Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Alfas V6'a, MMMMmmmmmmm!
1809 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En av de läckraste motoroer jag vet är treliters V6'an som bla sitter i den gamla 164'an (har aldrig kört/hört den mindre som satt i 75'an...)

164'an var jag SÅ sugen på en gång i tiden men det var ju BARA pga motorn om jag ska vara ärlig. Provkörde en för nåt år sen igen och intrycket höll för tiderns tand, otroligt cool motor och en bil som inte fixar det riktigt. IMo alltså ;-)

MEN, till tanken jag hade, har någon byggt eller finns det något kuligare (hembygge/kitcar eller nåt) baserat på den motorn? Eller är den kanske tung eller har någon annan nackdel?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18587



Den är inte tung iaf... Den här bilen är ju rätt fet:
http://www.alfapower.nu/gallery/album54/aaw Grupp N motor i ett Grupp C chassie.

För fler bilder:
http://www.alfapower.nu/gallery/album54

Angående att du intetyckte att bilen höll måttet, var det chassiet eller den generella känslan du menade? Jag och en kompis bilade till Italien i hans 164 3.0 24v Super (ja, den heter så... ), den var sänkt och uppstyvad och hade vettiga däck i bra dimension. Den var helt sjukt välbalanserad och funkade väldigt bra både på motorvägen och på bergsvägarna, mycket bättre än den BMW 525 vi hade året innan...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
De jag provat har ju varit original omoddade men jag vill att bilar ska funka runt gathörn också (hmmmm.... ser en koppling till att jag älskar slalom där, hehe) och 164'an fixade inte med sin framhjulsdrift att svänga mycket och gasa mycket på en gång i lägre farter. Det gör ju knappast någon tyngre motorstark framhjulsdriven bil?

Ett favoritparti på svenska banor är genom "rondellen" på Sviestad, hehe! (ja jag måste vara skadad nånstans alltså...) Med den fyrhjulsdrivna och förvånansvärt välbalanserade VR6 syncron var man som en raket genom det partiet... Och med lite ställ på nästan maxvarv på tvåan med M3'an, UJUJUJ vad kul det är!!! (fast det tar lite däck med M3'an hehe.)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
otroligt coola bilder f.ö!!!! Var körs såna dära?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18587



Bilen kördes på sportscar show på Mantorp, vet inte vilken klass eftersom det var massor med klasser samtidigt på banan...
Jag känner iof en av mekarna på bilen så jag kan ju fråga lite om du är nyfiken. Det är för övrigt ordföranden i Alfaklubben som är ägare.
Den var med på sista banmötet med Alfaklubben på Mantorp också men kördes inte då av någon anledning.

Finns mängder med bra bilder på Alfapower.nu, bara att gå igenom...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Alfas V6'a, MMMMmmmmmmm!
1809 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande