Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Nästa mekanism på tur är den för motorhuven. Lika bra att fixa den nu när det är fullt fokus på öppningsanordningar. Har suttit och pulat med olika enkla villkorade trådmodeller för att se vad som kan tänkas funka. Huven behöver ju först gå uppåt/framåt en aning för att sedan vinklas uppåt. Har en anordning som verkar funka. Inte optimerad på ngt sätt, men värd att prova:


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



ThomHall skrev:
Nästa mekanism på tur är den för motorhuven. Lika bra att fixa den nu när det är fullt fokus på öppningsanordningar. Har suttit och pulat med olika enkla villkorade trådmodeller för att se vad som kan tänkas funka. Huven behöver ju först gå uppåt/framåt en aning för att sedan vinklas uppåt. Har en anordning som verkar funka. Inte optimerad på ngt sätt, men värd att prova:



Kul grej, det där måste vara rätt knepigt med mycket trial and error att få till

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare






Går i simuleringen fri från ruta etc. Borde funka i verkligheten med. Får bygga ihop en prototyp och testa helt enkelt

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Bara med ngr mm ändring av armlängder så får jag nu mkt bättre frigång vid öppning Klart roligt arbete att klura fram denna typ mekanism. Lätt att gå vilse när man sitter och provar längder på måfå.. efter ett tag börjar det klarna vad som påverkar vad och ungefär hur.. Kan såklart sitta och räkna på det med men är inte lika kul...


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Fiat Coupe har vel en huv som burde ha samme funksjon som din? Kanskje du kan sno mekanismen fra en slik?

EDIT: eller BMW Z3?

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



ThomHall skrev:
Bara med ngr mm ändring av armlängder så ...

Passa på att göra en känslighetsanalys så du förstår hur glapp och flex påverkar. Du har rimligen koll på kraftriktning i alla leder så att anta ett 1mm glapp och förlänga/förkorta lederna efter det så får du en uppfattning om robusthet i designen mot slitage.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
2fast4u skrev:
ThomHall skrev:
Bara med ngr mm ändring av armlängder så ...

Passa på att göra en känslighetsanalys så du förstår hur glapp och flex påverkar. Du har rimligen koll på kraftriktning i alla leder så att anta ett 1mm glapp och förlänga/förkorta lederna efter det så får du en uppfattning om robusthet i designen mot slitage.


Skulle jag kunna göra vid tillfälle

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



ThomHall skrev:
2fast4u skrev:
ThomHall skrev:
Bara med ngr mm ändring av armlängder så ...

Passa på att göra en känslighetsanalys så du förstår hur glapp och flex påverkar. Du har rimligen koll på kraftriktning i alla leder så att anta ett 1mm glapp och förlänga/förkorta lederna efter det så får du en uppfattning om robusthet i designen mot slitage.


Skulle jag kunna göra vid tillfälle


Intressant att få mm gör så stor ändring... Vilket betyder att alla leder behöver ha bussningar med passbultar eller minst H7 passning på nitar/bultar. Om plats finns så skala upp designen och använd grövre dimensioner på plattjärnen då även elasticiteten kommer att spöka. Som ett ytterligare tips så länka ihop höger och vänster sida ordentligt.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Det som räddar upp det hela lite, är att det kommer att finnas 4 styrpinnar/el.dyl. som styr upp huven ett antal grader innan huven når viloläget. Däremot i öppetläge så kommer den kunna leva lite sitt eget liv

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering. Har spenderat senaste veckorna med att plasta upp de delar som ännu inte varit klara, såsom trösklar, innertak, bakljusinnerpanel, bakvägg, etc..







En annan av dessa delar är yttertaket vars form kan ses ovan. yttertaket blev en mycket rörig historia. Allt kan ju inte gå smidigt Just denna del blev av ngn anledning otroligt problemfylld. Det började med att fräsen fick fnatt och ballade ur i Z-led vilket gav fel form på taket med ngn mm. Därefter så fräste jag en ny plugg som jag slipade och fixade fin. Dock "missade" jag att ha på ett skyddande epoxilager innan formtillverkningen. Detta medförde att polyestern delvis löste upp pluggen och förstörde därmed detaljer i taket såsom vid vattenavrinningskanalerna .. .blev minst sagt trött på mig själv efter detta då jag troligen omedvedtet tänkte att det räcker nog med vax och släppmedel för att skydda pluggen.. men icke...
Hur som fick jag spackla och fixa till finishen i den skabbiga formen. Blev väl ok men långt ifrån vad jag hade från början... Nu kom nästa fadäs.. Jag valde att köra handuppläggning med väv och epoxi.. Valde en tunn väv då jag tänkte att den borde följa konturerna bra... denna form har en del ganska skarpa hörn pga av vattenavrinningen.. det visade sig dock att denna 200 grams väv i stort var helt lufttät.. detta gjorde att luften inte gick att få ut på sanmma sätt som med de andra vävarna... Efter många långa minuters rollande och penslande så gav jag upp och rev bort all väv jag försökt få på plats .... kaos... när jag gjorde detta så lossnade såklart släppmedlet här och var så det vara bara till att börja om från början igen... I nuläget ligger formen nyvaxad i väntan på en ny omgång laminering.. Men denna gång blir det vacuumformning.. Har inte kört så mkt vacuum hitintills pga av dåliga erfarenheter med att få påsen tät.. Men nu har det gått upp för mig att jag inte skall täta påsen mot formen utan stoppa in hela formen i en stor påse... Inget nytänkande egentligen då många gjort så i evigheter.. men det har inte riktigt gått upp för mig att göra det än men nu så.. nu blir det vacuumformning med stor heltäckande påse för hela slanten

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



thumbs up

_________________
Robert Aronsson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Tänker (ja jag vet ful ovana) om en hel påse.. hur hindrar man plasten/epoxi? Från att tryckas ut utanför färdig del ytan och limma fast sig på sas baksidor osv?
Sen viktigt att formen inte har några vassa kanter, (skadar påsen) så man får läck... inte helt lätt att få ut plasten i alla skrymslen.. en kille på u tube har gjort om sitt kolfibertak flera gånger nu pga detta...
Spännande detta med plastjobb... blir säkert bra i slutet..
Har en form hemma som jag pillar med..huggen matta och polyester och där blir det handpåläggning .

_________________
Michael Thulesius
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
ja det är ju sant att epoxin kan leta sig utanför formen. Tänkte inte på det. Ser så enkelt ut på youtube när jag kikat planerar att lägga någon skyddande matta på formens baksida samt U-gummilist längs kanten runt för att skydda påsen. Sen funderar jag faktiskt på att testa injecering men kanske är än svårare att få epoxin att stanna och gå dit den ska? Kanske inte var ngn superidé med påse trots allt

Men jag får stoppa in en hel del uppsugande material för att hindra oönskad spridning, samt kanske inte överdriva med mängden epoxi.. Vad händer om man tar för lite egentligen? kommer det gå att pensla på i efterhand eller är det kört? Borde väl vara toppskiktet där peel-ply'en ligger an som blir "torrt".. Svårt att säga kanske.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



För lite vill du inte ha... man borde kunna manuellt påförs både glaset och "limmet" sen i påse och sug ihop det så man vet att man får tillräckligt. Killen på utube hade problemet att inte epoxi han fram hela vägen och fick torrfläckar...=kass gör om gör rätt... prova...
Vet inte hur infoga youtube länk men junkyard dave och hans hellcat carger helvagon bygge... lite speciell kille men han vågar och gör!

_________________
Michael Thulesius
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
hittade hans kanal. Verkar finnas en del matnyttigt där, exempelvis:


_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Plast är grymt att bygga i, man får lika mycket problem som möjligheter, jag har haft båda.

Kämpa på, det är ett imponerande projekt.

Huven kan ju ha SAAB 96 öppning, åka framåt på rullar, och sen fällas framåt

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



hmm. ändra å citera å så..

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



ThomHall skrev:
hittade hans kanal. Verkar finnas en del matnyttigt där, exempelvis:
FILM


Förklarar han i nån annan video varför han inte använder avrivningsväv och sån matta man brukar h för att fördela plasten osch så? Verkar göra det onödigt jobbigt för sig när han suger plasten från ena sidan till den andra istället för att ha flera ingångar utspridda?


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



MaZ skrev:
ThomHall skrev:
hittade hans kanal. Verkar finnas en del matnyttigt där, exempelvis:
FILM


Förklarar han i nån annan video varför han inte använder avrivningsväv och sån matta man brukar h för att fördela plasten osch så? Verkar göra det onödigt jobbigt för sig när han suger plasten från ena sidan till den andra istället för att ha flera ingångar utspridda?




Easy composites har en video där de visar rätt ingående hur man kan göra med vakuuminjicering av stora saker (med flera portar, distributionsväv etc):

https://m.youtube.com/watch?v=qMPSIKfkdtQ

Jag inbillar mig att de vet vad de pratar om, verkar vara lite att tänka på med flera portar.

_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Dubbel.

_________________
Markus Ålind
Citera
ThomHall
Nykvarn
Här sen Jun 2013
Inlägg: 655


Trådstartare
Jag har kollat en hel del på easy composites instruktionsvideos. Mkt bra Har även i stort köpt allt mitt plastningsmaterial från dem.

_________________
Thomas Hällqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Arezu GT silver series - AMG GT Vision inspired replica
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54   >>
23 besök senaste veckan (334647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande