Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ginetta G50, #30 Modsport 2, Säsongspremiären avklarad! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12 besök senaste veckan (15348 totalt) |
Har fått dit nya vindrutan, ca 6,5kg viktbesparing.
Först fick rutramen lite färg på sig: Sen monterades vindrutan som både limmades och skruvades: Blev snyggt med en svart kant på insidan av rutan //Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Hehe, scrollade inte längre ner än första bilden och funderade på va lite reflexer det var i den rutan
Vilken plast blev det? |
||||
Tanken var att köra med 5mm repfri Polykarbonat men tyvärr hade lokala leverantören slut på just 5mm och osäkert när de skulle få hem det. Därför fick det bli 4mm istället, känns lite tunt men det är väl bara att prova, funkar det inte så får jag helt enkelt gå upp i tjocklek. Har bytt bakruta också, den var lite repig och onödigt tjock, 5mm. Fick bli en i 3mm istället och en viktbesparing på 1,4kg Kommer bli lite tunnare sidorutor också så totalt blir det drygt åtta kilo viktminskning bara i rutor, högt placerade kilon också //Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Breddning av plangolvet påbörjad, med en "splitter" där tröskeln smalnar av på mitten:
4mm plywood som sedan ska draperas med kolfiber. Har sedan tidigare tillverkat splitter och "diffusor-kanaler" i fronten: Med nya diffusorn så har jag nog gjort det mesta som kan göras på undersidan av bilen, aerodynamiskt sett. //Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Inte riktigt allt , men det skall finnas plats också.. *edit* och där får jag rätta mig själv.. du har rätt |
||||
Klart att allt går att förbättra, men som sagt, det mesta som gått att göra relativt enkelt och vad man får plats med är nog iaf gjort. Finns ju reglemente att hålla sig till också... Typ... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Har gått igenom diffen.
Allt såg fint ut men passade på att byta lameller, packboxar och tätningar Drivknutarna har fått nytt fett också. Allt på plats igen //Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Händer inte så jättemycket med Ginettan just nu, har fokuserat en del på ett motorbyte i våran (NG-Racings) e30.
Den bilen jag var med och byggde/körde tillsammans med TRK-Racing tidigare. En fabriksny Volvo t6 maskin på plats numer: Fast lite har faktiskt hänt med Ginettan också med fortsatt viktreducering... Satt väldigt klumpiga monteringsbultar till dörr gångjärnen så där tillverkade jag aluminiumstyrningar istället och monterade med m8 bult. Många bäckar små... Större viktminskningar har gjorts också! Höger tröskel på bilen har blivit utbytt vid något tillfälle och den som satt monterad var rätt klumpigt gjuten och dessutom var den tattigt lagad efter någon tidigare olycka. Fick tag i en ny som var mycket bättre gjuten och faktiskt var hela 3kg lättare!! Den fick lite folie på sig och tröskelbreddare monterad. Den största minskningen är dock på föraren... Ok, jag kanske gick upp ett par kilo under höst/vinter jämfört med förra säsongen men har gått ner hela 16kg sedan januari!! Vilket är minst 12-13kg mindre än förra säsongen Totalt blir det, tillsammans med bytet av förarstol och tröskel, 20kg mindre på förarsidan vilket kommer göra susen för viktfördelningen på bilen! I övrigt väntar jag på delar till kopplingen för att få ihop bilen maskinellt, sen är det fortfarande lite karossdelar som jag väntar på.. Men, hoppas på att snart få den körbar igen! //Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Drivlinan på plats igen.
Koppling moddad med nya Tenaci lameller och floaters från Bakaxeldelar. Renoverad växellåda, diff och drivaxlar återmonterade. Bara resten av avgassystemet som ska tillbaka på plats och fylla på oljor kvar innan bilen är klar maskinellt. Skönt! Sen är det en del karossjobb kvar innan första provkörningen. En månad kvar till seriepremiären... om det nu blir nån... men, tycker det verkar lovande med lättnader som är på gång _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Det närmar sig uppstart..
Väntar bara på växellådsoljan som jag beställt, kommer senast imorgon Avgassystemet är på plats igen: Har även fått dit en ny kylfläkt då den gamla hade gjort sitt och jag haft lite problem med att bilen går varm vid stillastående. Blev en större effektivare modell så lite anpassning av fästena behövde göras, men det var lätt fixat: Finns ingen termostat på bilen, utan man får reglera vattentempen med täckplåtar.. lite omständigt tycker jag, men Ginetta vill ha det så.. Börjar som smått få ihop en lista på vilka täckplåtar som jag ska använda vid olika yttertemperaturer, så det är rätt ok ändå. Täckplåtar som jag gjort till detta. Har två av varje sort och monterar de enkelt vid ytorna utanför kylfläkten. Ska försöka få till en film på uppstart och testkörning växellåda i helgen _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Snyggt!
Har du funderat på att konvertera till elvattenpump och tempstyrning via den? |
||||
Hmm... Nej, men det kanske vore värt att kika på..? Ytterligare en uppdatering. Har flyttat upp vingfästena och även själva "lådan" som fästena är monterade i. Har på så sätt fått upp vingen ca 4cm och bak 8cm för att få bättre luftflöde över den. Det är max höjd jag kan ha utan att gå över taket, vilket är reglementskrav, och max tillbakaflyttad utan att behöva bygga helt nya vingfästen Behövde ta bort en hel del material i bakkant på fästena och lådan för att det skulle gå fritt för bakljusen, så blev det lite viktbesparing där också..! Ni kan förresten följa mig och NG-Racing på facebook "Axe Motorsport" och instagram "axemotorsport" _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Flyger lågt..!
Lite testkörning av drivlinan. Inga bekymmer, allt ser tätt och fint ut Då är bilen helt klar maskinellt, känns bra _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Testkörd.
Den lämnade 353hk och 404Nm. Helt enligt spec då Ginetta anger 355hk. Blev en bra shakedown för drivlinan också så man kan kontrolldra allt nu. Tre veckor till racepremiär... _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Det ska jag försöka ordna _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Racerapport Kinnekulle 4/6 - 6/6:
Kom ner till Kinnekulle sent torsdag kväll för att kunna köra igång tidigt på fredagen, då det blev fyra träningspass totalt. Det var välbehövligt för att komma igång efter ett långt vinteruppehåll. Lite justeringar behövde även göras på bilen då en del aerodynamiska uppgraderingar gjorts under vintern, med ny diffusor och effektivare placering av vingen. Vi gick från klarhet till klarhet under dagen både körmässigt och med bilen, vilket till och med resulterade i nytt PB med 53.0 😊 På lördagen var det ett test på förmiddagen och kval på eftermiddagen. Under testet hade man slagit ihop ett antal klasser som körde samtidigt, vilket gjorde det svårt att få till rena varv utan trafik. Fick bara en 53.8 tid, men bilen kändes bra. På kvalet fick jag fler rena varv, men värmen och lite oljespill från tidigare heat gjorde att det var lite sämre grepp. Fick ändå till en 53.5 tid, vilket jag var kvalsnabbast på i min klass, Modsport 2, och fjärde bästa tid totalt. 💪🏼 Söndag och dags för två race, ett på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Fortfarande varmt och strålande sol, precis som tidigare under helgen ☀️ Race 1: Startade i andra startled med två snabba Modsport 1 bilar framför mig och Janne Brunstedt i sin Audi R8 bakom mig, också tävlandes i Modsport 1. Fick till en bra start och hade häng på de snabbare bilarna framför mig och lyckades faktiskt hålla R8an bakom mig de inledande fem varven, då jag även satte min bästa tid under varv 3 med 53.3, men sedan fick jag till slut släppa förbi Brunstedt då han med sina drygt 200hk starkare bil var mycket snabbare på rakan. Resten av racet hamnade jag lite för mig själv, blev en liten lucka framåt till de tre bilarna framför och en rejäl lucka bakåt till Toni Berggren som låg tvåa efter mig i Modsport 2 med sin snabba Corvette. Gick i mål som totaltrea, då Bosse kört av med sin Chevron mot slutet, och vinnare av Modsport 2 🏁🏆 Race 2: Tiderna från race 1 gav startplaceringen för detta race, vilket gjorde att jag startade från andra startled även detta race, med endast Modsport 1 bilar framför. Fick återigen till en bra start och hade häng på de snabbare bilarna framför inledningsvis samtidigt som jag drog ifrån Toni som låg bakom även detta race. Den ledningen utökades under racet och även denna gång gick jag i mål som totaltrea, då Jonas Jansson fått tekniska problem med sin Corvette, och som vinnare av Modsport 2 🏁🏆 Sammanfattningsvis så blev det verkligen full utdelning denna helg: Personbästa tid på 53.0 Både Pole position och vinst i bägge racen. Lyckades även att sätta nytt banrekord för Modsport 2 med 53.3 (måste sättas under tävling), vilket är 0,6 sek snabbare än det tidigare rekordet. Nu är det en månad kvar till nästa race under Sportvagnsmeeting på Kinnekulle första helgen i Juli, det ser jag fram emot! //Björn _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ginetta G50, #30 Modsport 2, Säsongspremiären avklarad! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 12 besök senaste veckan (15348 totalt) |