Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Egen hjulinställning
<<   1, 2
21 besök senaste veckan (84286 totalt)
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Tack för denna tråden - hittades enkelt för att fräscha upp minnet kring hur man gör thumbs up thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310




_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



om man misstänker att ett hjul pekar fel, kan man då tänka sig att det går att justera det dugligt med bilen upphissad? man får ju inte koll på vilka vinklar det blir, men man borde åtminstone kunna få toe-inställningen symmetrisk?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Michael Bäck skrev:
När jag ställer vinklarna på min bil brukar jag använda ett gradvattenpass för att ställa camber.

För att ställa toe har jag köpt 2 st 2m vattenpass i alu dessa har ett stort hål i varje ände där det föut satt libeller i
Dessa är borttagan & pasar fint på biltemas 3-tons pallbockar .

Så uppställningen blir följande.

Fram 2 pallbockar med vatten pass emellan samma bak.

på höger respektive vänster sida sitter det en fiskelina 0,25 mm

Sen är det bara att mäta ut så bilen står i mitten detta görs med skjutmått mot centrum på hjulen
sen mäter man toe fram respektive bak på fälgen

Detta blev krångligt här kommer en bild



Vi de blåa strecken som visar centrum på hjulet mäter man så det är lika långt till linan på
höger & vänster sida fram & sen samma bak.

Vid oranga streck mätre man sen hur mycket toe man har



Vart köpte du vattenpassen??, såg ju ut o vara gjorda för bockarna ju


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Att tänka på är trögheten i hjulupphängningen om man lyfter o sänker bilen eller justerar något. Den står ju givetvis på hjul då.

Normalt har man vrid o glidplattor, jag kör med såna vid all mätning o justering, men en billig o hyfsat enkel variant är att ta en slät skiva under hjulet och en större plastsäck, gärna bra plastsort, och emellan lagren i plastsäcken/påsen så lägger man lite olja, olja in ytan lite större än hjulets.
Lägg sedan plasten på den släta skivan o allt sen in under hjulen.

Då har vi en yta som hjulen kan röra sig på ganska obehindrat. Viktigt när man justerar o mäter!



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 251



Petimeterkommentar.
Om Parallelliteten mäts mot centrum på hjulen så blir det en felkälla om cambervinkeln är olika på vänster resp höger sida eftersom centrum på hjulet flyttas när vinkeln ändras.
Jag brukar mäta upp den bakre "balken så att den ligger lika mot hjulcentrum i bilens längd riktning sedan använder jag en stor vinkel så att linorna är exakt 90deg mot "balken" på så sätt blir linorna parallella och inte beroende av hjulens cambervinkel.
så gör jag..

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Jag tänkte ge mig på att göra egen hjulinställning och tänkte fråga vad ni tycker om en sådan här?

http://www.ebay.co.uk/itm/DRIFT-CAR-MAGNETIC-WHEEL-HUB-CAMBER-CASTOR-K . . . .

Toe verkar smidigt med snören men camber och caster måste vara lättast med vattenpass.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Michael Bäck skrev:
Vattenpasset används inte som vattenpass utan det valdes för det passade så fint i biltemas
stora pallbockar så man får ett stabilt stöd.


Så här ser det ut när det är uppsatt



Tror du det är svårt att måtta in två laserpass?
Vore smidigt annars tänker jag 🤔 Ingen risk att man kommer åt / rör linorna mm. Ljuspunkten bör synas bra mot en stålskala.
Men det kanske är samma lika utan vinst...



_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jag kör med linorna, även om man stöter till dem återgår de snabbt till rätt position. Efter några gånger har man lärt sig måtten mellan hjulcentrum och linorna och det tar bara några minuter att ställa upp alltsammans.
Bra repeterbarhet om man tar en åktur och testar på nytt.



_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Janne J skrev:
Jag kör med linorna, även om man stöter till dem återgår de snabbt till rätt position. Efter några gånger har man lärt sig måtten mellan hjulcentrum och linorna och det tar bara några minuter att ställa upp alltsammans.
Bra repeterbarhet om man tar en åktur och testar på nytt.


Då kör jag på linorna 👌🏻🙂

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 83



https://robrobinette.com/DIYAlignmentCalculator.htm

Då slipper man tänka på att bilen är i mitten.
Plus att det är enkelt att få en en bra överblick.

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Skruva banåkabil
Egen hjulinställning
<<   1, 2
21 besök senaste veckan (84286 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande