Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 430, 431, 432 ... 501, 502, 503   >>
54 besök idag (2495805 totalt)
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Editerat, tröttmössan va på, givetvis inte avgashuset utan "coren" det är en 9180EFR

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
OK, då förstår jag vilken del du menade.

-------------------

Köpte även lite slang in & ut för att se hur dessa skulle få plats.
Bild december 2015:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Varför det är trångt för turbo's försöker jag illustrera på denna bild.

Hittade ingen bättre bild..

Då bilen redan väger över 1 ton på framhjulen så vill man ju inte flytta fram motorn utan snarare bakåt men då blir det ingen plats kvar för turbo's.
Dom sitter alltså bakom motorn och på sidan av lådan men högt upp då du har drivaxlarna till framhjulen direkt under, så utan dessa hade det inte varit något plats problem, men köra rwd på denna bil var det tråkigaste jag någonsin gjort då det bara konstant spann på bakdäcken med 600hk så den ska vara 4wd...




Och ovanför turbo's sitter styrväxel samt torpeden.

Så man får ta tillvara på det utrymmet som finns och göra det bästa av situationen..



Jag skrev ju detta för några sidor sedan, men det finns ju ett annat sätt att få lite mer utrymme för turbo's..
Kommer ni på vilket?

Jag klurade och ställde frågor om det på sid 145-146

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
På sid 145-146 så klurade jag på att sänka framvagnsbalken och motor paketet av flera orsaker, när det kommenterades från er om varför göra allt detta bara för lite plats för luftburken så skrev jag tex.
det är inte bara luftburken som är orsaken att jag vill sänka


För den viktigaste orsaken som jag inte ville nämna var att göra mer plats för större turbo's..

Så sänker jag motor paketet så får jag mer plats uppåt mot styrväxeln och torpeden.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Så i december 2015 började jag med att ta bort gummikuddarna och gjorde stumma fästen i bryggan sedan kapade jag bort överdelen på bryggan och provade hur mycket det gick att sänka motorpaketet med hjälp utav gängstång istället för motorkuddarna,
sedan förstärktes balken upp på alla möjliga sätt och motorfästena sänktes sen pulverlackerades den under 2016.









Så då var den förberedd i fall jag ville sänka motorpaketet i framtiden.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Med sänkt motorpaket så fanns det lite mera plats i det trånga utrymmet.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här en koll med RS6 turbon och sedan om man lägger nya turbon på typ samma ställe:







Dom nya är ju längre åt båda håll och givetvis även tjockare.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ett problem är torpeden bredvid kardantunneln.
Därför fick ju downpipe bli så tvär nedböjd på mina RS6 turbo's.







Och dessa nya EFR7163 är ju längre och större.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Första bilden:
Flyttar jag fram turbon så går det inte att dra upp inloppet bakom motorn till luftfiltret och att dra det framåt så skulle jag behöva sätta luftfilter bakom IC's för det är fullt i fronten.
Sen blir det även för trångt att dra grenrör förbi kompressorhuset.





Så funderade på om det går att montera den i vinkel på bilden nedan, men hittade inge bra info om max vinkeln på EFR turbo's åt det hållet men läste om en del andra och vid stor vinkel så rekommenderas torrsump så den kan suga ur oljan.

Sen ska ju bilen kunna köras långt utan problem och blir det något strul så vet man ju inte om det är på grund utav vinkeln eller något annat, så vill försöka få dom så rakt som möjligt.





Sen ska ju oljereturen få plats ovanför drivaxeln och med bra vinkel på slangen framåt/neråt till oljetråget


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Så klurade på om det gick att göra lite mera plats för en dowpipe?









Tog bort den sista lilla värmemattan under pedalerna och tog bort gaspedalen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sen lite försiktigt kapande och funderande på vilket som skulle bli bästa sätt och hur mycket plats som kan gå att få utan att inkräkta på platsen för pedalerna:






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sen blev det mycket mera sågande samt först bankande men då det var så hårt så fick det pressas med domkraft och samtidigt bankas.

17/1-2016







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Höll ju på och återmontera kabelstammen som var lagad efter branden, men denna plasthållare får jag nu inte plats med så den fick tas bort.






Sen kapa och böja in plåten ännu högre upp.
27/1-2016

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Blev dock inge bra med att försöka få ihop dom knöliga plåtarna med varandra, så kapade bort dom.

Sen kapa lite mera och bort med resten av dämpnings mattorna samt bort med värmepaketet igen.

30/1-2016





Och klurade på hur ersättnings plåten skulle se ut.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Men va fan lika bra att kapa rejält !
Och nu kan man ju stoppa ner foten i asfalten för att hjälpa till att bromsa, så kanske skulle ha det så här






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Hur svetsar du det där?

Kardantunneln har ganska stor betydelse vill jag minnas i att göra bilen styv, och svetsande utan eftertanke kan ju göra plåten väldigt spröd bredvid svetsarna, för det är väl aluminium i golvet också?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det kapades inte enda emot balkarna utan lämnades kvar en bit att svets i, sen fick en högteknologisk svin dyr svets robot svetsa ihop det och sedan röntgades det

Fördelen med att visa något som gjordes för länge sedan och det har hållit bra nu i 5år och jag hoppas det kommer fortsätta så i 5år till.

Egentligen skulle man väl inte visa dessa bilder utan bara när det är färdigt, så som många andra bara visar..
Men så här för djävligt fult svetsades det






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



'Hålla bra' anser inte jag i det där fallet avgörande om det blev bra eller inte.
Eftersom balkar måste ju faktiskt sitta i nåt för att fungera, 'löst' sittande balkar blir ganska försvagat.

Det har kanske inte gått sönder än, men då jag vet hur mjuk och flamsig alu blir då man övervärmer det så är det väl att vänta lite sprickor framöver

Men det går ju att rätta till om man vill.

Ja jag kanske förstorar problemet, men jag hade ju valt sätta turbona på ett annat vis och med det kanske bara behövt göra nån liten bula i golvet, jaha hur då tänker du säkert lite kaxigt.
Tja,, jag fann ju info om hur mycket lutning EFR turbona är max rekommenderade till.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Balkar sitter inte löst i denna kaross utan dom sitter ihop med varandra, du kan se på bilder ovan en balk på torpeden över kardan tunneln som sitter fast i rambenen, sen går rambenen ner under bilen och bakåt men ihop vid kardan tunneln vid handbromsspaken där det är förstärkning över kardan tunneln = går att se lite på förra sidan med bilder inuti bilen, så dessa sitter ihop med varandra och bildar en ram.

Sen är problemet drivaxeln för du kan inte vinkla ner avgashuset utan det som blir är att du bara då lyfter kompressorhuset om du sätter turbon i vinkel och då blir det en massa andra problem att få plats, för du har ju sedan ett vatten rör mellan topparna bakom motorn som jag ritade in lite fult på denna bild nedan.
Sen blir det ju trångt mot styrväxeln och du ska ju få plats med grenröret in i turbon som ska få plats mellan vatten rör och kompressorhus.

Så att vinkla hjälper bara lite med downpipen men ställer istället till det för allt annat.

Sen det fortsatta kapande bakåt var för att få bättre plats med avgasröret bredvid växellådan utan att det hänger ner under bilen.





Men du får gärna skriva ut vad du hittade för max lutnings vinkel på EFR och vart du läst detta?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Jag skulle nog lagt tiden på att få riktigt bra passform på ersättningsplåtarna, sen andvänt nit å lim,

Ser en del flygprylar på jobbet, å dessa funkar bra att limma å nita

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Mange K skrev:
Jag skulle nog lagt tiden på att få riktigt bra passform på ersättningsplåtarna, sen andvänt nit å lim,

Ser en del flygprylar på jobbet, å dessa funkar bra att limma å nita


What you said! thumbs up

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 430, 431, 432 ... 501, 502, 503   >>
54 besök idag (2495805 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande