Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Backspegel display med kamera (extra vid vinkel)
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (2227 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har nu kört en hel del i värsta slabbvädret och kameran är helt ren fortfarande Bakruta och backkamera ser man inte mycket i däremot

Den här lösningen med kamera bakom hajfenan på taket och spegeldisplay är "en keeper" för min del iaf. thumbs up





Här är låddan som man kan sätta bakom hajfenan på taket. Passar kamera som är ca 24x24x28 (som nog är den vanligaste?)

https://www.thingiverse.com/thing:4723960

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tänker också att man borde kunna byta lite kors o tvärs.

Vet du vad för överföring det är normalt? Kan det verkligen vara gammal hederlig kompositsignal?
Inte den blekaste. Men efter att ha lagt lite tid på sökande så verkar det inte finnas några billiga 12V överföringar som klarar 1080p.
"Wifi" till andoidenheter är det enda jag hittar med 1080p (tex https://www.aliexpress.com/item/4001306336259.html).
Men då skulle det ju vara fint om spegeln hade möjlighet att switcha mellan en kablad och en wifi bakkamera direkt i pekskärmen.

Annars funderar jag på att dra en förlängning hela vägen till bak på släpet och koppla om bakkamera till släpkameran (och ha en extra skyddad kabel mellan bil och släp). Det skulle ju kunna fungera tills kontakten går sönder (det tar väl ett tiotal kopplingar. jag har samma kontakter på en gammal dashcam och det är vackertväder-kontakter).

Edit: Jag kastade iväg en fråga till support@vantop.com för att iaf så ett frö i nån kruka om alternativ bakkamera. Det är ju inte de som designar sakerna tror jag, det är nog en hög olika kopierande kinashops.

Eftersom dessa inte har wifi så är kanske den bästa förbättringen att ha två video inputs för bakkamera och man kan switcha i displayen. Då blir det upp till mig att fixa antigen en kablad andra kamera, eller nån mottagare som kan ge acceptabel signal. Den kan ju tom vara 480p eller 720p bak på släpet, det är ju så mycket bättre än ingenting.

Edit2 (vill inte spamma med en massa inlägg, om Magnus vill flytta detta till backspegeltråden så är det ok):
Svar från VanTop support (fegsvar tror jag):
"And regarding your problem, I wonder if mean that you wanna a second backup camera for your trailer?
If so, I am sorry to tell you that it is very hard to find a compatible rear camera with H612T on Amazon. It is customized, Each design is different.
To send a separate rear camera of H612T is what we can do for you."

Dvs De tror inte att en generisk kamera (tex en radiomotagen video) kan anslutas, utan att bara en annan identisk kamera på släpet kopplad med lång kabel och förlängning fungerar (3m förlängning finns). Men kontakten är ju inte riktigt fältmässig
Men det går ju alltid att skapa eget kablage med bättre kontakter med hjälp av befintliga kablar (billigare fyrledade kablar för "video" är nog svårhittade. Sen ett skyddade gummikabelhölje för delen som går mellan bil och släp (och ha kontakteringen bak i bilen (inte i slasket).
Nu har jag ju ingen ursäkt att låta bli, att börja med bara bilen, släpdelen kan göras senare. Men trådlös kamera och autoswitchande hade varit coolare.

Nu listar de fastkablaget igen så det blev en beställning
https://www.aliexpress.com/item/1005001633366783.html
Jag plockade med två förlängningskablage för att få några av dessa kontakter (förutom maxvarianten med 128GB), samt frågade försynt om de kunde lägga till ännu en bakkamera (finns ju inte i shopen).
Det blev $160 via PayPal
Vi får se om det blir nån extra kamera (vill helst få allt i samma gråa påse).

Sen finns det ju trailerkablage med kontakter och spiralkabel om jag någonsin kommer så långt.
Tex https://www.aliexpress.com/item/4000844566988.html

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kablage till trailer, intressant fyndat!

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Tycker det är lite märkligt att ingen anger upplösning på backspegel skärmen? står ju bara 10" eller 12" men inte hur många pixel den har och inte heller vilket HZ ?

Sen det dom anger 2k, 4k osv. det är ju BARA på kameran riktad framåt, för den bakåt verkar alla bara ha 1080 kamera.

För daglig användning så är ju bakåt kameran och upplösning på backspegeln det viktiga..

Att framåt kameran har 4k är ju enbart till nytta OM det händer en olycka och du sedan vill se på det inspelade materialet från den kameran.


Sen när man läser dom dåliga betygen så får man veta många brister på respektive produkt = inte hittat någon som verkar vara perfekt utan alla har olika problem, så tips för er att läsa igenom dessa innan ni trycker på köp knappen.



Sen funderar jag på om dessa som har navigation om den är något att ha? eller om man lär tröttna på den direkt och fortsätta med nav i mobilen..
Så kanske dumt att köpa en med Android, nav, wifi, musik och massa annat som denna?
https://www.aliexpress.com/item/4001339805926.html?spm=a2g0o.detail.10 . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har hittat skärmupplösning angiven på några men det är som du säger extremt ovanligt att de anger det

_________________
Magnus Thomé
Citera
AZAD
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 256



Tänkte köpa/bygga jag med.

Vilken ska man köpa nu 3 månader senare?

_________________
//Rahel Azad
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tror inte det hänt så mycket

_________________
Magnus Thomé
Citera
AZAD
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 256



Magnus Thomé skrev:
Tror inte det hänt så mycket


Du har inga bilder på hur du gjort din kabeldragning? Nu har jag införskaffat en GRY och en Vantop från Amazon.

_________________
//Rahel Azad
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AZAD skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tror inte det hänt så mycket


Du har inga bilder på hur du gjort din kabeldragning? Nu har jag införskaffat en GRY och en Vantop från Amazon.


Sorry, inga bilder. Men ovanför sidokrockkuddegardinen och sen ovanför bakfönstret och sist längs ovankanten av bakluckeöppningen. Sen fuskat med att bara låta den gå ut ur bilen tvärs över tätningslisten för bakluckan, kanske inte helt 100% supertätt när den ligger o tvärsar över gummilisten. Kanske gör ett lite runt hål genom listen o tätar sen istället.



_________________
Magnus Thomé
Citera
AZAD
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 256



Vilken skillad!
Nu ska det bara dras kablar.

[/img]

_________________
//Rahel Azad
Citera
Roffe Suhr
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 161



jag skulle behöva en backspegel i eas bilen funderar på en backkamera men hittar ingen som man kan ha i en öppen bil ( det kan ju regna ) är det någon som har några bra alternativ ?

_________________
Rolf Suhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Roffe Suhr skrev:
jag skulle behöva en backspegel i eas bilen funderar på en backkamera men hittar ingen som man kan ha i en öppen bil ( det kan ju regna ) är det någon som har några bra alternativ ?


Sätta den i en lite låda av plexi? Näää, blir väl svårt att få snyggt. Hmmm...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Roffe Suhr skrev:
jag skulle behöva en backspegel i eas bilen funderar på en backkamera men hittar ingen som man kan ha i en öppen bil ( det kan ju regna ) är det någon som har några bra alternativ ?
Lite sökinspiration
https://www.amazon.com/Yakry-Forklifts-High-Speed-Observation-Waterpro . . . .
En EAS är väl inte långt från en båt (när det regnar)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Backspegel display med kamera (extra vid vinkel)
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (2227 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande