Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
25 besök senaste veckan (11385 totalt)
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



I Växjö finns en firma som verkar ha nåt intressant för dig Claes! Fast firman verkar lite otydlig om de fortfarande säljer de här.




[/url]

_________________
Tord Ringenha11
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



någon som vet vart bensinmacken säljer sina hyrsläp när dom bytt ut

_________________
henrik nielsen
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



fordcapri skrev:
någon som vet vart bensinmacken säljer sina hyrsläp när dom bytt ut

Jag försökte kolla ett bilsläp jag hyrde på Preem i Lund i juni 2016 (hittade bild där regnumret syntes) men på biluppgifter.se kunde man tyvärr inte se ägarna så långt tillbaka. Det bytte ägare 11/8-16 och sedan igen till en privatperson 19/8-16 (i Huskvarna, Thule har bas i Jönköping så jag funderar på om det är/var någon anställd eller bekant till anställd men alla gamla släp kan ju inte slussas ut den vägen), därefter till en mindre bilfirma i Tenhult (fortfarande samma trakter) 25/4-17 och vidare till en privatperson som fortfarande äger det. Om det var Preem eller Thule centralt som ägde det medan det hyrdes ut vet jag inte, det kan nog finnas båda lösningarna.

Ett annat bilsläp jag hyrde 2018 på Circle K i Staffanstorp gick direkt från Circle K Detaljist AB till en privatperson i Skåne, så jag funderar på om den enskilda macken kan sälja det om de (lätt) kan hitta köpare. I så fall är det ju bara att anmäla intresse på några mackar så att de vet vem de ska ringa när det är dags att förnya släpparken.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fordcapri skrev:
någon som vet vart bensinmacken säljer sina hyrsläp när dom bytt ut

Mitt f.d. hyrsläp köpte jag direkt av killen som drev Statoilmacken vid norra utfarten i Norrköping.

_________________

Rice and shine
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Tord skrev:
I Växjö finns en firma som verkar ha nåt intressant för dig Claes! Fast firman verkar lite otydlig om de fortfarande säljer de här.




[/url]


Ja, se där! Lite grövre behöver jag nog till min båt, men om någon tänkt så här så borde det ju finnas fler varianter. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Claes Haglund skrev:
Tord skrev:
I Växjö finns en firma som verkar ha nåt intressant för dig Claes! Fast firman verkar lite otydlig om de fortfarande säljer de här.




[/url]


Ja, se där! Lite grövre behöver jag nog till min båt, men om någon tänkt så här så borde det ju finnas fler varianter. thumbs up


Bara jag som börjar tänka på nedan sekvens från Klassikern Göta kanalfilmen när du skriver så där?


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Wärhner skrev:
Claes Haglund skrev:
Tord skrev:
I Växjö finns en firma som verkar ha nåt intressant för dig Claes! Fast firman verkar lite otydlig om de fortfarande säljer de här.




[/url]


Ja, se där! Lite grövre behöver jag nog till min båt, men om någon tänkt så här så borde det ju finnas fler varianter. thumbs up


Bara jag som börjar tänka på nedan sekvens från Klassikern Göta kanalfilmen när du skriver så där?



Visserligen tror jag att mitt Mercatak pallar för mer än den där Fiatens och min båt är betydligt lättare än den på bilden, men jag får nog ändå sikta på att dra båten på släp. Tack för tipset dock!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Sandell
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 47



fordcapri skrev:
någon som vet vart bensinmacken säljer sina hyrsläp när dom bytt ut


Jag köpte mitt Thule AT2000 av Släpservice i Helsingborg. Har för mig att de sa att de har serviceavtal på Thules leasade släp till mackar och så. Och antagligen har möjlighet att köpa loss dem och sälja vidare efter leasingtidens slut.

http://www.slapservice.se/

_________________
Henrik Sandell, 200SX-åkare samt GT-R
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2493



har tipsat om mitt Pongratz 2500kg släp förut som jag köpte 2014 i tyskland men jag är fortsatt extremt nöjd med det fortfarande. Går varje helg till isbanorna under vintern och sommatid till banträffar och byggvaruhandeln. Inga som helst bekymmer. Precis som det skall vara med dragbil och släpet.

Köpte det i tyskland http://www.trailer-buy.com/Car-transporter/ 10 mil från färjan. köp flera tillsammans med kompisar och dela på bro/färjekostnad

Det finns även i finland och sverige via återförsäljare men då blir det dyrare.
https://www.ikh.fi/sv/pongratz

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Sneglar på Brian James.

Vad är det för skillnad på A och C Transporter? Någon som har praktisk erfarenhet av någon av dom?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



dstr skrev:
Sneglar på Brian James.

Vad är det för skillnad på A och C Transporter? Någon som har praktisk erfarenhet av någon av dom?
A verkar ha mer komfortdetaler som stödben bak och ramper på rätt ställe.
Har bara erfarenhet att att lasta/av C modellen och avsaknad av tipp är ju bökigt (koppla loss och långt stödben eller domkraft).
De lär gå stabilt i höga farter med långt mellan axlarna (och väger en del), men det gör det ett smärre h-vete att baxa runt för hand om bägge axlarna är i backen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



dstr skrev:
Sneglar på Brian James.

Vad är det för skillnad på A och C Transporter? Någon som har praktisk erfarenhet av någon av dom?


Jag har ett C4 (4m flak 2000kg totalvikt).

Som tidigare talare, går stabilt pga lågbyggt och ganska långt mellan axlarna men lite bökigare att svänga med (jämför iofs med enjkelaxlat släp jag tidigare haft). När jag flyttar släpet förhand olastat hissar jag med det stabila stödhjulet tills framaxeln lättar från backen, då är det hur smidigt som helst att svänga.

Med långa ramperna så är det hur enkelt som helst att lasta själv utan en massa plankor mm. Hade önskat däckställ men man kan inte få allt när man köper beg.

A4 har ramperna i bakstammen istället för som på mitt C4 som ligger ovanpå.

Kan rekommendera detta smidiga släp.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1041



Här i Jönköping köper IN-släpvagnar upp många utav släpen...

Vet dock inte vad de säger om massa folk ringer och offertfrågar bara..


...men jag frågade dem lite löst om olika grejor (de är kunder hos oss)

Skåpsläp likt de stora på många mackar.. 10-45k... vid 10 är de inte besiktade och med lackskador.

Bilsläp, mellan ungefär (de de hade inne) 28-60...

Vanliga släp allt mellan 3,30 i längd och uppåt.... 8k och uppåt.

Alla priser med moms, med möjlighet för utan moms (hur nu moms funkar, men ni som vet, vet)

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag har ett likadant släp som Währner och instämmer med det han nämner. Jag är nöjd.

Några saker som jag reflekterar över jämfört med det jag sett på A4;

Ramperna ovanpå släpet är ibland lite bökiga att få ned igen. Har man en riktig låg bil är det svårare. Dessutom fylls "fickorna" som de ligger i gärna med skräp och på vintern is/snö. Det går förstås absolut att hantera men jag tänker med att ramperna under flaket är smidigare förutsatt att de inte fryser fast (jag har ingen egen erfarenhet av A vintertid).

Stödbenen kan också kärva lite om jag inte smörjer.

Sedan får man kanske också se till vilka mått som finns. Jag ville ha 2000 kg totalvikt, 2 meters bredd och 4 meters längd. Nu ser jag inte den specen på C4 Blue (2600 kg) längre men det kan skilja lite i vilka vikter/bredder/längder som finns tillgängliga.

Hade ramperna och benen varit värda cirka 10000 kr extra plus moms? Kanske, men för mig var C4 Blue ett stort steg upp från släpen jag haft tidigare.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Niklas Falk skrev:
A verkar ha mer komfortdetaler som stödben bak och ramper på rätt ställe.
Har bara erfarenhet att att lasta/av C modellen och avsaknad av tipp är ju bökigt (koppla loss och långt stödben eller domkraft).
De lär gå stabilt i höga farter med långt mellan axlarna (och väger en del), men det gör det ett smärre h-vete att baxa runt för hand om bägge axlarna är i backen.


Nog för att A4 inte har tipp men stödbenet fram är biffigt som attan och det går att hissa högt för att tippa hela släpet, även med bil på. Jag gör det hela tiden och det är hur smidigt som helst. Släpet går väldigt stabilt oavsett hastighet men som flera har sagt är det jobbigt att dra själv om man inte gör som Wärhner och hissar upp släpet i framkant, då blir det mycket lättare. Tycker allt med släpet är väl genomtänkt och kvaliteten är bra, det enda felet jag har haft på mitt är att det glappade i kontakten till lamporna höger bak för att någon apa i fabriken hade dragit fast kontaktstycket lite snett och förstört gängorna i plasten.

När jag hade Z3:an inne hos Finess för framtagande av bur så körde en av de anställda hem släpet över natten för han inte ville att bilen skulle stå utan uppsikt. Han var helt lyrisk över släpet och sa att det var det bästa släpet han har dragit efter bil, sen att det hade många genomtänkta funktioner skadade inte heller.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Tack för alla inspel, beslutet blev lättare. Det får bli ett A.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



therealpinto skrev:

Hade ramperna och benen varit värda cirka 10000 kr extra plus moms?


Jag är totalt jätteförälskad i ramperna. Att få dom på plats med en hand och fem sekunder (nåväl, sju sekunder per st på riktigt) är otroligt smidigt. Är det värt 10K? Lätt, men det beror på tid på dygnet och stressnivå.


Det enda negativa var att ledlamporna framåt var väldigt starka, så jag fick vinkla upp sidospeglarna på bilen något för att inte bli bländad. I-landsproblem deluxe.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Jag har aldrig ägt ett släp, bara kört andras/hyrsläp, men nu funderar jag på att köpa ett begagnat bilsläp.

Så vad finns det för fällor att gå i?
Räcker det med att släpet verkar vara i bra allmänskick (inte genomrostat, bromsar fungerar ) för att resten är enkelt att fixa själv om det inte fungerar?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Marcus Gustafsson skrev:
Jag har aldrig ägt ett släp, bara kört andras/hyrsläp, men nu funderar jag på att köpa ett begagnat bilsläp.

Så vad finns det för fällor att gå i?
Räcker det med att släpet verkar vara i bra allmänskick (inte genomrostat, bromsar fungerar ) för att resten är enkelt att fixa själv om det inte fungerar?


Vad för typ av släp är du ute efter?
Ett rent biltransportsläp, ett bra flaksläp med säg tipp och ramp som du kan köra både en sjua på men även ha som ett bra hemsläp eller ett fint kåpsläp?

Kollade åt en bekant för någon vecka sedan och med dagens begagnatpriser så kan det i princip vara bättre att köpa helt nytt släp. Så får du 4 år till första besiktningen, nya däck, nya lager och inget strul på många många år. Det är inte många hundralappar per år för det.
Själv köpte jag ett ca 10 år gammalt släp sist och bytte bort mitt 25 år gamla. Hade jag köpt idag med dagens priser hade jag nog gått på ett helt nytt släp sålänge det inte skall vara med kåpa - då är begpriserna fortfarande ok.

Så, vilken typ av släp letar du efter?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Figgz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Jag har aldrig ägt ett släp, bara kört andras/hyrsläp, men nu funderar jag på att köpa ett begagnat bilsläp.

Så vad finns det för fällor att gå i?
Räcker det med att släpet verkar vara i bra allmänskick (inte genomrostat, bromsar fungerar ) för att resten är enkelt att fixa själv om det inte fungerar?


Vad för typ av släp är du ute efter?
Ett rent biltransportsläp, ett bra flaksläp med säg tipp och ramp som du kan köra både en sjua på men även ha som ett bra hemsläp eller ett fint kåpsläp?

Kollade åt en bekant för någon vecka sedan och med dagens begagnatpriser så kan det i princip vara bättre att köpa helt nytt släp. Så får du 4 år till första besiktningen, nya däck, nya lager och inget strul på många många år. Det är inte många hundralappar per år för det.
Själv köpte jag ett ca 10 år gammalt släp sist och bytte bort mitt 25 år gamla. Hade jag köpt idag med dagens priser hade jag nog gått på ett helt nytt släp sålänge det inte skall vara med kåpa - då är begpriserna fortfarande ok.

Så, vilken typ av släp letar du efter?


Nu var det en specifikt biltrailer, ~15 år gammalt, utan tipp, med ramper som jag har i åtanke. Lastar 1100kg och är hyfsat nybesiktigat.
Det finns platta mellan "körbanorna" så tanken är att kunna använda det som olämpligt "köra till tippen släp" (det är inte många km dit). Ett nytt kostar mer än dubbelt så mycket, men ger iofs mycket mer.
Tanken är mer att det är i rätt prisklass innan jag vet hur mycket jag kommer att använda det.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Jag har aldrig ägt ett släp, bara kört andras/hyrsläp, men nu funderar jag på att köpa ett begagnat bilsläp.

Så vad finns det för fällor att gå i?
Räcker det med att släpet verkar vara i bra allmänskick (inte genomrostat, bromsar fungerar ) för att resten är enkelt att fixa själv om det inte fungerar?


Vad för typ av släp är du ute efter?
Ett rent biltransportsläp, ett bra flaksläp med säg tipp och ramp som du kan köra både en sjua på men även ha som ett bra hemsläp eller ett fint kåpsläp?

Kollade åt en bekant för någon vecka sedan och med dagens begagnatpriser så kan det i princip vara bättre att köpa helt nytt släp. Så får du 4 år till första besiktningen, nya däck, nya lager och inget strul på många många år. Det är inte många hundralappar per år för det.
Själv köpte jag ett ca 10 år gammalt släp sist och bytte bort mitt 25 år gamla. Hade jag köpt idag med dagens priser hade jag nog gått på ett helt nytt släp sålänge det inte skall vara med kåpa - då är begpriserna fortfarande ok.

Så, vilken typ av släp letar du efter?


Nu var det en specifikt biltrailer, ~15 år gammalt, utan tipp, med ramper som jag har i åtanke. Lastar 1100kg och är hyfsat nybesiktigat.
Det finns platta mellan "körbanorna" så tanken är att kunna använda det som olämpligt "köra till tippen släp" (det är inte många km dit). Ett nytt kostar mer än dubbelt så mycket, men ger iofs mycket mer.
Tanken är mer att det är i rätt prisklass innan jag vet hur mycket jag kommer att använda det.


Du får ett nytt polski Neptun Laweta N13 1300-bilsläp för cirka 20-22 tusen här i Sverige. Passar bra för Seven/mindre bil. Jag köpte förra sommaren och lade i några marinplyfaskivor samt skruvade på en Biltema-winch för en femhunka.

Spec: http://www.neptun-trailers.se/neptun-laweta/

Funkar bra som bygg/skräpsläp också.

Min säljare var jättebra att göra affär med:

Fordon & Fritid i Hyssna AB
Besök: Göteborgsvägen 108
Post: Vävstolsvägen 5
511 68 HYSSNA
Tel. 0793-417878
www.fordonofritid.se

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilsläp, biltrailer, biltransport - frågor och funderingar
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
25 besök senaste veckan (11385 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande