Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Några besiktningsfrågor
637 besök totalt
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
Vet inte om det hör hemma här eller under något annat forum. Magnus får väl flytta det i värsta fall.

Vad säger SBP vid avsaknad av stötfångare? Förmodar att man kan ha lite synpunkter ang krocksäkerhet. Har för mig att jag läst (för länge sedan) att det är ok att montera bort om bilen är av 69 års modell eller äldre. Eller är det olika från bil till bil? Bilen det handlar om är en Fiat 124 Spider från 1975 i USA-utförande. Anledningarna till att jag vill ha bort dem är flera. För det första så är de groteskt fula och för det ändra så väger de sjukt mycket.

Nästa fråga...
Bilen är reggad och godkännd med endast midjebälte. Om jag monterar fyrpunktsbälte, duger då midjebältet från detta? Eller måste jag låta orginalbältet sitta kvar också?

_________________
Anders Dauner
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Egentligen får man inte ta bort stötfångarna om bilen är nyare än 1969 men praktiskt sett är det sällan några problem. Min -74 är besiktad och även regbesiktad helt utan stötfångare, utan minsta frågetecken.

Midjedelen av fyrpunktsbälte duger egentligen inte som midjebälte (det är inte avsett eller E-märkt för det ändamålet) men även där kan man komma undan. Rekommenderar att originabältet finns kvar - eller ännu hellre, trepunkts rullbälte ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946


Trådstartare
therealpinto skrev:
Egentligen får man inte ta bort stötfångarna om bilen är nyare än 1969 men praktiskt sett är det sällan några problem. Min -74 är besiktad och även regbesiktad helt utan stötfångare, utan minsta frågetecken.

ok, så det är bara till att försöka då. Jag får väl spara järnvägsrälsen i något uthus så länge.

therealpinto skrev:
Midjedelen av fyrpunktsbälte duger egentligen inte som midjebälte (det är inte avsett eller E-märkt för det ändamålet) men även där kan man komma undan. Rekommenderar att originabältet finns kvar - eller ännu hellre, trepunkts rullbälte ;-)

Misstänkte att det var så. Trepunktsbälte är i princip uteslutet då det inte finns någonstans att fästa den tredje "punkten". Jag får helt enkelt montera båda (vilket iofs inte är något jätteproblem). Finns det någon rekomendation om att man skall använda sig av längre bultar i det läget?

_________________
Anders Dauner
Citera
Skruva banåkabil
Några besiktningsfrågor
637 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande