Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 42, 43, 44 >> 26 besök idag (262617 totalt) |
Det var ett tag sedan men nu har äntligen flitens lampa riktats mot min kära räserbil. Det var rätt trist slut på 2020 men jösses vad det har vänt. Jag har precis skrivit på ett anställningsavtal med en ny arbetsgivare och samma penndrag har tävlingssäsongen 2021 blivit en möjlighet från mitt håll . Allt hänger på hur det ser ut på arrangörsidan. Så i garaget har kämpat någon timme eller så med ett litet clips som säkrar vajern till kupévärmeventilen. Ni vet en sån där retlig rackare som man slinter precis när man nästan fått dit den för att sedan försvinna ner i motorrummets djupa labyrint. Den höll på att driva mig till psykbryt så det blev ett rejält segerrus när den väl kom på plats . Nu är det klart i motorrummet med allt som varit av, dessutom är servicen utförd dvs ny olja och filter, prylarna hade jag redan sedan förra året. När oljan var ute passade jag på att byta oljetempgivaren. Kan konstatera att VDO inte har samma gänga som den gamla från Biltema. Men nu sitter den på plats och detta medför att jag äntligen fått byta mätaren inne i bilen . När jag ändå är där och rotar samt ägnar mig åt akrobatiska övningar långt utanför komfortramarna för min stela kropp, så kan man lika gärna se över jordpunkterna bakom instrumentpanelen. Har hittat den ena bakom reläboxen på förarplats men jag har för mig det skall finnas ett ställe till. Minnet sviker så jag tar gärna mot tips om var man hittar fler. Detta förklarar varför inredningen ser ut att fått påhälsning av mindre nogräknad pundare. För den som undrar är växellådan fortfarande inte på plats... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Du är inte ensam om att hata det där clipset. Min kompis som är flygmek kom förbi när jag slogs med det där och tröttnade efter att ha sett mig fumla med det i tio minuter. En kvart senare stod han och bara skrek rakt ut i ren ilska... Men med ytterligare 10 minuters pillande kom det på plats.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Det där jäkla clipset har plågat mig också, tappade bort ett i processen och fick åka till Utzon för att köpa ett nytt, givetvis ramlade det första fram när jag rullade ut bilen...
Ser fram mot dina körningar under 2021 _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Ja den långa storyn börjar när jag först ska få ihop det och har inte den blekaste aning var jag lagt clipset när jag demonterade för drygt ett år sedan . Clipset uppenbarar sig själv på magneten på min lampa när jag get upp letandet och pillar med startmotorn under bilen. Sedan börjar cirkusen med monteringen. För min del är det retligaste att det äter garagetid
Nåväl, planen är att bilen ska stå startklar till Påsk och det ska inte hänga på mig att jag inte kommer till start _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Skönt att känna samhörighet i clipshatarvärlden. Har ett extra numera då jag omöjligtvis kunde hitta det bortfjongade clipset förrän ett nytt var beställt 😂
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Det börjar ta sig. Inredningen i förarmiljön är nu på plats igen. Jag har även justerat tornstaget så det sitter fast men det återstår att se om huven går att stänga samt om den tar i motorn när växellåda är på plats. Min goda vän Niklas hjälpte mig spara några timmar i garaget genom att sälja mig en bättre begagnad värmesköld för bakre ljuddämparen. Den gamla var bra kexig men nu sitter en friskare på plats, dessutom fick jag dit de uppfräschande fästena för avgasröret. Nu tycker jag är dags att få in den däringa växellådan.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Ja titta, där är du ju _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Fick möjligheten att sluta tidigt från jobbet och hade 3 timmar till mitt förfogande. Det bar iväg till garaget med rasande fart. När jag lämnade satt växellådan på plats mellan rambenen där bak . Det var ett par missar som tog lite tid, en lärdom blev att om någon postar en bild på felmonterat växelkors kommer jag i all vänlighet påpeka detta för det är så mycket enklare att vända när lådan är utanför bilen . Jag har ingen aning om bilen funkar men jag har anmält mig till MSCC KM och dessutom är det bokat besiktning efter påskveckan. Fortsättning följer.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Först och främst - Grattis till jobb! Det öppnar upp många dörrar för hobbyn och familjen. Bra sak.
Nummer två - Bra jobbat med bilen. På nåt sätt hittar du både tid och motivation lite här och där. Bra sak igen. Lyxigt att ha lyft när du meckar vxl-låda. Ska bli kul att se hur det går för dig på banorna. Vilken klass kör du i år? Fortsätter du med slicks? Snygga dämpare du fått på bilen också. Och dina topplagringar känner jag igen. Hade samma på min 944 en gång i tiden. Är nog den bästa balansen mellan enkel lösning, ekonomi, justermöjligheter och hållbarhet. Jag behövde inte röra mina på flera åt, trots hård körning. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Tackar tackar AVO dämparna ser fina ut men har varit lite struliga under de senaste par åren . Det blir Modsport 3 med MSCC igen. Mest för att, förutom det setet som jag kört bilen på, så har jag 5 däck till i garaget . Så tanken är att jag 2021 ska fortsätta utforska slicksens underbara värld _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Jag hade laddat, bäddat och planerat inför det traditionsenliga påskmeket. Ledighet från uppdragsgivaren, förkylningar avklarade och förankrat schema med familjen. Så på första lediga dag när man var på väg till ett planerat långpass i garaget PANG! Förkylningar (igen), först sonen och sedan på hustruns jobb. BAJSKORV !!! Hela planeringen skrot. Hade ärligt hellre provat bryta benet, det är åtminstone så pass definitivt att man fysiskt inte har en rimlighet att skruva räserbil. Men den där förbannade covid skiten gör att man sitter fullt kapabel men fortfarande helt bakbunden för någon som helst nyttig verksamhet .
Men så kom jag äntligen iväg till garaget (om än lite förkyld). Tog och hällde tillbaka mitt gamla bränsle för nu ska ju tanken med slangar vara tip-top. Nähe, det var det ju givetvis inte. Just slanganslutningen på tanken mot bränslepumpen var det läck. Löjligt fånigt att jag glömt att åtgärda det när jag såg det första gången. Tack och lov enkelt åtgärdat men fortfarande störigt. Jobbet med växellådan slutfördes och en del tid gick åt att justera in växelspakens läge. Så vart det montering av drivaxlar samt avgasrör, dessutom bytte jag kylvätska och passade på att justera ett gummiskydd i en av droplänkarna (ser bra ut på besiktningen). Sen var det dags för den spännande uppstarten . Först var det fråga om motorn fick soppa och det fick den efter några varv på starmotorn. Det verkade som den även hade oljetryck och jag lyckades backa ut bilen från garaget. Alltså fungerade växelföringen och kopplingen. Den fick stå en stund på tomgång och bli varm så termostaten löste ut, kontroll att kylfäktar startar samt slutligen luftning av kylsystem. Då var det inte mer än att åka till macken innan de ynka 5 liter soppa tog slut. Jag tyckte jag skulle lyxa till det med en motorhuv på plats när man ska ut på årets premiärtur . Den passar över tornstaget, eller snarare vilar fint på det, min fina lättviktshuv är rätt mjuk men resultatet blir kalasfint. På vägen ser jag ett gäng med klubbkompisar som vinkar på mig glatt . Under provturen blir den största upptäckten växelföringen, tidigare har det varit ganska liberalt med att slänga i växlarna, numer behövs mer precision. Som väntat är det minimalt med glapp i länkaget och det finns viss kärvhet som antagligen försvinner när det körts in. Tycker Porsche gjort ett bra jobb med växlingslägena och ser ingen anledning att skaffa short-shift och/eller högre spak. En sak som inte ville var den nya oljetempmätaren fast det får jag kika på nästa gång. Var så glad efter turen att jag bara körde in bilen och städade undan. Tanken är att jag ska se över det bilprovningstekniska vid nästa tillfälle i garaget. Så fortsättning följer men så här långt är jag verkligen nöjd . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tack Janne! Ja du vet ju hur det är. Även om jag försöker vara metodisk i mitt mekande finns alltid den där gnagande känslan att man kan ha missat något . Men om allt lirar är belöningen desto större på premiärturen _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Såja, nu är bilen så gott som redo för besiktning, snabb höjdjustering, koll av spolar funktionen, koll av lampor och limning av innerbackspegel hanns med. Tänkte dra en svamp över bilen men lade ner den aktiviteten när det började snöa. Men jag fick äntligen monterat min egenprintade kyltrattar. På mitt förra jobb blev jag uppmuntrad att sätta mig in i "additiva tillverkningsprocesser", dvs 3D Printing. Bästa sättet att lära sig är att ta ett verkligt exempel för att utforska. Så det gjorde jag . Har funderat på en snyggare lösning till insugen för min älskade bromskylning. Tanken var att göra en enhet som har rörbiten för slanganslutning och som skruvas fast med original infästningen till dimljusen. Sedan hade det varit tjusigt med en infästning för nätet. Så det blev lite klurande i CAD och resultatet blev ganska elegant, tycker jag. Så lösningen är att man sågar upp hålet på baksidan av dimljusbaljan i frontspoilern till strax mer än 75mm. Därefter kan man förbereda tratten med nät som klipps ut, bockas och träs igenom urtagen i tratten. Sedan ska det bara vara att sätta i tratten i hålet och när man skruvar fast den så säkrar man även nätet. Nu hade jag bara tillgång till PLA som material men det får duga till dessa delar. Det sura var att printern var för liten för min insugstratt så den fick göras i 2 delar. Annars är det rätt kul och man märker att det är mycket man skulle kunna labba med. Som nybörjare nöjde jag mig med standardinställningarna. Jag har blivit frälst i verktyget och jag tror jag behöver en hemma . Slutligen kan jag avslöja att jag även har printat en snorkel som jag tänkte se om det löser bekymret med att evakuera varm luft från kupén. Men det får jag återkomma till senare... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
3d printa är kul! Har själv en prusa mk3s som jag latjar med i garaget. Är Ju lätt att prova en i petg om du kännet dig nöjd, är ju rätt lättprintat.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Ja, verkligen. Kommer köra med dessa prototyper men det känns inte som det är någon kris om jag kör sönder dem _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Sådär, då vart bilen besiktigad och kan framföras på rikets vägar fram till april 2023. Det gick bevisligen bra och jag fick ett par tips på vägen. Ena var pinsamt slarvigt infäst bromsslang den andra var mer jobbig, glapp någon stans i framvagnen. Eftersom vi inte kunde lokalisera var det var blir det extra störigt, mitt pragmatiska sinne säger att jag kör vidare så det framträder tydligare men å andra sidan sätter det sig på mitt förtroende för bilen. Lite synd att det inte var Peter som besiktat bilen de senaste 15 åren, utan en annan väldigt kunnig Peter som tog hand om bilen. Efteråt blev det ett besök hos min vän Goran för att titta på hans Alfa och jag fick med mig några porschebitar när jag lämnade (tusen tack ). Nu återstår det bara lite prepp för race som återstår, typ hjulvinkelkoll och montering av småplock. Jag är verkligen glad att jag kommit så här långt . När bilen rullades in i garaget för sådär 1,5 år sedan hade jag en att-göra-lista. När jag kikar på den blir jag ganska nöjd faktiskt: * Bensinlukt - Fixat * Växellådsöversyn - Fixat * Framdämparöversyn - Fixat * Se över Kopplingshydraulik - Fixat * Bogseröglor - Nä.. * Lösa dimljustrasslet - Inte riktigt där än... * Huvpinne - Nope * Regnskydd till snorkeln för luftfilterburken - Nope * Oljetempmätare - Den sitter på plats men den funkar ju inte... Om tid finns (det hans med något..) * Tornstag - Fixat * Få igång elbackspegeln - Nä Nu är tanken att köra och så får vi se vad man hinner med där emellan. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
MSCC fick inget tävlingstillstånd så det blir träning i stället. Hade så gärna fått strida igen då det verkligen ger den sista skärpan i körningen. Men träning får duga, har ju inte kört på 1,5 år så taggad är jag verkligen. Bilen är klar att köra . Bytte bromsvätska och försökte lufta kretsen till kopplingen med. Kollade även balansaxelremmen, men åter tror jag att jag är skadad av att ha en silkeslen sexa till vardags som får en fyra att kännas väldigt skakig . Slangarna för bromskylning åkte på samt även mina spacers. Slarvade bort en hjulmutter men det får lösa sig till körningen. Hade önskat en hjulinställning men det är det inte tid till så jag får köra med hur den står. I vilket fall verkar allt OK.
Liten bild på g-krafterna från Knutstorp både i längsled och sidled. I mitt tycke snåla värden i längsled. Så, vad är förväntningarna inför KM1? Jag hoppas främst på torrt väder. Körmässigt vill jag snabbt få väck den befarade rattrosten. Vill få den där härliga känslan jag minns från 2019 där allt lirade, jag hade fantastiskt förtroende för bilen och kunde bromsa långt in i kurvorna. Sedan minns jag att även fick en bra känsla för däcken när de kom upp i temp. Utöver det vill jag äntligen kunna hålla fullt över NGK , det var snubblande nära förra gången. Men en sak jag vill öva är att bromsa hårdare. 1,3 G kan jag hålla i kurvorna och då kan jag tycka att bromsa futtiga 1G är lite snålt, om ni förstår vad jag menar . Det som hämmar mig är i vanlig ordning min skalle, jag har en lite noja att flatspotta däcken. Men det är som sagt i min skalle för det står en trave däck därhemma att ta av . Varvtiderna på första körningen på hemmabanan Knutstorp blir jag nöjd om de ligger runt personbästa 1:09,1 . Vi får se hur det går... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -84 | 20-årsjubileum | << 1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 42, 43, 44 >> 26 besök idag (262617 totalt) |