Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (13806 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Motorn som köptes var en hydralisk topp med 4st kamaxelöverfall, Toppen i bilen är mekanisk med 5st kamaxelöverfall.

Bägge motorena har förbränningsutrymmen i toppen samt försänkningar i kolv, men ej lika ändå..
(vid detta tillfället runt Januari 20 var inte toppen lyft på bilens motor ännu då motorn funkade och tanken var att köra till våren med matrialet som fanns att tillgå ..)




En Gti skall väll ha 10 i komp, å jag siktar på ca 11:3, så vilket fall skulle ett sökande efter en lämplig kolv ta fart..

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Riktigt kul projekt! Har du planer på att bygga den helt enligt dåvarande reglemente eller en bra replika? Om du ska bygga enligt appendix K så är det strikt det som finns i homologeringshandlingarna som gäller. Jag antar att du har koll på det, tex bromsok som verkade vara Girling eller Lookhead.
Som sagt, riktigt kul projekt thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Så efter 1v eller 2 så kom jag fram till att smidda kolvar från ngn känd tillverkare var aldeles för mycket pengar..
Vad göra då..
Blocket skulle ju behövas borras vilket fall som helst.
På motorn som plockades isär var kolvarna 0,5mm under deck, kände i gen detta mått från MBn's motor som vände 0,7mm under.

Så med lite räknande, och eftersom kolvarna ha en negativ dish i kolven som fick tas med i beräkningarna vad en platt kolv skulle ge på samma höjd räknade Dr Mikael ut att en platt kolv inte heller skulle motsvara 11:3..

Nähä.. en kolv med högre krona var altså målet.
Ingen 8V genom tiderna hade ngt liknande OE

Det behövdes en platt kolv som deckade ca +0,3 - +0,5 ovan deck. hmmmm.

letade å letade och så en kväll kom det en byggtråd på engelska Gti forumet där en medlem renoverade en 16v KR motor... Hmmm, de där kolvarna ser väldigt mycket ut som de jag söker...

Gemförde specarna på Kolbenschnmidt och det var en klockträff!

Sagt å gjort, hittade 4st orginal i första ÖD på tyska E-bay för priset av en smidd...

De är såklart för stora å hade ett för stort uppstick så de skulle få tas av med ca -0,8mm för att nå korrekt komp.








_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Litto skrev:
Riktigt kul projekt! Har du planer på att bygga den helt enligt dåvarande reglemente eller en bra replika? Om du ska bygga enligt appendix K så är det strikt det som finns i homologeringshandlingarna som gäller. Jag antar att du har koll på det, tex bromsok som verkade vara Girling eller Lookhead.
Som sagt, riktigt kul projekt thumbs up


Så nära på som möjligt, AP-oken "motsvara" i kolvyta de gammla Lockheed (Ap-Racing nu) å de orginal som finns att hitta är oftast skrot och kanske går att laga, Nya kostar +4'kr/st, å de är inte av intresse.

De skall bli en så bra replika som möjligt, M E N det finns som sagt nästan ingen foto dokumentation på dessa bilar, så jag tolkar å bygger efter de jag kan finna.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Det där med dålig dokumentation känner jag till allt för väl. Jag har en Honda Civic 1982, som varit rallybil sen den var ny. Den kördes av han som byggde den på 80-talet och sen har den stått. Kaross i superskick osv. Den ska byggas som appK-bil för historic rally. Men mitt problem har också varit att hitta information. Jag har sökt på nätet i MÅNGA timmar men inte hittat en enda Civic gen 2 som rallybil, förutom min.....

Men det måste väl ha funnits en hel del Golfar som det tävlades med så det måste ju ändå finnas en hel del bilder osv.? Annars får du utgå från homologeringshandlingarna och bygga så nära som möjligt. Det var ju ändå de som styrde hur bilarna byggdes då. Såg tex att de homologerat gubbar med centrummutter, fränt! thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Jo visst är det så, men omjag försöker minnas under alla "Classic" tävlingar vi åkt på genom åren är det ytterst få mk2or som tävlats med, gissnings vis pga att andra märken kom med sina 2-2,3l 16v motorer å vw var ute rent effektmässigt p.g.a k-jet( tex Opel kadett 16v plockade närmare 260hk..) Däremot mk1 är en vanlig syn i många klasser..

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Motor del 2:
Nu är vi väll i Början Mars 2020 och det blev dax för:


Rätt snart stog det klart att detta året inte skulle inte bli ett rejsår... Men så var det och det fanns saker att förbereda isf.
Blocket efter rengörning och måttande var rätt OK, visst någon/några hade nog varit här i å pillat innan då
ram & vevaxel lager ej var likvärdiga och av olika märken, men så är det väll.

Veven var fin, fick mätas ett par ggr med div verktyg, första vevan var med ett vanligt skjutmått för att ha ngn koll på om den var omslipad eller ej.


Sen med motor köpet kom det "reservdelar" som var ytterligare 4 kolvar och stakar i en låda.


Visade sig snart att de skiljde på stakarna, och sökandes efter vilken stake som var mest lämpad startade, mycket mätande..
När det var utsorterat var det dax att hitta 4st så lika i vikt som möjligt...


Dessa kandidater matcades ihop med kolvar för att nå en så gämn vikt som möjligt


Efter det var det viktminskning som gällde för samtliga, vissa mer än andra:


När det var klart åkte block, vev, svänghjul, koppling, vibrationsdämpare till motorverkstan för att borras å balanseras.

Sen började återmonteringen, Alla frostpuggar knackades ur, alla oljekanaler tvättades & rensades med borstar för vapenrengörning i mässing i div. Caliber's... (.22-.308-12/70) Och eftersom jag ej visste när denna motor skulle användas köpte jag montage pasta (molybden) för samtliga lager och kolvar & vapenolja för övriga detaljer i blocket för att motorn skulle kunna förvaras i en tillsluten sopsäck med silicagel påsar (modell STORA) under en tid framöver utan att rosta.


När allt var klart å momentdraget var detta reultatet:



Ett uppstick på +0,5mm på ett putsat block.

Efter det var det skvalpplåtstillverkning...
Köpa ngt som fanns, eller knepa å knåpa?
Varför göra det lätt...



Ovan detta kommer oxå en "windtray" som kanske har en funktion, eller ej.


Klart att montera ihop bottendelen... eller inte.. för nyfikenhets skull plockade jag isär oljepumpen
bara-för-att.. tur var väll detta.. den var repig och glappade inuti.. Leta nytt å kanske större..

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Motor del 3:

I och med en RIKTIGT idiotisk grej fick jag ofrilligt lyfta av toppen..
Men när man är för trött i huvudet för att skruva i tändstift rätt får man skylla sig själv..

De var nu man fick se vad spisen innehöll, och de var ju positivt men onödigt med tanke på att en annan motor stog brevid..









Kommer mer... måste iväg--

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Motor del 3:1

Så det är ett bearbetat block,kolvar som verkar vara svarvade då djupet i försänkningen är grundare än i "reservdelslådan".
Det var en tunn metallpackning istf standard orginal som var nästan 3mm tjock.
Började kännas som att bilens motor hade en annan infallsvinkel på hur man kunde öka kompet än min ide

När man ändå var igång så var det bottendelen som gällde att titta närmare på:
Allt märkt med stans, veven slipad på div ställen, lika så stakarna OCH kolvar! (de senare fotona verkar försvunnit)




Toppens kanaler, inget harre-jösses jobb, men synlig skillnad mot den andra toppen




Avgaset:




Sen blir det konstigt... Trågen jag gjorde skvalkpskott till är detta röda, men på bilen satt ngt annat..
Efter mycket letande konstaterade jag att detta var till en 1,5L motor kallad JB.
1. det rymmer mindre olja
2. om man tänker skvalpmässigt kanske detta är bättre??
3. en enkel skvalplåt var imonterad, å jag snidade till en bit till jag tänkte skulle få en funktion..





SEN.. det här med att dra sönder tändstiftsgängor kan en få att bli TOKIG!
Men efter 2dagars funderande fattade jag ett beslut att detta gick att fixa själf för en överkommlig summa.
Sagt å gjort, första gången för mig, och med ett mycket tillfredställande resultat!




_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3321



fint att du fick upp en tråd! Kommer bli grym när den är klar. Man ser fram emot att få åka på lite race nere i europa igen.

Tex Spa


_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Avgas:

Vissa saker syns ju mer än andra OM det skulle kontrolleras på en tävling, Så b.l.a de flödesriktiga grenröret
som troligtvis oxå kom från Rally boutique kanske är att utmana ödet på ett event, MEN vem vet, kanske ingen bryr sig...

Vilket fall som helst, I FIA papprena och delen där motorsport delar tas upp har VW färdats in i framtiden från Oktober 1985 till 1992.. För om jag letar riktigt hårt kom just detta grenrör på nästa generations (mk3) Gti och på en 2L motor... och har ArtNo: 027253033BC...







De ser ut som på bilderna rätt bra ut flödesmässigt, och som reglerna är skrivna är det fritt att modifiera efter
"första delen från topplocket till första packningen måste vara OE, resten får bytas ut.."
Så man får väll ta fram plåtsaxen, hammaren, svetsen och göra en downpipe som liknar de som kördes med istället..
Just dessa delar vore väldigt kul att flödestesta mot 4-2-1 ditot för att se skillnader eller ej:




_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Motorfästen:
Finns 3st på en sådan här motor, klurade långt å länge på hur eller om man skulle köpa saker eller modda
befintliga.
Blev till att jobba ut efter egna funderingar.. Det ena bakre som sitter framför pedalstället köptes bara ett nytt i gummi, De andra bakre köptes även detta nytt men slipades ur rätt bra och behöll en viss del gummi i för att behålla höjden på motorn. Sedan fyldes bussningen med flytande polerytan massa som häldes i, så bussningen
blev väll nästan helt stel, men med lite flex i mitten. (foto försvunnet när dessa moment gjordes)

Främre bussning blev ett riktigt mästerverk:





Tog helt enkelt och kapade sönder en bussning, vände på bulten, svetsade denna i bottenplattan och la dit hockypuckar! Skall visst vara beprövat i en Sirocco mk1 som körs på svenska banor i SSK.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt jobbat Johan!

De ser tunga ut de grenrören...

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



lite snack och mycket hockey på det här bygget helt klart

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Det här är en rolig tråd att följa just nu! Wow!

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Bälten & säkerhet:

När bilen köptes så var det ett 6-punktsbälte med axelbanden lindade runt burröret.
Har aldrig personligen gillat detta då det är krångligt att justera.
Så köpte jag köpte 50mm 7/16 UNF svets hylsor för att svetsa in i burstaget för axelbanden.
(öglorna satt ej på plats under svetsning)




Sen hade ju förra ägaren lekt lite med roulett revolvern när de valde att använda bältesplattor av modell mindre..
Dessa satt på bägge höftbanden igenom golvplåten.. å inte i någon fals eller dubbelplåt.
Samt pungbältet.


Var bara att skaffa Schroth's Bolt On kit samt 65x65 mm bältesplattor.
Schroth kitet's "fjäderbricka" användes på insidan kupén för att få ett bra förband genom golv och kardantunneln
mot bältesplattorna för ena höft öglan och grenbältet.
Orginal bältesinfästning för vänstra höftbältet återanvändes.



Reglerna i tyskland är lite flummiga har vi noterat när det kommer till släckningsutrustning..
Vissa arrangörer nöjer sig med en lös släckare ngn stans i bilen, medans vissa skall ha en släckningsanläggning...

Så när det närmar sig tävling kommer stol, bälte släckare att köpas för att ha fräscha FIA datum,
Jag kommer sätta in en släckningsanläggning för att möta alla mini krav samt veta att det inte blir varmt om rumpan som vi sett i verkliga livet när olja läcker ut och brinner under bilen..

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Bränsle:
Har ju avklarat att själva bränslehuvudet och WUR enheterna fick åka till australien och https://k-jet.biz/
för en total renovering av bägge enheterna då ngt var knas.

Efter detta var det en översikt av övriga delar.
1. tryckpump + catchtank...
Dessa två bilder skrek RÖR EJ innan du har en ersättning i garaget! så en lång och ett fortfarande pågående sökande efter ett "hus" är en prio. Innehållet å funktionen är de samma i alla K-jet system, de enda här är att vw valde att ha en förpump som lyfter bränsle från tanken till tryckhuset. t.e.x MB har tryckpumpen direkt ansluten till tanken, å på så vis behövdes inte en förpump.



Tanken direkt var att köra på en tankamatur från en MB190-2.5 16v som har två "044" pumpar i serie, men detta skulle kräva en lös catchtank som satt högre.. å detta betyder att en brandcell måste fixas inne i cupen..


Beslutade tillfälligt att vänta med detta då om ngt lossas är det kört direkt..

2. Bränsleslang
Efter lite letande fick jag fatt på vem som antagligen gjorde all slang till K-Jetet och som även idag saluför samtliga delar https://www.cohpro.com/ så där och på https://www.finjector.com/eng/ införskaffades allt till ett kmpl. nybygge.


3. Förpump & Tank
Jag provkörde pumparna separat och tyckte lyftpumpen hade ngt lustigt ljud för sig.
Lika bra att leta upp en annan, fannas många att köpa, men väldigt få specar på enheterna..
Tillslut köptes en OE VDO pump från en skrotad bil på 3000mil.


Tanken kommer behållas för att ha en så låg tyngdpunkt som möjligt, tanken har fyllts med tankskum och en
perforerad plåt runt pumpen så att inte skummet trycker på pumphuset.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
Växelåda:

Std. GTi lådan 020 kommer att köras, denna kombineras med en Quife diff, det finns andra som må vara bättre och lämpade för banåka, MEN den inköptes väldigt prisvärt och den kräver inget underhåll...
Så de som förloras i möjlig varvid spenderas med fötterna på bordet med ngt kallt i tassen när andra får riva å bygga om sina diffar.

Jobbet gjordes av Småhöga växellådsservice, å han lyckades ej skrapa ihop bilder av jobbet, men kändes som att lådan var i goda händer.

Växelådan kommer få oljekylning med automatisk start av pumpen via en termoswitch som gängas in i växelådshuset och som känner av oljetempen. just denna brytare sluter vid 85°c, men har skaffat 70,65°c med för att kunna laborera.
Oljan pumpas sedan via denna pump https://items.marco.it/en/up2-oil-gear-pump-for-lubricating-oil.html som jag haft bra erfarenhet av i andra applikationer.
Anslutningarna via oljepluggarna på växellådan sker via banjo i botten (ej på bild) och M24 i höger sida.
Slangar blir push-on I an8 storlek då jag endast är ute efter att hålla en bra temp för oljan i lådan.
Ett 10micron filter monteras på inkommande slang mot pumpen för att vara lätt att kolla om att allt står rätt till.
Ett Setrab 13raders kyl får fixa avkylningen.



Sen trillade jag över ett spakställ som skall undersökas om det får användas eller ej... Märke okänt men känns å ser väldigt profi ut! Ledlager och uniballs.



befintligt spakställ plockades isär och renoverades med nya delar för att köra med tillsvidare innan klartecken ges för "sport" stället...

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368


Trådstartare
EL!!

Ni som läst EVO1 tråden vet att Mikael å jag la ett par veckor på kabelstammar i den bilen...

Riktigt så illa kommer det ej bli i denna, men det skall vara kvalité och genomtänkta lösningar.
Raycham gjorde ett otroligt intryck på mig under MB bygget, men i detta bygge visste jag att MIL-SPEC ej kommer användas...
MEN serien Sure-seal låg inom ekonomisk försvarbart..
så Mikael knepade ihop ett elchema och bygget var i gång.
Valde att använda 4 olika storlekar på kabel: 0,5, 1,5, 2,5, 4mm2, samt std färger. samtliga saker för kabelbygget (förutom Raycham) köptes på conrad.de/se.
Lamporna inne i lamphållarna är 2w LED E10 fot med difus lins, tänder direkt & lyser s t a r k t!
Generatorlampan är vanlig glödlampa då det ej funkar med LED i den..
Varvräknaren har inbyggd 3-stegs shiftligt som är ställbar intervall.



Först så behövdes en kombinerad instrument och säkringspanel lösas



Där efter automatsäkringar för "all" utrustning med brytfunktion för att slippa aven separata brytare för var funktion. Visade sig att från att vi skaffade likadana säkringar till MBn så har priset minst sagt stigit..



När allt var utprovat att man kunde nå samtliga funktioner fastspänd i sätet sattes de dit för test



Efter det var det ju "bara" de roliga kvar som krävde åtskilliga timmar av eftertanke så att allt kom med i sin dedikerade stam och kontaktstycke, alla kontakter pressades och efter löddes för att inget skall glappa eller lossa.
En droppe kontaktfett är obligatoriskt med för att förhindra ärj eller fukt.
Kabelskorna (0,5-4mm2) fick även de nödvändiga kontakthus dit monterade för att få rätt stuk.





När allt var testat typ 8 ggr var det bara att märka upp allt och montera in.
När även kabelmattorna i bilen är färdiga kommer krympslangen att smältas och kontaktstycken och kabelstam får dedikerade nummer och benämningar dit satta för att snabbt spåra fel eller demontera/montera vid behov



_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt Johan!

thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Riktigt proffsigt! thumbs up thumbs up Klart inspirerande.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (13806 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande