Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... , 36, 37, 38   >>
56 besök senaste veckan (218529 totalt)
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Det är ju kul att den snabbaste C-bilen också är den snyggaste Du är rätt ensam bland miatorna nu?

Kul med en roadsportbil som faktiskt används på gatan också

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Det är ju kul att den snabbaste C-bilen också är den snyggaste Du är rätt ensam bland miatorna nu?

Kul med en roadsportbil som faktiskt används på gatan också


Vilka komplimanger, jag rodnar

Just snabbast vågar jag inte riktigt kalla det än, givetvis ska jag och bilen dit! Men för tillfället mest konsekvent snabb, och givetvis snyggast då

Ovan är i vårt klubbmästerskap dessutom, inte SPVM, där finns det ännu fler hiskeligt snabba bilar. För min del blev ingen tävling med dem förra året eftersom SSM blev inställt. Så jag tror de körde hela sitt tävlingsår utan någon Elise!

I vårt KM finns det fler Eliser och även lite annat kul som dyker upp ibland. Jag hade lite kamper med Tommy Åkesson som var ny i Elise för året. Sedan har vi ett par som vilar i garagen, jag vet att en snabb silvrig är på väg tillbaks för året. Sedan har vi Magne, Bjarne, Pierre och Fredrik som jag hoppas hittar tillbaks när lusten faller på. Utöver det har vi sett både 116 och 916 GTVer i startlistorna nyligen!

Givetvis borde fler köra till jobbet med sina roadsportbilar lite då och då! Där har jag åtminstone en klubb och arbetskollega som lever upp till det sanna roadsportidealet i en Miata!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Ja det är sant det är större variation i MSCCs mästerskap än SPVM, undrar varför? Skulle vara kul att köra lite KM race igen, det var några år sedan nu. Får se om jag lyckas ta mig ut med någon av bilarna, känner att det börjar växa fram lite roadsportbil i porschen också

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Jakob Hultkvist skrev:
Ja det är sant det är större variation i MSCCs mästerskap än SPVM, undrar varför? Skulle vara kul att köra lite KM race igen, det var några år sedan nu. Får se om jag lyckas ta mig ut med någon av bilarna, känner att det börjar växa fram lite roadsportbil i porschen också


Min upplevelse från roadsport C är att det är väldigt seriösa satsningar i SPVM, mycket "optimering" både i setup, däck och allmänna satsningar med service-bil och liknande. I KM är det lite mer avslappnat, vi kör med reko avstånd till våra medtävlande och vill bibehålla den kamratliga stämningen i depån efter racen.

Det är verkligen kul att se hur Porschen växer fram, hur passar den mot reglementet, hamnar den i A eller B? Jag får känslan att det är lite mer av "KM-feeling" i B, där det dyker upp lite olika bilar som kan ta hem race lite beroende på vilken bana det gäller, det är häftigt! Jag har en långtids plan på ett projekt åt det hållet

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Så är det väl, klubbnivån upplevs ju mer välkomnande när man är nybörjare och att många kör till banan för egen maskin gör ju att man vågar själv också. Men SSM vore ju kul att köra någon gång

Porschen skulle hamna i A så som den är trimmad idag men skulle kanske gå att klassa in i B om man viktade upp den till max och sänkte varvstoppet sådär tusen varv. Men vill man det? Det är ett rätt stort steg mellan de två klasserna och i A blir man ordentligt ifrånåkt av supersjuorna istället.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Den stora skillnaden som med tiden får ett antal sekundära effekter är att det är längre till banorna och fler dagar (normalt två övernattningar) när man kör "nationellt" jämfört med en mer lokal endags aktivitet.
Ska man ändå dra med sig en cirkus för övernattning och kvällsmys, så blir det lätt en verktygslåda till, regnskydd som fungerar etc etc. Vips så behöver man byta dragfordon eftersom tävlingsbilen ska med också...

B och Modsport3 är en trevlig vikt/effekt där det är stor mix och inte så jätteuppenbart vad som är ett "måste".

Vi får hoppas på ett nomalt SSM iår, och att Pontus kan undvika sandfållan till vänster ut på rakan.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



[quote="Pontus Fyhr"]
Jakob Hultkvist skrev:
I KM är det lite mer avslappnat, vi kör med reko avstånd till våra medtävlande och vill bibehålla den kamratliga stämningen i depån efter racen.

Jag måste bara flika in här att även om depån i SPVMs Roadsport C verkligen inte erbjuder mycket till variation så är det en minst sagt kamratlig och munter stämning. Alla hjälps åt, delar verktyg, kunskaper, grillar och bärs.

Vad det gäller avstånd till varandra på banan kan försäkra att man kör väldigt olika bredvid den medtävlande som kört sin fina helgbil till banan, jämfört med den som har en dedikerad racerbil.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Ja jag tror det blir naturligt så att det blir fler släpade ekipage när man ska kuska land och rike runt och bo. Det är helt ok och det blir lite av en annan grej.

Generellt kör de flesta i SPVM jäkligt schysst och fint som jag sett, mittfältet särskilt är ett underbart gäng. Men så finns där ett par som inte riktigt kan lugna sig, undertecknad inkluderad stundtals över bäcken, men jag har kört förbi den och hittat rakan flera varv i rad på sistone! Historiska resultat dock ingen garanti för framtida prestanda
Men när det blir kontakt med bilar som ska varvas och annat blir jag ledsen. Jag har själv tvärbromsat för en bil som återvände till banan från grusfållan i ~90 graders riktning mot färdriktningen, på en fri träning till råga på allt. Känner man sig träffad av dylika synder så anser jag man borde lägga ner sin klubbracingsatsning och sikta på en privatsäsong i STCC eller liknande.

Trimmad Porsche i A hade verkligen varit charmigt, hellre det än artificiellt hugga svansen av den. Att man sedan kommer sist gör inte så himla mycket som jag ser det, att göra det med stil är värt mycket med, kanske något att införa ett pris för. "Most gentlemanly racer" vore något att vinna!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Pontus Fyhr skrev:
"Most gentlemanly racer" vore något att vinna!
Den är det många som vinner, varje dag, men de är för hänsynsfulla att inte skylta med det

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Pontus Fyhr skrev:
"Most gentlemanly racer" vore något att vinna!
Den är det många som vinner, varje dag, men de är för hänsynsfulla att inte skylta med det

antar det innebär att jag redan förlorat!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Få pris för att komma sist! Fy farao nu blir man ju verkligen sugen

Mitt intryck är att stämningen är jättetrevlig båda serierna men kanske att mscc inbjuder lite mer till att komma och tävla med sådana sportbilar som annars används mest för finåka? Åtminstone tidigare när det inte ens var krav på båge så såg man ju en hel del lite dyrare gatbilar också, porschar och tom någon enstaka ferrari i princip standardskick och gatdäck. Sånt är ju kul att se som åskådare iaf och då som grabb när man hängde med en bekant som körde hem pokaler i C med sin alfa 1600 färgade ju bilvalet en del

Kanske måste någon 911-åkare offra sig för estetikens skull och komma och bli spöad av ett gäng optimerade hörselpropps-miator

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



Pontus Fyhr skrev:
"Most gentlemanly racer" vore något att vinna!


Finns det någon kategori för "Most gentle man-racer"?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Himlar skrev:
Pontus Fyhr skrev:
"Most gentlemanly racer" vore något att vinna!


Finns det någon kategori för "Most gentle man-racer"?


Least gentle boy-racer finns i alla fall hos ta.nu

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare

Säsongen är igång!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



De där ser nästa photoshopat ut, men så är det väll tyvärr inte... galet!

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Helrätt Pontus thumbs up Vi måste stå upp mot fetmans normalisering i vårt samhälle, föredömlig protest måste jag säga

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Det jobbigaste med att köra Elise i mörker är att man sitter så lågt och blir bländad av allt i backspegeln.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



Pontus Fyhr skrev:

Säsongen är igång!



_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Nja, nog är det allt lite vidvinkel på det där fotot? 😉

Men visst, storleksskillnaden är påtaglig utan överdrifter... 😂👍🏻
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Ja den var maxad vidvinkel, här är en i mobilens 1x läge

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081


Trådstartare
Meantek skrev:
Det jobbigaste med att köra Elise i mörker är att man sitter så lågt och blir bländad av allt i backspegeln.


Ja och lamporna är inte så jäkla bra framåt heller, i alla fall inte på S1.

Dagens äventyr bestod av lunch med Simon

En bilfilosofisk diskussion med Eddie

Jag var i stum beundran av hans slangvinda (som inte längre var användbar för bil) och resten av trädgårdstransformationen!

Sedan besökte jag ett par Miator och en Corvette C6 Z06, en storleksjämförelse med den kommer behöva göras! Jäkla cool kärra men verkligen stor! Den råkar vara till salu också

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... , 36, 37, 38   >>
56 besök senaste veckan (218529 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande