Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 429, 430, 431 ... 501, 502, 503   >>
54 besök idag (2495805 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Sluta jämföra bänkar, förluster osv. Det kommer aldrig leda någonvart.

Skiljer extremt mycket mellan olika bänkar.

Det enda jag skulle lita på är en vevdyno som är ordentligt kalibrerad av en krediterat företag med certifikat att göra sånt.

Att jämföra två bilar från två olika bänkar är ren spekulation.

Polarns S54 turbo gav 1055whp hos dahlbäck, Den lämna 890whp vid samma laddtryck, temp osv i oggesbänk.

Mätnoggrannheten blir även den sämre vi högre effekt uttag.

Jag går mer på en sluthastighet på strippen än att titta på bromspapper.

att en m3 motor lämnar 413 istället för 420hk är i min mening i sånt fall väldigt bra. Det är 1,6% skillnad. Sjukt lite, kan tänka mig att bmws effekt är mätt på optimala förhållanden.

Motortillverkare av större dieselmotorer måste enl lagkrav kunna hålla effekten inom 6% av den utsatta effekten.

Även att titta på kurvan är inte så mycket, det går att med ramptider, stalla innan man släpper svepet göra att vilken bil som helst kan få en nice bromskurva.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
RoGGaH
Sundsvall
Här sen Maj 2005
Inlägg: 24



Håller helt med.
Bänken är ett verktyg för att justera in en bil så optimalt det går.
Och det viktigaste är att den är konsekvent.
Sen kommer det alltid skilja mellan olika bänkar.

Men ville på visa att det nog inte är nått fel på bänken bara för att den visade "lite" effekt.

_________________
Roger Hyrskylahti
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Håller med ovanstående, jag ville mest påvisa att diverse hempulade räkneexempel om hästkrafter är rätt irrelevanta.

Och att bilar med 300hk effektförlust i drivlinan är bs så länge vi inte pratar extrema effektuttag med pg. Typ promod.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Japp och jag har inte sagt något om 300hk i drivline förlust
Utan att sagt att det kanske stämmer det ägaren sagt att det är felvisning i den dynon och kanske därför han även beställt en ny..

Angående RS4 B7 så läste jag om en som gav 386hp först men efter carbon clean och borttagning av insugsklaffarna så gav den 419hp i övrigt original, så vilken bänk som visar rätt är ju svårt att veta..


Men det allt handlade om var ju om han verkligen bottnade sina EFR7163 eller inte?
För 1.9bar gick bara på lägre varv och efter 6k var det 1.65 bar.
Så jag gissar att han låg på en 140-150k rpm på turbo axeln.
Max varvtal för EFR7163 är 150,600RPM




Och att dom skulle vara bottnade redan strax över 1000 motor hk låter som dynon inte visade rätt whp siffror..

SMR tog ju ut 525hk per turbo i dom mindre 6758 som flödar 53 lb/min och strax över 500hk ska ju dom klara.
Medans dessa större 7163 flödar ju 60 lb/min.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Behöver ju inte vara turbos som bottnade där, kan ju lika gärna vara kammarna som inte ville mer på höga varv.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Manick skrev:
Behöver ju inte vara turbos som bottnade där, kan ju lika gärna vara kammarna som inte ville mer på höga varv.
Trodde du och jag redan diskuterat klart detta via messenger
För du har ju sätt dyno körningar och massa annat som jag tyckte var onödigt att visa här..

Till er andra

Jag trodde ju också att något måste vara fel för 2 sidor tillbaka då effekten sjönk så snabbt, men har ju pratat med honom nu och även fått dyno på lägre laddtryck som visades på förra sidan.

Anledningen till att jag börjat tro honom att dynon inte visar rätt siffror och att det kanske var maxxade turbo's är för detta:

Samma RS4 B7 V8 fick sedan 2st xona s 78/64 s 1.03 A/R som flödar 78lb/min och då fick dom ut 1014 whp & 1355wNm vid 2bar
Och inget annat byttes, utan det var samma dimension på avgassystem, samma kammar och resten lika.
Xona 78/64
78LB/Min HTZ Compressor Wheel
62.5MM Inducer/ 86MM Exducer
410HP - 820HP
68/64MM Turbine Wheel

Sedan höjde dom till 2.6bar och fick ut 1224whp

så det verkar ju som det var efr7163 turbo's som inte kunde ge mera och alltså inte för klent avgasrör eller liknande som jag trodde förut.
så därför jag började tro på det han sa att hans dyno visar för låga siffror...



Hade något annat varit problem så hade ju det synts även eller ännu mer nu med dessa ännu större turbo's

Han satsar förövrigt på 1700whp i år med ännu större Xona 95/69 turbo's i denna Rs4 B7 !

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Läste detta intressanta inlägget utav Iroz Motorsport:

Anti surge is a bandaid for the 7163, and supporting what I am trying to convey here. The 7163 is not a high pressure turbo.
It was designed for Indy Car where is boost is limited by rule book(1.3Bar (18.85 psi) / 1.4Bar (20.3 psi) / 1.5Bar & 1.6Bar (21.75 psi & 23.2 psi) - Speedway / 1.5-mile Oval / Road Course), thus 18-24psi is always going to be it's sweet spot.
Run them in this configuration, and they are snappy little turbos. Run them higher then that (like where most EA888 engines need to be run to make power) and they surge. Run them in the TTRS 2.5TFSI like I do, and they make 500wtq at 24psi and overspeed at 24psi by 7000. That engine puts the 7163 exactly where it needs to be, magic.


Klicka för större bilder!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Först: grym kommentar att sluta jämföra bänkar. Det är ett verktyg för att justera styrsystemet. Effekt mäter man på lös motor i labmiljö. Visa mig 100-200 km/h eller sluttid mm så vet vi.
(min bil har som bäst gått 4,58sek 100-200kmh och 183 kmh på 201m med 1,65 bar övertryck cirkus).

Mina 7163 har haft problem med det ena och det andra. Surge är helt klart ett av dessa problem, men det är på väg att ändras med SXE-kåpan med 1" större inlopp samt ported shroud.
Andra problem, som också löses med SXE-kåpan, är att dumpventilen behagade att öppna upp sig. Testade med att plugga BOV och då höll det sig på mattan.
Interna wastegaten: De från BW verkar inte vara optimala så jag beställde TurboSmarts substitut. Dock läckte de lite i min konfiguration (kör dual port och en 4-vägs magnetventil) men har byggt om dem och funkar nu som önskat. Jag åker med en 0,7 bar fjäder enbart vilket funkar med mina relativt små avgashus (996 turbo med något portad WG-kanal). TurboSmarts senaste utgåva verkar fin och har en del förbättringar från tidigare generationer.

Bifogar en logg från mitt Syvecs på turbovarvtal, avgasmottryck (tip) som kan jämföras med laddtrycket. Det eskalerar rejält när de interna dumpventilerna börja läcka och varvtalet sticker iväg. En kundbild har kört en hel del på detta sättet utan problem med haveri, så det visar verkligen på kvalitén på aggregaten. Rejäla lager (därav att de är lite långa aggregaten) håller ihop grejorna. Jag har efter detta aktiverat varvtalsskyddet i styrsystemet

Den där RS4an som inte öka i effekt så undrar jag om han inte stötte på samma problem? Loggar med avgasmottryck och turbovarvtal är ett måste för att veta vad som händer, annars är man inne i gissningar enbart. Gillar man dock att diskutera så ska man inte mäta något utan bara.

EFR7163 är ett mycket trevligt aggregat. Givetvis finns det turbos som ger mer effekt, men responsen, registret etc är mycket trevligt. Sen att de kostar en slant och behöver åtgärdas här och var så är det ju turbinen man betalar för när man köper EFR.

Kan återkomma när jag har mer data på maxade aggregat i vår. Kanske även dyno.


_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Trevligt med andra som kör med dessa.

Men tolkar jag bilden rätt att du varvade dina turbo's till 170k rpm ? vid 7000rpm med 1.9bar och 2.9bar mottryck.

Höll dom för det höga varvet?


Turbosmart säljer ju både dumpventiler och wastegate och dom verkar ju vara bättre än originalet.
Men vad menar du med "TurboSmarts senaste utgåva" har det komma nya versioner nu?


Din tid 4,58sek 100-200kmh är det med 1 växling med snabb växellåda eller ingen växling körd på en växel?

RS4 loggade allt och han fick ju inga problem med dom större turbo's han monterade efteråt, men visst avgashuset på 7163 kanske är för litet för 4.2L V8 ?


