Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ny Formel Ford-serie i Sverige 2021
4 besök senaste veckan (1283 totalt)
Reggazzoni
Borensberg
Här sen Apr 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Nedanstående text har jag kopierat från Facebook-gruppen FormelFordInfo:

"NY FORMEL FORD 1600 (KENT) SERIE
I år blir det möjligt att tävla med alla Formel Ford (1600 Kent) bilar i Sverige.
Tekniska reglementet är "Formula Ford 1600 Kent 2020 technical regulation" med undantag gällande vikter.
Det blir ett handikappsystem för nyare bilar till äldre i form av minimivikter inkl. förare plus utrustning.
Det går på de flesta årsmodeller att välja mellan Avon ACB9 eller ACB10 däck.
Racen 2021 ser ut att bli tillsammans med Formula Youngtimer (finns på Facebook)."


Här finns en länk till inlägget: https://www.facebook.com/groups/254067975048579

Serien blir alltså öppen för alla årsmodeller av FF-bilar, sålänge de har Kent-motor. Om du har en bil eller känner någon som har en, försök få ut den på banan så att vi får fart på klassen!

(Och om du inte har en bil: Det finns åtminstone en till salu i Köp/sälj-fliken i detta forum...)

mvh
Stefan
[/url]

_________________
Stefan Lundgren
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Är tanken att köra rejs helt separata från RHKs?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Reggazzoni
Borensberg
Här sen Apr 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Ja, det ska vara en egen fristående serie, kolla länken till facebook-tråden.

_________________
Stefan Lundgren
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Vill inte vara den som är den, men det verkar som galenskap att starta en separat serie, finns det verkligen bilar och folk nog? Hade det inte gått att köra tillsammans med RHKs nuvarande klasser för att åtminstone få ihop ett startfält i FF och ett med slicks å vingar? Racingsverige har redan alldeles för många klasser med få deltagare. Men jag blir gladeligen motbevisad eftersom jag själv är sugen på nån enklare formebil

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Reggazzoni
Borensberg
Här sen Apr 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Jag håller egentligen med i sak, och det har ju misslyckats tidigare att återstarta Formel Ford i Sverige, men samtidigt tror jag lite på det här konceptet; det funkar bra i England. Kan vi sen locka några finländare och norrmän och danskar hit efter Corona så kan det kanske lyckas. Hoppas, hoppas, hoppas!

Den huvudsakliga målgruppen (precis som för Formula Youngtimer) är ju bilar som inte får vara med i RHK p.g.a. ålder, och såna tror jag det finns ganska gott om förutsatt att de konverteras från Zetec- till Kent-motorspecifikation. En extra morot kan ju vara att man kan åka till England och köra FF-festivalen och Walter Hayes Trophy.

Dessutom är ju bilar från RHK också välkomna, HTP eller HTP-nat ska gälla som vagnbok. Vi som är aktiva i den serien får väl dra vårt strå till stacken och dubblera när tid och pengar räcker till...

_________________
Stefan Lundgren
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Hade det inte varit en bättre idé att köra tillsammans med RHK men en extra klass för nya "kent" bilar tex? Så man får lite volym i startfälten för rejsingens skull, borde vara roligast för alla inblandade. Formelbilar är ju inte superstort i Sverige direkt. Tar ju emot att ersätta en fin motor som duratech med ett bojsänke som kent, men i England har dom ju verkligen lyckats dra ihop stora startfält! Hoppas intressent finns i Sverige för att få ut fler bilar!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Lägg till FF 2000 bilar som kan köra i egen klass så kanske ni kan få med Danskarna också samt även mig själv som planerar köpa FF2000 bil.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Reggazzoni
Borensberg
Här sen Apr 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Jag är tyvärr inte rätt person att bedöma vad som är en "bättre ide", min drivkraft här består i fascinationen av formelbilar, och som formelbilsentusiast kan jag per definition inte begripa varför inte alla andra är det också. Jag tycker helt enkelt att alla som vill tävla med bil borde vilja göra det i en formelbil...

Hur som helst, två av tävlingstillfällena (om jag minns rätt från Formula Youngtimers tävlingsschema) är tillsammans med RHK precis som du föreslår, så där blir det ju lätt för RHK-bilarna att dubblera.

Jag tror att om serien bara kommer igång kommer den på sikt att kunna bli en utmärkt instegsklass mellan gokart och Formel STCC Nordic precis som det funkade med tillsammans med F3 förr i världen. Detta skulle i så fall gynna båda klasserna; för tillfället är vi ju nästan bara gamla farbröder som håller på med Formel Ford, och F-STCC-N är rätt så tunt.... Det skulle vara så kul med lite ungdomlig återväxt, både för min favoritklass FF1600 och för svensk formelbilsracing som helhet.

_________________
Stefan Lundgren
Citera
Reggazzoni
Borensberg
Här sen Apr 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
@JohnC:
FF2000 finns nog inte så många stående i Sverige så att det räcker till en egen klass, men de kör ju redan i RHK:s "Slicks- och ving"-heat, och om du vill ha en bil som är för ny för RHK så passar ju den in i Formula Youngtimer (formelbilar 1991-2005) som också ska startas upp under 2021. Ett trevligt bil-val, hur som helst.

Väl mött på banorna i sommar!
Stefan

_________________
Stefan Lundgren
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Reggazzoni skrev:
Jag tror att om serien bara kommer igång kommer den på sikt att kunna bli en utmärkt instegsklass mellan gokart och Formel STCC Nordic precis som det funkade med tillsammans med F3 förr i världen. Detta skulle i så fall gynna båda klasserna; för tillfället är vi ju nästan bara gamla farbröder som håller på med Formel Ford, och F-STCC-N är rätt så tunt.... Det skulle vara så kul med lite ungdomlig återväxt, både för min favoritklass FF1600 och för svensk formelbilsracing som helhet.


Efter att ha varit ute med Aquila Synergy/F1000 i två år så tror jag inte att ungdomarna kommer att vara särskilt intresserade av att köra dom här "gamla" formelbilarna

Hur ska ni erbjuda dom att kunna komma vidare? Vad för budget behövs för att köra FF? hur mycket bilar finns det tillgängliga och nyproduceras det bilar?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Reggazzoni
Borensberg
Här sen Apr 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
@ J.Schuman Jag måste visst förtydliga mig; Jag är varken initiativtagare, framtidsstrateg eller talesperson för den här idén/klassen utan bara en FF1600-entusiast som vill sprida nyheter om vad som sker i min favoritklass. Jag har inte hört eller sett att det skulle finnas någon uttalad strategi att bli en ny matarserie till Formel STCC Nordic, detta är bara mina högst privata fria fantasier om en ny guldålder för klassen. Jag har varken förmåga eller planer på att erbjuda någonting till någon mer än vetskapen att detta är roliga, utvecklande, snygga, lättskruvade racerbilar som körs av charmiga, snabba, trevliga och hjälpsamma människor.

Angående tillgänglighet och budget: FF1600-bilar har producerats sedan 1968 och gör så än idag, hela världen är full av dem. Priser börjar någonstans runt 10-12000 pund för begagnade bilar vad jag kan se, vad de nybyggda bilarna kostar har jag tyvärr ingen aning om.

_________________
Stefan Lundgren
Citera
Reggazzoni
Borensberg
Här sen Apr 2017
Inlägg: 8


Trådstartare
Fortsätter lobbyingen (heter det så?) med en länk till en annons på RaceCarsDirect.com: https://racecarsdirect.com/Advert/Details/110782/single-seater-formula . . . .

Samt ett (något redigerat) citat från Facebook av Henrik Persson: "jeg er primus motor for Youngtimer så vi må prove å få til så mye som mulig i begge land. Norge er helt klare for ff1600 også som junior klasse."

//Stefan

_________________
Stefan Lundgren
Citera
Allmänt banåkaforum
Ny Formel Ford-serie i Sverige 2021
4 besök senaste veckan (1283 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande