Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Väldigt viktigt om Sviestad och ljudnivåer i år
1310 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På Sviestad har man redan sen tidigare kontinuerlig ljudmätning som loggar och larmar direkt till kommunen om det överskrids. 95dB vid förbifart som på andra banor. Inte ovanligt att en del bilar överskrider som man måste se till att vinka av banan.

LMS / Sviestad skrev:
2021 kommer att bli avgörande om vi får fortsätta att nyttja banan i den utsträckning vi i dag har tillstånd att göra, eller om vi inte visar lägre ljudnivåer under säsongen kan vi få inskränkningar i våra tränings-tävlings-uthyrningstider för asfaltbanan. Så för allas trevnad och fortsatt glädje att utöva motorsport ber vi er att respektera de regler som gäller.


Det sitter en lampa på depåtornet som inte får blinka vid förbifart alls

För både vår egen och banans skull, hjälps åt alla att hålla ett extra öga på detta i år. Överskrider någon så det blinkar så måste det ekipaget tas tag i.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Koppla en kamera till lampan så blir det lättare att administrera diskussionen (eller fakturan, om det nu kommer en sån från kommunen, men så effektivt har det väl inte blivit än).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Koppla en kamera till lampan så blir det lättare att administrera diskussionen (eller fakturan, om det nu kommer en sån från kommunen, men så effektivt har det väl inte blivit än).


Klockrent, foto tas när den blinkar. Skitlätt o billigt ihopfixat thumbs up


Extremt olyckligt så sitter lampan så till att den är HELT omöjlig att se som förare (uppe på tornet). Det vore fantastiskt bra om en extra lampa kunde sättas upp längs med depåräcket tex. Om det nu kanske inte redan är gjort sen jag var där senast

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Extremt olyckligt så sitter lampan så till att den är HELT omöjlig att se som förare (uppe på tornet). Det vore fantastiskt bra om en extra lampa kunde sättas upp längs med depåräcket tex. Om det nu kanske inte redan är gjort sen jag var där senast
Det går väl att "låna" en plåtpolis, så får du både kamera och blixt.
Bygga en replica borde inte vara så svårt, och utseende och funktionen är det många som känner till (när det blinkar har du gjort lite fel och det kostar).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Frågar för en kompis som mätte höga ljudnivåer (som inte kom från Knutstorp) vid ålderdomshemmets ljudmätare i Kågeröd.
Hur säkert är det att bilen nära mätpunkten är den som utlöser ljudmätaren?
Om någon får däckexplosion i närheten vill jag inte betala straffavgift för det...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den blinkar när flera bilar åker förbi i nära klunga och det räknas inte som för högt. Så det är inte 100% automatisk bedömning. Men är man själv när man åker förbi och det blinkar så är bilen för högljudd.

Någon automatisk bestraffning vid första blinkning är inte på tapeten

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Den blinkar när flera bilar åker förbi i nära klunga och det räknas inte som för högt. Så det är inte 100% automatisk bedömning. Men är man själv när man åker förbi och det blinkar så är bilen för högljudd.

Någon automatisk bestraffning vid första blinkning är inte på tapeten
Sen kan det på vissa platser vara ljud bakåt som kan mätas högt tvärs över banan, så det är sällan så enkelt som riktmic rakt framifrån

Tar man Knutans raka tex, så skulle det ju vara en hjälp om man fick en bild på vilka bilar som var i närheten, då blir det enklare att veta vilken röd, eller vit bil det var. Oftast är det ju inte alla som ligger precis på gränsen.

Hade det funnits 3-4 funktionärer (och gärna kö vid grinden) för för varje uppgift så hade det ju inte behövts administrativa hjälpmedel.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Magnus Thomé skrev:
Den blinkar när flera bilar åker förbi i nära klunga och det räknas inte som för högt. Så det är inte 100% automatisk bedömning. Men är man själv när man åker förbi och det blinkar så är bilen för högljudd.

Någon automatisk bestraffning vid första blinkning är inte på tapeten

Märkligt Ljudnivån för grannar är var den är oavsett om det är en eller flera?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



cat7even skrev:
Magnus Thomé skrev:
Den blinkar när flera bilar åker förbi i nära klunga och det räknas inte som för högt. Så det är inte 100% automatisk bedömning. Men är man själv när man åker förbi och det blinkar så är bilen för högljudd.

Någon automatisk bestraffning vid första blinkning är inte på tapeten

Märkligt Ljudnivån för grannar är var den är oavsett om det är en eller flera?

Sammanlagringen av flera ljudkällor blir lite olika på nära håll och borta hos grannen. Där spelar det mindre roll om bilarna är på olika ställen på banan eller direkt bredvid varandra.

Men klart är ju att om man har en bullrig bil och håller igen på rakan men dönar resten av varvet så kommer grannen bli störd ändå, även om man inte har triggat ljudmätningen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja några stycken bilar i klunga och sen med reflektioner som förstärker eller släcker ut mellan armco, asfalt, bilar och ev. stående vågor o fans moster så blir det inte repeterbart exakt samma i just den punkt micken sitter. Är mer en fingervisning om hur högt det kanske är hos grannen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Kommer det dessutom ett flygplan som går in för landning så slår nog mätaren i botten.

Vill minnas att flygplatsens buller även ger utslag på motorbanans mätningar.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Men när som helst nu ska ni se att SBF agerar: De kommer nog använda lite av sin budget för att t ex göra egna mätningar och jämföra bullernivåerna mellan flygplats, landsväg, närliggande industrier och motorbanan. Sedan ett par exempel med mätningar från andra idrotter och nöjestillställningar: Ljudnivåerna strax utanför Liseberg, omkring Ullevi vid en fullsatt match eller vid konsert på Friends arena.

Efter det kommer säkert alltsammans presenteras snyggt och pedagogiskt, kombinerat med ett förtydligande om hur absurt snett dagens direktiv och regelverk slår mot motorsporten, kombinerat med ett förslag på nya, relevantare direktiv. Kanske kryddat med en kort presentation om hur många som faktiskt är involverade i motorsport och relaterade aktiviteter, i Sverige?

Vänta bara, snart kommer svaret från vårt förbund... Vilket år som helst. Eller vilket årtionde som helst... Alldelles strax.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Torkel K skrev:
Men när som helst nu ska ni se att SBF agerar: De kommer nog använda lite av sin budget för att t ex göra egna mätningar och jämföra bullernivåerna mellan flygplats, landsväg, närliggande industrier och motorbanan. Sedan ett par exempel med mätningar från andra idrotter och nöjestillställningar: Ljudnivåerna strax utanför Liseberg, omkring Ullevi vid en fullsatt match eller vid konsert på Friends arena.

Efter det kommer säkert alltsammans presenteras snyggt och pedagogiskt, kombinerat med ett förtydligande om hur absurt snett dagens direktiv och regelverk slår mot motorsporten, kombinerat med ett förslag på nya, relevantare direktiv. Kanske kryddat med en kort presentation om hur många som faktiskt är involverade i motorsport och relaterade aktiviteter, i Sverige?

Vänta bara, snart kommer svaret från vårt förbund... Vilket år som helst. Eller vilket årtionde som helst... Alldelles strax.

...
I'm still waiting
I'm still waiting
I'm still waiting
I'm still waiting
I'm still waiting
....

Talking Heads, Crosseyed and Painless från albumet Stop Making Sense
Spola till 5:12 ...


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Men när som helst nu ska ni se att SBF agerar: De kommer nog använda lite av sin budget för att t ex göra egna mätningar och jämföra bullernivåerna mellan flygplats, landsväg, närliggande industrier och motorbanan. Sedan ett par exempel med mätningar från andra idrotter och nöjestillställningar: Ljudnivåerna strax utanför Liseberg, omkring Ullevi vid en fullsatt match eller vid konsert på Friends arena.

Efter det kommer säkert alltsammans presenteras snyggt och pedagogiskt, kombinerat med ett förtydligande om hur absurt snett dagens direktiv och regelverk slår mot motorsporten, kombinerat med ett förslag på nya, relevantare direktiv. Kanske kryddat med en kort presentation om hur många som faktiskt är involverade i motorsport och relaterade aktiviteter, i Sverige?

Vänta bara, snart kommer svaret från vårt förbund... Vilket år som helst. Eller vilket årtionde som helst... Alldelles strax.



Ja en ganska självklar väg att gå för den organisation som ska främja och stötta Svensk motorsport, bra beskrivet!

_________________
Magnus Thomé
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Magnus Thomé skrev:
Torkel K skrev:
Men när som helst nu ska ni se att SBF agerar: De kommer nog använda lite av sin budget för att t ex göra egna mätningar och jämföra bullernivåerna mellan flygplats, landsväg, närliggande industrier och motorbanan. Sedan ett par exempel med mätningar från andra idrotter och nöjestillställningar: Ljudnivåerna strax utanför Liseberg, omkring Ullevi vid en fullsatt match eller vid konsert på Friends arena.

Efter det kommer säkert alltsammans presenteras snyggt och pedagogiskt, kombinerat med ett förtydligande om hur absurt snett dagens direktiv och regelverk slår mot motorsporten, kombinerat med ett förslag på nya, relevantare direktiv. Kanske kryddat med en kort presentation om hur många som faktiskt är involverade i motorsport och relaterade aktiviteter, i Sverige?

Vänta bara, snart kommer svaret från vårt förbund... Vilket år som helst. Eller vilket årtionde som helst... Alldelles strax.





Ja en ganska självklar väg att gå för den organisation som ska främja och stötta Svensk motorsport, bra beskrivet!


SBF mot Naturvårdsverket. Det svarta hålet är inget jag skulle vilja sponsra med licenspengar. Betydligt billigare och nyttigare att
Landsväg Industrier Järnväg Luftfart är nyttobuller (enligt Naturvårdsverket) Och därigenom kan andra krav ställas.
Vi anses som nöjesbuller vilket om jag förstått rätt är en inte speciellt prioriterad grupp.
Med det sagt är det mer besvärande att gatbilar på landsväg låter betydligt mer än de får göra på bana.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Torkel K skrev:
Men när som helst nu ska ni se att SBF agerar: De kommer nog använda lite av sin budget för att t ex göra egna mätningar och jämföra bullernivåerna mellan flygplats, landsväg, närliggande industrier och motorbanan. Sedan ett par exempel med mätningar från andra idrotter och nöjestillställningar: Ljudnivåerna strax utanför Liseberg, omkring Ullevi vid en fullsatt match eller vid konsert på Friends arena.

Efter det kommer säkert alltsammans presenteras snyggt och pedagogiskt, kombinerat med ett förtydligande om hur absurt snett dagens direktiv och regelverk slår mot motorsporten, kombinerat med ett förslag på nya, relevantare direktiv. Kanske kryddat med en kort presentation om hur många som faktiskt är involverade i motorsport och relaterade aktiviteter, i Sverige?

Vänta bara, snart kommer svaret från vårt förbund... Vilket år som helst. Eller vilket årtionde som helst... Alldelles strax.
Ja en ganska självklar väg att gå för den organisation som ska främja och stötta Svensk motorsport, bra beskrivet!
SBF ska ge sjutton i att försöka agera myndighet inom områden de inte har nåt med att göra.

Hade man däremot agerat inom området att få det klassat som idrottsbuller istället för industribuller så har det varit nåt annat. Men att agera på den nivån har vi inte sett några bra exempel på.
Det brukar bli lite brorduktig-varianter som Kattar och nu nyligen Corona som broms för tävlingstillstånd (det finns polismyndigheter som fokuserat på den delen).

De tillstånd som finns är ju mellan kommun och banägare, så alla banor är olika.
Banägarna delar ju information om lösningar, tillämpningar etc, mestadels helst utan SBFs inblandning.
De tillämningar som finns i tävlingsreglerna används ju "sådär"...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



cat7even skrev:
Med det sagt är det mer besvärande att gatbilar på landsväg låter betydligt mer än de får göra på bana.
E4an vid Mantorp har ett större störningsvärde än Banan, visst, och vid många tidpunkter på dagen också högre toppvärde än bilarna på banan (tex hört från övre depå).

Men att en enskild bil skulle har fritt fram att låta lika mycket på väg (överallt där du får framföra bilen) som den får låta på bana tvivlar jag lite på.
Få din bil att låta 95dB på 10m utanför valfri skola under en halvtimme så tror jag att du blir tydligt ombedd att avbryta din verksamhet.

Men att du låter 102dB vid hastighetsgräns på E4 förbi Mantorp är det förmodligen ingen som gnäller på.
Sen är det väl så att EU-typningen av ljud slutar vid 4000rpm eller så, över det är det odefinierat, så där kan man öppna flärpen. Det betyder ju i mina ögon inte att den högre nivån är godkänd, den är bara odefinierad.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Niklas Falk skrev:
SBF ska ge sjutton i att försöka agera myndighet inom områden de inte har nåt med att göra.

På vilket sätt är ett försök att påverka styrande och beslutsfattare med fakta att "agera myndighet"? Om man är missnöjd med lagar och regler bör man väl argumentera för sin sak, på ett konstruktivt sätt?

Det pekas på Naturvårdsverket, på klassificeringen av ljudet som nödvändigt/icke nödvändigt, nyttiga aktiviteter och vad som bara är lek, osv osv, bla bla blaa Jag har hört alla varianterna, år efter år. Min poäng är att det spelar ingen roll! SBF kan vända sig till Naturvårdsverket, till Sveriges riksdag, ett öppet brev till Löfven, till nyheterna, till den lokala tidningen i Sviestad, till idrottsförbundet - vart som helst! De kan börja någonstans och skapa debatt, belysa problemet, tala för sina medlemmar, representera oss.

Eller så kan de fortsätta be om ursäkt för Svensk racings existens ett par år till, samt göra ingenting. Men då är vi ganska säkra på resultatet.

Eller förlåt... de gör såklart inte "ingenting". De "arbetar i det fördolda". Just det. När som helst ger det utdelning, ska ni se.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Niklas Falk skrev:
SBF ska ge sjutton i att försöka agera myndighet inom områden de inte har nåt med att göra.

På vilket sätt är ett försök att påverka styrande och beslutsfattare med fakta att "agera myndighet"? Om man är missnöjd med lagar och regler bör man väl argumentera för sin sak, på ett konstruktivt sätt?
.


De ska (precis som du säger) som intresseorganisation arbeta för att påverka myndigheter, samhälle och opinion. Främja motorsport. Tycker jag absolut. Sen hur mycket arbete som ska läggas på det kan man ju diskutera. Visst är mer långsiktigt. Visst är svårt att förändra, minst sagt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Bilen på bilden är uppskattningsvis ungefär lika gammal som bullerdiskussionen..
och återkommande kan man tro att det är en guldfisk bakom ratten och dåtid verkar vara samma som nutid, om man ser till att inget gällande bullerdiskussionen lyckas fastna och driva frågan framåt i egentlig mening..


_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Väldigt viktigt om Sviestad och ljudnivåer i år
1310 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande