så totalt MR är tillbaka på 1.0.

Ju närmare 1.0 du kommer, desto mjukare fjäder kan du använda för att få samma fjädringshårdhet (om minnet inte sviker ). Det gör dels fjädringen följsammare men påfrestar också dämparen mindre. Samt att det blir enklare med justeringar, fjädringen svarar bättre på mindre ändringar i dämparhårdhet t ex.

Erik's tanke om att skaffa ett fjäderben och prova sig fram lite kanske inte är ett så dumt tips, och sikta mot MR 1.0 eller strax under

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Jag har beställt gaz dämpare med 6" slaglängd (15cm) och lite olika fjädrar då jag kände mig rätt osäker på hur man räknade ut fjäderhårdheten tillsammans med att jag inte riktigt vet varken cornerweight eller totalvikt på bilen än.

Jag kommer ha rätt nära 1 i mr efter hur vad jag kollat, kanske 0.9..

pushroden sitter längst upp på spindeln och går nästan i samma vinkel som spindeln rör sig uppåt.

Jag tänkte göra lite olika ifästningar i karossen för stötdämparen så man kan flytta runt den så man får rätt rideheight utan hjälpfjäder.

Såhär i efterhand så kanske man hade kunna sparat vikt med att köpt en kortare dämpare och kört en annan mr på det hela typ som på knotans formelbil..

_________________
Daniel Carlsson
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Tror ni det skulle gå att använda en vanlig lagerbock typ


_________________
Daniel Carlsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987



Peter använde sådana lagerblock i sin Skoda pick-up men är ganska klumpigt och tungt, se dom sista bilderna längst ner i projekt tråden på denna sida:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112544&postdays=0&posto . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051



Daniel86 skrev:

Jag tänkte göra lite olika ifästningar i karossen för stötdämparen så man kan flytta runt den så man får rätt rideheight utan hjälpfjäder.


Rideheight justerar du i andra änden av systemet, dämparen sitter fast och sen justerar du längden på staget mellan spindeln och vippan för att justera höjden.

Hjälpfjäder tror jag inte heller att du kommer att behöva då pushrodd inte har ett så stort spel på rörelsen att du kommer att fjädra ut längre än vad huvudfjädern är lång.

För att diskutera det här ordentligt så behövs bilder på hur det ser ut på din bil.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Om man inte vet vikter osv än.

Så skulle jag göra en dummy dämpare tillsvidare.

Så tänkte jag göra på mitt F40 bygge sen kan jag när jag börjar närma mig matchvikt väga bilen i varje axel.

Sedan skickar jag allt till Mark på GAZ så fixar han nått som funkar till en bra början.

Vet man fjäderkonstanten så får man utgå ifrån Hz talet på respektive fram o bakvagn vad man vill ha o speca pushrodden efter det.

Hz runt 3 på race bil.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Bakvagnen är nissan 350z multilänkvariant med bortplockad fjäder då.
Vikten hoppas jag kommer hamna under 1100kg.. är en "pro touring bil" jag försöker bygga.




Bilden är inte från min bil, men det ser lika ut.
Pushroden kommer sitta där coilovern sitter på denna bilden, den går upp genom golvet i skuffen.


OFFTOPIC

Är de någon som vet var man kan köpa gaz dämpare utanför england? Är tull på allt därifrån å tog över en månad för att få mina beställda saker...

_________________
Daniel Carlsson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Daniel86 skrev:


Är de någon som vet var man kan köpa gaz dämpare utanför england? Är tull på allt därifrån å tog över en månad för att få mina beställda saker...


Skulle det göra någon skillnad? Importören får väl också betala tull som de måste ta ut på slutkunden.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Daniel86
Hedemora
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181


Trådstartare
Sant, dock slipper jag gärna vänta 2 månader på att få sakerna.

_________________
Daniel Carlsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Ett annat alternativ är att prata med Niklas som säljer Protech
https://www.libell.nu/


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skruva banåkabil
Bygga pushrod fjädring
955 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande