Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilket Michelin R däck ska vi använda till långlopp?
451 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902


Trådstartare
Vilket R däck Michelin 205/40-17" är lämpligt att använda för att det ska hålla i 8 timmar långlopp på en framhjulsdriven bil ca 1.100 kg med förare och ca 200 hk utan att behöva stanna för byte?

Har inte full koll på Michelin, finns tre olika sorter vad jag vet, men det får inte vara så mjukt att man måste stanna pga slitaget och skifta däck.

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

"Michelin Pilot Sport CUP 2" och "Michelin Pilot Sport CUP 2 Connect" är mer eller mindre samma däck.

CUP 2 Connect är en uppdatering av CUP 2 med ny gummiblandning, annan stomme och små hållare på däckets insida för Michelins "Connect" sensor/sändare som talar om om du har rätt temp o tryck (mycket smidigt, enkelt o tydligt på mobilen du kan ha i bilen, inte alls en dum ide i långlopp med olika förare i bilen) Så långt jag sett hitills är Connect inte ett snabbare däck utan snarlikt eller eventuellt lite långsammare. Enligt Michelins reklam ska de hålla längre men jag har inget underlag själv för hur det skiljer.

Sen har du "Michelin Pilot Sport CUP 2 R" som i princip är ett (gatlagligt) kvaldäck med mycket kort livslängd.


Sen finns inga fler rdäck från Michelin just nu.


Vilka som finns i din dimension har jag inte koll på


---------


Beroende på vilken serie du ska köra så kan man ju även kika på Michelins bästa gatdäck. Man får göra avvägningar om rdäcket kräver däcksbyte för en tävling och om gatdäcket klarar hela loppet med tillräckligt bra, bara lite långsammare, varvtider tex. Pilot Sport 4S kan man med rätt handlag åka både fort och länge på. Jag har satt bättre tider på Mantorp med det än Toyos R888R rdäck (men det var kanske lite medvind, flax o glatt humör just den dagen iof ).



Lista: www.rejsa.nu/rdack

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 902


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
"Michelin Pilot Sport CUP 2" och "Michelin Pilot Sport CUP 2 Connect" är mer eller mindre samma däck.

CUP 2 Connect är en uppdatering av CUP 2 med ny gummiblandning, annan stomme och små hållare på däckets insida för Michelins "Connect" sensor/sändare som talar om om du har rätt temp o tryck (mycket smidigt, enkelt o tydligt på mobilen du kan ha i bilen, inte alls en dum ide i långlopp med olika förare i bilen) Så långt jag sett hitills är Connect inte ett snabbare däck utan snarlikt eller eventuellt lite långsammare. Enligt Michelins reklam ska de hålla längre men jag har inget underlag själv för hur det skiljer.

Sen har du "Michelin Pilot Sport CUP 2 R" som i princip är ett (gatlagligt) kvaldäck med mycket kort livslängd.


Sen finns inga fler rdäck från Michelin just nu.


Vilka som finns i din dimension har jag inte koll på


---------


Beroende på vilken serie du ska köra så kan man ju även kika på Michelins bästa gatdäck. Man får göra avvägningar om rdäcket kräver däcksbyte för en tävling och om gatdäcket klarar hela loppet med tillräckligt bra, bara lite långsammare, varvtider tex. Pilot Sport 4S kan man med rätt handlag åka både fort och länge på. Jag har satt bättre tider på Mantorp med det än Toyos R888R rdäck (men det var kanske lite medvind, flax o glatt humör just den dagen iof ).



Lista: www.rejsa.nu/rdack


Tack Magnus!

Pilot Sport 4S är ett fantastiskt däck - rejäl snabbt på blött oxå. Hörs!

_________________
Joachim Qvarnström
Citera
Däck för banåka
Vilket Michelin R däck ska vi använda till långlopp?
451 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande