Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 56, 57, 58   >>
127 besök senaste veckan (217987 totalt)
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 823



Christian Jansson skrev:
Inte perfekt, men skall nog funka för att
vara "bonna-renoverat".

Nu blir det lite meck med emblem, ventiler mm.


Hur funkar det med ventilen i centrum? Har aldrig lagt märke till det tidigare. Svicoolt Alpina trick? Eller finns det fler?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Det kommer bli så stiligt, så stiligt! Jag är väldigt svag för Alpinafälgar på E30. Nu är din bil ofantligt mycket finare, kraftigare, och fränare, men jag lägger ändå in en liten bild på en bil från min historia jag blir påmind om när jag ser din bil och en uppsättning Alpinafälgar.


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
bmw_ixen skrev:

Hur funkar det med ventilen i centrum? Har aldrig lagt märke till det tidigare. Svicoolt Alpina trick? Eller finns det fler?


Har bara sett det på Alpina men kan säkert finnas fler. Inget bra för
att hålla ned massproduktionskostnader i alla fall... Alpina har ju å andra sidan alltid tagit betalt för sina grejor.

Alpina lade ut tillverkningen till Ronal och så här löste de "osynlig
luftpåfyllning":

Softline-fälgarna ser ut så här när de är monterade


Locket är försett med lås och där innanför sitter ventilen.


I mitten på en av ekrarna är det borrat en lång kanal som luften
passerar igenom, mynnar i fälgbanan.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Det kommer bli så stiligt, så stiligt! Jag är väldigt svag för Alpinafälgar på E30. Nu är din bil ofantligt mycket finare, kraftigare, och fränare, men jag lägger ändå in en liten bild på en bil från min historia jag blir påmind om när jag ser din bil och en uppsättning Alpinafälgar.



Det är väl den 318is du hade när vi började vår bana här på Rejsa!
Fin!!
Jag körde 325i på den tiden, det var också en trevlig bil, hade
dock inte så fina Alpina-fälgar som du, satt Compomotive på den.

Håller med om Alpina på E30 (som synes ) - men tycker däremot inte de gör sig
på M3-karossen eller bilar med Mtech II-paket.
Ren standardkaross skall det vara för min del... Smaken är ju
som tur är olika - var och en till sitt!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Snyggt jobb med fälgarna! thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Snyggt jobb med fälgarna! thumbs up

Tack Anders!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Ska bli kul att se fälgarna på bilen, vad blir det för däck ?

Övrigt,
En kompis till mig HADE en svart e30m3
Med 17" Hartge 3 delade split fälgar.

Han blir fortfarande tydligt "mentalt påverkad" när man pratar om den bilen.
Även om det är 15 år sedan den såldes.

Men ja, Alpina fälgarna är kanon fina också !

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Ska bli kul att se fälgarna på bilen, vad blir det för däck ?

Övrigt,
En kompis till mig HADE en svart e30m3
Med 17" Hartge 3 delade split fälgar.

Han blir fortfarande tydligt "mentalt påverkad" när man pratar om den bilen.
Även om det är 15 år sedan den såldes.

Men ja, Alpina fälgarna är kanon fina också !


E30 M3 och orden "hade" och "sålde" brukar oftast kombineras
med ånger nu för tiden.

Dessa fälgar kommer att bli för vägbruk, känner inte för att
slicka curbs med dem. Flyttar över Federal-däcken till att börja med,
M3-fälgarna får annan bestyckning är det tänkt.
Sedan får jag se, urvalet i de dimensioner jag måste
ha är rätt begränsat.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Dina Alpinfälgar var original på t.ex. B8 E36 med 235/40-17 och 265/35-17 och bakdäcken har inte tillverkas på längre om inte Michelin gör några ibland. Men till en E30 går det med smalare däck?

Mvh/Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
C311 skrev:
Dina Alpinfälgar var original på t.ex. B8 E36 med 235/40-17 och 265/35-17 och bakdäcken har inte tillverkas på längre om inte Michelin gör några ibland. Men till en E30 går det med smalare däck?

Mvh/Thomas


Ja, det krävs och får gå. E30 hjulhus är dimensionerade för
205/55-15 ursprungligen.
Iom att jag inte vill bredda karossen så
får det mesta gå inåt. Oavsett blir 265 (om de hade
gått att få fram) för breda och tar i både innerskärm
och skärmkant.
235/40-17 bak och 215/40-17 fram kör jag med nu
och det kommer bli lite stretch på dessa fälgar, ffa fram.
Square uppsättning med 235 hade gått rent platsmässigt
också men blir lite tokigt iom de olika fälgbredderna fram/bak.
225/40-17 hade nog varit lämpligt fram, men den dimensionen finns väl inte i sortiment.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Christian Jansson skrev:
Claes Haglund skrev:
Det kommer bli så stiligt, så stiligt! Jag är väldigt svag för Alpinafälgar på E30. Nu är din bil ofantligt mycket finare, kraftigare, och fränare, men jag lägger ändå in en liten bild på en bil från min historia jag blir påmind om när jag ser din bil och en uppsättning Alpinafälgar.



Det är väl den 318is du hade när vi började vår bana här på Rejsa!
Fin!!
Jag körde 325i på den tiden, det var också en trevlig bil, hade
dock inte så fina Alpina-fälgar som du, satt Compomotive på den.

Håller med om Alpina på E30 (som synes ) - men tycker däremot inte de gör sig
på M3-karossen eller bilar med Mtech II-paket.
Ren standardkaross skall det vara för min del... Smaken är ju
som tur är olika - var och en till sitt!


Det stämmer bra! Trodde nästan den var glömd vid det här laget. Jag har inte glömt din 325:a från den tiden heller. Tänk så härligt skadad man kan vara.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Vill minnas att "Rör Olsson" körde med 235/40-17 fram och 255/40-17 bak, r-däck, på sin fina e30 Alpina med Alpinafälgar (8 tum fram och 9 tum bak). Utan yttre synbara modifieringar.

_________________
Johan B
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
blixten skrev:
Vill minnas att "Rör Olsson" körde med 235/40-17 fram och 255/40-17 bak, r-däck, på sin fina e30 Alpina med Alpinafälgar (8 tum fram och 9 tum bak). Utan yttre synbara modifieringar.


Hann inte med att se däcksdimensionen på hans bil när han visslade förbi mig på Mantorps raka när det begav sig...

Men en sökning efter Bilsport-reportaget gav frukt!

Fälgar: Alpina Orginal, 7x16" fram och 8x16" bak
Däck: Bridgestone SO02 Potenza, 205/50-16 fram och 245/45-16 bak


Jag behöver ligga kring 620 mm i diameter på hjulen för att få rum någorlunda och det stämmer ju
rätt bra med Olssons dimensioner.
Med nuvarande 235:or på 8,5 tums fälgar får man inte in fingret mellan skärmkant och däck på min
bil så något jättemycket bredare blir nog tufft...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Claes Haglund skrev:

Det stämmer bra! Trodde nästan den var glömd vid det här laget. Jag har inte glömt din 325:a från den tiden heller. Tänk så härligt skadad man kan vara.







_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Christian Jansson skrev:
blixten skrev:
Vill minnas att "Rör Olsson" körde med 235/40-17 fram och 255/40-17 bak, r-däck, på sin fina e30 Alpina med Alpinafälgar (8 tum fram och 9 tum bak). Utan yttre synbara modifieringar.


Hann inte med att se däcksdimensionen på hans bil när han visslade förbi mig på Mantorps raka när det begav sig...

Men en sökning efter Bilsport-reportaget gav frukt!

Fälgar: Alpina Orginal, 7x16" fram och 8x16" bak
Däck: Bridgestone SO02 Potenza, 205/50-16 fram och 245/45-16 bak


Jag behöver ligga kring 620 mm i diameter på hjulen för att få rum någorlunda och det stämmer ju
rätt bra med Olssons dimensioner.
Med nuvarande 235:or på 8,5 tums fälgar får man inte in fingret mellan skärmkant och däck på min
bil så något jättemycket bredare blir nog tufft...


Det enklaste är nog 225/40 fram och 235/40 bak om det får plats. Man vill nog ha lite mer däck bak men en E30 är inte lika otäck i kurvorna som min pappas 323i E21 var.

Mvh/Thomas
BMWCS #4660

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Det var nog till gatdäcken som Rör Olsson hade de dimensionerna. Jag fick testa om de bakre banhjulen passade utan att gå i på min bil och det var 255/40-17. Bridgstone Re 540.

_________________
Johan B
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
C311 skrev:

Det enklaste är nog 225/40 fram och 235/40 bak om det får plats. Man vill nog ha lite mer däck bak men en E30 är inte lika otäck i kurvorna som min pappas 323i E21 var.

Mvh/Thomas
BMWCS #4660


Min bil har uppfört sig väldigt neutralt med nuvarande chassi-inställning och däck. Mer en dragning åt
under- än överstyrning om man inte släpper ut baken med gasen.


blixten skrev:
Det var nog till gatdäcken som Rör Olsson hade de dimensionerna. Jag fick testa om de bakre banhjulen passade utan att gå i på min bil och det var 255/40-17. Bridgstone Re 540.


thumbs up thumbs up
Eftersom jag kommer att köra slut på nuvarande däck före några andra dimensioner blir
aktuella så får jag ju chans att se hur illa eller bra detta blir.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
F..n trot' när man halkar omkring på
sommardäck i snögloppet - men säsongen närmar sig!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Är det Nankang AR-1? Ska bli kul att höra hur de funkar i så fall, har titta på dom själv.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Är det Nankang AR-1? Ska bli kul att höra hur de funkar i så fall, har titta på dom själv.

Yepp! thumbs up Får återkomma i ämnet!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kommer de att användas den 22:a?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
<<   1, 2, 3 ... 24, 25, 26 ... 56, 57, 58   >>
127 besök senaste veckan (217987 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande