Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 56, 57, 58   >>
103 besök senaste veckan (217998 totalt)
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag har hört gott om Sörlings i Skene: https://sorlings.se/


Tack för tipset! thumbs up

krister Andersson skrev:


miccemyra på Instagram om han ännu håller på.


Tack, verkar som han är igång men tyvärr lite fel geografiskt
för mig. Håller till i Hultsfred.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Bra luftfilter burk!

Jag tror flödet räcker, utan att du tar upp några hål.

På min bil la jag en termometer vid luftfiltret när jag körde, för att kolla att det är "Färsk" luft.
20°C Grader inne i burken, och 50°C i motorutrymmet, en helt vanlig dag. thumbs up

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Bra luftfilter burk!

Jag tror flödet räcker, utan att du tar upp några hål.

På min bil la jag en termometer vid luftfiltret när jag körde, för att kolla att det är "Färsk" luft.
20°C Grader inne i burken, och 50°C i motorutrymmet, en helt vanlig dag. thumbs up


Tack Daniel!
Det har blivit lite schweizerost i grillen, men mer gör jag inte. Det finns
flera hål in till luftboxen undertill också.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 62



Apropå sadelmakare, inte i västsverige iofs men i Blekinge. Finns många bra därute, men Björns Bilinredning i Kallinge (Ronneby) är otroligt bra sadelmakare (egen erfarenhet)!
Passar på och ge massor med thumbs up för din E30 och helrätta mod. taktik när man inte går för original! Den ser ju original ut...

_________________
Sonny Långström
325i -89
635 CSi -86
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
SL skrev:
Apropå sadelmakare, inte i västsverige iofs men i Blekinge. Finns många bra därute, men Björns Bilinredning i Kallinge (Ronneby) är otroligt bra sadelmakare (egen erfarenhet)!
Passar på och ge massor med thumbs up för din E30 och helrätta mod. taktik när man inte går för original! Den ser ju original ut...

Tack! Bevarandevärdet i en helt standard 316i är inte jättehögt, så jag
skäms inte särskilt mycket för att det är något annat innanför skalet.
Tack för tipset om sadelmakeri, skall förhoppningsvis få napp på en
duktig hantverkare i slutändan!


Idag anmälde jag mig till hela SVKG:s sprintcup... Vad har jag gett mig in
på egentligen...

Förutom skräckblandad förtjusning har jag fått en ursäkt att inte fortsätta med samma
uppsättning däck för landsvägsbruk som för "lekbruk". Dags att ta tag i
mina Alpina-fälgar som legat till sig några år. Tanken är att fälgarna skall
helrenoveras med uppriktning och upplagning av sönderskavda kanter mm.
Får bli landsvägstjänst för dessa fälgar efter det.

Började med en dykning i skrotbingen för att plocka ihop
lite blandade rester från gamla synder. Blev till slut den här kontraptionen, något vass för ögonen
men skall nog kunna göra sitt jobb:


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Är det en fälgriktare?

Rena rallyverkstaden i så fall

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Ett tips på fälgrikten är att göra kanter på ytan där domkraften står så att det går att pressa i olika vinklar mot fälgen, sen gissar jag att du tänkt göra olika verktyg som pressas mot fälgen i diverse olika former.
thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Vi ses i sprintcupen

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Janne J skrev:

Rena rallyverkstaden...


Rallyverkstad, jajamensan!

super7 skrev:
Ett tips på fälgrikten är att göra kanter på ytan...


Stämmer bra, kommer att ha lite steg och några enklare matriser har jag tänkt,
pelardomkraftens topp är väl inte helt idealisk som den är.

Fälgarna har inga jätteslag men några tillplattningar finns och
ytterkanterna ser inte roliga ut, ägaren till den B6 som fälgarna
kommer ifrån hade inte vett att uppskatta vad han hade.
Blir en läroprocess att rikta och laga aluminiumfälgar. Viktigt att ha koll på
temp så att man inte lyckas smälta något, får bli frekvent användning av
IR-termometer tills man arbetat upp lite känsla.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Nått du kommer att märka är att fälgar är ganska så mjuka
och att man måste överpressa en del.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
super7 skrev:
Nått du kommer att märka är att fälgar är ganska så mjuka
och att man måste överpressa en del.


Tack för tipset Nisse! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Christian Jansson skrev:
super7 skrev:
Nått du kommer att märka är att fälgar är ganska så mjuka
och att man måste överpressa en del.


Tack för tipset Nisse! thumbs up thumbs up thumbs up

Men skyll inte på mig ifall du pressar för mycket så det spricker...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Christian Jansson skrev:


Blir en läroprocess att rikta och laga aluminiumfälgar. Viktigt att ha koll på
temp så att man inte lyckas smälta något, får bli frekvent användning av
IR-termometer tills man arbetat upp lite känsla.


Kan bidra lite med mina minnen.

IR-Termometer fungerar inte alls på naken Aluminium, den visar sällan över 30°C
Svart värmetålig färg, funkar för att ge mätpunkter, om du ändå ska blästra och lacka sedan.

Jag riktade polerade split banor, och fick tipset att dra med en trästicka mot aluminiumet.
När det är så varmt att trästickan blir brun / svart och kolar så är man nära.

Jag upptäckte dock att där jag ritat med en Tuschpenna, så försvann linjerna, precis strax innan jag vart uppe i temp.

Vilket även denna videon bekräftade häromveckan

Titta från 6 min in.

https://www.youtube.com/watch?v=-2zHxJMtQKc

Öva på något billigt först

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
super7 skrev:
Christian Jansson skrev:
super7 skrev:
Nått du kommer att märka är att fälgar är ganska så mjuka
och att man måste överpressa en del.


Tack för tipset Nisse! thumbs up thumbs up thumbs up

Men skyll inte på mig ifall du pressar för mycket så det spricker...


Lär vara överdrivet försiktig om jag känner mig själv rätt...

Daniel-635 skrev:
Christian Jansson skrev:


Blir en läroprocess att rikta och laga aluminiumfälgar. Viktigt att ha koll på
temp så att man inte lyckas smälta något, får bli frekvent användning av
IR-termometer tills man arbetat upp lite känsla.


Kan bidra lite med mina minnen.

IR-Termometer fungerar inte alls på naken Aluminium, den visar sällan över 30°C
Svart värmetålig färg, funkar för att ge mätpunkter, om du ändå ska blästra och lacka sedan.

Jag riktade polerade split banor, och fick tipset att dra med en trästicka mot aluminiumet.
När det är så varmt att trästickan blir brun / svart och kolar så är man nära.

Jag upptäckte dock att där jag ritat med en Tuschpenna, så försvann linjerna, precis strax innan jag vart uppe i temp.

Vilket även denna videon bekräftade häromveckan

Titta från 6 min in.

https://www.youtube.com/watch?v=-2zHxJMtQKc

Öva på något billigt först


Är du säker på den tempen? Har tidigare läst mig till rekommendationer på 100-200 grader. I videon så tappar aluplåten han arbetar med sin härdning vid drygt 400 grader och blir mjuk = samtidigt som spritpennans färg gasar.
Visst vill jag mjuka upp tillräckligt så att jag kan rikta, men jag vill ju ha kvar stabiliteten så långt möjligt.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



IR-termometer behöver väl ställas in med strålnings..koefficient/kvot/mollijox.
Polerad metall är typ 0.05-0,1 har jag för mig, kan du ställa in termometern kan du läsa av.. (kolla också upp vad det faktiskt är för värde som gäller, aluminium är i alla fall sjukt lågt)

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Axly skrev:
IR-termometer behöver väl ställas in med strålnings..koefficient/kvot/mollijox.
Polerad metall är typ 0.05-0,1 har jag för mig, kan du ställa in termometern kan du läsa av.. (kolla också upp vad det faktiskt är för värde som gäller, aluminium är i alla fall sjukt lågt)


Stämmer, min IR-termometer (Bosch) har olika driftläge beroende
på material man mäter på. Olika reflektionsegenskaper som skall kompenseras för.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag tror jag har några skeva porschefälgar liggande om du vill ha något att öva på.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Janne J skrev:
Jag tror jag har några skeva porschefälgar liggande om du vill ha något att öva på.


Det här forumet - och framförallt folket som finns här - är helt
otroligt!!! Jag vill framföra min ödmjuka tacksamhet och uppskattning!
Att hjälpa varann i stort som smått är snart något som är rödlistat bland
andra utrotningshotade företeelser i världen!


Satt just och funderade på att kolla med skroten om några
skeva fälgar att göra fel på när jag såg ditt inlägg Janne.
Ja tack! Kommer garanterat att göra något fel o då är det guld
värt att göra det på fälg som redan är "körd". Jag kan höra av mig
framöver, är ju i dina trakter allt som oftast.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Christian Jansson skrev:


Är du säker på den tempen? Har tidigare läst mig till rekommendationer på 100-200 grader. I videon så tappar aluplåten han arbetar med sin härdning vid drygt 400 grader och blir mjuk = samtidigt som spritpennans färg gasar.
Visst vill jag mjuka upp tillräckligt så att jag kan rikta, men jag vill ju ha kvar stabiliteten så långt möjligt.


Det vart mest ämnat som en "varning" när jag såg att du hade IR termometer.
Men du hade ju koll på materialens olika emissivitet.

Jag riktade trycksvarvade lösa fälgbanor.
Mina bulor vart korta och skarpa, så jag använde rätt hög temp på ett litet område.

Bra med övnings fälgar thumbs up

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Alla tips uppskattas! Vill lära mig så mycket jag kan - ökar
ju chansen att lyckas. thumbs up

Påbörjat uppmätning av fälgarna för att få lite mer konkreta värden
och status att utgå ifrån.



Har också plockat fram stolarna från gömmorna för att
börja gå igenom mekaniken i dem inför renoveringen.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Nu jobbas det parallellt på flera håll samtidigt, det brukar ju aldrig vara optimalt.

Stolarna är inbokade hos sadelmakare, rev isär dem ikväll
för att kolla igenom status och förbereda inför iväglämning.

Skenorna är inget vidare, det blir byte av dem. Kommer också
att behöva komplettera upp med lite kåpor, clips mm. Bra att man
hamstrat genom åren.


Justeringsmekaniken hade beckat ihop i samtliga mekanismer
men lite rundsmörjning gjorde susen. thumbs up
Gasfjädrarna är som förväntat svaga. Blir sannolikt utbyte till friskare.



Isärmonterat och redo för sadelmakaren.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 56, 57, 58   >>
103 besök senaste veckan (217998 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande