Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 60, 61, 62   >>
72 besök senaste veckan (323773 totalt)
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Torkel K skrev:


Björn Davidsson skrev:
Första repan gav motorn 402 hk vid 5500rpm. Körd exakt som det kördes på Kinnekulle i höstas.
Alltså... det måste ju ses som något bra ändå. Det hade ju varit värre om du hittills presterat dina varvtider med mycket MER hk än du trodde!



Men ja precis, landade exakt i det!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Har haft några timmar nu och tvättat och rengjort delar och börjat plocka ihop bilen igen. Klurar på mitt kopplingssymtom med den snedlastade urtrampningslagret.

Har mätt upp kopplingskåpan monterad på motorn. Det kastar 0.4-0.5 mm
I koncentritet åt ena sidan, så det är väl sådär. Paralleliteten ca 0.1mm så den var ok. Jag vet inte dock hur mycket man tar hänsyn till glapp i ramlager/axialager när man mäter såhär? Nån som kan svara?
Körde mätklocka/ stativ fäst på svänghjulet, testade flera gånger på olika ställen.
Svårt att avgöra om en ny kåpa är bättre om det nu är den. Går att köpa offset styrpinnar för att få ordning på detta.

Blir hydraulisk utrampningslager nu, har ju kört kopplingsgaffel med hydraulisk cylinder förut.
Sen funderar jag på om struten på lådan där lagret glider är tillräckligt lång alt. Om lagret är för kort? Slitaget på gamla struten med gamla lagret tyder på att lagret kantrat längst ut på struten och även snurrat med.. ändå har jag kört "långt " lager ,45mm just för att racekopplingen är tunnare äm original.



Dålig koll här men skulle nog vilja ga struten längre in..
Alt.göra lagret längre så det har mer att glida på..

Fullt uttrampat har lagret ca 30mm kvar att ligga på struten. Kollat förr och dessa QM / tilton verkar vilja ha 5-6mm utramp, inte mer, för att funka.
Någon som kan svara om det kan stämma? Har mätt tidigare på bilen ocj låg därikring..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Du ser ju ut att ha gott om plats över mot lådan till, jag brukar alltid sikta mot att ha lagret så nära lådan som möjligt och svarva en ring att pressa in i lagret, som har rätt diameter att passa mot solfjäder.

När lagret glider utanför struten så vill det lätt kantra.

Jag brukar mäta avstånd från motorns anläggningsyta (den lådan skruvas mot) till solfjäderns yttre yta, när svänghjul lameller och koppling är fastskruvat.

Sen sätta kopplingsarm, slavcylinder och u-lager monterat i lådan. Tryck in det mot botten ,och mät från lådans anläggningsyta till lagret.

Därifrån kanske 2-5mm glapp. Beroende på hur det ser ut. Jag vill gärna ha koplingsarmen ganska vinkelrät . Så får distansen jag svarvar fixa längden

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
knotan skrev:
Du ser ju ut att ha gott om plats över mot lådan till, jag brukar alltid sikta mot att ha lagret så nära lådan som möjligt och svarva en ring att pressa in i lagret, som har rätt diameter att passa mot solfjäder.

När lagret glider utanför struten så vill det lätt kantra.

Jag brukar mäta avstånd från motorns anläggningsyta (den lådan skruvas mot) till solfjäderns yttre yta, när svänghjul lameller och koppling är fastskruvat.

Sen sätta kopplingsarm, slavcylinder och u-lager monterat i lådan. Tryck in det mot botten ,och mät från lådans anläggningsyta till lagret.

Därifrån kanske 2-5mm glapp. Beroende på hur det ser ut. Jag vill gärna ha koplingsarmen ganska vinkelrät . Så får distansen jag svarvar fixa längden


Ok tack! Du gör alltså en bussning som förlänger själva roterade lagerdelen mot solfjädern? Det tänkte jag inte på, det går ju såklart med. Var helt inne på att förlänga själva lager"röret" som glider på struten..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ja precis. Brukar ta en stump tjockväggigt rör i lagom mått å svarva till med lite passform, sen locetita eller lägga några svetsloppor beroende på hur det är gjort.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Blev utflykt med barnen idag till Persåkers för att handla offset styrpinnar till kopplingskåpan. Det skall börjas i tid..



Köpte två par med olika offset.
Höll på ett tag och fick till det nu kastar det 8 hundradelar.

Planade även av kopplingskåpan, mätte igen och ena hörnet var högre än de andra
Nu e den rak o fin.

Justerat in urtrampningslagret, tog sjutton hela kvällen. Jäkla pill.


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Jag är ganska fett avundsjuk på din maskinpark, alltså....

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Imponerad som vanligt av arbetet på din bil! thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Torkel K skrev:
Jag är ganska fett avundsjuk på din maskinpark, alltså....


60 år gamla maskiner..ok.....😳

Men jag är mer avundsjuk på ditt garage, så deså. Tänk så mycket yta, hemma, slippa dela med andra...😂

dvorak skrev:
imponerad..

Tack!👍

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Fick lite hjälp ikväll, mellan diskussionerna, av per lönnborg ("Tinsfci" här på rejsa)

Skönt med 4ögon och händer när motor hissades i !



Hann även med att provköra utrampningslagret, jodå det var stum pedal och inga läckage. Det gick att spänna upp tvingen om man tog i..



Tack pelle!

Med fullt slag på pedalen rör sig lagret 10mm. Quartermaster vill ha max 6mm slag på kopplingen. Jag har nu 3mm spel mellan solfjäder och lager.. justerar pedalen lite för att minska slaget.


Påbörjade även någon form av verktyg för att kunna ta ner lådan utan att ha den vinglandes lös på domkraften.



Påbörjade en gaffel som passade i bakkant på lådan. Tänker jag gör en likadan till som passar i lådans framände. Sedan en ram som skruvas fast i domkraftsplattan med fästen för gafflarna. Vi får se..🤯

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Bra jobbat! Ett par extra händer är ofta guld värt!
(Och saknas det är ju stativlösningar perfa!)
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
Ett par ytterligare depåfordon inhandlade, väldigt impulsivt för att vara mig, jag vet. Men gick inte att låta bli. Blev en häftig budgivning, som jag tillslut vann!

Vad pratar vi om här då?

16" hjul , varför byta koncept?
Steglös justerbar rideheight!
Så kallad " Collapsible frame" för utrymmessparande egenskaper.
2 speed!!! Asså vi talar nu!!
Metalliclack!
Den ena extrautrustad, får dock se om allt kommer få va kvar på..






































Helt perfa, två klenoder. En DBS och en FRAM King!

Nya däck och slangar oxå. Bara lite autosol på skärmarna och köra!😀😀


Får se om jag hinner nåt på bilen snart oxå..🙄🙄

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Världens coolaste depåcyklar thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Vi hade en 2-delad lättstuvad DBS i familjen på 70-talet, men nån sillstrypare snodde framdelen en lördagskväll

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Min erfarenhet är att man får oftast efterjustera pedal när man kört med bilen en stund, för att få dragläget och pedalstopp på bästa plats.
Så bara det fungerar för första provköring så duger det, sen göra finjusteringen efter dess.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
knotan skrev:
Min erfarenhet är att man får oftast efterjustera pedal när man kört med bilen en stund, för att få dragläget och pedalstopp på bästa plats.
Så bara det fungerar för första provköring så duger det, sen göra finjusteringen efter dess.



HAHAHAHA!!! Tog några sekunder, " efterjustera pedal.."??? Tänkte du körde vidare på cykeltemat här...😂😂

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Haha. , cycklar är inte min expertis så dem är det nog bara till å trampa som dem är

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
knotan skrev:
Min erfarenhet är att man får oftast efterjustera pedal när man kört med bilen en stund, för att få dragläget och pedalstopp på bästa plats.
Så bara det fungerar för första provköring så duger det, sen göra finjusteringen efter dess.


Det är jag med på men tack.
Det jag har lite problem med nu är att ut-lagret inte riktigt vill fjädra tillbaka.
Det är precis som det kärvar halvägs. Väl i bilen kommer ju solfjädern trycka tillbaka lagret den sträckan. Men blev orolig att det fastnar så det precis ligger an... få mäta lite igen.. har öppnat och kollat igenom allting och tycker det ser fint ut, fattar inte riktigt vad det fastnar på..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332



Björn Davidsson skrev:
Fick lite hjälp ikväll, mellan diskussionerna, av Pelle lönnborg ("Tinsfci" här på rejsa)

Skönt med 4 ögon och händer när motor hissades i!


Tack själv Björn! Det var trevligt Dessutom skönt att ha "mekat" lite med något iaf, när jag själv bara tycker mig stryka runt Monzan som en katt kring het gröt = inget vettigt gjort

Test av urtrampningslager


Det är en cooool bil du har Björn!

(Bilderna är tagna vid två olika tillfällen)

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Björn Davidsson skrev:




.
Det jag har lite problem med nu är att ut-lagret inte riktigt vill fjädra tillbaka.
Det är precis som det kärvar halvägs. Väl i bilen kommer ju solfjädern trycka tillbaka lagret den sträckan. Men blev orolig att det fastnar så det precis ligger an... få mäta lite igen.. har öppnat och kollat igenom allting och tycker det ser fint ut, fattar inte riktigt vad det fastnar på..



Är detta såhär även om du ej har hudraulslangen monterad? (Dvs mekaniskt problem)

Tänker om det annars kan vara vätskan som inte går tillbaka som den ska även fast du har pedalen ej nedtrampad.

Säg att du har pedalen och slangen monterad, så måste ju pedalen gå tillbaka helt till sitt "viloläge" ,för att öppna returflödet genom cylindern för oljan tillbaka till behållaren.

Har man fått detta feljusterat/monterat knasigt så pedalen är lite "förspänd" så kommer man aldrig kunna trycka tillbaka u-lagret helt,
(Är det amerikanska prylar skulle jag inte bli förvånad om så är fallet)
"Det funkar när man kör" (men är kanske inte helt rätt)

Lite som att man sätter sk backventil på bromscylindern, för att hålla uppe trycket, för att man har för mycket retract på bromsoken,
"Det funkar" men rätt lösning hade givetvis vart att använda bromsok med mindre retract.

Tänker om detta är något liknande fenomen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631


Trådstartare
knotan skrev:
Björn Davidsson skrev:




.
Det jag har lite problem med nu är att ut-lagret inte riktigt vill fjädra tillbaka.
Det är precis som det kärvar halvägs. Väl i bilen kommer ju solfjädern trycka tillbaka lagret den sträckan. Men blev orolig att det fastnar så det precis ligger an... få mäta lite igen.. har öppnat och kollat igenom allting och tycker det ser fint ut, fattar inte riktigt vad det fastnar på..



Är detta såhär även om du ej har hudraulslangen monterad? (Dvs mekaniskt problem)



Hej, ja det är samm utan slang monterad. När jag tar isär skiten ( ja det är amerikanskt..🙄) så glider det lätt o fint. Har inte smörjt med annat än bromsvätska. Det är när jag monterar returfjädern det bråkar, känns som om fjädern trycker liksom mer på ena sidan på kolven. Så det blir byrålåda. Fattar dock inte varför...

Det är en koniskt fjäder på 2,5- 3 varv som jag fattar det skall , i ihoppressat läge lägga sig omlott, för att ihopressat läge inte vara tjockare än trådtjockleken. ( vilken förklaring utan bilder..) fjädern ser dock misshandlad ut men min bedömning är att kraften räcker till, det tjongar till när lagret gpr tillbaka, ingen skillnad på "tjong" vare sig inkopplad eller ej.. får ta nån bild, blev inget garagemeck sist nu, kroppen ville inte..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Trans Am GT1 -86 Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 40, 41, 42 ... 60, 61, 62   >>
72 besök senaste veckan (323773 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande