Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Justera Öhlins Road&Track
686 besök totalt
DonPedro

Här sen Dec 2020
Inlägg: 28


Trådstartare
Köpte nyligen en fin M2 som föregående ägare monterat Öhlins Road&Track-kit på

Jag förstår principen av hur man justerar styvheten, jag förstår inte VART detta sker! Måste jag lyfta bilen för att göra den mjukare alt. hårdare?

Explain like i'm five

_________________
Pett3r B3rggren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

DonPedro skrev:
Köpte nyligen en fin M2 som föregående ägare monterat Öhlins Road&Track-kit på

Jag förstår principen av hur man justerar styvheten, jag förstår inte VART detta sker! Måste jag lyfta bilen för att göra den mjukare alt. hårdare?

Explain like i'm five


Sitter en ratt längst ner på stötdämparnas ändar. Går utmärkt att nå när bilen står på backen. Eller utmärkt o utmärkt... Jag har gjort det många ggr på min M2 men man får lägga sig på rygg på backen, sträcka in armen o famla runt för att känna efter var fan dämparens nedre ände är. Sen är det bara att vrida thumbs up

Ratten på framdämparna är hyffsat lätt att vrida på och även känna varje klick. Där bak är det en större ratt som har urfasningar runt om så man får bättre grepp, vilket behövs för där är varje klick redigt trögt.

Grundsetup för bana, börja på 6 klick från hårdast fram och 9 klick från hårdast bak. Jag körde hårdare för lite direktare respons på 3-4 från hårdast fram och 6-7 från hårdast bak.

_________________
Magnus Thomé
Citera
DonPedro

Här sen Dec 2020
Inlägg: 28


Trådstartare
Tack Magnus,

Har haft span på den utfrästa ratten längst bak, då ska jag bara hitta den främre.

Får pallra ner mig till garaget då!

_________________
Pett3r B3rggren
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Magnus får rätta mig om jag har fel här. Ville bara lägga till att hårdast läge kommer du till genom att skruva medsols tills det tar stopp.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

BMW-DJ skrev:
Magnus får rätta mig om jag har fel här. Ville bara lägga till att hårdast läge kommer du till genom att skruva medsols tills det tar stopp.


Som att stänga en kran, japp.

Sett underifrån alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Hur många klick är det från hårdaste till mjukaste läget? Märker man stor skillnad på vanlig väg mellan hårdaste och mjukaste läget?

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

20 klick ca.

Speciellt de tre - fyra hårdaste klicken till fullt hårdast blir det ganska tydlig skillnad mot resten. I resten av justerområdet känner man ingen skillnad på gata på enstaka klick. Från fullt hårdast till mjukaste läget märks mycket tydligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Ok, Tack.

_________________
Johan B
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Justera Öhlins Road&Track
686 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande