Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
3D printa dimple die med helt egen design!
941 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Kul! Har haft det på min to do list, verkar ju som att det fungerar på rimligt tunna grejer. Borde finnas bättre infills att använda som tex gyroid, som är öppen om mna vill fylla med epoxi.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Undrar om det kan hålla längre om man har en "metallskål" för varje die för att ge lite mer stadga och öka det inte trycket (så det inte deformeras ut åt sidorna).
Sen kanske det blivit bättre om den släta utan utanför varit större (men det kräver ju mer presskraft för att få till trycket per ytenhet).

Skoj hursom, ock ska man få till det där lilla eller prototyp (och inte göra 500st) så kan det ju ha sin plats, precis som 3Dprintning generellt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fanns flera som testat








_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Jag kan också tipsa om dessa, på temat 3D-printade verktyg för metallformning:




_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84



Jag har testat i tunn plåt 0,7 med en 13 mm så funkar det bra. PetG och 100% infill.
0,9 gick men då lär den inte hålla så många gånger. 1,2 mm gick icke.

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Pipsovich skrev:
Jag har testat i tunn plåt 0,7 med en 13 mm så funkar det bra. PetG och 100% infill.
0,9 gick men då lär den inte hålla så många gånger. 1,2 mm gick icke.


Tror det han gör i första klippet är ganska smart, lämnar baksidan öppen och fyller med polyester/epoxi för att få biten stabil och hård.

Sen är de väl inga evighets saker kanske, men jämför man med vad riktiga dimple dies kostar och hur många gånger man kommer använda dom är det nog ett smart tillvägagångs sätt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Absolut lysande!

3D-printers är inte så dyra nu längre...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84



Cassius skrev:
Pipsovich skrev:
Jag har testat i tunn plåt 0,7 med en 13 mm så funkar det bra. PetG och 100% infill.
0,9 gick men då lär den inte hålla så många gånger. 1,2 mm gick icke.


Tror det han gör i första klippet är ganska smart, lämnar baksidan öppen och fyller med polyester/epoxi för att få biten stabil och hård.

Sen är de väl inga evighets saker kanske, men jämför man med vad riktiga dimple dies kostar och hur många gånger man kommer använda dom är det nog ett smart tillvägagångs sätt


Precis, så är det ju. Om man ska göra speciella former kan det vara idé, men vanliga runda finns ju på biltema i satser om 3st, den lilla satsen kostar 699 och den stora för 999. När man väl har dom kan man ju använda dom så mycket som möjligt

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Pipsovich skrev:
Jag har testat i tunn plåt 0,7 med en 13 mm så funkar det bra. PetG och 100% infill.
0,9 gick men då lär den inte hålla så många gånger. 1,2 mm gick icke.


kul! PETG är ju rätt mjuk plast, tror att någon hårdare plast skulle vara bra för den här applikationen..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Cassius skrev:
Tror det han gör i första klippet är ganska smart, lämnar baksidan öppen och fyller med polyester/epoxi för att få biten stabil och hård.

Sen är de väl inga evighets saker kanske, men jämför man med vad riktiga dimple dies kostar och hur många gånger man kommer använda dom är det nog ett smart tillvägagångs sätt


Allt är väl relativt, men jag tycker inte ca 2000:- för 7 st dimple dies i storlekarna 10, 13, 16, 19, 25, 38 och 50 mm är särskilt dyrt. Härdade är dom också.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2237



Westersund skrev:


Allt är väl relativt, men jag tycker inte ca 2000:- för 7 st dimple dies i storlekarna 10, 13, 16, 19, 25, 38 och 50 mm är särskilt dyrt. Härdade är dom också.


Så tänker jag också.

Känns lite som en gimick. Kul om man gillar att 3d printa, men jag ser inte vitsen av att spendera "en vecka" på ett verktyg för att bocka en plåt. Om det inte är för prototyping för en produktionsdetalj.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Eftersom jag fick PM med frågor om dimple dies kan det vara lämpligt att jag länkar här: https://www.ebay.com/itm/7-Dimple-Die-Set-3-8-1-2-5-8-3-4-1-1-1-2-2-Hole-Swager-Flare-Autograss/302448664962?hash=item466b586182:g:NAYAAOSwpDdVR5Tz

Nu ska jag inte smutsa ner tråden mer. Kan även jag tänka mig att 3D-printa dimple dies om det är en väldigt specifik form jag är ute efter, men inte till vanliga runda hål.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Skruva banåkabil
3D printa dimple die med helt egen design!
941 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande