Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bedömning av oljetrågsbafflar
857 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Halloj!

Har tidigare inte haft några direkta problem med oljehanteringen, motorerna är inte direkt kända för problem, men är rädd att det kanske kan bli lite på gränsen nu när jag går upp i däcksbredd. Så iom att jag även behöver skruva ihop en ny bottendel av andra anledningar framöver så tänkte jag se över om man skulle ta lite höjd för förbättrad baffling. Motorn lutar 40 som standard, därav en rätt lustig trågform. Har sedan forntiden 2 crank scrapers som kommer åka med på nya motorn, dom hjälper en från att inte veven ska dra med sig all olja runt. En del seriösa rejsare i USA kör med Accusump, men jag vill gärna undvika det pga öka komplexitet och massa slangar som jag inte har plats med och som kan läcka, bilen är ingen renodlad räser heller.

Om man skulle vara lat så finns det en färdig lösning, från en firma som tävlar med liknande bilar (plåten är ju lätt att tillverka själv, men köpa plåten lös kostade inte jättemånga euro). Jag hade tänkt mig ordna nån lösning med dörr, men dom verkar ha gått på en mer "windage tray" lösning. Ni som har byggt egna bafflar, kan denna variant fungera? Ser rätt svårsvetsat ut när den är så tunn mot ett rätt stadigt tråg. Men det borde ju hjälpa någorlunda för att oljan inte ska rusa iväg upp mot vevaxeln/blocksidan i vänsterkurvor ser det ut som.

https://www.mittelmotor.de/racing/de/webshop/14170/6548/924-944/4-10-r . . . .

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2237



Jag funderar på samma sak.
En sak som ser taffligt ut är att svetsa plåten mot tåget. Jag skulle s etsat fästen i tåget och skruvat plåten i. Man vill kunna komma åt rengöra vid behov (som förhoppningsvis inte uppstår).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

safe skrev:
Jag funderar på samma sak.
En sak som ser taffligt ut är att svetsa plåten mot tåget. Jag skulle s etsat fästen i tåget och skruvat plåten i. Man vill kunna komma åt rengöra vid behov (som förhoppningsvis inte uppstår).


Undvik att lägga till skruvar, muttrar eller andra saker som kan lossna!
Rengöring av tråget med skvalpplåt är enkelt, avfettning och en högtryckspruta om det är mycket klegg.

(Det är ingen som ser svetsarna i tråget iallafall)

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3545



Sursexan i min Opel har en baffelplåt som sitter skruvad med tre M6 i framkant. Den har suttit kvar sedan 1993.

Det finns gott om skruvar och muttrar inuti motorn som jag skulle vara mer orolig för om de lossnade, tex på kamöverfall eller vevstakar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Karlsson skrev:
Sursexan i min Opel har en baffelplåt som sitter skruvad med tre M6 i framkant. Den har suttit kvar sedan 1993.

Det finns gott om skruvar och muttrar inuti motorn som jag skulle vara mer orolig för om de lossnade, tex på kamöverfall eller vevstakar.


Better safe than sorry typ, minimera riskerna att saker kan lossna av någon outgrundlig anledning.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
safe skrev:
Jag funderar på samma sak.
En sak som ser taffligt ut är att svetsa plåten mot tåget. Jag skulle s etsat fästen i tåget och skruvat plåten i. Man vill kunna komma åt rengöra vid behov (som förhoppningsvis inte uppstår).


Skulle inte vara så orolig för smutsen, plockade av tråget på 931an efter ett antal decennium av rejsande och gassande, det var inte alls mycket klet/smuts, däremot en ventiltätning

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270




Svetsat och pop-nitat, inte så taffligt

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Har du ett löst tråg kan du ju alltid fylla med den oljevolym (mindre kladdigt att använda vatten) det ska vara för fullt på stickan. Sen kan du luta tråget i olika riktningar för att simulera olika g kraft statiskt. Samt göra en uppskattning på hur mycket olja som är uppe i motorn. Tror att det är lättare att bilda sig en uppfattning om en plåt gör nytta då samt vilka möjligheter man har att överfylla.

Men det finns ett annat problem som kan uppstå. Det är att det kan samlas olja uppe i topplocket som inte kommer ner till tråget. Blir det stora mängder så får man snabbt låg oljenivå i tråget ihop med g kraft som redan trycker oljan bort ifrån pickupen.

Plåten kan säkert hjälpa lite i vänsterkurvor men det blir väl fortfarande ett rätt stort läckage runt pickupen. Samt att plåten även kan hindra lite olja att komma ner i själva tråget. Högerkurvor borde ju vara ganska lugnt med lutningen på tråget men då är väl risken att man samlar olja mot insugssidan i topplocket om dräneringen ner till tråget är på avgassidan?

Skrapplåt runt veven är väl alltid bra för att förhindra skumbildning i oljan. Samt att se till att man iaf ligger på fullt på stickan när man börjar köra. Honda K20 motorn jag har är lite ökänd att kunna tappa oljetryck men det egentliga problemet är att man trycker ut olja i kamkedjehuset i vänsterkurvor ihop med en låg oljenivå från start i kombination med att motorn drar endel olja pga lite dålig separation i vevhusventen när man ligger på höga varvtal på bana. Ariel gör ju om maxmarkeringen på stickan så att man alltid överfyller en halv till en liter.

Är ju delvis det accusumpen gör dvs skapar motsvarande extra oljevolym men trycksatt och redo att mata in i stamoljekanalen istället för nere vid oljepumpen. Torrsump är ju bra men risken är att man skapar andra problem med en oskyddad kuggrem, ett fäste till pumpen som kan gå sönder och en massa slangar som kan läcka.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2237



Cédric skrev:
Halloj!
Men det borde ju hjälpa någorlunda för att oljan inte ska rusa iväg upp mot vevaxeln/blocksidan i vänsterkurvor ser det ut som.

https://www.mittelmotor.de/racing/de/webshop/14170/6548/924-944/4-10-r . . . .


Är det vänsterkurvor som är problemet?
Jag var ute och körde Pärs 924a, det kanske var lite olja i den vid tillfället, men jag såg på oljetrycksmätaren att trycket sjönk i högerkurvor.
Tyckte det var lite märkligt så jag lade det på minnet.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3675



Så här ser original bafflat tråg ut till 944 -88. Ganska likt det du refererar till.
En del av svarta baffeln fungerar som vevaxelskrapa också. (Den lodräta delen som står rakt upp.)

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Har lite av samma problem, fler tips på lösningar med bafflar eller trapdoors?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Så här ser original bafflat tråg ut till 944 -88. Ganska likt det du refererar till.
En del av svarta baffeln fungerar som vevaxelskrapa också. (Den lodräta delen som står rakt upp.)
[img]https://rejsa.nu/im/user/11417/2019-11-14-23-34-51_e1827ec9-5bdb-401f-8067-ec753bbad532.jpeg[/img.]



Ja dom senare trågen är snitsiga med vevaxelskrapan inbygd, verkar som att dom tidiga 944 trågen har en enklare pryl i botten. Exakt vilken

Snackade lite med mittlemotor som tillverkar insatsen, dom verkar iaf köra kring 1.3G nånstans om man kollar incarfilmen från en av deras räserbilar. Kanske värt att testa, även fast dörrluckelösningen är rätt smidig den också, men då måste jag göra den själv. Tror att det är relativt svårt att göra relevanta prov i garaget, beroende på hur ens system ser ut, kanske om man har en bra windage tray så blir det mer relevant. Annars kommer nog veven ha en rätt stor inverkan då oljan trycks upp mot veven när man svänger åt ena hållet. Tror inte det är en slump att det senare 944 tråget fick skrapan, speciellt då den motorn verkar känsligare för smörjningen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Skruva banåkabil
Bedömning av oljetrågsbafflar
857 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande