Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280Z 1977 - Diff... | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 31, 32, 33 >> 23 besök senaste veckan (69717 totalt) |
Ånej, då måste du ju köpa en momentnyckel för fotpund också! Fan vad snyggt det blir! Jag brände 80% av en Drexlerdiff till min på ett objektiv nu i veckan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag slänger alla kvitton i soptunnan direkt bara. Tack Mats! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Ruggigt snyggt!
Måste bli extremt mycket mer vridstyvt och stabilt jämfört med tidigare mustasch-bar som inte var kopplad med övriga vaggan i vissa leder. Skönt att få det på plats samtidigt som diffen, så blir det en lång och go säsong med körning. Hojta till om du behöver skruvhjälp, det vet du _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Tack Fredrik! Denna mustache-baren är inte heller ihopkopplad med drop mountsen till länkarmarna. Om den varit det så hade nog något gett sig till slut. Skillnaden är att denna baren inte kommer att flexa, förutom vid bussningarna som nu är PU. Drop mountsen till länkarmarna har nu en massa stag och grejer, så hela bakdelen av karossen kommer styvas upp rejält. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
scheiße vad snüggt! /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Skål Christian _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Instämmer! Brutalt najs bil på alla sätt! |
||||
Jag kastar in en gissning att nästa gång denna dyker upp på en konbana så kommer det sticka ut massa ben under bilen från alla som kryper och ska kolla. Det är snuskigt snygga bitar!
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Tack för de positiva kommentarerna.
Börjar bli lite stressad nu inför första konbanan. Lite kvar att göra, och måste hinna med en 4hjulinställning också. Så jag åkte till garaget igår. Som en spontanare kom figgz och hans son förbi också. Jag hade med mig min egna grabb igår också, så fick jättebra hjälp igår Nu är bakvagnen klar istort sett. De nya drivaxlarna är monterade och alla delar bak. Det som är kvar är kortare steering knuckles fram och roll center adjusters. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Välkommen till stressad-inför-konbana-klubben
Själv kan jag väl klara mig utan hastighetsmätare till första körningen (fast besiktning kommer i maj..), men max värme går faktiskt inte att köra med mer än typ 2 mil. (el och vacuum från 70-talet alltså..) _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Schyst uppgradering till drivaxlar med CV-knutar. Original drivaxlar med knutkors skapade vibrationer om de inte var så raka som möjligt. Ju mer effekt desto mer vibrerar det. Om vinkeln blir för stor överförs inte kraften till hjulen med konstant varvtal (constant velocity). Nissan ändrade till CV-knutar på 280ZX ungefär 1980 för Europa och något år senare för USA för att fixa problemet med vibrationer i bakvagnen. 280 ZX fick samma bakvagn som sedanmodellerna (typ äldre BMW) istället för fjäderben (typ Lotus Elan) vilken hade större camberförändringar vid fjädringsrörelser än med fjäderben och därmed mer vinklade drivaxlar.
Mvh/Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Jag har inte heller någon just nu, och jag har sista besiktning denna månaden.... Något är fel på plastdrevet som ivwe verkar passa i min nya växellåda. Men jag har ett helt nytt drev här som skall passa med den nya utväxlingen. Fan, måste montera de riktiga nummerplåtarna också Kör hårt nu Axly!! _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Jag är riktigt imponerad av kvalitén. De kommer från Z Car garage, en helt bolt on-lösning. De var till och med infettade och klara att montera med loctite i en liten påse. Det är intressant att du säger vibrationer, för det har jag haft på motorväg i högre fart (120+), speciellt vid gaspådrag. Misstänkte kardan eller drivaxlarna, nu är en del bytt... förhoppningsvis är problemet löst nu. Har ju även bytt alla fästena till diffen, gamla kudden var helt slut. Jag trodde inte de kom med CV förän Z31, känns ändå ganska tidigt med CV på S130 redan. S30 känns som en massa moderna lösningar för sin tid, men det hände mycket efter 1978 _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2 297 varv på Nordschleife |
||||
Jag bytte från knutkors till CV på min 280ZX och det vart klart märkbar skillnad på åkkomfort, med mindre vibrationer!
Helt odramatiskt upp till 250km/h... Bra jobbat med bilen! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
Och vad hände sen _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Man kan väl säga att det inte var läge att fortsätta köra i den hastigheten (polis och ambulans vid ett fordon som kört i diket längre fram). Sen var det nånstans där den varvade ur också! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||
Jag hade mest vibrationer i ca 50-70 km/t vid lite svagt gaspådrag i t.ex. uppförsbackar men med gasen i botten hände så mycket annat att det inte märktes. Tänkte först att det berodde på den hårt spända lamelldiffbromsen. Jag lyfte upp bilen på pallbockar med helt nedfjädrade hjul och lät den gå på 2:ans växel. Då såg jag problemet att drivaxlarna inte roterade jämnt. Det var inget glapp i knutarna utan de roterade ojämnt. Kort därefter rasade 3:ans drev i Borg & Warner T5 lådan p.g.a. för många Nm och sen såldes bilen. S30 var ett lättviktsbygge men blev tyngre för varje år. Nissan betalade en licensavgift till Lotus för att använda bakvagnstypen från Elan. Likaså för växellådorna som hade synkronisering av servotyp (bromsring istället för konor) till Porsche. USA-specade bilar hade Warner synkronisering och bara 4-växlat eller 3-stegs automat fram till 1977. Beteckningen på lådorna anger vilken typ av synkronisering de har. FS71 för Servo och FW71 för Warner. Mvh/Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280Z 1977 - Diff... | << 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 31, 32, 33 >> 23 besök senaste veckan (69717 totalt) |