Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 18, 19, 20 >> 104 besök senaste veckan (85031 totalt) |
Gör om, gör rätt heter det väl
Blev ett nytt upplägg på tunnel iom att lådan sänktes så mycket i bakkant för att korrigera mina tidigare "gissade" vinklar Ska rulla till sidorna imorgon tänkte jag och sedan lyfta ur motor och låda för att färdigställa tunneln helt, anslutningen mot torpeden blir enklare att göra underifrån. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Det där är något jag kommer att överväga montera nästa gång jag har lådan nere, hydrauliskt urtrampningslager. Vad har du för pedalställ/huvudcylinder till kopplingen?
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Huvudcylindern vill jag mena är Camaro F-body 98-02, verkar vara den klart vanligaste som används vid konverteringskit. Sitter monterad på en vinklad plåt som skruvas vid broms-huvudcylindern på utsida torpedvägg och sedan stång genom torpeden. Generisk bild bara men det är ett liknande kit som jag använder. Hydrauliska lagret är ett Hays. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Halloj!
Inte hänt mycket här, har byggt en motor åt en kompis så det har tagit upp lite tid sen har väl motivationen släpat lite också. Haft lite frigångsproblem mot bromsoken bak så jag har haft några spacers på och då hamnade hjulet lite väl långt ut. Man har ju tydligen en grej för Weld Wheels De högra hör till Impalan. Monterade bränsletanken, det är en Aeromotive som jag har kompletterat med en till pump så det sitter nu dubbla 450lph pumpar i den. AN8 ledningar är ungefär det som går att få dit Tyvärr hade jag köpt fel filter så jag kunde inte göra klart trycksidan men returen är klar även i motorrummet. En bekant ska hjälpa mig att rita upp en spacerring för att flytta skivan inåt på hubben och även flytta med oket 7mm för att få hjulet helt centrerat i hjulhuset. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Kom på en sak som jag glömde av, är på jakt efter bra bultar till mina bromsskivor mot hubbarna.
1/4 UNF med 19mm ogängad midja och ca 10mm gänga. De som satt där var rostfria. Iom att jag ska flytta skivan så behöver jag nya, längre bultar. Någon som har bra tips? _________________ Patrik Lissjos |
||||
Antar lite lätt att bromsarna kommer från Wilwood och dom har många bra satser på sin hemsida. https://www.wilwood.com/Hardware/Bol
_________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||
Jag kör vanliga grade 6 unf i stål. Lite krångligare lösning, men om du ska ha spacer mellan skiva-hub skulle jag nog göra den med dubbla skruvar, dvs bulta spacern i hubben och sen skivan med andra skruvar i spacern.. Vad hade du för storlek på skivan och bultmönster på den? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Tack för tips, kollade lite där men hittade inga lämpliga. Hittat ARP med midja i rätt längd, men gängan var för lång. Men är väl bara att korta de Det är BAER bromsar på den här. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Hittat ARP med rätt dimensioner förutom att gängan är lite lång men den är väl bara att sticka av i svarven isåfall. Jaså, varför då tänker du? Tänkte göra en helt ny hub men tänkte att det här blir en fullgod lösning med rätt passform på mått och bulthål. Det är en 14" skiva, vet inte om det är Baers egna eller om de köper in sina skivor. De är 12 bultade, osäker på delningen. För själva hjulen så finns det både 5x4.5 och 5x4.75 _________________ Patrik Lissjos |
||||
Jag tar tillbaka, läste lite fort i mobilen och tyckte du skulle ha 19mm spacer till skivan, det tyckte jag var tjockt. men 7mm som jag fattar när du skriver i inlägget över.
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Haha ja nej det hade varit lite brutalt. Då hade jag nog fått köpa nya fälgar istället Nej, det blir en spacer på 7mm som fortfarande kommer styra på hubben eftersom den redan har djupet pga den invändiga handbromsen. Skivan kommer givetvis fortfarande också ha styrning på hubben. Så de gamla bultarna har en ogängad midja på 12mm så de nya måste ha 19mm ogängad midja. Så det får bli de ARP bultarna, ska bara kolla genom lite mer vad jag ska ha om det ändå blir en Summit beställning _________________ Patrik Lissjos |
||||
Fick hem ett Nuke filter från PPF med rätt anslutningar och micron så då blev det monterat och slangarna där bak klart så när motorn kommer på plats så är det bara trycksidan in i railsen och mot regulatorn kvar
Imorgon ska jag börja malla upp sista plåtbitarna för tunneln och tillverka de tänkte jag. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Halloj!
Har beställt ARP bultarna till hubbarna så de borde dyka upp till veckan gissar jag. Även fått hjälp av kompisen att rita upp spacersen till mig och skickat iväg de till en annan kompis för tillverkning Skulle gjort klart bigblock Chevan för leverans, tyvärr följde några gängor med upp när jag drog sista toppen så väntar på insatsgängor, man gillar ju inte rostiga båtmotorer Får göra klart den i veckan så jag får tillbaka lite mer plats i garaget och kan fortsätta svetsa Chevelle innan den ska till lackeraren _________________ Patrik Lissjos |
||||
489an som hindrat lite av svets och slipjobben är nästan klar för leverans.
Vippor, tändning och skruva fast kåpor och försegla är det som är kvar innan den får åka tillbaka till ägaren på fredag så då är det fri lek i garaget igen _________________ Patrik Lissjos |
||||
Halloj!
Spacer delarna fick jag som sagt i veckan och ARP-skruvarna dök även upp. Lite pyssel att sticka av samtliga 16mm för att få till längden perfekt Farbrorn som haft hand om svarvar och fräsar på firman fick gå i pension här för någon månad sen så nu har det funkat att få lite ordning där inne. Vi har nog haft svarven i 15 år och jag har aldrig sett färgen på den tidigare Fick torka av lite damm och belöna sig själv med en kall Norrlands _________________ Patrik Lissjos |
||||
Hejhej!
Länge sen men nu har det kommit lite inspiration så nu är tunneln kittad och klar. Lackeraren skulle göra ett hembesök i slutet av nästa vecka för body och färg i tunneln när den ändå står bra uppallad Plockat ihop prylar som ska få lite svart färg på sig även om kylaren sitter långt inne att måla När det är färdigmålat under så ska lackeraren få ta bilen och skärmar en stund och fixa lite skador som jag råkat göra under byggtiden men sen åker drivlinan i igen _________________ Patrik Lissjos |
||||
Dåligt med framsteg under veckorna när man ligger borta på jobb jämt men hann in till
lackeraren idag när jag kom hem. Maskerade in och blåste på svart body i tunneln så nu får det torka över natten och imorgon, om allt går som planerat så blir det blå färg över imorgon kväll och förhoppningvis rulla iväg den till lackeraren på söndag _________________ Patrik Lissjos |
||||
Jag brukar använda en snusdosa som storleksreferens, men det där funkar ju rätt bra med. Shit vilket djup _________________ Pontus Fyhr |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Chevelle SS 1966 Pro-Touring | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 18, 19, 20 >> 104 besök senaste veckan (85031 totalt) |