EDIT: hittade en GTR med dubbla 7163 som körde 8.9sek på strippen år 2014:
https://youtu.be/_fmP7c7RGLo

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Men tolkar jag bilden rätt att du varvade dina turbo's till 170k rpm ? vid 7000rpm med 1.9bar och 2.9bar mottryck.
Höll dom för det höga varvet?

Ja precis. 170k rpm samt avgasmottrycket som innan var väldigt likt laddtrycket ökade med ca 1 bar utan att skapa något mer laddtryck. Kör jag med 1,5 bar så ligger de på varandra med mitt raka 3,5" avgas. Kör jag 2,5"-versionen (stängda spjäll) så ökar trycket före turbinen med ca 30 kPa. Fyllnadsgraden påverkas ganska lite, men kör ju originalkammar så troligen inte så känslig.
Vad "min systerbil" lyckats varva sina är oklart, men 2,15 bar boost och 3,79sek 100-200kmh. Varvalet är säkerligen högt.
Så ja, aggregaten håller. Än så länge. De verkar dock känsliga mot högt oljetryck så bra att ha koll på det.


Men vad menar du med "TurboSmarts senaste utgåva" har det komma nya versioner nu?

Denna verkas kallas GenV, och jag bör således ha Gen4 då. Hade gärna haft dubbla positionssensorer på mina också men har slut på ingångar ändå. Samt de funkar ju bra nu.
https://www.turbosmart.com/product-category/products/wastegate-actuators/?pa_product-type=genv&pa_product-type-2=turbo-specific-actuator


Din tid 4,58sek 100-200kmh är det med 1 växling med snabb växellåda eller ingen växling kör på 1 växel?
Det är med en växling. Automat (preppade) i båda bilarna jag refererar till.

RS4 loggade allt och han fick ju inga problem med dom större turbo's han monterade efteråt, men visst avgashuset på 7163 kanske är för litet för 4.2L V8 ?


Jag kanske missade det, men fanns det turbovarvtal och mottryck. Vassa motorer, som en sådan motor, älskar ju inte för dålig tryckbalans över motorn och kan bli lite känsliga med det. Större turbos med mer sväljande turbiner underlättar såklart. Min trötta motor tål det dock

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ja han mätte det på RS4:an, men då det var 2018 och han byggt vidare så mindes han inte vad det var.
Han har fullt upp med kund bilar, bygger om RS4, S5 & RS5 från sugmotor till både enkel & dubbel turbo även R8 med turbo har han byggt, så han är duktig på den nyare kamkedje driva V8 motorn, men jag kör ju på den äldre med kamrem.


Har du dubbla 3.5" avgas direkt från varje turbo ?


Okej, ja den wastegaten var ny för mig, har bara hållit på med IWG75 twin-port utan några sensorer.

Vad var det som läckte med dina wastegate's och vad blev problemet då innan du fixade dom?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Har du dubbla 3.5" avgas direkt från varje turbo ?

Ja, ett tag till. Kommer gå ner till 3" i år faktiskt den sista biten. Hela systemet är ca 50 cm långt på en Porsche så ska nog överleva med 3" rakt rör (+ delen som går genom ljuddämpare i mitten).
Turboflänsen är 3,5" ut på Porscharna typ, ännu större på senaste GT2 RS/992 Turbo S.


Vad var det som läckte med dina wastegate's och vad blev problemet då innan du fixade dom?
Undersidan av aktuatorn läckte då det saknades tätning där mellan stången och huset. Jag kunde inte skapa det laddtryck jag ville och vet från andra applikationer att 4-vägs magnetventil ihop med rätt övrig hårdvara ska funka så jag gav mig inte. Avgasmottrycket gör att luckan öppnar sig tillslut då min kraft att hålla emot med läckte ut. En annan lösning hade varit att stoppa i en hårdare fjäder men det är ju en tråkig lösning då jag får upp mitt grundladdtryck också.

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Intressant att se förklaringen vilken applikation turbon är byggd för. Det förklarar den lilla kompressorexducer, reagerade på det men fick inte ihop det förens nu.

Jag gissar att Erik är inne på samma spår som jag tänker turbosarna hade kunnat "ge mer" men att det föll på att laddtrycksstyrningen (och eventuellt någon mer detalj) gjorde att trycket inte riktigt hängde med.

Finns ju även helt elektroniska wg nu, lite (eller en hel del) mer invecklade att mappa men antagligen väldigt mycket stabilare när det väl är mappat.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Tillbaka till köpet av mina turbo's och mitt mail till Turboservice:

Jag fick mina 2 turbos i fredags, tack.
Men när jag packade upp den ena så var en plast pip av på magnet ventilen, den låg i påsen så jag gissar att frigoliten låg lite fel och böjt av den i transporten.
Paketen var felfri utanpå så det var ingen skada av det.

Se bild på plast pipen fotad i fredags direkt jag packade upp dom.

Turboservice bara svarade " vi skickar en ny, du har den på posten i morgon" = Det är SERVICE

och hade det varit någon annan mindre säljare så är jag övertygad om att jag fått returnera delen och dom reklamerat till B/W osv. innan jag fått en ny om jag nu ens fått det gratis?
Dom hade kanske skyllt ifrån sig och bara sagt att jag måste reklamera till transportföretaget?



Så jag råder er att dels inte bara tro att priserna som skrivs ut är det som gäller utan fråga också och fråga även vad som ingår och får ni sedan bättre pris hos någon annan fråga då igen den första om dom kan matcha priset osv. för plötsligt har ni fått turbon flera tusen kronor billigare än vad ni trodde den skulle kosta från början.

Och Turboservice har även sagt att dom kan prismatcha alla andra på dom turbo's som dom är ÅF för.

Och råkar man ut för något eller behöver någon reservdel så går det ju snabbare och är lättare om du köpt från någon av dom stora turbo återförsäljarna som vi har.

Och även om du inte tänkt använda denna magnet ventilen och tycker att det där spelar väl ingen roll, så är det ju ändå ett värde i den..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Bilder från 2015 när jag besökte Tommy och jämförde våra turbo's.

Dom har ju samma yttermått då dom är i samma serie = B1 (6258, 6758, 7163)
Så det enda skillnaden utvändigt är att jag har aluminium lagerhus samt v-band både in & ut på avgashuset.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här jämförelse med mina RS6 turbo's







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Som sagt 2015 så brann det ju så hela bilen plockades isär och tvättades och ny färg målades.






Så först i december lyfte jag upp motorpaketet för att kolla lite:






Ser ju ut att finnas gott om plats,
Men här på bild så saknas hela framvagns balken och drivaxlar m.m.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Blackfriday 2015 så köpte jag 2st värme skydd över avgashusen som jag fick hem efter ca 10 dagar.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Dock var det inte så bra passform som jag hade hoppats på, eller storleken var nästan bra, men dessa fastsättnings ringar sitter för långt ut i kanten så det går ju inte att spänna ihop den med dom fjädrar som ingår.






Nu får det bli buntband fast blir ju självklart utav stål sen..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Gällande service och bra leverantör skulle jag säga att jag ger Salt Slush Racing 10 av 10

Jag mailade o förhandlade om pris och fick bra deal, turbon levererades Dec 2015 och som oftast för en pallbocks räser som mig så blev den liggande länge efter bara använt som mock up vid grenrörsbygge, den gick sedan några mil på väg och en halvdag i bänk sedan ställdes bilen in efter ett ventileras.

Juli 2017 va jag på g med ny motor och vid varmkörning har vi en vattenläcka och hittar att det är coren som spruckit, jag kontaktar Salt Slush via mail med bilder och dem ringer upp mig dagen därpå och ber mig skicka eller komma förbi med turbon så byter dem ut avgashuset.

Inte säker många andra skulle göra det.



_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Bra gjort utav dom, gissar dock att detta inte var första gången dom hörde talas om detta utan att det kanske var ett känt fel och då det inte heller hade hunnit gått 3år som du har reklamations rätt så valde dom att byta ut åt dig, men du har rätt i att det troligtvis inte varit så lätt att få detta utfört om det var en vanlig lågpris webshop du köpt i från.


Men jag förstår inte hur det kunde läcka vatten via spricka i avgashuset?
Eller är det ett vattenkylt båt turbo avgashus du hade?
Eller är lagerhuset integrerat med avgashuset?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 429, 430, 431 ... 501, 502, 503   >>
54 besök idag (2495805 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande