Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190 -88 (Opel Maskin)
<<   1, 2, 3
12413 besök totalt
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
En variant kanske kan vara att slänga på kamhjulet från C20 så borde väl resten stämma.

http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-xe-c20xe/belt-train/tooth . . . .


_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
På denna sidan kan man välja två varianter... Up to" och From"


_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



c20xe hjulet passar inte på axeln, axeln har mindre diam.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Marcus Gustafsson skrev:
Mange K skrev:
JimCoupeTQ skrev:
Mange K skrev:
Har du nån cnc polare som kan fräsa åt dej så har jag lagt upp ritningar på mina drev jag gjorde förut

https://grabcad.com/library/adjustable-campulleys-opel-c20xe-1


Snor fina Kanske ska gå bort till mekingenjören å höra om han kan smyga med dessa i nästa leverans

Är dessa den nyare varianten som passar med X22xe kamremmen då eller ?


Ingen aning 😂 Gjorde dessa på beställning för några år sen


Ser ut som gamla, nya är mer fyrkantig om jag inte minns fel.



gör dom tvärs emot volvo? dom körde fyrkantskugg på dom äldre å rundkugg på dom senare

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Mange K skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Mange K skrev:
JimCoupeTQ skrev:
Mange K skrev:
Har du nån cnc polare som kan fräsa åt dej så har jag lagt upp ritningar på mina drev jag gjorde förut

https://grabcad.com/library/adjustable-campulleys-opel-c20xe-1


Snor fina Kanske ska gå bort till mekingenjören å höra om han kan smyga med dessa i nästa leverans

Är dessa den nyare varianten som passar med X22xe kamremmen då eller ?


Ingen aning 😂 Gjorde dessa på beställning för några år sen


Ser ut som gamla, nya är mer fyrkantig om jag inte minns fel.


gör dom tvärs emot volvo? dom körde fyrkantskugg på dom äldre å rundkugg på dom senare



Jupp. Men om jag förstod Patrick rätt så om du kör med X22XE-drivning på blocket så skall du ha de senare kamdreven, du får tillräckligt med längd på kamremmen genom att justera vattenpumpen lite.

93B ser jag inte som begrepp så ofta, Early/late style hittar du antagligen mer på vad gäller kamrem.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
Så om jag fattat allt rätt nu (ursäkta om jag är trög) så skall jag ha kamrem+kamrullar+Kamaxeldrev från "Later Model"

Hittat några drev på nätet men alla ser ut som "Glass å Ballong" drev i olika rosa/blå färger... Skulle vilja ha Svart eloxerad alu...

Ioch för sig blå skulle funka..

http://qedmotorsport.co.uk/qed-shop/vauxhall-xe-c20xe/belt-train/verni . . . .

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208



JimCoupeTQ skrev:
Va nere igår och fick låna grannens lift lite... Det gjorde susen att få komma åt undertill. Lossat de mesta nu så allt hänger lite på lösen. Blir lättare att plocka ner allt senare.

Får jag tillgång till liften tänkte jag gå över underredet och börja slipa bort och laga rost.. Hur noga ska man vara med rosten egentligen.. Ena tröskeln är röten och måste bytas.. men på andra ställen ser det iaf OK ut. Balkarna är helt ok.

Tänkte sedan måla underedet svart.. Det rekommenderas epoxiprimer. Har biltema nått sånt för en billig peng?


Jag har gjort lite research och hört mycket gott om denna:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-2000 . . . .

Köpte själv på mig en 2.5L sats med härdare (har en hel bil att grunda...), har inte kommit till att använda den än dock, jagar bläster i sthlm..

Sjysst bygge!

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
JimCoupeTQ
Göteborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 58


Trådstartare
skywalker skrev:
JimCoupeTQ skrev:
Va nere igår och fick låna grannens lift lite... Det gjorde susen att få komma åt undertill. Lossat de mesta nu så allt hänger lite på lösen. Blir lättare att plocka ner allt senare.

Får jag tillgång till liften tänkte jag gå över underredet och börja slipa bort och laga rost.. Hur noga ska man vara med rosten egentligen.. Ena tröskeln är röten och måste bytas.. men på andra ställen ser det iaf OK ut. Balkarna är helt ok.

Tänkte sedan måla underedet svart.. Det rekommenderas epoxiprimer. Har biltema nått sånt för en billig peng?


Jag har gjort lite research och hört mycket gott om denna:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-2000 . . . .

Köpte själv på mig en 2.5L sats med härdare (har en hel bil att grunda...), har inte kommit till att använda den än dock, jagar bläster i sthlm..

Sjysst bygge!


Tackar Jag var å kollade på den igår faktiskt på Biltema. Men fanns bara i vit.. ville ju ha svart. Så jag köpte en svart hammarlack... vet att den innehåller silicon men ähh.. skit samm.. ska endå inte lacka nått på bilen.. den ska köras hårt och sedan sätter man ändå räcket..

Var på Biltema idag och köpte motorfästen.. köpte 740 fästena... hoppas dom funkar..

_________________
//Jim

Helt Banänas änna
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Med tanke på vad det är för grundmodell hade jag nog tänkt om lite där.. Bygg inte bort dig, den modellen är redan idag en samlarmodell! Hittar du en original motor kan du i framtiden återställa den till original och då är den vips värd rätt mycke pengar!

Bättre å måla vitt först, sen dra på en svart vanlig 2-komp billack

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Cassius skrev:
Bygg inte bort dig, den modellen är redan idag en samlarmodell!


Alla bilar med C20XE är samlarmodeller, speciellt de som inte är tillverkade av Opel!


Hoppas jag åtminstone...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Ähh,, de bilar som är värda att samla på, samlar nån på redan..

Kör på bara! =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Kadett4wd skrev:
Ähh,, de bilar som är värda att samla på, samlar nån på redan..

Kör på bara! =)


Menade mer på att den dag man kommer på att man vill ha nått nytt så skadar det aldrig att få ut bra för de man redan har, kan man med enkla medel då återställa något så varför inte? Om det ändå ska kapas sönder en massa etc så spelar de ju ingen roll, men så länge man ligger någorlunda nära "original" så får man igen bra mycke mer till nästa grej om man inte byggt bort sig.

Kan mycke väl vara så att en bil målad med hammarlack under är värd lika mycket som en som är målad med vad som helst annat eller en som har nyproducerade originaldelar med original lack med.

Jag var själv nära att sätta kapen i en Manta A SR men kom aldrig till skott, de var jag glad för den dag jag sålde den istället

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Hur går det här?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



robber skrev:
Hur går det här?


Testar igen

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



robber skrev:
Hur går det här?


Testat igen

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 190 -88 (Opel Maskin)
<<   1, 2, 3
12413 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande